Hvor lenge har DY tatt gebyr for bruk av kredittkort?

Helt enig med Tommy. Vil de ikke at folk skal betale med cc, siden de åpenbart straffer oss, og lar oss finansiere de med debitkort(det blir overskudd av feeen for sure) får de ta bort muligheten, og se hvordan det påvirker bookingene. Jeg booket tydeligvis en time før dette gebyret ble innført - ellers hadde jeg nok faktisk valgt sas!

Yepp, men så har de heller ikke formulert seg slik som DnBNOR har på AmEx - blir spennende å høre hva KGL får til.

Eier ikke kredit-kort Discus, er bare innehaver forskjellige debit-kort. Ikke kort fra Norsk Tipping heller. :colgate:

Du får ikke betalt med kredittkort på Kiwi - er en grunn for det. Selv med 1% gebyr betyr det at Norwegian må betale 1 million i gebyr for hver 100 million de omsetter for via kredittkort. Penger spart for både Norwegian og kunden om alle bruker vanlig bankaxept kort. Synes hoteller og andre burde begynne med det samme.

Du bruker åpenbart ikke kredittkort og skjønner lite av at majoriteten av alle bedrifter bruker kredittkort på grunn av at man ikke vil at ansatte og utsalgssteder skal få tilgang til en bankkonto det kan stå millioner av kroner på.(og det er de bedriftene som sørger for at du kan reise billig fordi de plukker opp mesteparten av regninga til fly og hotellet du bor på). I tillegg finnes det utrolig mange privatpersoner som betaler sine billetter med kredittkort på grunn av alle de fordelene og tryggheten man får med det.

Ja, det er kjekt at Kiwi og andre avviser kunder som ikke bor i Norge og har norsk debit kort. Jeg forsøkte å betale med debitkort hjemme i Norge på Rema og det funket ikke. De 800 spennene med nedplukkede varer ble liggende.

Så du synes det er greit at DY tar over det dobbelte i snitt for hva den reelle kostnaden egentlig er for kredittkortkjøp?

Skal man begynne å differensiere ned til den minste detalj, bør man jo f.eks. se på hva det koster hotellene i Norge å holde en parkeringsplass utenfor hotellet, mange hoteller har gratis parkering, men når jeg ikke har bil, er det da greit at jeg betaler for hva det koster for hotellet å fjerne snø? Er det greit at jeg får igjen pengene når jeg ikke spiser frokost? Er det greit at jeg får igjen penger dersom jeg ikke bruker sjampo og balsam på rommet? er det greit at jeg får igjen penger siden jeg ikke brukte gratis internet som hotellet tilbyr? Kan jeg få igjen pengene dersom jeg ikke bruker strøm til TVen? Alt dette koster penger for hotellet, skal jeg følge din filosofi. Hos DY bør jo jeg få penger igjen dersom jeg printer ut boardingkortet mitt selv og ikke belaster skranken med jobb om å skrive ut dette. Jeg burde jo heller ikke bli belastet dersom jeg ikke har med håndbagasje, bruker dassen ombord etc etc..

Nei, dette blir for teit.

Realiteten er at DY har konkurrenter og må forholde seg til dem. Om folk aksepterer alle disse gebyrene de fortsetter å innføre og alle økningene som kommer, vil tiden vise

Eier ikke kredit-kort Discus, er bare innehaver forskjellige debit-kort.

Jo, det gjør du. Når du betaler leiebil i England f.eks. så er debetkortet ditt magisk gjort om til et kredittkort ...

Når du står i bokhandelen og betalingsterminalen konker ut, bruker man gammeldagse kredittkortslipper (hvis de fortsatt finnes). Plutselig er kortet ditt et kredittkort.

OK - digresjon .... move on !

Tror du leser den brukeravtalen til AmEx som Fanden leser Bibelen, KGL.:lol:
Jeg tolker den slik Tommy777 gjør, nemlig som en garanti for at AmEx ikke belaster kunden et transaksjonsgebyr, ikke som en garanti for at brukerstedet ikke kan finne på å gjøre det. AmEx kan ikke binde Norwegian overfor brukeren på den måten, ettersom de ikke er part i brukeravtalen, det må i såfall gjøres gjennom brukerstedsavtalen hvor Norwegian er part.

Det har allerde blitt diskutert mye og mann blir nok ikke enige. Jeg har allikevel litt lyst å påpeke at forskjellen mellom DY og SK er så stor som f.eks. aftenposten skal ha det til.

Sitat: "Det nye gebyret kommer i tillegg til bagasjegebyr, gebyr for å resevere sete, navneendring og gebyr for å endre reisetidspunkt.

SAS har bagasjevekt inkludert i prisen. Derimot kan du ta med dobbelt så mye hos Norwegian for en rimmelig penge.

Norwegian tilbyr alle setereservasjon mot gebyr, SAS til setereservasjon kun for C-klasse.

Begge selskap krever inn et gebyr for navneendring og begge krever gebyr for ombooking, untatt Full Flex.

Når det gjelder gebyret for kreditkort er jeg enig at den er kjip. Men jeg syns allikevel at det ikke er så veldig forskjellig fra når du i en nettbutikk velger betaling online eller ved postoppkrav.

Jo, det gjør du. Når du betaler leiebil i England f.eks. så er debetkortet ditt magisk gjort om til et kredittkort ...

Når du står i bokhandelen og betalingsterminalen konker ut, bruker man gammeldagse kredittkortslipper (hvis de fortsatt finnes). Plutselig er kortet ditt et kredittkort.

OK - digresjon .... move on !

Selvsagt. Står det Visa eller Mastercard nede i hjørnet på debitkortet ditt, blir det ett kredittkort i slike situasjoner.

I tillegg hører man jo uendelig mye evindelig sutring om at "Hertz tok 5000 mer enn hva leiebilen kosta fra kontoen min" eller "SAS hotellet tok 3000 mer enn hva hotellrommet kosta". Og de har med det rette opp til 4-6 uker før de tilbakefører beløpet til lønnskontoen etter at hotellet er forlatt eller leiebilen er levert

Tommy777 og LN-MOW, jeg er enda mer gammeldags enn som så - god kunde på valutaminibankene på OSL. :)

Du får ikke betalt med kredittkort på Kiwi - er en grunn for det. Selv med 1% gebyr betyr det at Norwegian må betale 1 million i gebyr for hver 100 million de omsetter for via kredittkort. Penger spart for både Norwegian og kunden om alle bruker vanlig bankaxept kort. Synes hoteller og andre burde begynne med det samme.

Joda, du får betalt med kredittkort på Kiwi, de innførte det for over et år siden. Jeg betaler alltid med kredittkort, og får EB-poeng med på kjøpet. Bleier og brød blir til 1 flyreise i året :)

Poenget mange trekker frem er vel at det er rart å trekke frem en spesifikk kostnad, og ta ekstra betalt for denne. Tenker man slik kan man også ta et gebyr som skal dekke lyspærer på kontoret, dekk på flyet, håndteringskostnader til cash, fakturagebyr om du betaler med faktura etc. Kiwi baker jo inn sine kostnader til kortgebyr i prisene, mens Norwegian har valgt å ta ut akkurat denne kostnaden og skille den ut fra alle andre utgifter de har.

Last edited:
Jeg vet jeg ble nektet å betale med CC på Kiwi for omkring to år siden, men da virket om ikke annet mitt amerikanske debitcard.

Derimot betaler jeg alltid med Mastercard på Rimi og ICA - og lunchen min på OSL går alltid på et annet MC. Grei oppsamling av utgifter - og selvsagt betaler jeg på forfall...

Helt enig med Tommy. Vil de ikke at folk skal betale med cc, siden de åpenbart straffer oss, og lar oss finansiere de med debitkort(det blir overskudd av feeen for sure) får de ta bort muligheten, og se hvordan det påvirker bookingene. Jeg booket tydeligvis en time før dette gebyret ble innført - ellers hadde jeg nok faktisk valgt sas!

Dette blir for dumt...

Helt uavhengig av hva man synes om DY sitt kredittkortgebyr, så klarer jeg ikke helt å se hvordan noe skulle være bedre av å fjerne muligheten helt for kredittkort. Det er jo ganske vanlig rundt om kring at det er ekstrabetaling for ting man kan tilby, men ikke ønsker å ha som en del av standardtilbudet.

Jeg er enig i at slike gebyrer er sure. Jeg foretrekker å vite totalprisen før jeg bestiller - og det blir fort ekstra kroner om man bestiller selv på Norwegian.no.

Men de med firmaavtaler med Norwegian betaler vel ikke slikt? Bestiller jeg billigreiser med Norwegian via jobben er seating og bagasje og slikt gratis. Og billettprisen er bestandig lavere enn Norwegians startpris på sine egne nettsider.

Så rammer ikke disse tullegebyrene mest feriereisende som betaler selv? Og de uten firmaavtaler.

Så rammer ikke disse tullegebyrene mest feriereisende som betaler selv? Og de uten firmaavtaler.

Nettopp, men nå er det vel nettopp fritidsreisende DY har mest av. Så derfor rammer det de fleste av DYs kunder.

...kanskje dette er et gebyr som subsidierer de forretningsreisende som DY forsøker å kapre til seg? ;)

Nei, jeg synes ikke det er for dumt, gustavf. Hvis du synes det er for dyrt å kalkulere cc-fees inn i prisen, bør du jo vurdere forholdet sitt til disse. En webshop som DYs er nada uten muligheter til å betale med kredittkort, og det vet de også selv.

Jeg håper kortutstederne ikke finner seg i dette...

Når jeg var på min årlige reise nå valgte jeg bort selvskaper som tok seg betalt for alt mulig dill dall. LCC har gått fra å være enkelt til å bli en vanskelig opplevelse.

Når jeg var på min årlige reise nå valgte jeg bort selvskaper som tok seg betalt for alt mulig dill dall. LCC har gått fra å være enkelt til å bli en vanskelig opplevelse.

Her synes jeg du nevner noe som er mer betydningsfullt, ihvertfall for meg, enn prisen på de forskjellige detaljene.

Å bestille biletter med LCC er blitt en omstendelig jobb, og skal man ha de billigste billettene må man bestille lang tid i forveien, og da skal man "spå" hvor mye bagasje man skal ha med seg, f.eks.

Nå kommer sikkert forumdeltagerne til å gi seg over hvor lat jeg er som ikke gidder å surre med innviklede internett-bookinger, og det er helt korrekt. Jeg er lat, og har råd til å betale meg ut av innviklingen. Som oftest.

Nei, jeg synes ikke det er for dumt, gustavf. Hvis du synes det er for dyrt å kalkulere cc-fees inn i prisen, bør du jo vurdere forholdet sitt til disse. En webshop som DYs er nada uten muligheter til å betale med kredittkort, og det vet de også selv.

Du står jo fritt til å velge bort DY... Jeg kan forstå at du velger å ikke handle hos dem på grunn av dette gebyret, men jeg har litt problemer med å forstå at de skulle framstå som noe mer aktuelt alternativ om de bare plent nektet deg å betale med kredittkort.

Last edited:
Back