• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Icelandair bestiller av 12 737-MAX - Status

Re: Icelandair mot bestilling av 12 737-MAX - Status

Icelandair ser på mulighetene til å lease/anskaffe ytterligere 3 MAXer innen sommeren 2022, utover de tre som blir levert i vinter

Da har de avtalt leasing på ytterligere 2 MAX 8 fra DAE, slik at firm MAX flåte nå er oppe i 14 fly

https://newsroom.aviator.aero/icelandair-lease-agreements-of-two-additional-boeing-737-max-aircraft/

Icelandair: Lease Agreements of two additional Boeing 737 MAX aircraft
 
Re: Icelandair mot bestilling av 12 737-MAX - Status

Deres 4. -9, TF-ICD, ble levert og ankom KEF i natt
 
Jeg ser på FR24 akkurat nå at de bruker en Max8 (TF-ICO) på strekningen KEF-MCO.
Iflg. Great Circle Mapper er dette 3524 miles, mens Boeing oppgir rekkevidden til å være 3550 miles.

Er ikke dette å strekke strikken i lengste laget?

(Hvis dette er feil tråd, så er det fint om Mod. flytter den til den riktige.)
 
Er du sikker på at du har stilt Flightradar24 på nautiske mil og ikke miles? Ifølge flighten så er det 3092nm fra KEF til MCO. Ved en rekkevidde på 3550nm så er det innenfor grensene. Er sikkert likevel i grenseland ved kraftig motvind som det ofte er ved vestlige ruter fra Europa til USA.
 
Er du sikker på at du har stilt Flightradar24 på nautiske mil og ikke miles? Ifølge flighten så er det 3092nm fra KEF til MCO. Ved en rekkevidde på 3550nm så er det innenfor grensene. Er sikkert likevel i grenseland ved kraftig motvind som det ofte er ved vestlige ruter fra Europa til USA.

Takk for svaret.
Feilen ligger i at jeg sjekket distansen på Great Circle Mapper og rekkevidden på Boeings nettsider. GCM oppgir distansen i miles og Boeing oppgir rekkevidden i nautical miles.

Takk for at du følger med!
 
Takk for svaret.
Feilen ligger i at jeg sjekket distansen på Great Circle Mapper og rekkevidden på Boeings nettsider. GCM oppgir distansen i miles og Boeing oppgir rekkevidden i nautical miles.

Takk for at du følger med!

På GCM kan du velge mellom NM, miles og km.
 
På GCM kan du velge mellom NM, miles og km.

Ja, jeg er klar over det, men jeg lot den stå på miles (default), og jeg leste ikke informasjonen fra Boeing ordentlig. Der står det "Range nm (km)", og jeg glemte/overså n'en i "nm".
 
Back
Top