• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Icelandair bestiller av 12 737-MAX - Status

Re: Icelandair mot bestilling av 12 737-MAX

Så den på OSL klokken 14:00...og designen er som flere skriver her inne ikke akkurat blitt frekkere.
 
Re: Icelandair mot bestilling av 12 737-MAX

Tok nettopp av fra BGO og lydnivået var behagelig. Utseende så og bra ut.
 
Re: Icelandair mot bestilling av 12 737-MAX

Folk og lufthavne er meget fokuseret på at nu skal det og det flyselskab flyve med B737-MAX til lige netop deres lufthavn...Hvorfor egentlig ? Det er jo stadig en B737 lige som A320NEO serien er en videreudvikling A320 serien...Men sidstenævnte får ikke tilnæmelses mæssig samme opmærksomhed...og hvorfor så ikke det ?
Begge er jo bare en videre udvikling af en "gammel flytype"
Hilsen Ole
 
Re: Icelandair mot bestilling av 12 737-MAX

Folk og lufthavne er meget fokuseret på at nu skal det og det flyselskab flyve med B737-MAX til lige netop deres lufthavn...Hvorfor egentlig ? Det er jo stadig en B737 lige som A320NEO serien er en videreudvikling A320 serien...Men sidstenævnte får ikke tilnæmelses mæssig samme opmærksomhed...og hvorfor så ikke det ?
Begge er jo bare en videre udvikling af en "gammel flytype"
Hilsen Ole

Enig. Har sett både MAX og NEO på OSL før, og reflekterte lite over at det var noe annet enn en oppdatert utgave av det som har vært der i årevis. Skjønner mer av når dette ble ståhei av de første 787, det var jo virkelig noe nytt!
 
Re: Icelandair mot bestilling av 12 737-MAX

Det handler om PR og det å få oppmerksomhet rundt produktet ditt, enten det er noe spesielt rundt det eller ikke. Og det er flere selskaper der ute som har dyktige PR-avdelinger

At dere og vi i det hele tatt diskuterer det viser jo at de har lykkes [emoji6]

Ellers har det vært minst like mye oppmerksomhet rundt A320neo, men er litt selskaps spesifikt hvor ivrige de har vært
 
Re: Icelandair mot bestilling av 12 737-MAX

E190-E2 er jo og en videreutvikling av et 'gammelt' fly og den har fått stor omtale. Skulle vi bare ha snakket om nye fly typer hadde det blitt et tynt forum. For en som har levd i nærheten av en flyplass siden de første 737 kom var støynivået på MAX en hyggelig opplevelse.
 
Re: Icelandair mot bestilling av 12 737-MAX

For en som har levd i nærheten av en flyplass siden de første 737 kom var støynivået på MAX en hyggelig opplevelse.

Hva mener du? Bråker den mer enn de foregående ..? :D :love
 
Re: Icelandair mot bestilling av 12 737-MAX

TF-ICY sin første revenue flight pågår nå mellom KEF-BGO [emoji1474] Kom fra SEA ca. 1 måned siden [emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
 
Re: Icelandair mot bestilling av 12 737-MAX

Icelandair planlegger sette sin første 737-MAX 9 i drift 20 februar 2019. Konfigurasjon 16C 144Y. Ser ut som planen er at BGO får den 4x ukentlig fra midten av mai, mens OSL vil ha en ukentlig avgangen med MAX 9 fra 5 mai

https://www.routesonline.com/news/3...celandair-outlines-737-max-9-network-in-2019/

Icelandair last week filed planned Boeing 737 MAX 9 service, set to enter service on 20FEB19 to London Gatwick, followed by Washington Dulles. Based on listing, configuration of the 737 MAX 9 is C16Y144.
 
Re: Icelandair mot bestilling av 12 737-MAX

Jeg stusser litt på at Icelandairs Sagaklasse blir omtalt som "C". Er ikke den egentlig mer å regne som premium economy eller tilsvarende?
 
Re: Icelandair mot bestilling av 12 737-MAX

Saga Class er ikke lieflat akkurat, men de har alltid omtalt den som deres Business Class.
 
Re: Icelandair mot bestilling av 12 737-MAX

Jeg stusser litt på at Icelandairs Sagaklasse blir omtalt som "C". Er ikke den egentlig mer å regne som premium economy eller tilsvarende?

Tja, på europeiske ruter gruser jo Saga Class stort sett alt de europeiske konkurrentene er freidige nok til å selge som C.

På transatlantisk blir det selvsagt noe annet, men også der er det litt vanskelig å sammenligne FI med konkurrentene, i og med at mange av flightene deres er vesentlig kortere enn konkurrentenes, selv om de totale flytidene fra A til B via KEF ikke nødvendigvis er korte enn via konkurrentes huber.
 
Last edited:
Re: Icelandair mot bestilling av 12 737-MAX

Ja, det er transatlantiske ruter (KEF og vestover) jeg tenker på. Hjertens enig i at Saga-klassen går europeiske "business-classer" en høy gang, men ift. de fleste konkurrentene er den mht. setene omtrent som Norwegians Premium. Og prisen er ofte høy nok til at man kan tro det er flatseng og full pakke.
 
Re: Icelandair mot bestilling av 12 737-MAX

I transatlantisk sammenheng er den helt klart mer som premium economy, ja. Men så har vel FI flere europeiske enn transatlantiske ruter, så jeg har egentlig litt forståelse for at de ikke kjører full pakke.
 
Re: Icelandair mot bestilling av 12 737-MAX

Nå er det jo en del annet som også spiller inn/er inkludert når man kjøper en c-klasse billett. Setet er bare en faktor..
 
Re: Icelandair mot bestilling av 12 737-MAX

Planen for 2019 er levering av 3 -MAX 8 og 3 -MAX 9
 
Back
Top