• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Hvilket passasjerfly er raskest på 0-100?

Re: Hvilket passasjerfly er raskest på 0-100?

Hmm, jeg trodde bestandig en jet motor laget mere thrust jo fortere den gakk.
Kjørte en kjapp Google og fant denne:

Skal prøve å forklare. Det er et par begreper;

Ram effekt: Når flyet beveger seg forover vil trykket fra luften på vei inn i motoren øke trykket
i kompressoren. Dette er en "positiv" effekt fordi det da vil passere mer "masse" gjennom motoren.

Ram drag: Luften på vei inn i motoren møter en del motstand på veien inn, dette er en "negativ" effekt

Net Thrust: Den thrust motoren isolert sett gir, pluss ram effekt minus ram drag. Eller med andre ord, summen av kreftene.

Når flyet begynner å bevege seg nedover rullebanen vil hastigheten være lav og ram trykket øke veldig lite.
Derimot vil ram drag øke ganske raskt. Derfor vil man få en reduksjon i net thrust på vei nedover rullebanen.
Etter takeoff vil på ett eller annet tidspunkt (avhengig av motor) net thrust begynne å stige igjen (hvis man beholder samme høyde ASL)

netthrust.jpg


TOthrust.jpg
 
Re: Hvilket passasjerfly er raskest på 0-100?

Har noen puttet inn elektromotorer i hjulnav, ala det som er på biler ennå, for å bedre aks?
 
Re: Hvilket passasjerfly er raskest på 0-100?

Har noen puttet inn elektromotorer i hjulnav, ala det som er på biler ennå, for å bedre aks?

Nei. Sålangt har man kommet til at vekt/kompleksitet/kostnad er høyere enn evt. gevinst.
 
Re: Hvilket passasjerfly er raskest på 0-100?

Nei. Sålangt har man kommet til at vekt/kompleksitet/kostnad er høyere enn evt. gevinst.

Det er noen slike på prøvestadiet nå på A-320 serien og kanskje på noe annet.
Ikke for å akselerere fortere, men for å taxe ut til rullebanen med bare APU påslått og motorene avstengt. Man kan spare noe drivstoff og timer på motorene.
Vekten på disse elektromotorene var vist 400 kg, så det egner seg sikkert bedre for kort distance fly som bruker like mye tid på bakken som i lufta. (Travle flyplasser med lange "conga lines". :cry:)
 
Re: Hvilket passasjerfly er raskest på 0-100?

Og i tillegg til de faktorene RTP nevner åpner det også for å kunne slippe push-back traktor med bemanning.
 
Back
Top