Hvem overtar for SGS (SAS-handling)?

Er det så noe nytt med hensyn til hvem som overtar etter SGS på linjestasjonene, eller er det ikke fattet noen endelig beslutning her?

T-H

Last edited:
En avklaring er ventet, men alle kjenner jo SAS, så med andre ord kan det ta sin tid.
Siste info skal ha det til at en mulig avklaring er ventet i desember, men tiden vil vise...

Hva med WF's handling på TRF? Er TRF den eneste stasjonen WF ønsker å drive handling på?

Mener at;
Der WF flyr selv, og driver handlingen selv, ville det ikke være noen forandring.
Det er vel den største aktøren som tar over den mindre aktøren, heter det, slik at
det blir kun èn aktør innen konsernet som har handling.

TRF: SK flyr vel ikke regulær trafikk, så da blir vel WF største (eneste?) aktør.

Vet at også lokalstasjonene rundtomkring i landet der kun WF flyr, blir det vanlig WF-handling.

ANX er vel den ene (?) stasjonen som blir gjort om fra SGS til WFH.
Rett meg om jeg tar feil, men det er vel dette som er bestemt.

Mener at;
Der WF flyr selv, og driver handlingen selv, ville det ikke være noen forandring.
Det er vel den største aktøren som tar over den mindre aktøren, heter det, slik at

TRF: SK flyr vel ikke regulær trafikk, så da blir vel WF største (eneste?) aktør.

Vet at også lokalstasjonene rundtomkring i landet der kun WF flyr, blir det vanlig WF-handling.

Torp skal også ut på anbud.

SGS på Andøya og Banak ble WFH-stasjoner allerede i fjor høst, samtidig som WFH på OSL, BOO, BGO og SVG ble tatt over av SGS.

Nå slutter jo Gorm Frimannslund i SGS.
Spekulasjon selvfølgelig,men betyr det kanskje en snarlig løsning for SGS ? Salg/ikke salg.....

Mener at;

http://www.wideroe.no/rfp

TRF står i hvert fall ikke på anbudslisten.

Selskapet skal vel ikke bort per definisjon, men visse enheter skal selges. Disse blir bestående, men med ny eier. Mao. forsvinner ikke jobbene, men man får ny uniform ...

Selskapet skal vel ikke bort per definisjon, men visse enheter skal selges. Disse blir bestående, men med ny eier. Mao. forsvinner ikke jobbene, men man får ny uniform ...

------

...og hvordan vil tidligere SAS- (SGS) ansatte forholde seg til å jobbe i en uniform der det f.eks står ISS på ryggen?

Lønnen er vel neppe den samme lenger. Opparbeidede rettigheter er "gone by the wind". Reisefordeler er i alle fall borte vekk. Kanskje også noe av "prestisjen"?

Dette (outsourcing) er dessverre eneste medisin for SAS som selskap nå. Men neppe særlig morsomt for de ansatte som berøres...

Tally-Ho

------

...og hvordan vil tidligere SAS- (SGS) ansatte forholde seg til å jobbe i en uniform der det f.eks står ISS på ryggen?

Lønnen er vel neppe den samme lenger. Opparbeidede rettigheter er "gone by the wind". Reisefordeler er i alle fall borte vekk. Kanskje også noe av "prestisjen"?

Dette (outsourcing) er dessverre eneste medisin for SAS som selskap nå. Men neppe særlig morsomt for de ansatte som berøres...

Tally-Ho

Og hvordan kan du påstå att dette er eneste medisin for SAS når de sier at det ikke er av økonomiske årsaker SGS selges men av prinsipielle.
Vil nok tro SAS slutter å være Europas punktligste selskap etter ett salg

Ved en outsourcing så kan man såvidt jeg vet ikke gjøre noe med lønnen sånn uten videre da det vel er en form for virksomhetsoverdragelse. Uansett så blir jo det til slutt et spørsmål om lønnforhandlinger.

Reisefordelene ryker nok, men først og fremst er det nok prestisjen som rammes:stir

Nå er det jo heller ikke snakk om å selge hele SGS, men de mindre stasjonene. Å drive egenhandlig der man ikke har baser er ikke nødvendigvis et must

Last edited:

På samme måte som f.eks. GlobeGround ansatte måtte forholde seg til å ta på seg Servisair-uniformen da de ble kjøpt opp ... Og av disse var mange tidligere Lufthansa-ansatte fra deres utestasjoner som ble 'konvertert' fra LH til GlobeGround på nittitallet.

Oppkjøp er ingen uvanlig foreteelse i ground handling-bransjen.

Og hvordan kan du påstå att dette er eneste medisin for SAS når de sier at det ikke er av økonomiske årsaker SGS selges men av prinsipielle.
Vil nok tro SAS slutter å være Europas punktligste selskap etter ett salg

------

Tro meg når jeg sier at jeg føler med de det gjelder i SGS. Selv har vi i mange år blitt "handlet" av SGS, og har fint lite å klage på. Man har blitt kjent med mange der etter hvert. Bra folk!

Men i den situasjoen SAS er i om dagen, vet jeg sannelig ikke om de har noe valg i denne sammenheng. Jeg forstår at SAS gruer seg til den dagen dette endelig avgjøres, for da vil moralen sannsynligvis synke tilsvarende hos de det gjelder, med alt det vil medføre av slow-go. Men er det noen vei utenom i dag?

Slik jeg har forstått det outsources alt, minus linjestasjonene OSL, ARN og CPH.

Tally-Ho

Ved en outsourcing så kan man såvidt jeg vet ikke gjøre noe med lønnen sånn uten videre da det vel er en form for virksomhetsoverdragelse. Uansett så blir jo det til slutt et spørsmål om lønnforhandlinger.

Reisefordelene ryker nok, men først og fremst er det nok prestisjen som rammes:stir

Nå er det jo heller ikke snakk om å selge hele SGS, men de mindre stasjonene. Å drive egenhandlig der man ikke har baser er ikke nødvendigvis et must

De som ev. kjøper/overtar SGS overtar også opparbeidete lønn/tariffavtaler, og hvem vil vel det?? Alternativet er å la hele greia gå konkurs og så starte på nytt under annet navn osv...

Oppkjøp er ingen uvanlig foreteelse i ground handling-bransjen.
Sammen med kontrakter som skifter hånd... Jeg har på meg den tredje uniformen på like mange år, og på OSL er det ikke rent få som har gjort akkurat samme jobb, men i både tre og fire ulike uniformer de siste årene. Det heter ground handling, og er en bransje der man ikke kan forvente å arbeide i samme selskap i til pensjonsalder...

Back