Nå spisser det seg enda mer til. SAS sperret fagforeningens mobiltelefon. Kanskje ikke uventet eller ulovlig, men klart en tilspissing av konflikten.
Antar Sterling og Norwegian merker økt etterspørsel av flybilletter ja.
Dagbladet.no): SAS-konsernet og flygernes fagforeninger ligger i en bitter strid om flygernes ansettelsesforhold. I dag har SAS store problemer med ulovlige aksjoner i Danmark, sykmeldinger blant pilotene i Norge og over 70 kansellerte fly.
Nå kan det hende konflikten når et nytt lavpunkt. I helgen ble mobiltelefonene til Jack Netskar og Jens Lippestad, henholdsvis leder og nestleder Norske SAS-flygeres forening, sperret. Fra Telenor får Dagbladet.no oppgitt dette skjedde på ordre fra SAS.
- I helgen merket vi at telefonene ble påfallende stille. Vi ringte Telenor, og fikk beskjed om at telefonene våre var meldt stjålet. Hvis det er SAS som har stengt av telefonene til leder og nestleder vil jeg si det er ganske oppsiktsvekkende. Jeg har jo lekt med tanken, men hvis det er tilfelle blir jeg ganske oppgitt, sier Lippestad til Dagbladet.no.
Hele fire ganger er mobilene til Lippestad og Netskar blitt sperret i løpet av helgen. Telenfonene er ifølge Telenor blitt sperret av en Telenor-ansatt med ansvar for kontakt med SAS. Vedkommende svarer til Dagbladet at hun har ansvaret for SAS sine mobiltelefoner, og at det var SAS som ba henne sperre dem. Ytterligere kommentarer henvises til Tommy Lundin, som jobber med IT-spørsmål i SAS sitt svenske hovedkontor.
Betalt av SAS
Ledelsen i flygernes fagforening eier sine mobiltelefoner selv, men abonnementet betales av SAS.
- Det har vært litt strid om det, men disse telefonene er vårt mobile kontor. SAS er jo egentlig pliktig til å stille med et kontor til tillitsvalgte, men vi har disse telefonene i stedet, sier Lippestad. Han opplyser at det har vært noe strid om størrelsen på regningene.
- Hvis det er striden om disse gamle regningene som ligger bak, vil jeg si at det er påfallende at det skulle skje nå i helga. Hvis SAS-ledelsen vil at vi skal gripe inn for å få flygere på jobb igjen, blir det ganske vanskelig med avstengte mobiler, sier Lippestad.
- Hvordan vil du beskrive forholdet mellom dere og SAS-ledelsen?
- Det er svært anstrengt. Og nå mer enn vanlig. Dette er en liten bisak, men den sier mye om forholdet.
SAS Braathens jobber med å finne ut av hva som har skjedd, og vil foreløpig ikke gi noen kommentar.
Antar Sterling og Norwegian merker økt etterspørsel av flybilletter ja.
Dagbladet.no): SAS-konsernet og flygernes fagforeninger ligger i en bitter strid om flygernes ansettelsesforhold. I dag har SAS store problemer med ulovlige aksjoner i Danmark, sykmeldinger blant pilotene i Norge og over 70 kansellerte fly.
Nå kan det hende konflikten når et nytt lavpunkt. I helgen ble mobiltelefonene til Jack Netskar og Jens Lippestad, henholdsvis leder og nestleder Norske SAS-flygeres forening, sperret. Fra Telenor får Dagbladet.no oppgitt dette skjedde på ordre fra SAS.
- I helgen merket vi at telefonene ble påfallende stille. Vi ringte Telenor, og fikk beskjed om at telefonene våre var meldt stjålet. Hvis det er SAS som har stengt av telefonene til leder og nestleder vil jeg si det er ganske oppsiktsvekkende. Jeg har jo lekt med tanken, men hvis det er tilfelle blir jeg ganske oppgitt, sier Lippestad til Dagbladet.no.
Hele fire ganger er mobilene til Lippestad og Netskar blitt sperret i løpet av helgen. Telenfonene er ifølge Telenor blitt sperret av en Telenor-ansatt med ansvar for kontakt med SAS. Vedkommende svarer til Dagbladet at hun har ansvaret for SAS sine mobiltelefoner, og at det var SAS som ba henne sperre dem. Ytterligere kommentarer henvises til Tommy Lundin, som jobber med IT-spørsmål i SAS sitt svenske hovedkontor.
Betalt av SAS
Ledelsen i flygernes fagforening eier sine mobiltelefoner selv, men abonnementet betales av SAS.
- Det har vært litt strid om det, men disse telefonene er vårt mobile kontor. SAS er jo egentlig pliktig til å stille med et kontor til tillitsvalgte, men vi har disse telefonene i stedet, sier Lippestad. Han opplyser at det har vært noe strid om størrelsen på regningene.
- Hvis det er striden om disse gamle regningene som ligger bak, vil jeg si at det er påfallende at det skulle skje nå i helga. Hvis SAS-ledelsen vil at vi skal gripe inn for å få flygere på jobb igjen, blir det ganske vanskelig med avstengte mobiler, sier Lippestad.
- Hvordan vil du beskrive forholdet mellom dere og SAS-ledelsen?
- Det er svært anstrengt. Og nå mer enn vanlig. Dette er en liten bisak, men den sier mye om forholdet.
SAS Braathens jobber med å finne ut av hva som har skjedd, og vil foreløpig ikke gi noen kommentar.