Hvem overtar for SGS (SAS-handling)?

Tilbake til topic så mener jeg ett salg av SGS ikke vil bringe noe positivt med seg for verken SAS eller oss ansatte.

For å være ærlig mistenker jeg SAS for å være rådville og med et tydelig behov for å vise handlekraft. Tydelige er SAS hvertfall ikke. Hvorfor kvitte seg med effektiv stasjonsdrift på KI og KC stasjoner når det er på basene det blør uhemmet? Tenker da spesielt på CPH, men vil også tro ARN og OSL leverer blodrødt i 2009.
Hvorfor de vil levere blodrødt - jo, nettopp på grunn av at deres største kunde har trukket ned produksjonen +- 20% hvorav nesten alt er utenom peak.

Hva slags gevinst forventer en seg tro?
Som tidligere nevnt i tråden er det svært mange i organisasjonen som har SAS som identitet (hjerte for SAS). Disse vil jeg tro nå opplever en frykt for å bli skjøvet ut i kulda samt føle seg annenrangs (og antageligvis bitre) ved få f.eks ISS på ryggen.

Økonomisk er det neppe noen gullgruve å selge SGS. Har faktisk vondt for å se at det inndriver kroner i kassa i det hele tatt.

Ved et salg vil en være like langt da reglene om virksomhetsoverdragelse gjøres gjeldende (lønnskost og betingelser føres videre). I tillegg vil jeg anta at et evt salg/overdragelse medfører en forpliktelse fra SAS om å kjøpe tjenestene for en periode (f.eks 10 år) fremover.

Hva står en da igjen med? Helt klart en høyst usikker effekt som likegjerne kan slå motsatt laaangt inn i fremtiden..
Svaret er mest sannsynlig at en ledersom fikk dette gjennom oppfattes som handlekraftig der og da (klarte å kjøre en prosess mot fagforeningene). Om 10år (eller antakeligvis mye tidligere) vil den samme organisasjonen spørre "hvordan i all verden klarte vi å ta den beslutningen".

- Ta dere sammen, forsøk å tenke klart! :drunk:
 
Har selv opplevd SGS' utmerkede service / handling på linjestasjonene rundt i Skandinavia, og vet samtidig at det ofte er mer rot på ARN, CPH og til dels også OSL.
Så det går mange dyktige medarbeidere vekk fra SAS-selskapets distriktsavdeliger når de (sannsynligvis) outsources til høsten.
Spesielt i CPH virker det å være mye daukjøtt, så der kunne de sikkert skåret vekk mye rart? Mener nå jeg...

Tally-Ho
 
250 ansatte på SGS Sola?
Det høres da mer ut som passelig bemanning til OSL og at det er der tallet er hentet fra.
 
250 ansatte på SGS Sola?
Det høres da mer ut som passelig bemanning til OSL og at det er der tallet er hentet fra.

Tror du kan 3-dobble antallet på OSL... før nedbemanning... i starten av september ble det sagt opp 45 årsverk på KR i OSL... (Mange av dem har allerede godtatt et tilbud om frivillig oppsigelse, med fri lønn ut september mnd, og gå på dagen, for på den måten å fjerne all tvil om eventuelle retstvister om usaklig oppsigelse senere...) Så innebærer også en normal dag på OSL for SGS sin del, handling av mellom 150 og 200 fly, dvs 300-400 flybevegelser (hvorav egenhandling til SAS står for ca 3/4 av dette).... så at 250 ansatte på Sola stemmer relativt greit tror jeg nok på...

Husk at det opereres med 3-lags ordning, der hvert lag har et utall av skiftplaner for å få kabalen til å gå opp... Det skal være tilnærmet like mange på jobb til enhver tid (noe peaksvingninger, men dog)... 12-14 lag à 4 mann ute, + ca 15-20 stykker inne i PMZ'en er ikke unormal bemanning for å i det hele tatt klare produksjonen....! Dvs. det er ikke slik at man kan kjøre alle 750 på jobb samtidig som i en 8-16 jobb, men de 750 personene er spredt utover hele timeplanen for å få alt til å passe sammen... Ikke alle 750 har fulltidsjobb, og relativt mange opererer på 25% og 50% basis....
 
Last edited:
... KR... ca. 750...

...vedrørende SGS OSL - hvor mye overtallighet er det der?

- Ser ut til at SK trekker ned ca 1000 deps/mnd sammenlignet m 2008.
- Hva betyr bortfallet av kontrakt (er) f.eks KL/AF
- HVa betyr bortfallet av Norwegian på de-ice.

Umiddelbart vil jeg tro på en nedbemanning på rundt 17-20% ~220mnv for å holde resultatgraden. Om dette stemmer er det neppe på linjestasjonene det blør mest..:wow:
 
45 årsverk ble sagt opp 1. sept på OSLKR - både inne i PMZ og ute på apron - bl.a. som en følge av KL/AF som går til Røros....

Trafikk er en annen avdeling, og der vet jeg ikke hva overtalligheten ligger på...
 
45 årsverk ble sagt opp 1. sept på OSLKR - både inne i PMZ og ute på apron - bl.a. som en følge av KL/AF som går til Røros....

Trafikk er en annen avdeling, og der vet jeg ikke hva overtalligheten ligger på...

Ok, det blir noe annet en de 90 årsverk som jeg hørte om tidligere. Godt var det.
 
Noen utvikling her?
Pågår prosjektet som skal gi anbefaling om hvorvidt en hurtigarbeidende arbeidsgruppe bør etableres fortsatt, eller er sluttrapporten fra arbeidsgruppen overlevert styringsgruppen?
 
Et spørsmål fra meg: Når noen tar over bakketjenestene, tar de da også over de andre flyselskapene som SGS/Widerøe er handling agent for?

Ta Torp som eksempel: Widerøe er eneste handling agent der. Når SAS nå har bestemt at Widerøes bakketjenester på Torp skal ut på anbud, inkluderer dette anbudet de andre selskapene også (KLM, Ryanair, chartere, privatfly, wizzair), eller kommer det nye selskapet (hvem det nå blir) til å forhandle seg frem til egen avtale mellom dem selv og disse selskapene?

Jeg må ærlig talt si jeg ikke skjønner noe av dette: I dag har Widerøe svært lave kostnader på Torp, og har gode inntekter fra handling. Hvis Widerøe skal kjøpe bakketjenester av andre, og miste inntekter fra egen handling, hvor mye sparer man da?
 
Jeg må ærlig talt si jeg ikke skjønner noe av dette: I dag har Widerøe svært lave kostnader på Torp, og har gode inntekter fra handling. Hvis Widerøe skal kjøpe bakketjenester av andre, og miste inntekter fra egen handling, hvor mye sparer man da?

Vil tro flyselskapene fortsetter med den nye eieren/ground handleren - om de ikke gjør noe aktivt.

Anbefaler at du kaller inn til allmøte på Torp. Hvorfor ikke etablere ett A/S, legge inn et bud og overta handlingen selv? Driftskompetansen har dere jo allerede..:up:
 
Back
Top