Re: Hvilket passasjerfly er raskest på 0-100?
Skal prøve å forklare. Det er et par begreper;
Ram effekt: Når flyet beveger seg forover vil trykket fra luften på vei inn i motoren øke trykket
i kompressoren. Dette er en "positiv" effekt fordi det da vil passere mer "masse" gjennom motoren.
Ram drag: Luften på vei inn i motoren møter en del motstand på veien inn, dette er en "negativ" effekt
Net Thrust: Den thrust motoren isolert sett gir, pluss ram effekt minus ram drag. Eller med andre ord, summen av kreftene.
Når flyet begynner å bevege seg nedover rullebanen vil hastigheten være lav og ram trykket øke veldig lite.
Derimot vil ram drag øke ganske raskt. Derfor vil man få en reduksjon i net thrust på vei nedover rullebanen.
Etter takeoff vil på ett eller annet tidspunkt (avhengig av motor) net thrust begynne å stige igjen (hvis man beholder samme høyde ASL)
Hmm, jeg trodde bestandig en jet motor laget mere thrust jo fortere den gakk.
Kjørte en kjapp Google og fant denne:
Skal prøve å forklare. Det er et par begreper;
Ram effekt: Når flyet beveger seg forover vil trykket fra luften på vei inn i motoren øke trykket
i kompressoren. Dette er en "positiv" effekt fordi det da vil passere mer "masse" gjennom motoren.
Ram drag: Luften på vei inn i motoren møter en del motstand på veien inn, dette er en "negativ" effekt
Net Thrust: Den thrust motoren isolert sett gir, pluss ram effekt minus ram drag. Eller med andre ord, summen av kreftene.
Når flyet begynner å bevege seg nedover rullebanen vil hastigheten være lav og ram trykket øke veldig lite.
Derimot vil ram drag øke ganske raskt. Derfor vil man få en reduksjon i net thrust på vei nedover rullebanen.
Etter takeoff vil på ett eller annet tidspunkt (avhengig av motor) net thrust begynne å stige igjen (hvis man beholder samme høyde ASL)

