Hvem overtar for SGS (SAS-handling)?

Sammen med kontrakter som skifter hånd... Jeg har på meg den tredje uniformen på like mange år, og på OSL er det ikke rent få som har gjort akkurat samme jobb, men i både tre og fire ulike uniformer de siste årene. Det heter ground handling, og er en bransje der man ikke kan forvente å arbeide i samme selskap i til pensjonsalder...

Arbeide i samme selskap nei, det kan man ikke forvente, men dersom det er snakk om overtakelse eller oppkjøp følger lønns-og foreningsavtaler med......... Spiller ingen rolle hva firmaet man jobber for heter...

Men det de fleste opplever er at selskapet man nærmest føler man jobber for, bytter kontraktspartner jevnlig - og at man dermed blir ansatt i nytt selskap på nye vilkår. Et salg av en enhet er jo noe annet - da følger slikt med - men dermed er det jo også tilsvarende mindre attraktivt å kjøpe SGS fremfor å få de ansatte over i nytt selskap på nye vilkår.

Arbeide i samme selskap nei, det kan man ikke forvente, men dersom det er snakk om overtakelse eller oppkjøp følger lønns-og foreningsavtaler med......... Spiller ingen rolle hva firmaet man jobber for heter...

Nå snakker dere om to forskjellige ting. Hvis noen kjøper (deler av) SGS, vil man kjøpe utstyr, kontrakter, overta fasiliteter, ansatte etc etc. Den eneste forskjellen for de utenfor er at uniformen er byttet. Dette er 'virksomhetsoverdragelse'.

Overtar man kun en kontrakt stiller saken seg helt annerledes, for da er den opprinnelige virksomheten fortsatt tilstede og i samme eierskap. Tap av kontrakt vil muligens føre til endringer i bemanning etc, men dette er ikke virksomhetsoverdragelse.

Nå kjenner jeg ikke det norske lovverket på dette, men vil nok tro at det er riktig som det sies at den som kjøper (deler av) SGS forplkter seg til å overta eksisterende avtaler. Disse vil imidlertid over tid bli harmonisert med selskapets generelle lønnskala. Det er selvfølgelig ikke ideelt for dem det gjelder, men man slipper iallefall å måtte ta et øyeblikkelig lønnskutt.

ISS er nok interessert....
De sender i disse dager ut en delegasjon som skal besøke noen Linjestasjoner for å "observere" og snakke med stassjonsjefer....

ISS er nok interessert....
De sender i disse dager ut en delegasjon som skal besøke noen Linjestasjoner for å "observere" og snakke med stassjonsjefer....
--------

Allerede i sommer antok SGS-personell i BGO at ISS var nærmest til å overta. Hvorfor trekker denne saken ut? Det er vel nærmest bestemt at alle linjestasjonene skal vekk fra SGS.

T-H

Tydelig at man "Look to Norwegian" for å lære hvordan man skal ha flyplass handling...så får vi se om det er det rette...

Men ISS v/Jørgen Lindegaard har jo uttalt at ekspansjon ved oppkjøp ikke skulle brukes på en stund, da de hadde mer enn nok med det de hadde. Men men ground handling i porteføljen og tidligere oppkjøp vil det ikke overraske meg...

SAS er på vej til at slå baglandet væk under selskabet.....
De kan da næppe forvente at deres personale tager imod med kyshånd og siger
tak....
mange mange af os i Skandinavien har været i SAS i minimum 25-30 år..
Mange har hele tiden troet at der blev fundet en løsning, men nej.. SAS vil for en hver pris af med linjestationerne...næsten koste hvad det må...loyaliteten hos os i Norge, Sverige og Danmark har været enorm, men det tager SAS sig ikke af....ja de nærmest forventer at det vedbliver vi med når de har skilt sig af med os.

Kan kun sige til dem der i OSL,CPH og ARN at lykkes Core SAS ikke er i de næste som bliver outsourcet...og derefter crew.....kun flyene med SAS på siden bliver tilbage
Hilsen
ole

I følge Boarding.no:

Menzies kjøper SAS Ground Services ?

SAS-konsernet vurderer å selge SAS Ground Services til amerikanske Menzies Aviation. En avgjørelse er ventet under styremøtet i desember.

SAS Ground Services (SGS) blir trolig solgt til amerikanske Menzies Aviation, som tidligere i år har kjøpt både Northport i Norge og Finnhandling i Finland av Finnair, skriver Børsen.

SAS-ledelsen vurderer også salg av flere andre datterselskaper - deriblant SAS Technical Services, Spanair, eierandelen i British Midland (BMI)og SAS Cargo. Et salg kan ifølge dn.no berøre opptil 11.000 ansatte og kutte 28 prosent av omsetningen til det skandinaviske flykonsernet

En avklaring om disse salgene er ventet under SAS-styrets møte i desember.

I følge Boarding.no:

Menzies kjøper SAS Ground Services ?

SAS-konsernet vurderer å selge SAS Ground Services til amerikanske Menzies Aviation. En avgjørelse er ventet under styremøtet i desember.

SAS Ground Services (SGS) blir trolig solgt til amerikanske Menzies Aviation, som tidligere i år har kjøpt både Northport i Norge og Finnhandling i Finland av Finnair, skriver Børsen.

SAS-ledelsen vurderer også salg av flere andre datterselskaper - deriblant SAS Technical Services, Spanair, eierandelen i British Midland (BMI)og SAS Cargo. Et salg kan ifølge dn.no berøre opptil 11.000 ansatte og kutte 28 prosent av omsetningen til det skandinaviske flykonsernet

En avklaring om disse salgene er ventet under SAS-styrets møte i desember.

Hvis det er denne artikkelen du sikter til, ble den skrevet i november 2007.

Mener jeg leste noe om at ISS allerede har overtatt for SGS i Finland? Trodde ikke SGS hadde eget personell der...

Synes jeg fornemmer en rimelig dårlig atmosfære hos de SGS-ansatte rundt omkring, noe som ikke er vanskelig å forstå.
Noen har vært der i kanskje 30 år, og gitt alt, og plutselig er dagens "melodi" outsorcing...

Gad vite hvor lenge man holder koken som stuer f.eks i disse nye handlingsselskapene, som opererer for LCC'ene.
Man ser ikke mange over 30 år, verken på innsjekk eller på airside...

Tally-Ho

Desværre er det sådan at SAS hellere ser vores hæl en vores tå
også selvom vi har været loyale meget loyale overfor SAS
Hilsen
Ole

Desværre er det sådan at SAS hellere ser vores hæl en vores tå
også selvom vi har været loyale meget loyale overfor SAS
Hilsen
Ole

---
Det er jo et forbannet diemma for SAS, og deres ansatte i SGS, at de må forholde seg til LCC'er som Ryanair og Norwegian, som har bygd opp organisasjoner med CORE-flyselskap, og der all support er leid inn til så lave priser, at INGEN av de tradisjonelle firmaer kan matche dette.

Dette tvinger SAS og andre oldtimere til å tenke nytt, og det blir en smertefull prosess for de det gjelder.

For 10 år siden, og før den tid, var det en viss status å jobbe i f,eks SAS-handling, ikke minst fordi selskapet tok vare på deg, ga deg ID-billetter og andre fordeler, og regnet med at du trofast ville bli hos dem til pensjonen. Slik er det jo selvfølgelig ikke i dagens verden, der handlingsselskapet gladelig ansetter en enda yngre og billigere person, når forgjengeren ikke gidder lenger.

Jeg føler med de SGS-ansatte, men har SAS noe valg om de skal overleve?
Dette er jo en del av prisen for at folk skal fly for hundrelappen til London.

Tally-Ho

---

Jeg føler med de SGS-ansatte, men har SAS noe valg om de skal overleve?
Dette er jo en del av prisen for at folk skal fly for hundrelappen til London.

Tally-Ho

Jeg har jobbet på Torp i 11 år (neste måned) og har Widerøe som arbeidsgiver. Jeg er da med på å handle Ryanair, SAS, KLM og andre.
Lønna er den samme uansett hvem jeg jobber med.

Arbeidet består i å sjekke inn folk, sende de ombord i flyet, skrive loadsheet og gjøre nødvendig forarbeid og etterarbeid før en avgang. Det er ikke min jobb eller min lønn som avgjør forskjellen på billettprisen til Ryanair i forhold til de andre. Det er å sjekke inn Widerøe eller Ryanair er hipp som happ. Det tar like lang tid uansett. Det å laste et Widerøe fly i forhold til et Ryanair fly er også samme sak: Kofferter løftes inn, og dett er dett.
Det er ikke her kostnadene spares. Det er ikke her det avgjøres at man kan reise til London for hundrelappen.

IMM

Forsåvidt er det det imm, fordi at den prisen som WF-handling gir til FR er med på å avgjere kor mykje FR får i kostnader på denne flyplassen....

Back