Hvor lenge har DY tatt gebyr for bruk av kredittkort?

På den andre siden fremstår jo faktisk Norwegian som noe mer rotete på grunn at det økende antallet "ekstragebyrer" som dukker opp over alt. Kan det tenkes at SAS sitt neste slagord bør være noe slikt som "enkelt og greit"? For uansett prisforskjell fremstår nå SAS som mer ryddig når det gjelder pris, og noen kunder vil vel gjerne også ha det enkelt. Slik som meg selv?

På den andre siden fremstår jo faktisk Norwegian som noe mer rotete på grunn at det økende antallet "ekstragebyrer" som dukker opp over alt. Kan det tenkes at SAS sitt neste slagord bør være noe slikt som ......."enkelt og greit"........? For uansett prisforskjell fremstår nå SAS som mer ryddig når det gjelder pris, og noen kunder vil vel gjerne også ha det enkelt. Slik som meg selv?

Eller Service And Simplicity som de kaller det....

Saken om at Norwegian nå tar gebyr for å betale med kredittkort,
ble også nevnt i mange nyhetssendinger på P4 i går. De vinklet saken
på en slik måte, at Norwegian nå OGSÅ tar gebyr for dette - "fra før
tar de også betalt for: innsjekk av bagasje, valg av sete, endring
av navn på billett, endring av avreisetid osv. osv.

Her synes jeg du nevner noe som er mer betydningsfullt, ihvertfall for meg, enn prisen på de forskjellige detaljene.

Å bestille biletter med LCC er blitt en omstendelig jobb, og skal man ha de billigste billettene må man bestille lang tid i forveien, og da skal man "spå" hvor mye bagasje man skal ha med seg, f.eks.

Nå kommer sikkert forumdeltagerne til å gi seg over hvor lat jeg er som ikke gidder å surre med innviklede internett-bookinger, og det er helt korrekt. Jeg er lat, og har råd til å betale meg ut av innviklingen. Som oftest.

Ding ding ding!! Er fullstendig enig, og ikke tro vi er alene..

Jeg er enig i at slike gebyrer er sure. Jeg foretrekker å vite totalprisen før jeg bestiller - og det blir fort ekstra kroner om man bestiller selv på Norwegian.no.

Men de med firmaavtaler med Norwegian betaler vel ikke slikt? Bestiller jeg billigreiser med Norwegian via jobben er seating og bagasje og slikt gratis. Og billettprisen er bestandig lavere enn Norwegians startpris på sine egne nettsider.

Så rammer ikke disse tullegebyrene mest feriereisende som betaler selv? Og de uten firmaavtaler.

Kanskje for større bedrifter, jeg sjekka akkurat avtalen bedrift jeg er medeier i Norge har med DY (ca. 100 ansatte) og vi betaler for bagasje og seter.

Kanskje for større bedrifter, jeg sjekka akkurat avtalen bedrift jeg er medeier i Norge har med DY (ca. 100 ansatte) og vi betaler for bagasje og seter.

Jeg jobber i en "større bedrift" og kan bekrefte at vi ikke betaler dette gebyret selv om reisen betales med eget kredittkort. Betaler heller ikke for bagasje og reservering av seter så vidt jeg vet. Ingen gebyrer for reisebyråer og andre som booker i Amadeus. Vårt reisekontor fikk mail om dette fra Norwegian i dag.

Så her der det nok en gang "mannen i gata" som må blø...

Og her kom DinSide med en artikkel om Norwegian og Ryanair
sine ekstrakostnader:

"Her er alle ekstrakostnadene":
http://www.dinside.no/815739/her-er-alle-ekstrakostnadene

Se der, ja! Bra artikkel som jeg tipset om. Synes de burde ha brukt Ryanair istedet for SAS på den montasjen, gir litt mer mening! men men. :-)

Noen som vet hvordan betaling med vanlig debetkort foregår? Er det slik at de bruker NetAxept/BankAxept over nett? Synes Norwegian har innført dette ALT for tidlig, fordi ikke alle banker har denne muligheten enda.

I finanskonsernet SEB, som administrerer Eurocard og Diners i Norge, reagerer man kraftig på gebyret.

- Vi synes det er beklagelig at Norwegian velger å ta gebyr for å akseptere våre kort, spesielt fordi gebyret åpenbarter mye større enn den faktiske kostnadene har. Den kostnaden brukerstedene betaler for aksept av kort, er helt i samsvar med de store investeringene kortselskapene har for å kunne tilby sikre og gode betalingsløsninger og å drifte dem, sier informasjonsansvarlig Hilde Høgberg Fredheim

http://www.aftenposten.no/reise/article3120597.ece

Hva vi ser her er nok ikke slutten på LCC`s jag etter ekstrainntekter.
Hadde Norwegian vært redelige her, hadde de lagt til en prosentsats for kortkostnader(noe som nå er en mulighet i bookingsystemene).
Som det er nevnt i flere tidlige poster, ligger nok ekstrakostnaden ved bruk av kredittkort på mellom 1,5 og 2,5 %.
Om snittprisen på bookingene som selges er f,eks 600 kr, ville det ha kostet 15 kr på høyeste nivå .. slik at her må det være ekstrainntekter som er målet, og som isolert sett er en helt legitim sak.
Jeg vil tro at bedriftskunder( som vel KUN bruker kredittkort) er unntatt dette straffegebyret?

Aftenposten bruker også "-Hva blir det neste? Ombordstigningsgebyr?" i headingen på Reise-mailen de sendte ut i dag.

Vi får nå se hvor rasende folk egentlig er.

Hvis folk fortsetter å reise med Norwegian og Ryanair er de vel kanskje ikke så rasende når det kommer til stykket?

I Molde jubler de tydeligvis om dagen ifølge samme dagspressen, for å få begynne å betale disse gebyrene....

:question:
Hva vi ser her er nok ikke slutten på LCC`s jag etter ekstrainntekter.
Hadde Norwegian vært redelige her, hadde de lagt til en prosentsats for kortkostnader(noe som nå er en mulighet i bookingsystemene).
Som det er nevnt i flere tidlige poster, ligger nok ekstrakostnaden ved bruk av kredittkort på mellom 1,5 og 2,5 %.
Om snittprisen på bookingene som selges er f,eks 600 kr, ville det ha kostet 15 kr på høyeste nivå .. slik at her må det være ekstrainntekter som er målet, og som isolert sett er en helt legitim sak.
Jeg vil tro at bedriftskunder( som vel KUN bruker kredittkort) er unntatt dette straffegebyret?

Jeg betaler gebyr (hva du kaller "kua" spiller liten rolle) når jeg bruker "løsningen din" FARMER:question:

:question:

Jeg betaler gebyr (hva du kaller "kua" spiller liten rolle) når jeg bruker "løsningen din" FARMER:question:

Gebyret til WIAS, SAS og andre er et ekspedisjonsgebyr for å kjøpe billetten og ikke et gebyr fra flyselskapet. Dessuten har dette gått ned fra 50 til 25 for en kort stund siden.

Siden reisebyråene må tjene penger for å kunne tilby en tjeneste ble SAS (m/famile) pålagt å ta dette gebyret for å ikke være konkurransevridende ifht. reisebyråene (hvis jeg ikke husker feil). Hvis eks. SAS hadde solgt billetter til publikum til samme pris som til reisebyråene så hadde de nok fått både konkurransetilsyn og andre på nakken. (Tidligere fikk byråene %-provisjon av salg, det ble det slutt på for mange år siden)

Siden reisebyråene må tjene penger for å kunne tilby en tjeneste ble SAS (m/famile) pålagt å ta dette gebyret for å ikke være konkurransevridende ifht. reisebyråene (hvis jeg ikke husker feil).

Du husker helt riktig. SAS er (utrolig nok) dømt i dansk rett til å ha dette gebyret for ikke å diskriminere andre bestillingskanaler. Alle i SAS skulle gjerne hatt bort disse 25 kronene, og heller hatt det inkludert i prisene slik at profilen med enkle og forståelige priser stemmer.

Men dette gebyret er som nevnt tidligere alltid inkludert i alle annonserte priser, og kommer ikke i tillegg når du skal bestille billett.

Back