Ikke enighet mellom pilotene og SAS

Replying to Topic 'Ikke enighet mellom pilotene og SAS'

Originally posted by RolfL

Originally posted by Cloudius
Det var snakk om å gi dem tilbud om plassering på felleslisten med -5år.
Cloudius

Bedrövligt att höra något liknande. Då förstår jag att inte ex-BU ville vara med.

Bra at noen forstår. Takk RolfL.

Samtidig ville vel det passet godt å få noen ex-BU inn for å fylle de 7 lønnstrinn som var skapt på bunnen av K-04 for å synliggjøre PFOR`s anstrengelser for å spare 750 Mill.
:lol

Originally posted by MD11
Mye arbeidstid forsvinner i dag i form av "paxing" av crew mellom de forskjellige basene. Dette er totalt
bortkastet arbeidstid, og penger ikke minst. Produksjonen må opp, enkelt og greit. Slingsstrukturen må bli mer effektiv. Og da må crew fly fra de basene de hører hjemme.

Noe de fleste gjør idag, og resten følger etter. MD-80 folket flyr ut av CPH og ARN ettersom denne typen ikke finnes i Norge. Disse skal, når SAS har behov, flyttes hjem og skoles over på 737. Langrutepilotene får billett men reiser på egen fritid til og fra jobb og taper dermed ikke produktivitet som følge av dette.

Dette har med andre ord ikke noe med bolagiseringen å gjøre.

RolfL: Tror nok man kan si at forhandlingene foreningene mellom ikke var optimale. -5 år er ikke bra, men det er likevel viktig å påpeke at det bare var en liten del av det (mener det ble lagt dødt ganske tidlig). Tror faktisk man raskt støtte på andre og like vanskelige punkter. Det var stor uenighet på mange fronter, og jeg tror faktisk begge sider var like gode/dårlige i samtalene som pågikk.

Når det gjelder de nye 7 trinn i bunn av listen. Som motvekt kan man si at også de oppsagte SK-pilotene (ansatt lenger enn mange av de yngre BU) skal inn her hvis de blir reansatt. Personlig liker jeg ikke tanken på nevnte trinn uansett hvem som havner der. Jeg tror imidlertid den delen av skalaen kan bli kortlivet. DERSOM SAS overlever vil de nok måtte revurdere nedre del av lønnsskalaen for å bli betraktet som attraktiv når pilotmangelen virkelig slår til. En begynnerlønn som ligger 150 000,- under DY kan bli vanskelig å forsvare. Spesielt når det tar år og dag for å bli kaptein.

Jeg ønsker ikke å gjøre dette til noen SK vs BU debatt. Jeg hadde virkelig håpet at alle kunne stå sammen om å redde arbeidsplassene. Ser ut til at det kan bli vanskelig så lenge ex-BU tror SASBraathens kan opptre som et selvstendig selskap og ex-SK ikke tror det.

Cloudius

Møtet i Stockholm mellom pilotene og konsernledelsen i SAS nærmer seg avslutning.

Lederen i den danske pilotforeningen, Mogens Holgaard, sier han regner med at forhandlingene kan avsluttes tirsdag, melder Ritzau.

Ifølge Holgaard er partene nå enige om hva de er uenige om:

– Det dreier seg om en interessetvist. Vi vil ikke forhandle karriereløp, lønn og ferie samt fridager i fire forskjellige selskaper, slik ledelsen har lagt opp til, sier Holgaard.

SAS vil ha konsernets piloter ansatt i fire selskaper: tre nasjonale og et interkontinentalt. Generelt har pilotene ikke noe imot oppdelingen, ifølge Ritzau.

– Vi er villige til å ta elementer ut, slik at vi blant annet får større nærhet. Men som pilot ønsker vi en felles identitet, hvor vi blant annet er sikret et karriereløp, sier Motens Holgaard.

Møtet mellom pilotene og konsernledelsen i SAS ble gjenopptatt tirsdag klokken 10, etter 14 timers drøftinger mandag. (©NTB)
dn.no

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=160654

og der ble det brudd i forhandlingene. Noe sier meg at turen min hjem fra Belfast 2 April ikke kommer til aa gaa helt som planlagt....men men det faar man ta som det kommer

Hvis det er disse punktene det står på så tror jeg ledelsen har en god sak. Spm er hvor stor konflikt de kan godta for å få valgene sine. Det er ingen logikk som tilsier at dette er noe pilotene MÅ ha, ser sef. at det er noe de ønsker. Men ikke noe arbeidsgiver må gi.

Svarte! Hadde håpet at dem kunne bli enig på et eller annet vis.

Nå får jeg bare håpe at SAS-reisene jeg har bestilt går.

Edit = trykkfeiler

I denne linken i : http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=179113 sier fagforeningsrepresentantene til SAS pilotene at de 2400 medlemmene i pilotforeningene har gitt sitt bidrag på tilsammen 1 milliard de siste 3 årene. Dette skulle jo bli ca 4,1 millon pr pilot :lol

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=179113

I dette intervjuet i VG sier fagforeningsrepresentantene til SAS pilotene at de 2400 medlemmene i pilotforeningene har gitt sitt bidrag på tilsammen 1 milliard de siste 3 årene. Dette skulle jo bli ca 4,1 millon pr pilot :lol

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=179113

Er det bare jeg som er trøtt eller er det en liten kommafeil i regnestykket ditt Redcap?

Det blir vel ca 140 000 per år per medlem?

Originally posted by CFM

Er det bare jeg som er trøtt eller er det en liten kommafeil i regnestykket ditt Redcap?

Tror kanskje at det er Redcap som er trøtt....;)

Og ifølge nettavisene har samtalene nå brutt sammen...

Jøss å jeg gleder meg...

J*vla folk går det ikke an å oppføre seg som voksene ?

Originally posted by Superhai
Det blir vel ca 140 000 per år per medlem?

Noe som tross alt er en ganske betydelig sum å gi avkall på hvert år i tre år. Tviler på at mange her inne ville vært villig til det samme, så det viser jo tross alt at pilotene *har* gitt avkall på en god del for å hjelpe arbeidsgiver i en vanskelig situasjon.

Morten.

På dn.no står det at SAS ønsker at forhandlingene skal føres i de lokale selskapene etter 1. april. Og hvis det er derfor flygerne var "syke" så har de et problem, de påstod at SAS brøt freds-perioden. Men hvis SAS har sagt at de ønsker at forhandlingen i den neste perioden lokalt så har de jo ikke brutt avtalen.

Så udsendte SAS en pressemeddelelse om at de vil tvinge opsplitnigen igennem. Det kan godt se ud til at der bliver ballede og konflikt igen:

Virksomhedsoverførslen gennemføres

SAS og pilotforeningerne har i en lang proces drøftet forskellige spørgsmål om hvordan flyselskaberne (Scandinavian Airlines Danmark, SAS Braathens, Scandinavian Airlines Sverige og Scandinavian Airlines International) skal opnå lønsomhed og konkurrencekraft. En afgørende forudsætning er fuldførelsen af den bolagsiering, der begyndte 2004.
I dag er der kun piloterne i Scandinavian Airlines Danmark og Scandinavian Airlines Sverige som ikke er ansat i den virksomhed hvor de arbejder. Baggrunden for bolagiseringen er at respektive flyselskab skal være i stand til at tage hele ansvaret for at organisere, lede og fordele arbejdet for samtlige medarbejdergrupper. At samle de ansatte i den virksomhed, hvor de arbejder, er nødvendigt for at skabe et entydigt ledelses- og resultatmæssigt ansvar.

SAS og pilotforeningerne mødtes igen, den 13. og 14. februar 2006, for at fortsætte dialogen om, hvorledes den påtænkte virksomhedsoverførsel kunne gennemføres i fællesskab.

SAS har tilbudt en samarbejdsaftale for at styrke samarbejdet mellem SAS og pilotforeningerne for at således sikre en udvikling til konkurrencedygtige og lønsomme flyselskaber, hvilket er afgørende for ekspansion, beskæftigelse, karrieremuligheder og motiverede medarbejdere.

Med udgangspunkt i, at SAS og pilotforeningerne har en helt forskellig opfattelse af, hvorledes virksomheden skal styres og organiseres, besluttede SAS i.h.t sit ansvar for at drive virksomheden, at gennemføre en central MBL §11 i.h.t. den svenske Medbestämmandelagen. Her redegjorde SAS endnu engang for baggrunden for den påtænkte virksomhedsoverførsel og MBL-forhandlingen blev derefter afsluttet i uenighed.

Pilotforeningerne har fremført, at SAS ikke har ret til ensidigt at tage denne type beslutning. SAS har vurderet de indvendinger, som pilotforeningerne er fremkommet med. Efter vurdering har SAS konstateret, at der ikke foreligger nogen juridiske hindringer for at tage samt gennemføre beslutningerne.

SAS har efterfølgende besluttet at virksomhedsoverdrage kortliniepiloterne i Scandinavian Airlines Danmark og Scandinavian Airlines Sverige til SAS Scandinavian Danmark A/S respektive SAS Scandinavian Sverige AB med virkning fra den 1. marts 2006. Fra samme tidspunkt overføres forhandlingsmandatet vedrørende piloternes kollektivaftaler fra SAS konsortiet til Scandinavian Airlines Danmark, SAS Braathens, Scandinavian Airlines Sverige og Scandinavian Airlines International.

De nuværende kollektivaftaler overføres uændret til flyselskaberne med udgangspunkt i Lov om Virksomhedsoverdragelse i Danmark respektive Medbestämmandelagen og Lagen om Anställningsskydd i Sverige.

SAS Group Corporate Communications

Hvis SAS er så dårlige på å slinge pilotene, kunne de kanskje begynne å rydde opp i det først så pilotene faktisk jobber når de er på jobb = innsparte penger (kan oxo bli = aty noen får sparken...)...så kan de krangle om bolagisering senere.

Det er nå en ting. Men nå har pressen det fantastisk med å nærmest advare folk om å fly med SAS/SASBraathens.

Hvis ikke det blir en løsning på dette liker jeg ikke det jeg ser starten på her.

Som nevnt tidligere at de ikke kan oppføre seg som voksene er langt mer en hva jeg fatter. Her oppfører både ledelse og piloter seg som bortsjemte drittunger som ikke er villige til å røre på seg i noen retninger noen av dem *knurr*

Originally posted by Scanor

Det er nå en ting. Men nå har pressen det fantastisk med å nærmest advare folk om å fly med SAS/SASBraathens.

Noe jeg ikke synes er noe rart slik dette har utviklet seg. Skal vi gjette på at førstkommende fredag er det småkaotisk hos SAS?

Originally posted by Scanor

*knurr*

Fest smileboeylen og forbered deg paa morsomme dager!! ;)

Som gammel SAS-mann gjoer alt dette meg vondt ... men tidligere erfaringer med SAS' personalpolitikk gjoer at jeg ikke er det minste overrasket.
Foreslo da man begynte aa bolagisere at man skulle legge ned alt og starte fra 'scratch' - det hadde kanskje vaert mer smertefullt der og da, men man hadde sluppet den seigpiningen av alt og alle som skjer naa ...

Joa jeg skal finne fram "Joker" smilet mitt (les:kleshenger) og gjøre mitt beste,men jeg kan ikke akkurat si at jeg gleder meg til å bli sjelt ut igjen :P

Jeg har iallefall sluttet å si navnet mitt på velkomsthilsen.. morro med ett navn som bare 1 person i norge har..

Back