Hvilket passasjerfly er raskest på 0-100?

Re: Hvilket passasjerfly er raskest på 0-100?

Dette har jeg alltid lurt på :)

Har hatt noen fine takeoffs med de små dashene til Widerøe, men samtidig også hatt en takeoff på Gardermoen med en nesten tom 319 som ikke lignet grisen.

Iflg tråd på Airfleets ville en vanlig bil med en 767-motor fra GE klart 0-100 på under et halvt sekund. Samme sted finner du også denne referansen fra Boeing.com:

"A lightly loaded 777 can accelerate from zero to 60 mph (96 kilometers per hour) in less than six seconds."

Wow! I samme tråden (http://www.airliners.net/aviation-forums/general_aviation/read.main/1453033) finner man en som har regnet ut:

747-400ER (PW4056) empty: 4.9/5.5-6
747-400ER (PW4056) MTOW: 7.6/9
757-200 (RB211-535E4-B) empty: 3.9/4.5-5
757-200 (same engines) MTOW: 7.1/8
A320 (CFM56-5A3) empty: 4.7/5.5
A320 (same) MTOW: 8.5/9
A340-300 (CFM56-5C3) empty: 6/7
A340-300 (CFM56-5C3) MTOW: 12/13-14
A340-600 empty: 4.7/5.5
A340-600 MTOW: 9.8/11
A380 anticipated empty: 6/7
A380 anticipated MTOW: 11.2/12-13
AN225 estimated MTOW: 11.7/12-13
727-200 (JT8D-17R) empty: 5/6
727-200 (JT8D-17R) MTOW: 10.9/12

Så mobbingen av A343 for å være en 1.9 TDI er faktisk noe berettiget kan man se..
Hadde glemt denne tråden og fniser litt over et par av de skikkelig udannede og bitre svarene.

Glemmer fremdeles ikke opplevelsen med den strandede 757en hvor vi forlot Arkureyri med 8 passajerer og kapteien lovte å dra på litt ekstra..

https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=61716&highlight=icelandair
 
Last edited:
Re: Hvilket passasjerfly er raskest på 0-100?

Skulle virkelig ha likt å se en Q400 med noen skvetter fuel på den lista der. Hadde garantert hevdet seg. Hadde en kort tomtur tidligere i vinter med full gass, og det er det voldsomste skyv jeg har vært borti. Men nå eier jeg jo heller ikke en Tesla da...
 
Re: Hvilket passasjerfly er raskest på 0-100?

Joda, spreke fly de der 757-200 med Rolls mototer.
Eastern flygerne kalte dem Atari Ferrari.
Noen som sa de klatret som en "raped ape"
Har noen timer på dem og med lite pax og bensin fra korte striper, morsomt å gi full gass og slippe bremsene, den bykser fremover og man kan ikke unngå å glise.:colgate:

Har en del ferryflights med 757'er og det er nok flere enn deg som synes dette er gøy, ja. :D Moro å sitte i cockpit under slike turer.
 
Re: Hvilket passasjerfly er raskest på 0-100?

Har en del ferryflights med 757'er og det er nok flere enn deg som synes dette er gøy, ja. :D Moro å sitte i cockpit under slike turer.

Ja, nesten så mye morro man kan ha det med buksene på.:cool:
 
Last edited:
Re: Hvilket passasjerfly er raskest på 0-100?

Skal jeg følge trådens intensjon, så har de fleste av mine flightavganger vært av det dovne/sedate slaget.
(Holder bl.a. Citation utenfor)

Den mest minneverdige avgang var en flight Fornebu - Værnes med en av Braaathens SAFEs F.28.
En del forsinket i forhold til ruta, og med kun 8-10 passasjerer ble det en avgang jeg husker.
(forøvrig samme fly som senere havarerte i Asker)

Med god medvind på turen, så kom etter landing Kapteinen på høyttaler, og fortalte at vi hadde satt
selskapsintern rekord på turen. (Husker ikke flighttime). :)
 
Re: Hvilket passasjerfly er raskest på 0-100?

Tror kanskje Concorden hadde raskest akselerasjon? Husker den sparket godt i fra under take off. Tror den hadde bortimot 400 kmh ved take off? Ikke helt sikker. Noen som vet? ;)
 
Re: Hvilket passasjerfly er raskest på 0-100?

Apropos treg takeoff. Jeg tok en gang (1990) en tur med BA til Kenya fra London i en 747-200, og da annonserte kapteinen før avgang at vi kom til å bruke ca. ett minutt på rullebanen. Det virket rett og slett utrolig lenge. Glad han sa ifra :)
 
Tror kanskje Concorden hadde raskest akselerasjon? Husker den sparket godt i fra under take off. Tror den hadde bortimot 400 kmh ved take off? Ikke helt sikker. Noen som vet? ;)

Leser Concorde hadde 250 mph ved take off. Så ca 400 kmh i timen! Det røsket bra nedover østre bane på Gardermoen. ;)
 
Re: Hvilket passasjerfly er raskest på 0-100?

Tror kanskje Concorden hadde raskest akselerasjon? Husker den sparket godt i fra under take off. Tror den hadde bortimot 400 kmh ved take off? Ikke helt sikker. Noen som vet? ;)
7-8 sekunder 0-60 mph påstås det på Yahoo Answers.
 
Re: Hvilket passasjerfly er raskest på 0-100?

Leser Concorde hadde 250 mph ved take off. Så ca 400 kmh i timen! Det røsket bra nedover østre bane på Gardermoen. ;)

Da tror jeg denne er raskere til 400, med 26 sekunder.
https://m.youtube.com/watch?v=6_n7ru1e-rg&feature=youtu.be

Så en film med concorde, de brukte 21sek til 100 kt og 40 sek til rotate. Dvs motorsykkelen er vanvittig mye raskere til rundt 300 (10sek), og så begynner concorde etter hvert å ta innpå
https://m.youtube.com/watch?v=xgOo6sqJQmA
 
Last edited:
Re: Hvilket passasjerfly er raskest på 0-100?

Ref Concorde; på de vanlige transatlantiske turene var den som oftest ganske nærme maksvekt både ut fra Europa og USA. VR (hastighet for å løfte nesa av banen) lå som regel rundt 220 KTS / 407 km/t, og det tok rundt 35 sekunder. Det er såvidt jeg vet det sivile ruteflyet med høyest hastighet på rullebanen noen gang. På de kortere entusiastturene var den adskillig lettere og ned mot 25 sek til VR, men denne var da pga redusert vekt noe lavere.

Som alle andre jetmaskiner var selv Concorde litt treg i starten de første meterne hvis den ikke ble holdt på bremsene til full power, noe som svært sjelden ble gjort da det som oftest var lange rullebaner den opererte fra.
Fun fact: Drivstofforbruket under take-off med fulle etterbrennere var innpå én liter per meter..!

Men, som andre har nevnt før her i tråden, den holdt nok ikke følge med en spretten DHC-8 eller 757 de første meterne.
CS100 virket også ganske sprek, skulle vært morsomt å prøve den med full gass på lav vekt. Mulig det kan bli en pallplassering på Bombardier?
 
Last edited:
Re: Hvilket passasjerfly er raskest på 0-100?

Det blir litt merkelig å sammenlikne en Formel 1 bil eller en motorsykkel med en jet. En turbojet eller fanmotor er ikke så effektiv i lave hastigheten. Resultatet for et skikkelig sprekt acrofly eller en Red Bull Airrace maskin vil se noe bedre ut.
 
Re: Hvilket passasjerfly er raskest på 0-100?

Til info, så vil en typisk moderne high bypass turbofan motor ha mistet kanskje 10-15% av sin opprinnelige static thrust når
den har kommet til takeoff hastighet. En low bypass/turbojet motor vil miste mindre...

W
 
Re: Hvilket passasjerfly er raskest på 0-100?

Til info, så vil en typisk moderne high bypass turbofan motor ha mistet kanskje 10-15% av sin opprinnelige static thrust når
den har kommet til takeoff hastighet. En low bypass/turbojet motor vil miste mindre...

W


Hmm, jeg trodde bestandig en jet motor laget mere thrust jo fortere den gakk.
Kjørte en kjapp Google og fant denne:

F=ma

For a jet, thrust (F) = mass flow rate x jet velocity. At 100% thrust, jet velocity is roughly constant. Mass flow rate varies directly with velocity and inversely with altitude (till you get to space...no atmosphere = no mass flow).

Therefore, up to about 50,000', max thrust is obtained at low altitudes and high speeds...certainly greater than static thrust, which is simply a ref point.
 
Back
Top