Ok. Jeg må tilstå en liten hvit løgn. Halve moroa for meg med disse TR'ene er å legge ut kryptiske hint, og se på hva folk gjetter. Jeg gikk muligens en liten tanke over streken her:
Er ikke booket på IB3167, nei.
Det stod ikke IB3167 på billetten min, deriot stod det BA522. Det er samme flight :colgate:
23. september 2012
London Heathrow (LHR) – Madrid Barajas (MAD)
British Airways BA522 (IB3167)
Airbus A340-600
EC-JCY
Sete 1A
Business Class
Etter t-baneturen kom jeg meg først opp til ankomstnivå i T5 før jeg fant vegen videre til Avgang. Fikk pakket om litt - bl.a. lagt et par vernesko nedi kofferten, og en sjenert bjørn som hadde lest noe om "secondary checks" på Heathrow, og hadde lest på bloggen til Fnate om hvor nedverdigende sånt kunne være, så han ville heller reise i kofferten. Han om det.
Fant så vegen bort til F-innsjekken og fikk sendt avgårde kofferten - noe man jeg hadde lest at man helst ikke gjorde om man skulle fly til T4S på MAD, men jeg ville heller ikke bruke tid i securty på at de skulle gjennomsøke hele kofferten, så den ble sendt.
Denne flightenn var egentlig booket som en bonusbillett OSL-LHR-MAD, der hele turen skulle flys på en dag. Den ble så dellt opp, OSL-LHR ble kjøpt for penger (og oppgradert for 650 kroner), og LHR-MAD booker som en egen bonusbillett. Først på en avgang litt tidligere på dagen som ble operert av en BA B767-300. Hele hensikten med å reise til MAD var å fly 767-300. Så oppdaget jeg at IB opererte en senera avgang med A340-600. Den satt veldig langt inne, men til slutt booket jeg om. Den skulle gå 18:40, og lande på MAD litt over 22. Jeg følte det kanskje var litt i seneste laget, men lot det stå til. Om jeg kom til å angre litt på det? Ja.
Etter security bar det ca. rett til kantina. Vurderte først en kjøpe-lunsj hos Ramsay (etter å ha forsert ca. 100 mennesker som stod og flokket seg rundt menyen ved inngangen mens de egentlig bare stod og ventet på noen, så det ut som), men droppet det.
Inne i kantina var forøvrig spenningen stor. Hadde de fått på plass de store sjokolademuffinsene som Fnate oppdaget for en tid tilbake? De hadde glimret med sitt fravær ved mine besøk i ettertid. Det gjorde de denne gangen også, og jeg fant grunnen: De hadde ennå ikke tatt inn og gått gjennom tilbakemeldingene i gjesteboka:
Nuvel. Etter litt mat, fant jeg noe annet godt:
Veldig boblete, om jeg skal komme med en "analyse". Ellers lite skitsmak. Faktisk ingen skitsmak overhodet. Tattinger 2005 stod det på flasken for de som lurer på sånt. JEg syntes den var god uansett om det var meningen eller ikke.
Skål!
Flighten lå forøvrig an til en liten forsinkelse, men ikke mer enn en 20 minutter.
EC-JCY, en 2005-modell Airbus A340-600 duukket etterhvert opp fra Madrid, og fra loungen kunne jeg se den parkere på C-piren.
Plutselig stod det "board now" på skjermene. Syntes det var litt rart siden den nettopp kom, men gadd ikke ta noen sjanser så jeg satte liket i bevegelse og fant toget i kjelleren som tok meg til C-piren. Deretter var det å finne gaten, der det stod "Please Wait" på skjermen

. Det gjorde det en god stund.
Etterhvert startet boarding, og jeg ble likesågoodt førstemann på veg ned broa. "Tok igjen" en rullestolpassasjer da jeg kom til flyet, så jeg ble stående og vente (mens køen bygget seg opp bak meg) mens de fikk løftet han over i en annen rullestol for "ombordkjøring". Etterhvert var han boardet, og jeg fikk komme ombord (og hele køen etter meg). Boarding skjedde gjennom 2L, og en som så ut som en slags kabinsjef (dress, hadde'n) og forsert et par flyvertinner som stod der og ikke helt skjønte at jeg ville forbi, var det å finne vegen fram til sete 1A:
Goooooood benplass. Sjekk de kule skoene, forresten. Helt nye

.
Likte også håndbagsasjeplassen "inni" bulkheaden.
Tailcam på skjermen på veggen.
Tailcam, ja. Etter at vi hadde ventet den halvtimen som vi skulle være forsinket, stod vi der fortsatt. Jeg hadde i mellomtiden sett at broa ble kjørt vedd, og den forre cargodøra bli lukket. Ved den bakre cargodøra, så jeg at highloaderen stod der lenge etter at siste containen var ombord, og noen stod og lyste med lommelykt. Det var sikkert et bra tegn
Tanker om hvilket hotell de kom til å booke meg på, og om jeg kunne få de til å booke meg direkte til neste by jeg skulle til for gjennom hodet. Heldigvis gikk døra etterhvert igjen, highloaderen dro, og vi pushet en time etter STD.
Vi kom oss opp og avgårde, og mens jeg drev og strakk meg etter et inflight-magasin dumpet en spansk flyvertinne denne på midtkonsollen:
Ingen drikkerunde før maten, og to traller kom etterhvert opp hver sin midtgang. Etter å ha mumlet noe på spansk, gjentok hun: "chicken or fish, sir?" "Eh.. chicken, please". "And to drink?"*Kaster et kjapt blikk på tralla* "Eh... coke,please".
Sånn så "herligheten" ut. Alt var det samme, kun selve kyllingbiten som ble lagt oppå. Jeg var ikke kjempeimponert i forhold til BA.
Det gikk nå ned, og brettet ble ryddet bort etterhvert. Resten av flighten gikk med til å slappe av og følge med på klokka.
Vi nærmet oss etterhvert MAD og begynte en nedstigning og litt svinging og etterhvert var vi ganske så lavt, og nære flyplassen. Crewet? De drev og vimset rundt, ryddet glass, delte ut jakker, og annet de burde gjort for lenge siden. Flapsen hang ute og "duret" godt der bak, og hjulene kom ut, og de drev fortsatt og vimset rundt. Jeg kjente jeg hadde kjempelyst på en go-around nå pga.surrete crew. Så fort vi hadde landet var de oppe igjen for å surre ferdig. Ei stod bl.a. la noen epler oppi kofferten sin.
Vel framme ved gaten, kunne jeg se rett ut på broa som ble kjørt, for den blir stoppet ca. rett utenfor vinduet mitt, og fyren som stod der beiner avgårde. Da skulle hann kjøre den andre broa. Flyvertinnene stod og glante ut av vinduene ved sete mitt og skjønte ikke helt hva som skjedde. Jeg så på skjermen som viste tailcam at den andre broa ble kjørt mot dør 2L.
Dette var altså på ingen måte noen imponerende flight, og neste gang tar jeg nok heller en BA-operert flight. Eneste som imponerte var at de faktisk hooldt igjen Y-klassen til vi foran hadde gått av.