Ikke enighet mellom pilotene og SAS

Replying to Topic 'Ikke enighet mellom pilotene og SAS'

Scanor.... med murringen i kabinforeningene... gled deg til en herrlig vår :spin:

Begynnelsen på slutten ?:jumpin

Ja + våre egne lønningsforhandligner skal vel snart igang også

Vi har jo ikke sett en lønnsøkning på ca 4 år for min del iallefall

Så detta kan bli artig. Vil ikke si at det er begynnelsen av slutten hvis alle klarer å holde hodet kalt og være "normale",men hvis en blir stående å stange kan dette gå riktig så galt..

Originally posted by scandi

Begynnelsen på slutten ?:jumpin

Er det ikke det ledelsen har lagt opp til lenge nå...? Hva i alle dager er vitsen med å dele opp selskapet etter landegrenser i første omgang..?

Mulig de får det slik de hele tiden ønsket det? :devot:

Det kan nok bli litt kaotisk i april, men nå har jo SAS god tid på seg før det blir april da. Streiken vil ikke komme like overraskende som den ulovlige aksjonen for noen uker siden.

Men en massiv pilotstreik i Danmark, Sverige og SK-Norge vil selvsagt merkes.....

Vi fikk e-mail på jobben i dag. Vi fikk beskjed om å velge alt annet enn SAS dersom mulig.

Originally posted by GeirVi fikk e-mail på jobben i dag. Vi fikk beskjed om å velge alt annet enn SAS dersom mulig.

Claudius - om du etterlyste "beviser" for at pilotforeningene kjører SAS i grøfta har du det der... Alt snakket om "sykemeldinger" gjør at folk velger bort SAS. Jeg har sett kolleger fly med Norwegian fordi de ikke tar sjansen på SAS Braathens når de skal i møter - og jeg jobber i SAS-konsernet!!!! Dette er ILLE! Jeg har sett tall som viser bookingingangen til SAS Braathens i år i forhold til i fjor, og det er TRIST lesning

Originally posted by Scanor

Ja + våre egne lønningsforhandligner skal vel snart igang også

Vi har jo ikke sett en lønnsøkning på ca 4 år for min del iallefall

Slapp helt av. Wikestad skal nok soerge for at du ikke ser det paa de neste fire heller.

Originally posted by CFM Er det bare jeg som er trøtt eller er det en liten kommafeil i regnestykket ditt Redcap?
Åh.. kommafeil men fortsatt mye penger :)

Originally posted by CK

Originally posted by GeirVi fikk e-mail på jobben i dag. Vi fikk beskjed om å velge alt annet enn SAS dersom mulig.

Claudius - om du etterlyste "beviser" for at pilotforeningene kjører SAS i grøfta har du det der... Alt snakket om "sykemeldinger" gjør at folk velger bort SAS. Jeg har sett kolleger fly med Norwegian fordi de ikke tar sjansen på SAS Braathens når de skal i møter - og jeg jobber i SAS-konsernet!!!! Dette er ILLE! Jeg har sett tall som viser bookingingangen til SAS Braathens i år i forhold til i fjor, og det er TRIST lesning

Dette er vel neppe noe bevis for at det er FORENINGENE som kjører SAS i grøfta. Personlig synes jeg det er en søkt konklusjon. Å ensidig klandre pilotene for at folk ikke vil fly med SAS kan ikke bunne ut i annet enn at man ikke vet hva dette dreier seg om.

Skal vi ikke alle bare kaste våre avtaler med våre arbeidsgivere? De må vel få gjøre som de vil?

Vedr. "syke" piloter. Det er PÅVIST av HMS-avdelingen OG Petter Jansen at antall aksjonister var ytterst få i forhold til reelle sykemeldinger. Mange ble sykemeldt av selskapets egne leger og psykologer. Mange liker å kalle pilotene for persilleblad. Vel, folk ble ikke syke på dagen. Dette har vært en tendens i flere mnd. og begeret randt bare over når selskapet selskapet valgte dampveivalstaktikken. Tilsynet ble faktisk koblet inn FØR "aksjonen".

Skjønner at det er lite forståelse å hente fra andre yrkesgrupper. Neste gang dere blir overkjørt av selskapet og begynner å hyle foreslår jeg at dere holder kjeft og tar imot det dere får. For arbeidsgiver må jo kunne gjøre som de vil?

Jeg har flere venner og kjente i SGS og vet godt at de er mer enn klar for lønnsøkning. Tror jeg bare skal innta samme holdning som flertallet synes å ha. Drite i andre, for man er seg selv nærmest.

Cloudius

Synes måten ledelsen har gjort dette på er uakseptabelt siden dette bryter med den avtalen som man hadde. SAS burde vente til en skulle drøfte dette på nytt.

Originally posted by Cloudius

Originally posted by CK

Dette er vel neppe noe bevis for at det er FORENINGENE som kjører SAS i grøfta. Personlig synes jeg det er en søkt konklusjon. Å ensidig klandre pilotene for at folk ikke vil fly med SAS kan ikke bunne ut i annet enn at man ikke vet hva dette dreier seg om.

Hva synste pilotene egentlig var så ille med den 4 (5?) punkts avtalen sas la på bordet ?

Var det ille å beholde lønnen , eller å bli stående på felles liste of IC , eller hva hva egentlig værst ?

Dere må sannerlig våkne opp og innse at streik kun rammer dere selv og resten av deres kolleger i SAS konsernet .

Kjoser'n kan jo like godt lease inn 10 fly til slik dere holder på å true med streik .

Hvem f.. tror dere bestiller en SAS bilett i April nå ?

SAS ledelsen er ikke primært til for å degge med Piloter, men for å skaffer eiere'ne avkastning, eller i det minste ikke utgifter.

get back to work ! (før det er for sent)

Om nå SAS pilotene skulle finne på noe så galt som å gå til aksjoner eller streik i løpet av April .. Vil da Ex-BU pilotene kunne holde liv i en del av trafikken mon tro ? Ettersom de er i en annen forening, og tydeligvis er fornøyd med tingenes tilstand så vil de kanskje brette opp ermene nok en gang?

Det spiller ingen rolle ... det vil bli kanselleringer i hopetall, media vil vaere hysteriske og effekten vil vaere den samme uansett om BU-pilotene berger et par flighter ..

Nå må det da endelig begynne å gå opp for de fleste at SAS i den opprinnelige betydningen er dødt.
Heretter kun lokale selskaper med SAS AB som eier.
Styreformann, og et flertall av styret som har liten flybakgrunn.
De er bare "industrielle utviklere" med et mål for øyet: størst mulig avkastning på investert kapital.
Derav følger at "underselskaper" vurderes hver for seg.
Kan SAS IC selges til LH,-- ja så blir det gjort. Bunnlinjen teller!
SAS DK viser magre resultater. Selges eller nedlegges?
Dette er noen av fremtidsvyene som vi må forholde oss til.
Nostalgi vises stort sett ikke i aksjeutbyttet.
Jan

1944vintage har et godt poeng. Virker ikke som det helt har gått opp for alle at tidene har foandret seg. Tenker ikke da på pilotene.

Gjentar at jeg synes SAS ledelsen har gått svært lite taktisk lurt frem i denne saken. Å tvinge dette igejnnom nå som det er en drøy måned til avtalen/fredstiden med pilotene er over vitner da om hastverk og dårlig personalpolitikk.
Har man en fredstid, så har man en fredstid! Man må da kunne stole på avtaler som er inngått.
Legg forresten merke til at pilotene og SAS-ledelsen bruker ulike begreper på det som har skjedd i Stockholm disse dager. Pilotene kaller det "forhandlinger", mens SAS-ledelsen kaller det "samtaler". Dette er vel ikke tilfeldig..og legger vel føringer.

Originally posted by P.A. VIKING

Originally posted by Cloudius

Originally posted by CK

Hva synste pilotene egentlig var så ille med den 4 (5?) punkts avtalen sas la på bordet ?

Var det ille å beholde lønnen , eller å bli stående på felles liste of IC , eller hva hva egentlig værst ?

Dere må sannerlig våkne opp og innse at streik kun rammer dere selv og resten av deres kolleger i SAS konsernet .

Kjoser'n kan jo like godt lease inn 10 fly til slik dere holder på å true med streik .

Hvem f.. tror dere bestiller en SAS bilett i April nå ?

SAS ledelsen er ikke primært til for å degge med Piloter, men for å skaffer eiere'ne avkastning, eller i det minste ikke utgifter.

get back to work ! (før det er for sent)

Takk P.A.
Endelig rene ord for pengene. Slik som enkelte piloter og deres sympatisører uttaler seg gir de inntykk av at de ikke bryr seg en døyt om at 20-25 tusen andre medarbeidere i SAS-konsernet kan miste sine jobber som følge av "aksjoner" som gjennomføres. Å skylde på en dårlig ledelse i SAS holder ikke. Man kan like Jørgen eller ikke, men han har faktisk noen eiere som har ansatt han, og som han må forholde seg til. Nostalgikere som mimrer om hvor meget bedre alt var under Janne-tiden har tydligvis ikke fått med seg at tidene har forandret seg. På 70 og 80-tallet hadde man rimelig god råd i SAS og pengene satt løst. Spissformulert kan man si at det er arven etter Janne man nå sliter med (både på kostnads- og avtalesiden). I tillegg til tøff konkuranse fra all verdens LCC

Og da var billetten fra New York til Trondheim i mai booket om fra SAS til KLM.... driver ikke risikosport....

Jeg skjønner at ledelsen ønsker denne gjennomføringen for at de i fremtiden skal kunne sette de enkelte lands selskaper opp mot hverandre i forhandlinger for å få billigst mulige tjenester. Men er det virkelig slik de ønsker å drive selskapet i fremtiden? Ser de faktisk ingen annen utvei enn splitt og hersk? Og blir det noe bedre økonomi i selskapet når man her åpenbart legger opp til konflikter og streik for hver gang nye avtaler skal forhandles frem i all overskuelig fremtid? SAS-ledelsen innrømmer selvsagt ikke dette, men hva er da deres offisielle argumentasjon for endringen? Sparer de penger på dette?
Jeg er veldig redd SAS-ledelsen er godt i gang med å grave selskapets grav og Jørgen Lindegaard nøyer seg ikke med å bruke spade, han bruker gravemaskin!

Originally posted by Olebno

Takk P.A.
Endelig rene ord for pengene. Slik som enkelte piloter og deres sympatisører uttaler seg gir de inntykk av at de ikke bryr seg en døyt om at 20-25 tusen andre medarbeidere i SAS-konsernet kan miste sine jobber som følge av "aksjoner" som gjennomføres. Å skylde på en dårlig ledelse i SAS holder ikke. Man kan like Jørgen eller ikke, men han har faktisk noen eiere som har ansatt han, og som han må forholde seg til. Nostalgikere som mimrer om hvor meget bedre alt var under Janne-tiden har tydligvis ikke fått med seg at tidene har forandret seg. På 70 og 80-tallet hadde man rimelig god råd i SAS og pengene satt løst. Spissformulert kan man si at det er arven etter Janne man nå sliter med (både på kostnads- og avtalesiden). I tillegg til tøff konkuranse fra all verdens LCC

Med all respekt: Det holder ikke å skylde på pilotene for en eventuell situasjon som måtte oppstå. Hvis det er slik at ledelsen i konsernet bryter en avtale og tilbyr en avtale som vurderes som dårligere enn dagens situasjon så er det også en annen part i problemet. Om det er slik som det har blitt hevdet at hverken lønningene eller "produktiviteten" til piloter og CA'er er spesielt mye dårligere i SAS enn i andre konsern det er naturlig å sammenlikne seg med så bør man kanskje se seg om etter andre syndebukker for det som eventuelt måtte skje. Hvorfor spør man seg ikke heller om hvorfor ledelsen i konsernet ikke klarer å bruke konsernets ressurser på en bedre måte?? Det er greit å vise til konkurranse fra LCC'er, men SAS har ifølge egne uttalelser kuttet kostnader i stor skala (og bra er det). Det betyr ikke at den eneste mulige strategien er å kutte enda mer på kostnadene.

PS! Jeg har bestilt billett med SAS Braathens i April....;) Vær grei å ikke lag krøll i mine reiseplaner...

Originally posted by THS
Jeg er veldig redd SAS-ledelsen er godt i gang med å grave selskapets grav og Jørgen Lindegaard nøyer seg ikke med å bruke spade, han bruker gravemaskin!

Mitt inntrykk, exactly!! Her tror jeg kanskje man bør vurdere å finne andre syndebukker en de som er forumets syndebukker nå for tiden. det er jo forsåvidt ikke lenge siden at flygelederne (eller var det flygelederassistenene) var årsaken til at alt gikk til helv...:naughty:

Back