Re: Hvordan går det med
Det er en vanskelig situasjon NP har havnet borti. De ønsker å levere et bra produkt, på bakkedelen har de alle forutsetninger for å lykkes, men de når ikke helt fram. Jobbet på mandag og var to ganger ute på deres avganger for å hjelpe til med å kjøre jetstarter. Snakket med stuerne, og de klarer seg tåelig bra.Mye bedre enn både jeg og de jeg snakket med hadde trodd. Men allerede nå er de visst litt på kanten med ledelsen. De har for uryddige forhold, og arbeidstidene dems går langt utover hva som er avtalt og det som er tillatt. Det er synd for deles del. Jeg er stygt redd for at hvis det fortsetter slik, blir det stor gjennomtrekk av ansatte og det reflekterer igjen på kvaliteten av produktet som leveres. Å være bakkepersonell er ikke den mest utfordrende jobben, spes. ikke med NAS som kunde, der prosedyrene er en sak av ingen ting. Men erfaring er jo et pluss der også, med tanke på rutiner som OSL har. Har sett litt gjennom avgangene til NAS og det er mye boarding delay. Det er nok kun grunnet lite erfaring på gate. Der vil jeg nok si det kreves mer av den enkelte, ettersom dataprogrammene som brukes tar tid å komme inn i. Stiller meg litt skeptisk til hvordan helgen kommer til å gå. Ble fortalt at de har erfaren hjelp fra Stasjonen på ARL og HEL både på trafikk og bakkedelen nå, men de reiser igjen på fredag. Da er det kun de "ferske" igjen til å ta drifta.
Får jo håpe både for NAS og NP at Statistikken snart snur, og at de takler dette litt bedre snart.
Og som ENGM-RAMP kommenterte i et tidligere innlegg så har de tatt oppgaven med å taue fly med en veldig suksess. Det skal de ha. De har kommet bra inn i rutinene med å ferdes på manøvreringsområdet, og det høres ut som de er blitt trygge på taxebanene. Er også enig med at de tar en oppgaven mye bedre enn det vi(SA) gjorde. Det tror jeg nok skyldes at for det første har de fått levert 2 nye, mye bedre egnede tauetraktorer enn det utslitte ikke egnede utstyret SA har. hos oss hadde vi en mann til å ta tauinger og toa-tømminger. Med den størrelsen NAS hadde utvidet seg til å bli, er jo dette for lite. Men vi skulle hele tiden skorte inn og spare inn penger på alle hold, etter ønske fra sentrale hold i Frankrike. Da ble vi ofte hengende etter på det ene og det andre.
NP har en mann kun på toa-tømminger, og de har 2 mann på tidlig vakter og 2 mann på sen vakter kun for tauinger. Da blir det effektivitet, uten tvil når de har satset på dette området. Og et annet problem SA hadde når vi opererte NAS var Teknikere fra NAS. Det skjedde ofte at de ikke var tilgjengelige for tauinger når det skulle skje. Nå ser det ut ifra min side at de også har satset mer på dette og har bemanning klar.
Men det er synd at dette foreløpig kun er det eneste som fungerer for dem.