28. september 2012
Oslo Gardermoen (OSL) -London Heathrow (LHR)
British Airways BA8454
Airbus A319
G-EUOB
Sete 03F
Club Europe/Business Class
Så var det på tide å ta farvel med London. Men først var det frokost. Hadde fått beskjed i innsjekk om at det ble servert frokost i loungen, men "Den store frokosttråden" på Flyertalk påstod at man også kunne spise i restauranten, så jeg prøvde meg på den (siden det pleier å være mer mat der), men fikk beskjed om at "your breakfast is in the lounge". Ok, så da gikk jeg dit. Spiste frokost, gikk opp igjen og pakket, og sjekket ut. Han som sjekket meg ut var definitivt hygeligere enn hun sjekket meg inn.
Bestemte meg for å oppbevare kofferten på Paddington, så jeg gikk bort til Sheperd's Bush, og navigerte meg gjennom t-banenettet til jeg kom til Paddington. Fant så bagasjeoppbevaringskontoret, og levert inn kofferten. Så tubet jeg meg litt videre, gikk litt, tubet litt til.. uten egentlig noen store planer for hvor jeg skulle. Endte allikevel opp ved Covent Garden/Leicester Square, og fant Jamies Italian.
Prawn Linguine
Poached winter fruits (tror jeg det het).
Fikk først noe helt annet, og så samtidig at noen på et bord like ved klaget på at de hadde fått feil. Kelneren kom så bort og beklaget, og jeg fikk etterhvert riktig dessert.
Deretter tuben til Paddington, hentet kofferten og tok HEX ut til LHR.
Hele hensikten med denne flighten (som ble booket da HAM fortsatt var planen) var rett og slett å utnytte gullkortet en aller siste gang før det utløper en gang i oktober. Jeg fant derfor F-innsjekken og fikk en tag på kofferten og et boardingkort av en hyggelig dame. Syntes nesten jeg så et norskt flagg på navneskiltet hennes (BA-ansatte har det for å vise hvilke språk de kan), men hun fortsatte på engelsk til tross for at hun burde skjønne at jeg var norsk.
Security gikk greit: Fortsatt ingen secondary check på meg, som det ellers er så mye av på LHR om dagen. En liten pit-stop på HMV hvor jeg fikk med meg en Seinfeld-sesong, og deretter bar det i kantina.
Som noen kanskje kan ha fått med seg, så oppdaget Fnate noen store sjokolademuffins der for en god stund siden. De har jeg ennå til gode å smake. Fnate tok selv ansvar ved et besøk, og la denne igjen i gjesteboka:
På søndag hadde det selvsagt ikke skjedd noe, siden den samme gjesteboka fortsatt lå ute. I dag lå det midlertid en ny gjestebok der, og sannelig lå det ikke en av disse sjokolademuffinsene der også. Jeg fant midlertid ut at jeg ville spise mat først, og selvsagt var den borte etterpå :headbang.
Nuvel. Jeg trøstet meg videre med herrene Taittinger og Bollinger. *hikk*
Etter noen timer i loungen var det på tide å ta farvel. Flighten viste seg forresten å være en 15-20 minutter forsinket. Jeg bestemte meg for å gå og heller sjekke en av skjermene i terminalen. Vel nede trykket jeg kjapt på "refresh" på iPhone-appen, og da viste den gate A12, og da var jeg rett ved A11 og A12

.
Det var G-EUOB som skulle fly BA770 denne dagen, og den var som sagt litt forsinket inn, fra nettopp Oslo, der den også hadde operert 766/767-rotasjonen.
Boarding begynte etterhvert, og jeg fant 1F. Fire andre i Club. To relativt unge herremenn, ikke typisk "business"-utseende og som snakket noe som for meg hørtes ut som fransk i 1AC, og et par (han/hun. Om de var et par, eller kolleger eller hva de var aner jeg selvsagt ikke) på 4AC. De satt litt for seg selv ved gaten, og helt bakerst i kabinen, så jeg fantaserte litt om at de var hemmelige agenter eller noe ^_^.
Lang taxeveg til andre enden, som også betød take-off i "feil" retning, men vi kom oss til slutt i retning Oslo.
Damen som serverte i Club tok alt fra galley. "Something to drink sir?" Etter nok franske musserende dråper i loungen, gikk jeg for den sorte varianten fra Atlanta istedenfor. Trengte ikke en gang å be om is og sitron heller :up:.
Til mat var det kylling eller torsk. Jeg gikk for kyllingen.
Det smakte helt greit.
Flyvertinnen var forøvrig et skikkelig komikertalent. Jeg hadde spist opp, og satt brettet på "nabobordet", og når hun så det, lurte hun på om "are you finished?" før hun dro til med "..or are you norwegian?" (ba-dom-tsss) :colgate:
Sånn etterhvert begynte vi descent, og det ble anslått ca. 20-25 minutter til landing, men at de skulle prøve å få noen snarveier. Plutselig kom det "Cabin crew, 10 minutes to landing":
Prøvde å følge meg på hvor vi fløy, men slet med å orientere meg. Vi landet til slutt fra nord, men jeg hadde ikke klart å få med meg at vi hadde svingt så mye. Nuvel...
Vi landet på 19L, som har kort taxeveg til non-Schengen. Vi svingte av rullebanen, taxet litt "nordover", før vi igjen tok til venstre, og alt lå an til en høyresving inn til en av gatene på sørsiden av utenlandspiren. Såvidt jeg kunne se var det kun den ytterste (gate 53) som var opptatt av en SK-maskin. Så svingte vi til venstre :drunk:. Jepp, det ble fjernpark. Det var EN opptatt gate på non-Schengen, men vi skulle på fjernpark :drunk:. Som sagt var vi litt forsinket, og jeg hadde i utgangspunktet litt dårlig tid til å rekke første bussen, og fikk jo ikke noe bedre tid av dette.
Etter en liten busstur fra der vi stod, nesten helt inn til "hovedterminalen" og ut igjen til ytterst på piren fikk vi gå inn, og gå gjennom passkontrollen. Der var det forresten noen nye sluser siden sist, og jaggumeg så det ikke ut som de hadde fått satt opp noen slike "e-gater" der også, men de så ikke ut til å være i drift ennå.
Nede i bagasjehallen kom bagasjen som vanlig på bånd 9. Jeg duret kjapt gjennom og rasket med meg to poser M&M, fikk betalt, og.... "Will passenger someting arriving on BA770 from London please contact the Menzies desk. It was passenger "something" and Martin Foss...". Hva? Ble jeg ropt opp? Var det navnet mitt jeg hørte?
Jeg har blitt ropt opp sånn en gang før, og det var fordi kofferten min ikke kom. Jeg hadde nå to muligheter: Gå ut i fra at jeg ikke ble ropt opp, gå til bagasjebåndet og evt. finne ut etter en halvtime at jeg burde gått til skranken med en gang, eller gå til skranken med en gang, og få be/avkreftet at det var meg de ropte opp. Jeg gikk for det andre alternativet, og gikk bort og lurte på om de hadde ropt meg opp. Det hadde de ikke. FLott. Tilbake til båndet, og der var kofferten.
Kjapt gjennom tollen, innom en minibank for busspenger, og... Ingen buss. Den hadde altså gått En time til neste :headbang.
Nuvel. En pølse, cola og Snickers på Narvesen ble redningen, og en time senere kom jeg meg på en buss.
Vel hjemme etter halvtimen, og jeg var stort sett enig i at det var en bra tur