Hvor lenge har DY tatt gebyr for bruk av kredittkort?

Surcharging som dette kalles er forbudt i Norge. Det tar ikke mange timene så før advokatene til Visa og MC plukker opp telefonen og ringer til til Norwegian tipper jeg.

Det var det som var min første tanke når jeg leste om dette. Jeg sjekket med vilkårene for et av mine kort, og der står det ikke noe eksplisitt om dette (surcharging), men det står at lovgivingen i enkelte land i utlandet tillater dette (deriblant Sverige, Danmark, Storbritannia og noen fler). Norge er ikke nevnt i den forbindelse, og jeg tolker det dithen at dette ikke er tillatt. Her kan kanskje noen av juristene bidra med litt innsikt....?:)

Interessant. Det viser seg at KLM og Air France som eneste nettverkselskap i Europa (og nordamerika for den del) har akkurat samme kredittkortgebyret som Norwegian har (40.-). Bestiller du derimot fra andre land i Europa (som tyskland) og fra USA, slipper man det gebyret på samme billettene......

Er dette ett gebyr KLM har hatt lenge?

Surcharging er tillatt i de landene du nevner. F.eks om du bestiller billetter med Cimber Sterling, så står det eksplisitt at de tar 1,5% i kredittkortgebyr.

Når det gjelder lovgivning i enkelte land, så er det så vidt jeg vet også korrekt at det er opp til det enkelte lands lovgivning, samt Visa og EC`s regulativer.
Jeg jobber jo bare med Visa og MC til vanlig, så dette blir kun mine 6 cents - vi har forsåvidt ikke noe med surchargingen å gjøre - dette må DY sammen med sin innløser (Elavon - tror jeg) svare for......

Personlig så har jeg ikke bestilt billetter med DY på 3-4 år - og jeg tipper at om det forsetter på denne måtes, å så blir det ikke noen bestillinger på de neste 3-4 heller.....

Surcharging er tillatt i de landene du nevner. F.eks om du bestiller billetter med Cimber Sterling, så står det eksplisitt at de tar 1,5% i kredittkortgebyr.
Da tar de i det minste bare betalt for ekstrakostnaden så utsagnet står i forhold til handlingen i motsetning til de fleste andre.

Siden det er dnbnor som garanterer dette, så må vel det være dnbnor som er ansvarlig for å tilbakebetale de kr 40 i gebyr.

Fly er vel i prinsippet en tjeneste - men det er transaksjonen som det ikke kan taes surcharge på.....

Siden det er dnbnor som garanterer dette, så må vel det være dnbnor som er ansvarlig for å tilbakebetale de kr 40 i gebyr.

Setter muligens en krone eller to på at DY sin innløser kan hjelpe med dette..... om det skulle bli aktuelt... www.elavon.no
Spent på fortsettelsen her....

Come on..... "Ingen transaksjons- eller fakturagebyrer ved kjøp av varer og tjenester i Norge" betyr jo selvsagt at Dnb/Amex ikke belaster noen gebyrer eller fakturagebyrer.

Garantien utstedes av dnbnor, ikke Norwegian - ingen problemer med å få en spesifisert regning fra Norwegian.
Blir artig å høre et referat når du har testet teorien, tipper banken ikke ser på det som et transaksjonsgebyr. Ser at Skandiabanken har formulert seg på en annen måte ifht. utlandsbruk:
Skandiabanken tar ikke et eget gebyr for bruk av kortet i utlandet, det kan derimot forekomme at brukerstedet/minibanken i utlandet legger på et gebyr.

Spenstig valg av DY dette her.
Men, dette burde gjøre det enklere for SAS å dra veksler på at alt er inkludert i annonsert pris.
40 kroner høres mye ut, med tanke på snittprisen pr DY.no booking, slik at her tas det inn betydelige beløp utover de få prosent i påslag som de aktuelle kortselskap tar.
Blir spennende å følge publikums mottagelse av dette nye gebyret.

Det er rimelig enkelt å unngå dette gebyret, bruk debitkort - det gjør i hvert fall jeg overfor blant annet Farmer - denne weekendens flighter kommer derfra ;)

Ser at Skandiabanken har formulert seg på en annen måte ifht. utlandsbruk:

Referatet fra Skandiabanken gjelder jo som du skriver bruk utenlands, hvor slike surcharges er tillatt i enkelte land.

Du får ikke betalt med kredittkort på Kiwi - er en grunn for det. Selv med 1% gebyr betyr det at Norwegian må betale 1 million i gebyr for hver 100 million de omsetter for via kredittkort. Penger spart for både Norwegian og kunden om alle bruker vanlig bankaxept kort. Synes hoteller og andre burde begynne med det samme.

Det er rimelig enkelt å unngå dette gebyret, bruk debitkort - det gjør i hvert fall jeg overfor blant annet Farmer - denne weekendens flighter kommer derfra ;)

Ja, lett for alle som ikke kjøper billetter i Norge, Sverige og Danmark. Mitt amerikanske debitkort blir kredittkort i DYs øyne.

I tillegg er det mange som foretrekker å bruke kredittkort, særlig bedrifter av åpenbare grunner som forsikring og alle andre fordelene som følger med ett kredittkort.

Er overhodet ikke fan av å tilpasse meg bedrifter jeg er KUNDE av. Jeg synes det er rimelig minkeyfisert å få beskjeder fra deg og andre om å "så velg sete ved innsjekk gratis da" og "så bruk debitkort da". Og i tillegg bli flådd dersom jeg på en DY booking ved ett senere tidspunkt ønsker å inkludere en koffert til fordi systemene til DY ikke takler dette.

Det å komme seg igjennom DY sine tidligere meget enkle sider er nå som å komme seg igjennom en jungel av dritt med alt fra forsikring, seter, bagasje gjør at enkelheten til DY blir vås.

Og tro ikke at jeg er den eneste som begynner å bli rimelig lei av slik dilldall.

Det får vel øynene opp på noen firmaavtaler vil jeg tro, det er Kreditkort som gjelder, må innføre ny kode i Baseware nå , FR/DY avgift.

Referatet fra Skandiabanken gjelder jo som du skriver bruk utenlands, hvor slike surcharges er tillatt i enkelte land.
Yepp, men så har de heller ikke formulert seg slik som DnBNOR har på AmEx - blir spennende å høre hva KGL får til.

Back