Icelandair bestiller av 12 737-MAX - Status

Re: Icelandair mot bestilling av 12 737-MAX

Har 737 MAX ETOPS Sertifisering? Div Motorproblemer fører vel til at ETOPS er langt unna og ekstra fuel tanker må installeres. Spennende satsing med 737 Max fra Island.. Direkte ruter korteste vei krever for 180 min ETOPS i Icelandair.

MAX er (eller vil bli) ETOPS 'out of the box', men det krever jo sertifisering av operatør også - ikke bare flytypen/individet. Ikke sikkert at Iceair tar seg bryet da det ikke er ofte det trengs siden de likevel 'må' nedom Island. Det koster jo litt ekstra i operasjonskostnad.

Ingen ETOPS-krav om at ekstra tanker må installeres - det er i tilfelle en frivillig option for å øke rekkevidden.
 
Re: Icelandair mot bestilling av 12 737-MAX

Første 737-8MAX til Icelandair

Fra Twitter:
gd1r.jpg
 
Re: Icelandair mot bestilling av 12 737-MAX

Vil denne kunne fly til alle dagens «757-destinasjoner»? Eller må Icelandair i fremtiden også ha andre typer i flåten?
 
Re: Icelandair mot bestilling av 12 737-MAX

Vil denne kunne fly til alle dagens «757-destinasjoner»? Eller må Icelandair i fremtiden også ha andre typer i flåten?

Nei, de vil ikke klare de lengste rutene
 
Re: Icelandair mot bestilling av 12 737-MAX

Sjanser for at det kommer noen 787-8 inn i flåten da kanskje?
 
Re: Icelandair mot bestilling av 12 737-MAX

Sjanser for at det kommer noen 787-8 inn i flåten da kanskje?

Da må de i så fall bestille noen flere, da de solgte/ga bort de originale bestillingene til Norwegian
 
Re: Icelandair mot bestilling av 12 737-MAX

Skal Icelandair kjøpe nye 787, så må de nok først endre modellen sin. De har ikke råd til å la nye fly stå hele dagen i ro på en flyplass slik de gjør i dag.
 
Re: Icelandair mot bestilling av 12 737-MAX

Det er nok helt klart sånn at modellen deres er laga for billigere materiell, ja. Hvordan er statusen på 757-flåta deres, har den lang levetid igjen eller må de se seg om etter erstatning?
 
Re: Icelandair mot bestilling av 12 737-MAX

Kan kanskje være en aktuell kunde for relanseringen av 767?
 
Re: Icelandair mot bestilling av 12 737-MAX

Kan kanskje være en aktuell kunde for relanseringen av 767?



Tja, eller en potensiell kunde av brukte fly. Akkurat som 767ene de nå har.

Og nødvendigvis ikke 767 for all fremtid heller
 
Re: Icelandair mot bestilling av 12 737-MAX

Med alle de noe nyere modellene av A330 som fases ut av andre selskaper om dagen, så er vel det også et mulig alternativ for noe rimeligere enn nyeste 787/A350...? Og så var det vel A321NEO som hevdes å ha lengere rekkevidde enn 757-200 dersom de likevel skulle hatt noe nytt...
 
Re: Icelandair mot bestilling av 12 737-MAX

Slik Hickok bemerker, så er det vel uaktuelt med mye nytt materiell til erstatning for 757 hos Icelandair. Siden flyene står mye i ro på bakken taler det for billigere, eldre fly. Det er mer økonomisk enn mer effektive, nye fly i deres tilfelle.
 
Re: Icelandair mot bestilling av 12 737-MAX

Slik Hickok bemerker, så er det vel uaktuelt med mye nytt materiell til erstatning for 757 hos Icelandair. Siden flyene står mye i ro på bakken taler det for billigere, eldre fly. Det er mer økonomisk enn mer effektive, nye fly i deres tilfelle.

Både og, og de nye 737Max maskinene skal settes inn på ruter det går 757 i dag. Det er først og fremst på Icelandair sine lange ruter at flyene står lenge før de returnerer. De fleste rutene deres er jo faktisk til det østlige USA og Canada, hvor flyene returnerer med en gang
 
Re: Icelandair mot bestilling av 12 737-MAX

Ja, det var bare unøyaktig av meg. Det handla vel om de rutene som er for lange for Max
 
Re: Icelandair mot bestilling av 12 737-MAX

Blåfargen er heller ikke trukket over nesa som på sine større søsken
 
Re: Icelandair mot bestilling av 12 737-MAX

Maskinen ser unektelig veldig ferdig ut med tanke på dekorering, og så vidt jeg kan skimte er "glansen" i den gule logoen på halen borte. Det er heller intet gult belte å skue over det blå langs skroget. Gitt at dekoren er endelig, er det nok en sørgelig "forbedring" til det enklere.
 
Re: Icelandair mot bestilling av 12 737-MAX

Ser billig ut. Det gamle er mye finere.
 
Re: Icelandair mot bestilling av 12 737-MAX

Ser ikke bra ut, håper designet blir justert. Noe nytt om hvilke ruter de skal brukes på?
 
Back
Top