Ikke enighet mellom pilotene og SAS

Replying to Topic 'Ikke enighet mellom pilotene og SAS'

Så kommer SAS sin rolle. I altfor mange år har SAS diktert markedet i Skandinavia. Tatt inn skyhøye billettpriser (monopol) all trafikk skulle sluses via hub i CPH og i Norge OSL.

Hør Hør......

En gang for alle nå, så er disse tidene forbi, endelig.....

:devot:

En annen ting vedr. piloten i SKBU jeg merket meg for noen uker siden var striden mellom SK & BU piloter:

Noen her på forumet kommenterte påstanden som ble fremsatt i media om at SK-piloter ikke ville fly med BU-piloter osv. hvor vedkommende sa at i bl.a i simulator var det avtalefestet at SK piloter skulle ha SK instruktører og ingen andre, og at man bare fulgte avtalen.

En slik holdning synes jeg er pinlig. Hvor er i det hele tatt SNEVET av å være kollegial? Om det er en dyktig SK eller BU instruktør som sitter bak dere kan / bør / må da vel spille INGEN rolle? :wow: :naughty:

Nei sorry Sam, det er HELT ny tider i SK systemet nå, det synes jeg alle bør innrette seg etter, enten piloter, c/a's eller bakkeansatte, ellers er jeg redd SK ikke vil eksistere mye lengre!

Streik gjerne i april, bare dere er i luften igjen til jeg skal til LGW 18 mai...eller bør jeg evt håpe at det ikke skjer, slik at BUSK må booke meg om til en svindyr billett med BA...?

(Mer en kommentar til å samle på flyselskaper enn til SAs-konflikten...)

Jeg liker ikke å utale meg om disse sakene med respekt for de som jobber i SAS, men jeg begynner å lure på om ikke pilotene i SAS skal begynne å titte litt lengre enn sine egne skotupper å se fremover.

Hvordan kan pilotene tro at ting kan bli bedre av å grave en større grav? da detter jo bare flere i den!

Er det bare SK pilotenes avtale som gaar ut 1 April elelr er det ex-BU pilotenes ogsaa?

Originally posted by ENGM RAMP

Noen her på forumet kommenterte påstanden som ble fremsatt i media om at SK-piloter ikke ville fly med BU-piloter osv. hvor vedkommende sa at i bl.a i simulator var det avtalefestet at SK piloter skulle ha SK instruktører og ingen andre, og at man bare fulgte avtalen.

En slik holdning synes jeg er pinlig. Hvor er i det hele tatt SNEVET av å være kollegial? Om det er en dyktig SK eller BU instruktør som sitter bak dere kan / bør / må da vel spille INGEN rolle? :wow: :naughty:

Jeg er enig i at en slik holdning ikke hører hjemme noen steder, men dette er vel en litt annen sak enn SAS-pilotenes uenigheter med ledelsen (vil jeg tro...).

Jeg får litt følelse av at folk her på forumet mener at SAS-pilotene er de som må jenke seg. Dette virker som samme mekanismer som foreldre ofte bruker overfor sine barn - man lar barna være uenige og de kan få gjøre det de vil, sålenge det er det samme som foreldrene vil at de skal gjøre.

Det er jo en prinsipielt (kanskje?) uheldig side ved en holdning som er slik at man tillegger alt ansvar for de problemer som arbeidskonflikter medfører på den ene siden av relasjonen (i det her tilfellet pilotene, og tidligere i vinter flygeledere/-assistenter). Betyr det at arbeidstakere egentlig ikke bør gjøre annet enn det ledelsen sier at de skal gjøre..? Betyr det at man reelt sett ikke ønsker at arbeidstakere skal ha muligheten til å bruke lovlige aksjoner for å fremme sine rettigheter i et ansettelsesforhold..? Personlig så er jeg mildt sagt bekymret om dette er gjengs oppfatninger....

Nå skal det sies at jeg ikke vet hva pilotene krever, hva de er tilbydt av ledelsen osv., men det er det sikkert ikke så mange her inne (bortsett fra de som er direkte involvert) som heller vet.

Originally posted by MartinL

Jeg liker ikke å utale meg om disse sakene med respekt for de som jobber i SAS, men jeg begynner å lure på om ikke pilotene i SAS skal begynne å titte litt lengre enn sine egne skotupper å se fremover.

Hvordan kan pilotene tro at ting kan bli bedre av å grave en større grav? da detter jo bare flere i den!

Dere får ha en fortsatt livlig diskusjon. Jeg prøvde å belyse saken litt men interessen var relativt laber. Har satt pris på dem som har prøvd å se saken fra flere sider. Ellers er det alt for mye oppgulp fra folk som ikke engang GIDDER å prøve å sette seg inn i saken.

Det er tydeligvis mange her som synes det er greit å bli tatt i ræva av ledelsen bare man får betalt for det. Vel, jeg prostituerer meg ikke. Det går faen steike meg en moralsk grense for hva arbeidsgiver skal kunne gjøre mot sine ansatte.

Signing off.

Cloudius

Originally posted by Cloudius

Det er tydeligvis mange her som synes det er greit å bli tatt i ræva av ledelsen bare man får betalt for det. Vel, jeg prostituerer meg ikke. Det går faen steike meg en moralsk grense for hva arbeidsgiver skal kunne gjøre mot sine ansatte.

Signing off.

Cloudius

Det er synd at du ikke vil bidra mer i denne saken, men jeg har full forståelse for at det er som å stange hodet i veggen. Jeg vil anta at det er en del flygeledere her inne som sannsynligvis kjenner seg litt igjen....

JY

Originally posted by Cloudius

Dere får hå en fortsatt livlig diskusjon. Jeg prøvde å belyse saken litt men interessen var relativt laber. Har satt pris på dem som har prøvd å se saken fra flere sider. Ellers er det alt for mye oppgulp fra folk som ikke engang GIDDER å prøve å sette seg inn i saken.

Signing off.

Cloudius

Det er synd du gjør det! Jeg liker å lese synspunktene dine selv om jeg nødvendig vis ikke er enige i det du sier!

Til slutt:

Takker, TOS og MartinL.

Jeg har ingen problemer med andre synspunkter så lenge man forklarer sitt standpunkt. Så kan vi heller bli enige om at vi er uenige. Men jeg føler at jeg i fem sider på denne tråd i hovedsak møter holdninger som "bortskjemte persilleblad". "kom dere på jobb", "det er DERE som ødelegger selskapet", "tiden har gått fra dere".

Det blir bortimot umulig å ha en fornuftig diskusjon når så mange bare slenger ut påstander uten en forklaring på bakgrunnen for den.

Cloudius

Er det ikke på tide at disse overbetalte bussjåførene kommer seg ned på jorden?

Originally posted by DY Tech

Heller ikke bussjåfører er vel glade hvis ledelsen bryter avtaler og krever å skrive diktater med gaffel?

Denne saken har to sider: det ene er hvorvidt pilotene tjener for mye, kan jobbe mer etc. Det kan godt hende, men kan oxo gjennomføres ved bedre slinging (jeg kjenner en flyvertinne som har tilbragt utrolig mye dødtid på flyplasser rundt om...). Ledelsen er selsvagt i sin fulle rett til å kreve mer jobb og mindre lønn i forhandlinger om de vil det.

Men mitt inntrykk er at dette ikke dreier seg om penger nå, men penger i fremtiden: Pilotene frykter evig fagforeningsknusing og intern kamp mellom landene. Hvor mye hold det er i det kommer vel an på øynene som ser, men ledelsen i SAS splitter nok ikke opp uten grunn...dessuten er pilotene forbanna fordi SAS vil gjennmføre dette "utenom tur".

Hovedproblemet til SAs nå tror jeg er at ledelsen er så fiksert på bolagiseringen at de kan glemme andre måter å effektivisere på, og glemmer å utvikle visjoner for veien videre. (Hørte vi noen nevne fordelingen av interkontruter?)

I denne sak om å sette pilotene inn i de nasjonale enhetene, er det ikke da å foretrekke for de norske å bli overført til SASBraathens? De tjener jo gode penger å ser en mye lysere fremtid enn SAS.DK SAS.SE og SAS.INT?

Originally posted by DY Tech

Noen som er evig bitter fordi han står med skiftenøkkelen i stedet for yoken i hånda?
:lol

Takk til cloudius for seriøse og informative innlegg. Godt at noen klarer å holde en seriøs diskusjon gående, uten å bare komme med oppgulp og synspunkter totalt uten holdepunkt i virkeligheten.

Selv har jeg ikke info fra innsiden, så da holder jeg munn:up:

Originally posted by Dag Viking

Noen som er evig bitter fordi han står med skiftenøkkelen i stedet for yoken i hånda?
:lol

Her brukes det bare fastnøkler! :up:

Hele saken er jo tragisk fra ende til annen, og det finnes kun tapere her. Det som er mest ille nå, etter min mening, er at pilotforeningen går ut i media og anbefaler sine kunder og passasjerer å IKKE bestille billett på SAS i april. Akkurat den der synes jeg lukter illojalitet lang vei, og dette vil jo skade selskapet mye uansett hvordan det går.
Vi har daglig drøssevis med henvendelseri denne anledning, og dessverre kan vi se en dreining til at folk velger andre selskap der det er mulighet til dette.:naughty:

Enig med deg Farmer.

Får håpe mine "nye" kollegaer besinner seg og forstår alvoret i situasjonen.

Uansett hva som har skjeddd med avtaler tidligere ,må vi nå se fremover og vise at vi kan klare å ha flere enn to tanker i hodet samtidig.
Det er en selfølgelighet at vi skal leve av våre kunder.Vi får konsentrere oss om å levere varen,så får vi få orden på de avtalemessige forhold uten at produksjonen skades.

Forstår at det er en del på forumet som har lite erfaring fra arbeidslivet, eller en begrenset kjennskap til forhandlingsprinsipper og kollektivavtaler. Forstår også at det er en noen som har en noe overfladisk illusjon om hva flygeryrket går ut på fra dag til dag eller tur til tur - og tilsvarende feilaktig bilde over hva det går ut på over det en ønsker skal være en livslang karriere. Selv de som flyr har forskjellig oppfattelse av dette, avhenging av hvilke karriereløp en har valgt eller har havnet i. Forstår også at det er et ørlite "flygerkompleks" til stede hos noen som av forskjellige grunner ikke ble flygere, men disse er uhyre få og det er sjelden jeg mistenker noen her på forumet for å ha det. En skal imidlertid ha disse forholdene i tankene når en leser mer eller mindre gjennomtenkte innlegg på dette eller andre forum. Noen ganger legges det selvfølgelig ut "meninger" bare for å provosere - de finnes, de også, men resultatet er at de med førstehånds innsideforståelse - enten det er til det operative, tekniske, administrative eller økonomiske - ikke gidder å bidra med sitt. Man får som man gir, som i livet forøvrig... Konflikten i et herverende flyselskap dreier seg ikke om lønnsforhandlinger eller mer fritid. Pilotforeningene krever ingen av delene, men har derimot gjort meget store innrømmelser, som selskapet står fritt til å uthente. Dette på grunnlag av den verifiserte alvorlige situasjonen selskapet har vært i. I kollektivavtalen avtaler man hva som gjelder for arbeidstid, lønn og pensjon, fridagssalg og så videre, og hvor lenge det gjelder. De fleste yrkesgrupper med mange ansatte i en bedrift, og relativt identisk arbeid, ser fordelen av en kollektivt fremforhandlet avtale. Det er ryddig og oversiktelig både for arbeidsgiver og arbeidstaker. Saken her dreier seg om meget konkrete og omfattende brudd på kollektivavtalen fra arbeidsgivers side, i en periode der arbeidstaker har fredsplikt - to-tre måneder før kollektivavtalen går ut og skal reforhandles på vanlig vis. Derfor er tilliten til konsernledelsen tynnslitt. Så lenge det ene selskapet er eiet av et internasjonalt konsern, og "meldinger" fra de to er motstridende, er det meldingene og handlingene fra konsernet en må forholde seg til for de strategiske linjene. Om en av to parter bryter kollektivavtalen råder det i praksis rettløshet, og det har ingen hensikt å forhandle fremtidige avtaler, siden de også vil bli brutt. Derfor mener mange flygere og andre observatører at "samtalene" den siste uken har vært et spill for galleriet fra arbeidsgiver sin side. Flygerne i selskapet har fått uventet støtte fra forskjellig hold, og en del uventet manglende forståelse fra annet hold. To ting har imidlertid konkretisert seg; et sterk kollektiv forståelse for hvilken situasjon man er i, og at den enkelte pilot faktisk aktivt undersøker andre arbeidsmarkeder som er på søken etter kvalifiserte og erfarne flygere. Det ville vært utenkelig for få år siden, hvor dette selskapet var på toppen av yrkespyramiden i regionen. En sjef sier at flygere alltid har søkt til det store flyselskapet i Skandinavia, og det er korrekt. Flygere vil også søke dit i fremtiden, men med de gjeldende lønnsstigene vil det verken fremstå som en attraktiv arbeidsplass for ungdommer med milliongjeld, eller som et selskap der en ønsker å stå karrieren ut. Dertil er arbeidsgiver for ustabil. Dette medfører store kostnader i forbindelse med stadig utsjekk av nye piloter (kan ta flere måneder med alle kurs og utsjekk), og et uerfarent pilotkorps i en tid med store og stadige omstillinger og prosedyreforandringer, samt en så stor variantbredde det er i flytypen som er i bruk lokalt. Takk til de som forsøker å innhente et helhetlig bilde før de gjør seg opp sine meninger. If you think safety is expensive, try an accident...

Hvilke tanker gjør pilotene seg rundt det faktum at når de sender ut signaler om at de allerede nå tidlig i Februar sier at de regner med streiker i SK i April og dermed sender kunder til konkurentene som igjen vil gi SAS tapte inntekter og markedsandeler ?

Kan man ikke i 2006 se for seg litt andre kommunikasjonsformer en media ? , ja jeg vet det er minst to parter i denne saken, men for andre som lever av å levere tjenester i et tøfft marked så virker den måten både pilotene og ledelsen holder på som galematias , slikt som dette her gjøres opp på bakrommet.

En stor takk til baade Jumper og Cloudius og andre piloter for deres klare innlegg. Jeg ser som Jumper at det er mange som ikke har erfaring i fra arbeidslivet og dynamikken som raader der. Selv har jeg baade lang erfaring og ogsaa erfaring i fra en Bolagisering i SAS. Bolagiseringen var en faktor som medfoerte at jeg forlot SAS etter 15 aar. I mitt tilfelle var det SAS Data som ble bolagisert, noe som medfoerte utrolig vanskelige arbeidsforhold for oss som var avhengig av SAS Data's tjenester. SAS brukte i 1994 NOK 30.000 paa data utadaaning for meg, slik at jeg kunne effektivisere de maanedlige rapportene av salg i Norge, problemet var bare det at SAS Data ikke tillot meg aa bruke det jeg hadde laert, de sperret min PC for bruk av VBA kode i Excel, noe som medfoerte at jeg endte opp med aa sitte hjemme paa kvelden paa min private PC for aa gjoere disse beregningene. Hjemme tok dette 3-4 timer, mens det tok 3-4 dager aa gjoere manuellt slik SAS Data forlangte...
jeg synes at Herb Kelleher sa det meget godt: Om broedrene Wright hadde operert i dagens flybransje, maatte Wilbur ha sagt opp Orville for kostnadsbesparelser :wow:

Back