25. September
Mainz – Frankfurt – Berlin
DB1559/DB690
DB ICE
First Class
Så. Hvor var vi?
Fikk som sagt sjekket ut fra Hilton Mainz City. Der må jeg innrømme at jeg ikke klarte å føle meg helt kjempefornøyd, men nok om det. Skulle sjekke ut klokken 10, og toget skullle gå fra Mainz Hbf. 10:43. God nok tid tenke jeg, uten å vite akkkurat hvor lang tid jeg egentlig ville bruke på å gå bort dit. Etter frokosten skjønte jeg at det ikke var så voldsom trafikk i resepsjonen, og jeg endte vel med å drøye det till litt over 10. Bl.a. et dobesøk som ble avbrutt av at noen lurte på om de skulle komme å vaske rommet mitt. Har ikke de en sånn liste eller noe om hvem som skal sjekke ut den dagen, sånn at de evt. kan vente med de rommene til etter 12?
Nuvel.
Kom ned, og lærte plutselig at UA bruker hotellet som crew-hotell. De stod nå og skulle sjekke inn, samt at det var noe trøbell med en ekstra person som ikke stod på listen og noe annet tull. Han var forøvrig ikke crew så det ut som, da han hadde vanlige klær, så han var sikkert en annen UA-ansatt som bare "var med".
Jeg ble allikevel sjekket ut av en annen frøken, og litt etterpå var jeg på veg mot Hauptbahnhof. Dit rakk jeg fram i god tid til toget kom. Der var det så å finne ut hvor på platformen jeg burde stå, og like etterpå kom toget. Fant setet mitt på første klasse som ble booket til en ganske bra pris omtrent så fort billettene ble lagt ut. Første etappe gikk inn til Frankfurt Hauptbahnhof på ca. halvtimen.
Trasket så litt rundt før jeg kom på at "DB har jo kantiner". Jeg fant denne kantinen, og ble ønsket velkommen inn.
Fant en sitteplass med denne utsikten:
Det sporet man ser der er spor 8. Mitt tog skulle gå fra spor 8. Sånn sett kunne man se når toget kom (selv om jeg hadde forlkatt kantina lenge før det, og hadde muligens hatt problemer med å rekke det om jeg skulle vente til jeg så det fra kantina).
En kantinebetjent kom bort, og sa noe på tysk. Jeg svarte noe ala "in english,please?". Da så han litt forvirret ut, og vinket på en kollega.
Kollegaen kom bort, og lurte på om jeg ville ha noe. Ehm.. Hva har dere da?
Han ramset opp div. drikke. Jeg hørte "cola", og gikk for det. Så nevnte han "bread?" og "with ham?", så da ble det brød med skinke.
Ikke sånt brød jeg liker best, men det gikk nå ned.
Nede ved spor 8 igjen, kom dette toget:
Turen fra Frankfurt ti Berlin tok altså ca. fire timer, og de ble brukt til å høre litt på musikk, slappe av, se litt ut av vinduet, og irritere seg over fenomenalt dårlig mobildekning langs hovedjernbanelinjen mellom Tysklands største by og Tysklands hovedstad i 2012. Nuvel.
Littt før Berlin fikk vi på første klasse ogsp utdelt denne:
Synd for alle de som hadde gått av før ^_^.
Den smakte sitron.
Vel framme i Berlin - for andre gang - var det å finne vegen til hotellet. Hadde litt lyst til å prøve Hilton denne gangen, men det irriterende lave priser på Hampton ble det Hampton. Et par stopp med S-bahn fra Hauptbahnhof til Zoologischer Garten, og noen minutters gange, så var man der:
Det var lenge siden frokost, og jeg hadde ikke spist mer enn det dere ser på bildene over siden da, så det ble ut å fange middag. Faktisk den første hitill på turen, merkelig nok. De første to kveldene kom jeg fram til hotellene for sent til å rekke noe (pluss at jeg spiste greit nok i kantiner og på fly), og i går var jeg i generelt dårllig middagsstemning. I dag derimot, var det på tide med en litt forsinket bursdagsmiddag.
Vi startet med en Cæsar Salad.
Mushroom & Swiss Burger.
Sjokoladeis.
Andre høydepunkt på Hard Rock Cafe var at Born To Run fra Springsteens konsert i Hyde Park i 2009 kom på skjermene. Jeg må innrømme tendenser til fuktskader i øyekrokene når Clarence "Big Man" Clemons (R.I.P.) dro i gang sax-soloen.
Morgendagen: To legs, Ca. 4 + ca. 2 timer og jeg skjønner enda mindre av språket. Man kan visstnok bli vekket av elefanter der også.