I'm a Thousand Miles From Nowhere - The Bursdagstur 2012

Spennende, spennende... En liten flight pluss en ca 4 timer kan jo bringe deg i en rimelig bred sirkel da. For eksempel Gibraltasar, så du kan fly BA hjem. Men nå er nok jeg generelt den dårligste gjetteren på forumet. God tur widerøe.
 
Spennende, spennende... En liten flight pluss en ca 4 timer kan jo bringe deg i en rimelig bred sirkel da. For eksempel Gibraltasar, så du kan fly BA hjem. Men nå er nok jeg generelt den dårligste gjetteren på forumet. God tur widerøe.

4 timer fra FRA via et kort hopp til Gibraltatatasar skal vel godt gjøres med mindre det er helikopter da? :D

Skulle han via en OW hub, er vel LHR den mest aktuelle. Så kanskje FRA-LHR før turen gikk videre ca 1215. Går det noen flighter til Moskva da da? Det er vel ca 4 timer?
 
4 timer fra FRA via et kort hopp til Gibraltatatasar skal vel godt gjøres med mindre det er helikopter da? :D

Skulle han via en OW hub, er vel LHR den mest aktuelle. Så kanskje FRA-LHR før turen gikk videre ca 1215. Går det noen flighter til Moskva da da? Det er vel ca 4 timer?

Moskva flightene går vel fryktelig tidlig fra LHR om jeg ikke tar feil. 3 timer tidsforskjell og så skal de tilbake fra DME i 17-tiden. Men de er Avios-bargains. Virkelig!
 
Han er en luring han der Martin, han har ikke leid seg en scooter da? Da begrenser 4 timer fra EDDF seg :)
 
Blir hvertfall ikke mer scooterkjøring etter denne

16F410AB-B201-4423-8495-B461E93C0169-728-00000031C5F4D78C.jpg


Er i en by jeg har vært i før, som har en flyplass den ikke skulle hatt.
 
4 timer fra FRA kan lukte i retning Dublin, Aer Lingus. My guess.
En fornøyelse å følge med på turen.
 
Mainz-Berlin.gif


25. September
Mainz – Frankfurt – Berlin
DB1559/DB690
DB ICE
First Class


Så. Hvor var vi?

Fikk som sagt sjekket ut fra Hilton Mainz City. Der må jeg innrømme at jeg ikke klarte å føle meg helt kjempefornøyd, men nok om det. Skulle sjekke ut klokken 10, og toget skullle gå fra Mainz Hbf. 10:43. God nok tid tenke jeg, uten å vite akkkurat hvor lang tid jeg egentlig ville bruke på å gå bort dit. Etter frokosten skjønte jeg at det ikke var så voldsom trafikk i resepsjonen, og jeg endte vel med å drøye det till litt over 10. Bl.a. et dobesøk som ble avbrutt av at noen lurte på om de skulle komme å vaske rommet mitt. Har ikke de en sånn liste eller noe om hvem som skal sjekke ut den dagen, sånn at de evt. kan vente med de rommene til etter 12?

Nuvel.

Kom ned, og lærte plutselig at UA bruker hotellet som crew-hotell. De stod nå og skulle sjekke inn, samt at det var noe trøbell med en ekstra person som ikke stod på listen og noe annet tull. Han var forøvrig ikke crew så det ut som, da han hadde vanlige klær, så han var sikkert en annen UA-ansatt som bare "var med".

Jeg ble allikevel sjekket ut av en annen frøken, og litt etterpå var jeg på veg mot Hauptbahnhof. Dit rakk jeg fram i god tid til toget kom. Der var det så å finne ut hvor på platformen jeg burde stå, og like etterpå kom toget. Fant setet mitt på første klasse som ble booket til en ganske bra pris omtrent så fort billettene ble lagt ut. Første etappe gikk inn til Frankfurt Hauptbahnhof på ca. halvtimen.

6063F940-60C9-4067-B2AE-8A893F2738FA-728-0000003F5F1220EF.jpg



Trasket så litt rundt før jeg kom på at "DB har jo kantiner". Jeg fant denne kantinen, og ble ønsket velkommen inn.

Fant en sitteplass med denne utsikten:
B1E24F92-C7FE-46D8-AC5C-69AA3C77DA14-728-0000003F6F96E8AC.jpg


Det sporet man ser der er spor 8. Mitt tog skulle gå fra spor 8. Sånn sett kunne man se når toget kom (selv om jeg hadde forlkatt kantina lenge før det, og hadde muligens hatt problemer med å rekke det om jeg skulle vente til jeg så det fra kantina).

En kantinebetjent kom bort, og sa noe på tysk. Jeg svarte noe ala "in english,please?". Da så han litt forvirret ut, og vinket på en kollega.
Kollegaen kom bort, og lurte på om jeg ville ha noe. Ehm.. Hva har dere da?
Han ramset opp div. drikke. Jeg hørte "cola", og gikk for det. Så nevnte han "bread?" og "with ham?", så da ble det brød med skinke.

37BC89F9-5D34-4628-B0E7-9185858FD8DC-728-0000003F76875769.jpg

Ikke sånt brød jeg liker best, men det gikk nå ned.

Nede ved spor 8 igjen, kom dette toget:

D42E70E1-C3CD-4003-A339-B799C30BA729-728-0000003F7C45FE9B.jpg


Turen fra Frankfurt ti Berlin tok altså ca. fire timer, og de ble brukt til å høre litt på musikk, slappe av, se litt ut av vinduet, og irritere seg over fenomenalt dårlig mobildekning langs hovedjernbanelinjen mellom Tysklands største by og Tysklands hovedstad i 2012. Nuvel.

Littt før Berlin fikk vi på første klasse ogsp utdelt denne:
349CC18A-C460-4B06-8F13-C9AE26829587-728-0000003F83F1D910.jpg


Synd for alle de som hadde gått av før ^_^.
Den smakte sitron.

Vel framme i Berlin - for andre gang - var det å finne vegen til hotellet. Hadde litt lyst til å prøve Hilton denne gangen, men det irriterende lave priser på Hampton ble det Hampton. Et par stopp med S-bahn fra Hauptbahnhof til Zoologischer Garten, og noen minutters gange, så var man der:

5296958D-2EC7-4172-B859-6C3EA3BA7D6A-728-0000003F894B7736.jpg


Det var lenge siden frokost, og jeg hadde ikke spist mer enn det dere ser på bildene over siden da, så det ble ut å fange middag. Faktisk den første hitill på turen, merkelig nok. De første to kveldene kom jeg fram til hotellene for sent til å rekke noe (pluss at jeg spiste greit nok i kantiner og på fly), og i går var jeg i generelt dårllig middagsstemning. I dag derimot, var det på tide med en litt forsinket bursdagsmiddag.

Vi startet med en Cæsar Salad.
DBBEDB88-9DDC-4FB6-A73A-A0E1BC56B48D-728-0000003F9E2FE58A.jpg


69C93555-09D5-4F3D-8FAC-7A7097DA529F-728-0000003FA8CB7D2C.jpg

Mushroom & Swiss Burger.

ACD5BF3D-D141-4690-827B-9754F29AC734-728-000000419520DFD8.jpg

Sjokoladeis.

Andre høydepunkt på Hard Rock Cafe var at Born To Run fra Springsteens konsert i Hyde Park i 2009 kom på skjermene. Jeg må innrømme tendenser til fuktskader i øyekrokene når Clarence "Big Man" Clemons (R.I.P.) dro i gang sax-soloen.

Morgendagen: To legs, Ca. 4 + ca. 2 timer og jeg skjønner enda mindre av språket. Man kan visstnok bli vekket av elefanter der også.
 
Last edited:
A922EECE-85F3-4C98-8E03-167D4E0C68C0-1166-000000EE7FD9F8FC.jpg


9AF3960C-4413-4949-96EB-CFD32DD72B84-1166-000000EE897E7145.jpg


Frokosten hos Hampton er gratis for alle gjester. Relativt fullt, men jeg fant meg en plass. Masn hentet maten på brett, og ryddet bort brettet etterpå (tror jeg. noen gjorde det, andre gjorde det ikke. Jeg gjorde det).

Straks utsjekk og avreise.
 
Berlin-Amsterdam.gif


26. September
Berlin – Duisburg – Amsterdam
DDB 640/DB 124
DB ICE
First Class


Fikk sjekket ut og gikk til nærmeste S-bahn-stasjon. Fikk der kjøpt en billlett bort il Hauptbahnhof, og var der i passe god tid. Etter å ha skaffet litt cash i en minibank og litt drikke/sjokkis i en kiosk fant jeg spor 13, og orienterte meg:

BB561DEF-00E2-48B3-BE93-CD92B902028B-698-0000002248F0BE2B.jpg

Her var det å finne "sitt" tog og "sin" vogn, og finne ut hvilken bokstav man skulle stå ved.

Streken angir hvor plakaten hang, og de forskjellige bokstavene representerte skilt som hang over perrongen. Jeg skulle ca. på "B".

60119326-61B9-4857-8603-7F9681A2CECE-713-000000229FB59269.jpg

Dette var et to-delt tog. Den fremste delen som jeg satt i skulle til Dusseldorf mens den bakerste skulle til Köln.

8706F47F-F689-4FA6-8367-68473745F18B-713-00000022ACE443DA.jpg


34AD11A0-ED57-41B8-B99C-DC7B633D5C74-713-00000022C14457B1.jpg

ITE (In Train Entertainment). Fungerte ikke men det var visst noen audio-kanaler som gjorde det.

936F2324-C826-46D6-AE05-BAD2083F088F-713-00000022B672CD11.jpg

Litt medbragt niste

97AF1123-DADE-4C09-A3FE-D6998A149CFE-713-00000022C5A9E415.jpg

Igjen fikk vi disse kakene. Takket ikke nei.

69E08CF5-D54C-4478-B57D-B34E35951FFF-713-00000022CE4F0E68.jpg

Av en eller annen merkelig grunn kom en eldre dame bort og pratet tysk til meg og ville gi meg to av disse. En mann like ved oversatte til at det var en "energy thing", og "she wants you to have it". Akkurat. Danke Schön. Spiste begge, og føler meg fortsatt helt fin.

Ellers observerte jeg nevnte herremann og kollega, som satt med fancye Macbook'er og fine dresser (menn visstnok en iPhone som så ut som 3G eller 3GS) og så veldig viktige ut og forberedte seg til noe som sikkert vr veldig viktig. Plutselig fikk de det veldig travelt og deretter hadde plutselig veldig god tid, men et litt større problem når vi kom til neste stasjon ^_^

76D1FBAF-EB6E-4C8A-8720-67706F18C471-713-00000022D7AAA563.jpg

Togbytte i Duisburg.

9F693BAC-A825-4428-8E75-0DD9F569745F-713-00000022E1E3E693.jpg

Sånn kunne alle se at her var det ikke noe vits å sette seg, for det var reservert.

Hasvnet forøvrig ovenfor et canadisk (de hadde noen tag's på bagasjen med det canadiske flagget på, så jeg gjettet det) som jeg hørte syte og klage (mest han) om at bl.a. "First Class was a total waste of money" og masse annet som ikkke var bra. Fikk nesten lyst til å si at de kunne godt bli hjemme om Europa ikke var bra nok for dem.

Til slutt ankom toget Amsterdam Centraal og jeg fant vegen bort til DoubleTree, som forøvrig var booket på poeng. En hyggelig frøken sjekket meg inn, gav meg en cookie, og kunne bl.a. fortelle at jeg var oppgradert til Ecxecutive Room, og siden de ikke hadde noen lounge, var minibaren gratis. Ellers var hun den første hitill på turen som har bekreftet statusen min, og bekreftet at "det er frokost du vil ha, ikke sant?", og opptrådte riiktig så profesjonelt.

Greit rom, passe stort, og et-eller-annet over meg hvor noen har gått fram og tilbake hele kvelden. Det har gitt seg nå. Wifi'en suger forresten.

Ellers var det en tur ut å se litt på byen, og klarte å komme meg til et sted kalt Hard Rock Cafe. Benyttet meg av den nye map-app'en til Apple, og den ledet meg faktisk til feil sted - og jeg kom sånn helt tilfeldig forbi Apple Store ^_^. Siklet litt på en Macbook Air (som jeg av en eller annen grunn plutselig har fått lyst på) før jeg gkk videre og til slutt fant fram.

A02878F7-E163-4A97-A3CD-F6980965155D-1169-00000044DE174EF0.jpg


2792C157-CD3A-46AD-A871-4E17140D32FE-1169-00000044E4CE4F4F.jpg


85E48F46-CEDA-4C6D-A6A4-0B937110D7E1-1169-00000044E92B4506.jpg


Tuslet så tilbake igjen i et bedagelig tempo og med noen omveier. Gikk bl.a. forbi noen som så ut som de hadde veldig dårlig råd da de bodde i noen veldig små hybler og knapt hadde til klær på kroppen. En av disse påstod også at hun elsket meg. Ja jøss :rolleyes:.

Nå er det kvelden, og i morgen skal det endelig flys igjen. Et selskap jeg teknisk sett ikke har flydd før (selv om det ligner på ett jeg har flydd mye), med brasiliansk flytype til en flyplass jeg aldri har vært på.
 
Våknet i morges og gikk og spiste frokost. Nå hadde det som gikk fram og tilbake i etasjen over begynt å gå igjen samt at Black & Decker tydeigvis hadde sjekket inn litt borti gangen (generelt var det en del oppussingsarbeid som foregikk på hotellet).

4E14D890-1F56-4742-BABB-5556A4E5C922-1568-000000E82CA3D5E4.jpg

Minibaren var gratis, så velferdsassistenten la stor ære i å tømme den.

C4B7C08D-C404-4EE9-B7F7-743ACBB9B265-1568-000000E83196B2E2.jpg

Mac til fri bruk. Det er så vidt jeg vet noe som "henger igjen" fra da hotellet tilhørte kjeden "Mint Hotels" som Hilton tok over og gjorde de fleste om til DoubleTree. Mulig ett eller to i London ble HGI. Har også selv bodd på det som nå er DoubleTree i Manchester den gangen det het "City Inn" (før det ble Mint) og hadde også da to Mac'er til fri bruk (hadde suite så det var en på soverommet og en i "stua".

39198D35-D9C7-4DB2-81F7-4DF130816E1F-1568-000000E835C830E0.jpg

Ikke kjempestor seng, samt at jeg tror den stod på hjul. Den flyttet hvertfall veldig lett på seg.


Grei buffet og jeg ble mett, før jeg trakk tilbake til rommet og ventet på at klokken skulle bli nærmere 12. Sjekket ut ca. halv tolv og det var den kjappeste utsjekken noensinne. Han tok i mot nøkkelkortet, spurte om alt hadde vært bra, og så var vi ferdige. Ingenting å betale, ingenting å signere på, ingen kredittkort å vise fram. Vips så var jeg avgårde.

Fant så vegen til stasjonen og fikk kjøpt en billett til Schiphol samt at jeg klarte å lokalisere et spor hvor det skulle gå et tog i den retningen.

2223536F-8E88-445A-BC71-6EE90DE06D5F-1568-000000E83A056A51.jpg

En "artig løsning" de hadde. Hver perrong var delt opp i "A" og "B". I midten var det en sporveksel så togene kunne kjørte ut i det tredje sporet i midten. Et tog som stod i 13A kunne da kjøre forbi et tog som stod i 13B, og det var i praksis to spor per spor. Litt smågenialt synes jeg.

FF9F2F78-FA5F-474A-842E-5E4263F76D9B-1568-000000E83EC342B7.jpg

Toget dukket opp i spor 13A (mens et annet stod i 13B) og fant disse flotte setene på "Upper Deck".

A6EC56B0-E6BD-42BD-882E-0311AD72814B-1568-000000E842D993F9.jpg

Framme på Schiphol

Deretter var det opp til avgang for å finne riktig skranke. Den var selvsagt et lite stykke unna, men til slutt så jeg den velkjente BA-logoen. Noen skilt foreslo at man kunne slippe å stå i kø ved å sjekke inn på automat og bruke bag-drop. Jeg skjønte ikke helt problemstillingen og gikk rett bort til denn ledige business-skranken.

En hyggelig dame tag'et kofferten og gav meg et boardingkort samt forklarte hvor loungen var.

Så var det passkontroll. Når man skal ut av Schengen fungerer det visst sånn at man går gjennom en passkontroll for å komme airside. Sikkerhetskontrollen kommer først etterpå. Jeg stusset litt på nettopp det, for for meg så det ut som jeg var på "samme" airside" som jeg har vært før, men da etter en sikkerhetskontroll. Nuvel.


Fant loungemn og etter å først ha klart å komme meg inn (det var visst et dørhåndtak på døra) fikk jeg slippe videre inn og sitter nå og slapper av med noen sandwicher og litt cola og det er drøye tre timer til avgang.

9FF000E2-1769-46F0-996A-16959212F0E4-1568-000000E9149065A7.jpg


Neste Hilton-hotell er allerede oppgradert til Executive.
 
Og siden du sjekket inn hos BA så skal du vel reise med GLCYR fra gate D28 klokken 16.20?
 
Hvis jeg har sjekket inn hos BA så er det vel sannsynlig at jeg skal til London. Og siden jeg har vært på både LHR og LGW før var jo valget av flyplass ganske logisk ^_^.

Ser at G-LCYR ble levert BA for under to måneder siden også :)
 
Hvis jeg har sjekket inn hos BA så er det vel sannsynlig at jeg skal til London. Og siden jeg har vært på både LHR og LGW før var jo valget av flyplass ganske logisk ^_^.

Ser at G-LCYR ble levert BA for under to måneder siden også :)

Ingen fanfare for å ha tippet rett?
 
AMS-LCY.gif


27. september 2012
Amsterdam Airport Schiphol (AMS) – London City Airport (LCY)
British Airways BA8454
Embraer E190
G-LCYR
Sete 24D
Euro Traveller/Economy Class


Som sagt: AMS-LCY. Jeg "måtte" komme meg til London, og fra AMS flyr BBA til alle de tre London-flyplassene (og jeg tror det er eneste destinasjon de gjør det til/fra bortsett fra innenriks). Og når man har vært på de to andre, var jo valget enkelt.

Etter litt avslapping i loungen, var det å finne gaten - D24 (husker den foordi jeg hadde sete 24D).

F23D9F20-2D93-461D-83B1-9A9C0753F759-744-0000002A5A0B18C5.jpg

G-LCYR - visstnok levert BA i august i år. Virket heller ikke gammel.

Vel ombord fant jeg sete 24D, på nest bakerste rad. Årsaken var at jeg hadde lært at de bruker trapper både foran og bak på LCY, så da var det kortere veg av. En annen opplysning, er at E190'ene har ganske grei pitch i motsetning til E170'ene. Det skyldes visstnok en klausuul eller noe i en eller annnen kontrakt om at kun mainline BA får lov til å fly fly med mer enn 100 seter. Derfor er BA Cityflyer sine E190'ere innredet med 25 rader, og har akkurat 100 seter.

Som sagt: Grei benplass.
E82E13A9-29A5-48A9-8A3D-97638BC1B5E5-744-0000002977B1D8C3.jpg


Relativt kort flight over, og flytiden var beregnet til 40 minutter. Hva hennes mannlige kollega klarte foran aner jeg ikke, men Kirsty som serverte bak klarte fint å rekkke en runde gjennom de 18 bakerste radene.

87F4490D-107E-4A41-90F1-9A37236087BB-744-0000002A47EDA70E.jpg


Etter å ha forsert den engelske kanalen begynte vi etterhvert på nedstigningen, og landet "rett inn" fra øst på LCY. Da var det å hive ut det som var av flaps og landing gear, samt at spoilerne sto ute under hele innflyvningen. Det kjentes omtrent ut som om man kjørte på en litt humpete vei. Maskinen ble satt bestemt ned på rullebanen, og vi taxet inn. Litt spesielt å oppleve hvordan de parkerer: De taxer rett inn, og gjør en brå høyresving sånn at de slipper å pushe flyet ut igjen. Bak der jeg satt kjentes det nesten ut som som det gikk bakover når de svingte.

Trappene kom på plass og dørene ble åpnet, og Kirsty ble stående og "hoolde oss igjen". Jeg fikk ikke helt med meg hva det var - muligens et annet fly som skulle starte opp eller noe - men til slutt fikk vi gå av.

Vel av var det passkontroll - og for et teit opplegg. Tensabarriers var satt opp, og som førstemann måtte jeg allikevel gå sikk-sakk gjennom alle. Jeg kom meg til slutt fram og fikk slippe inn i UK. Ved bagasjebåndet lå kofferten min allerede, så da var det bare å ta den med seg og sikte på DLR (Docklands Light Railway). Pga. den korte flytiden og tidsforskjellen, tror jeg nesten jeg satt på toget før jeg dro fra AMS ^_^.

Tok altså DLR til Bank, og byttet til Central Line (den røde) som jeg tok helt til Holland Park (selv om jeg ser nå at Sheperd's Bush hadde vært nærmere). Nuvel.

Fikk sjekket inn hos ei ikke-alt-for-entusiastisk frøken. Bl.a. likte hun bedre å se på pc-skjermen sin enn meg. Fikk også bekreftet upgrade til Executive level.

Mens jeg holdt på med dette ble det opplyst om en brannalarmtest. Det var altså ingen øvelse, de skulle bare sjekke at den virket. Jeg ventet ffor sikkerhets skyld på at den skulle bli ferdig før jeg tok heisen. Inne i heisen var det et par andre som gikk av i sine etasjer - den siste i 5. og jeg skullle til 6. Akkurat i det vedkommende har gått av, tester de brannalarmen en gang til. Det som skjer da er at heisen går ned igjen helt av seg selv :rolleyes:.

Jeg venter så til alarmen blir stillle igjen, gjør et nytt forsøk, og denne gangen kom jeg meg til 6. etasje ;)

Jakten på middag ble ikke så lang: Burger og brownie skylt ned med et par pints i hotellbaren:

798E2EFA-1717-4096-847A-0B35DFA4A22B-744-0000002A744CF367.jpg


74382EBC-6309-462F-98A4-180ED714FE91-744-0000002A9048DD8D.jpg


Lurer litt på hva jeg skal finne på i morgen. Sent fly, og utsjekk klokken 12. Oppbevare kofferten her? Stikke til Paddington med den? Stikke rett til LHR? Me får sjå. Det er visst noen rykter om regn.
 
Takk for spennende lesning så langt :-)

En annen opplysning, er at E190'ene har ganske grei pitch i motsetning til E170'ene. Det skyldes visstnok en klausuul eller noe i en eller annnen kontrakt om at kun mainline BA får lov til å fly fly med mer enn 100 seter. Derfor er BA Cityflyer sine E190'ere innredet med 25 rader, og har akkurat 100 seter.

Med å holde seg på undersiden av 100 seter slipper man vel også unna med 2 i kabinen i stedet for 3? Er vel en faktor i regnestykket det og. Tror forresten BA har 98 seter i i sine E190 ;-)
 
Back
Top