Du får ikke betalt med kredittkort på Kiwi - er en grunn for det. Selv med 1% gebyr betyr det at Norwegian må betale 1 million i gebyr for hver 100 million de omsetter for via kredittkort. Penger spart for både Norwegian og kunden om alle bruker vanlig bankaxept kort. Synes hoteller og andre burde begynne med det samme.
Du bruker åpenbart ikke kredittkort og skjønner lite av at majoriteten av alle bedrifter bruker kredittkort på grunn av at man ikke vil at ansatte og utsalgssteder skal få tilgang til en bankkonto det kan stå millioner av kroner på.(og det er de bedriftene som sørger for at du kan reise billig fordi de plukker opp mesteparten av regninga til fly og hotellet du bor på). I tillegg finnes det utrolig mange privatpersoner som betaler sine billetter med kredittkort på grunn av alle de fordelene og tryggheten man får med det.
Ja, det er kjekt at Kiwi og andre avviser kunder som ikke bor i Norge og har norsk debit kort. Jeg forsøkte å betale med debitkort hjemme i Norge på Rema og det funket ikke. De 800 spennene med nedplukkede varer ble liggende.
Så du synes det er greit at DY tar over det dobbelte i snitt for hva den reelle kostnaden egentlig er for kredittkortkjøp?
Skal man begynne å differensiere ned til den minste detalj, bør man jo f.eks. se på hva det koster hotellene i Norge å holde en parkeringsplass utenfor hotellet, mange hoteller har gratis parkering, men når jeg ikke har bil, er det da greit at jeg betaler for hva det koster for hotellet å fjerne snø? Er det greit at jeg får igjen pengene når jeg ikke spiser frokost? Er det greit at jeg får igjen penger dersom jeg ikke bruker sjampo og balsam på rommet? er det greit at jeg får igjen penger siden jeg ikke brukte gratis internet som hotellet tilbyr? Kan jeg få igjen pengene dersom jeg ikke bruker strøm til TVen? Alt dette koster penger for hotellet, skal jeg følge din filosofi. Hos DY bør jo jeg få penger igjen dersom jeg printer ut boardingkortet mitt selv og ikke belaster skranken med jobb om å skrive ut dette. Jeg burde jo heller ikke bli belastet dersom jeg ikke har med håndbagasje, bruker dassen ombord etc etc..
Nei, dette blir for teit.
Realiteten er at DY har konkurrenter og må forholde seg til dem. Om folk aksepterer alle disse gebyrene de fortsetter å innføre og alle økningene som kommer, vil tiden vise