Hvor lenge har DY tatt gebyr for bruk av kredittkort?

Er det en folkerett i dette landet at DY alltid skal være billigere enn SK? Det forundrer meg at dette alltid skal komme frem i enhver diskusjon angående DY. Som vi alle vet, SAS har lenge hatt en bookinggebyr på kr 25,-, selv når man booker selv via sas.no. Man betaler altså for å gjøre jobben selv....snakk om flåeri! Her tar DY et gebyr for å dekke sine kostnader og det blir et ramaskrik uten like. Skjerp dere og betal heller med debetkort slå slipper dere gebyret på kr 40,-, kanskje det blir nok til en kaffe på OSL eller en annen flyplass....;)

Er det en folkerett i dette landet at DY alltid skal være billigere enn SK?

Så du begynner å innse at din arbeidsgiver DY ikke lenger klarer å holde prisene lavere enn SAS? Bra! :)

Som vi alle vet, SAS har lenge hatt en bookinggebyr på kr 25,-, selv når man booker selv via sas.no. Man betaler altså for å gjøre jobben selv....snakk om flåeri! Her tar DY et gebyr for å dekke sine kostnader og det blir et ramaskrik uten like. Skjerp dere og betal heller med debetkort slå slipper dere gebyret på kr 40,-, kanskje det blir nok til en kaffe på OSL eller en annen flyplass....;)

Du kaller SAS sitt gebyr på flåeri, og mener DY sitt gebyr på kr 40,- kun er for å dekke kostnader? Jaja...vi vet jo alle hvor du jobber og hvem som hjernevasker deg ;)

...by the way, burde du ikke oppfordre folk til å kjøpe kaffe ombord hos deg fremfor å kjøpe kaffe på flyplassen?

Vi har ikke kaffe ombord i Sør Norge, men du skal sannelig få kjøpt deg kaffe hvis du kommer ombord på øvrige ruter;-) Hvis du er snill så kanskje jeg spanderer også, men bare hvis du har betalt billetten med kredittkort;)

Er det en folkerett i dette landet at DY alltid skal være billigere enn SK? Det forundrer meg at dette alltid skal komme frem i enhver diskusjon angående DY. Som vi alle vet, SAS har lenge hatt en bookinggebyr på kr 25,-, selv når man booker selv via sas.no. Man betaler altså for å gjøre jobben selv....snakk om flåeri! Her tar DY et gebyr for å dekke sine kostnader og det blir et ramaskrik uten like. Skjerp dere og betal heller med debetkort slå slipper dere gebyret på kr 40,-, kanskje det blir nok til en kaffe på OSL eller en annen flyplass....;)
Og SAS bookinggebyr er såvidt jeg har forstått myndighetspålagt...

SAS opererer med et bestillingsgebyr: - Denne kostnaden er vi lovpålagt av myndighetene å synligghøre fordi vi oppfattes som "en dominerende aktør", sier Johansen.:cool:

Som vi alle vet, SAS har lenge hatt en bookinggebyr på kr 25,-, selv når man booker selv via sas.no. Man betaler altså for å gjøre jobben selv....snakk om flåeri!

SAS opererer med et bestillingsgebyr: - Denne kostnaden er vi lovpålagt av myndighetene å synligghøre fordi vi oppfattes som "en dominerende aktør", sier Johansen.

Virker som de ikke har veldig lyst til å ta dette gebyret...:rolleyes:

I USA vet jeg at når jeg har betalt med mitt norske debitkort, og sagt at det er debit, at Walmart CSRs ol. har uttalt "it acts as a credit card". Men jeg vet ikke hva de kan se og ikke se.

Videre trodde jeg Visa og MC selv ikke skilte i gebyrbeleggingen på hhv. debit/credit.

Ingen folkerett at DY skal være billigst, men jeg blir lett i grinete humør når jeg føler meg "lurt". At de prøver å påstå at 40kr er for å dekke utgiftene kan nesten karrakteriseres som svindel, utgiftene er i en helt annen klasse. Hadde gebyret vært fornuftig, eller DY hadde sagt at de med kredittkort har vi tenkt å tjene ekstra penger på, så hadde de i det minste vært ærlige.

Jeg betaler gjerne et gebyr for å dekke en utgift, så lenge gebyret er i forhold til utgiften.

Når det er sagt så booker jeg mine DY billetter gjennom via-travel, og de tar Diners, så for meg er ikke dette den store krisen.

Vi har ikke kaffe ombord i Sør Norge, men du skal sannelig få kjøpt deg kaffe hvis du kommer ombord på øvrige ruter;-) Hvis du er snill så kanskje jeg spanderer også, men bare hvis du har betalt billetten med kredittkort;)

:lol:

hahahaha.

Surcharging som dette kalles er forbudt i Norge. Det tar ikke mange timene så før advokatene til Visa og MC plukker opp telefonen og ringer til til Norwegian tipper jeg.

Jeg tror ikke det koster 40 kr. for Norwegian at passasjerene betaler med kredittkort - og jeg tror kredittkortselskaper kan bekrefte at dette ikke er riktig. Og når Norwegian har klart seg uten slike gebyrer i syv år - hvorfor skal de trenge å gjøre det nå? Blir startprisen på flybilletter redusert med 40 kr.? Neppe.

Det hadde tatt seg ut som Visa/MC satte hardt mot hardt (da jeg antar DY har en ikke-diskrimeringsklausul i deres avtale med disse) og sa opp avtalen. Fint å drive nettbasert salg uten å kunne ta kort. :)

Skulle vært interessant å se hvor mye penger dette utgjør for DY. Kan man anta at så mange som 70-80% betaler med kredittkort? Hva er den egentlige kostnaden for en slik transaksjon, og hvor mye vil DY da bli sittende igjen med på årsbasis?

Var innom og kikka hva Easyjet skal ha og fant noe interessant. Det kan se ut som at debitkort har en kostnad?

Confirm purchase
All bookings will incur a €4.00 booking fee save for bookings made by Visa electron and Carte Bleue (domestic transactions) which are free. Bookings made by Visa Credit Card, MasterCard, Diners Club, American Express, UATP/Airplus will incur an additional fee of 2.5% of the total transaction value, with a minimum charge of €5.50, whichever is greater.

Note this is a UK retail site. Non UK Cardholders transacting on this site may be subject to a cross border fee applied by their Card Issuer.

The total amount that will be charged to your card is:

Paying by credit card
€120.99

Paying by debit card
€115.49

Paying by Visa Electron
€111.49

Visst har disse kortene en kostnad, men den er som regel forhandlingsbar mellom partene. Å charge kunden denne kostnaden strider litt mot hele dynamikken i den businessen. I dette tilfellet betaler Norwegian en %-sats til f.eks Mastercard fordi Mastercard "gir" dem kunder de ellers ikke ville fått.

Ville vært gøy å se denne nettsidens suksess uten noen av betalingskortene...

Generelt irriterer det meg litte grann at LCC-ene ikke bare kan skrive hva varen deres koster.

Tittet raskt gjennom tråden, men fant ikke VG. Sorry hvis jeg repeterer..

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=569822

(VG Nett) Ønsker du å bruke kredittkort for å betale flyturen hos Norwegian, må du nå betale ekstra.

Siden i går har alle Norwegian-kunder som betaler for flybilletten med kredittkort blitt belastet 40 kroner ekstra, melder Aftenposten.no

Last edited by a moderator:
Back