Hvordan går det med

Re: Hvordan går det med

Kan dette virkelig bare skyldes ground handling??
Det har jeg litt vanskelig for å tro...

Under en gåtur i piren i går ettermiddag kunne man se følgende;

- Fly på tarmac som ventet på docking
- NP ansatte som ikke kunne kjøre bro, med Kapteinen hengende ut av vinduet for å forklare.
- FDB (Systemet som styrer Go_To_Gate osv) blir ikke tatt i bruk før flyet er ferdig boardet, Go to Gate blir stående til flyet har pusha osv..
- Det blir ikke sendt movements/delays slik at dette dukker ikke opp på infoskjermene, dette vil også gjøre at datasystemet for flighten stenges og ikke kan brukes før man ringer CPH og ber de åpne for evt boarding.
- Det blir skjelden annonsert boarding, forsinkelser..
- Northport har trapp på bakre dør, men dette blir ikke annonsert så alle passasjerene durer på dør 1 og blir stående i kø alikvell.

Jeg sier ikke at dette skjer på hver bidige avgang (selv om prosenten tilsier dette), men de gangene "vi" har vært i pieren for å titte..

Dette er ingen sutrepost, dog heller ikke noen "svikerpost" - jeg har fortsatt jobb i Servisair. Men det er hyggelig å bli tatt imot med åpne armer og stort smil når man møter NAX ansatte på flyplassen :)

Vet ikke hvordan denne ansettelsesprosessen hos Nårpårt og pråffice foregikk,
Men om dem bevist unngikk og ansette folk fra SA så fortjener hele ledelsen der å få fyken.

Hvis det var folk hos SA som søkte og NP kun ville ha ferske for å spare penger så fortjener ikke det firmaet noe bedre.
Håper det koster dem skjorta med alle disse forsinkelsene.
Dessverre vil alle nyansatte etter en stund få nødvendig erfaring.:-p

Det er for dumt at hvis man vil jobbe som stuer på OSL, så har du bare jobb til ett nytt firma for kontrakten.
Både flyselskap og handlingselskap må vel være tjent med å ha folk med erfaring.
Men det er jo min mening, og det er sikkert en grunn til at jeg ikke er sjef :p

Edit : fant nok ett eksempel på en skrivefeil, hmpf.

Originally posted by memphis_belle

Men det er jo min mening, og det er sikkert en grunn til at jeg ikke er sjef :p

Du er vel ikke oekonom du heller .... :colgate:

Det burde ikke vaere noe problem aa starte opp en operasjon med uerfarne ansatte hvis stoetteapparatet er deretter. Har selv vaert med paa tilsvarende med suksess, om enn i noe mindre skala. Men - desverre ser det ut til at Northport ikke har tatt tilstrekkelig hoeyde.

Det er en vanskelig situasjon NP har havnet borti. De ønsker å levere et bra produkt, på bakkedelen har de alle forutsetninger for å lykkes, men de når ikke helt fram. Jobbet på mandag og var to ganger ute på deres avganger for å hjelpe til med å kjøre jetstarter. Snakket med stuerne, og de klarer seg tåelig bra.Mye bedre enn både jeg og de jeg snakket med hadde trodd. Men allerede nå er de visst litt på kanten med ledelsen. De har for uryddige forhold, og arbeidstidene dems går langt utover hva som er avtalt og det som er tillatt. Det er synd for deles del. Jeg er stygt redd for at hvis det fortsetter slik, blir det stor gjennomtrekk av ansatte og det reflekterer igjen på kvaliteten av produktet som leveres. Å være bakkepersonell er ikke den mest utfordrende jobben, spes. ikke med NAS som kunde, der prosedyrene er en sak av ingen ting. Men erfaring er jo et pluss der også, med tanke på rutiner som OSL har. Har sett litt gjennom avgangene til NAS og det er mye boarding delay. Det er nok kun grunnet lite erfaring på gate. Der vil jeg nok si det kreves mer av den enkelte, ettersom dataprogrammene som brukes tar tid å komme inn i. Stiller meg litt skeptisk til hvordan helgen kommer til å gå. Ble fortalt at de har erfaren hjelp fra Stasjonen på ARL og HEL både på trafikk og bakkedelen nå, men de reiser igjen på fredag. Da er det kun de "ferske" igjen til å ta drifta.

Får jo håpe både for NAS og NP at Statistikken snart snur, og at de takler dette litt bedre snart.

Og som ENGM-RAMP kommenterte i et tidligere innlegg så har de tatt oppgaven med å taue fly med en veldig suksess. Det skal de ha. De har kommet bra inn i rutinene med å ferdes på manøvreringsområdet, og det høres ut som de er blitt trygge på taxebanene. Er også enig med at de tar en oppgaven mye bedre enn det vi(SA) gjorde. Det tror jeg nok skyldes at for det første har de fått levert 2 nye, mye bedre egnede tauetraktorer enn det utslitte ikke egnede utstyret SA har. hos oss hadde vi en mann til å ta tauinger og toa-tømminger. Med den størrelsen NAS hadde utvidet seg til å bli, er jo dette for lite. Men vi skulle hele tiden skorte inn og spare inn penger på alle hold, etter ønske fra sentrale hold i Frankrike. Da ble vi ofte hengende etter på det ene og det andre.

NP har en mann kun på toa-tømminger, og de har 2 mann på tidlig vakter og 2 mann på sen vakter kun for tauinger. Da blir det effektivitet, uten tvil når de har satset på dette området. Og et annet problem SA hadde når vi opererte NAS var Teknikere fra NAS. Det skjedde ofte at de ikke var tilgjengelige for tauinger når det skulle skje. Nå ser det ut ifra min side at de også har satset mer på dette og har bemanning klar.

Men det er synd at dette foreløpig kun er det eneste som fungerer for dem.

SAS Braathens 138 19 86%
Norwegian 49 23 53%
Widerøe 13 1 92%
Andre selskaper 81 10 88%
Totalt OSL 281 53 81%

slik ser tallene ut per 11.10.2006 klokken 19:40

Hver gang jeg sjekker tallene på nytt nå, får DY en stadig lavere prosentandel on-time.

Er det for øvrig noen som vet om det på denne statistikken bare føres reelle avganger, eller om en code-share f.eks telles med to ganger?

Norwegian 58 31 47%

Sånn ser det ut nå med to avganger igjen i dag som begge er godt forsinket.

Kjedlig for NP og DY. Glad for at jeg ikke skal ut å reise med Norwegian akkurat nå.

Dagens dumme spørsmål: Kven andre enn Norwegian er det Norport har handlinga på?:question:

Kun NAS foreløpig. Trur de satser på å få Finnair etterhvert også.

Skjønner ikke hva folk skriker over?! NP gutta har muligens litt begynnervansker, men forskjellen på disse og noen av de andre SA folka, er jo faktisk det at NP har en GOGOGO holdning og er positive gutter som prøver å gjøre det beste ut av situasjonen. Utstyret de bruker er nytt og velsmurt, og har dyktige supervisorer fra Finnair som er med de ut i 'felten' og gir de opplæring.

SA har jo handlet NAS siden tidenes morgen, klart at de leverer bedre prosenter på rutetiden enn NP. FORELØPIG! Dette vil endre seg i løpet av høsten

SA klarte så vidt å holde igang utstyret sitt på slutten, pga en kostnadsbesparende ledelse. Dette er jo selfølgelig ikke gutta på gølvet sin skyld, men for faen, Kjos kan jo ikke drive med veldedighet heller!!

Hva med PAX ? , kunden, det er jo de som faktisk blir forsinket...

Et guestimat er da at om DY flyr 80% av sine pax fra/til osl så har det
så langt i oktober 66.666 pax' blitt forsinket grunnet for dårlig groundhandling av DY@OSL ?

[dukker]

Originally posted by P.A. VIKING

så langt i oktober 66.666 pax' blitt forsinket grunnet for dårlig groundhandling av DY@OSL ?
[dukker]

Det er opplagt et problem, men vi vet vel ikke hvor mye forsinket kundene er til sin destinasjon. Om flyet er 20 minutter sen ut fra OSL så kan man vel ofte ta igjen noe av det tapte, og om man er 10 minutter sen inn til destinasjonen så er vel det blitt så vanlig at man ikke reagerer på det?

Originally posted by P.A. VIKING

[dukker]

Hva blir tallene dine for f.eks SAS Braathens som jo flyr langt flere?

Poenget min kjære Hurum er at det kan virke som om 50% av alle DY pax' ut av OSL er forsinket, det har ingen ting med SAS Norge å gjøre annet enn at noen av disse pax' vil vurdere SAS gruppen ved neste reise

Visste ikke jeg var "kjær" hos deg.:D

Jo jeg skjønte det, men du skrev jo at det var så veldig mange pax som var forsinket. Tror tallet for SAS Braathens er noe tilsvarende....det var altså antall passasjerer og ikke prosenten jeg tenkte på.

Et tidligere innlegg med spørsmål om NP handler andre enn NAS, og svar kom med kun NAS, men trodde de satset på finnair etterhvert. Jeg var selv i intervju på både stuer og skiftleder hos NP. Begge gangene stilte jeg spørsmålet om de ville prøve få flere kunder. De hadde ingen intensjon om å prøve noe som helst før de fikk se hvordan de taklet NAS. Og foreløpig gjør de jo ikke det så bra.

Og det virker sikkert logisk at NP tar over både finnair og fly-nordic. NP er eid av finnair og fly-nordic er eid av finnair. Men det er ikke så sikkert det, på ARL er NP stasjonert. De handler hverken finnair eller fly-nordic der.

Fly bransjen er som sikkert mange vet veldig usikker, så aldri godt å vite hvem de evt får handlinga på etterhvert

Og til corporal pepper. Jeg synes ikke det er riktig av deg å si at forskjellen på NP og SA er at de i NP har en god og positiv holdning. Klart de har det, de har jo fått seg en kjempe jobb. Men vil nok si de har en enda bedre hodlning i SA. VI fikk vite den 1.april at vi mister NAS fra 1.okt. Dette var den største kunden vår, som sto for ca.52% av den totale aktiviteten. Vi var grovt regnet 500 ansatte frem til 1.okt. Med virkedato fra 1.okt skulle det være igjen 240 ansatte.

I et halvt år gikk over halvparten av de ansatte hver dag til en jobb de visste de kom til å miste. De gjorde en kjempeinnsats, tok på seg ekstra vakter for å klare unna programmet våres. Vi hadde og har fortsatt en veldig dårlig og utslitt maskinpark, der det meste står til reparasjon til enhver tid. Lite utstyr, det vi har var dårlig, masse load på flyene, og NAS ble ikke noe mindre i løpet av det halve året. De holdt motivasjonen oppe, og gjorde en kjempeinnsats. Jeg satt og sitter fortsatt og koordinerer drifta til SA, og jeg vil gi en kjempe takk til som har stått for å opprettholde kvaliteten.

Helt enig Shocks. De ansatte i SA gjorde en fenomenal innsats de siste månedene. Om det var av kjærlighet til firmaet eller egen lommebok er vel kanskje en annen sak.....:colgate: De gjorde så godt de kunne, men med utstyr som så ut som det ble overtatt etter Wehrmacht i 1945 sier det seg selv at det ble litt trøbbel av og til.

Back