Hvem overtar for SGS (SAS-handling)?

Har vært både på oppdragsgiver- og leverandørsiden når det gjelder handling. For så vidt aldri i en posisjon der jeg tok noen beslutninger ut over rent praktiske ting. Dog mente vi når jeg jobbet i AY at det å gi ID-billetter til vår handlingagent var en god måte, og veldig billig, å øke dems lojalitet mot oss samt å gi dem som reiser en bedre følelse av vårt produkt og det praktiske i å fly via vår hub HEL.

Nå er jeg på handlingsiden, og våre kunder ser ikke ting på helt den samme måten. Synd, men noe man selvfølgelig må akseptere.
På siden må nevnes at jeg er helt enig ang. ID-billetter, at det også bidrar til at de ansatte har en følelse av hvilket produkt de faktisk selger, og ikke kun er en del av kompensasjonspakken til de ansatte. For å ikke snakke om det ha å basic kjennskap til huben, slik at enkle spørsmål kan besvares.

Men men, det er vel noen små kostnader forbundet med en standby-billett også... Det er uansett langt fra det viktigste ved et salg av SGS - men det er klart at man rent faktisk får mindre kompensasjon for jobben sin - på toppen av et eventuelt lønnskutt.

Men report knappen var nær i dag også, men jeg synes det var litt sært å rapportere en moderator for OT i et par tråder.

Reportknappen er der for å brukes. Vi tar selvkritikk og noen av oss har til og med sans for humor.

Last edited:
På siden må nevnes at jeg er helt enig ang. ID-billetter, at det også bidrar til at de ansatte har en følelse av hvilket produkt de faktisk selger, og ikke kun er en del av kompensasjonspakken til de ansatte. For å ikke snakke om det ha å basic kjennskap til huben, slik at enkle spørsmål kan besvares.

Men men, det er vel noen små kostnader forbundet med en standby-billett også... Det er uansett langt fra det viktigste ved et salg av SGS - men det er klart at man rent faktisk får mindre kompensasjon for jobben sin - på toppen av et eventuelt lønnskutt.

Hvilket lønnkutt? Om noe er virksomhetsoverdragelse, så er et eventuelt salg av linjestasjonene i sgs akkurat det. Og det betyr vel at de ansatte får med seg lønn, forsikringer og andre goder? Iallefall slik har jeg forstått dette. Men ID billetene blir borte.

Hvilket lønnkutt? Om noe er virksomhetsoverdragelse, så er et eventuelt salg av linjestasjonene i sgs akkurat det. Og det betyr vel at de ansatte får med seg lønn, forsikringer og andre goder? Iallefall slik har jeg forstått dette. Men ID billetene blir borte.
Ikke umiddelbart lønnskutt, men på sikt må man anta at det skal utjevnes... (Videre kan nevnes at jeg personlig gikk ned vesentlig i lønn etter en virksomhetsoverdragelse i fjor - ikke umiddelbart - men etter "utjevning" til det andre selskapets lønnsregulativ).

Det sies at det ikke kommer noen besluttning på dette før tidlig i 2010 (uten at jeg har annet en hear-say) på dette.

Det stemmer at det ikke vil bli tatt noe beslutning vedrørende salg/outsourcing av linjestasjoner før nyttår. Det har ikke blitt nevnt noe dato enda, kun januar/februar.

Processen med outsourcing av linjestationer fortsätter. Det slutliga beslutet förväntas tas av SAS styrelse i början av 2010 efter sedvanliga genomgångar och förhandlingar med fackföreningarna. Nu pågår analys av materialet och nästa steg är att bestämma vilken av de två aktuella partners man ska fortsätta förhandla med.

Last edited:
Outsourceningen af SGS er sat "on hold"...ikke med på næste styre møde.
Styret har "vigtigere ting" at tage sig til.
Det er Benny Z. fra SAS Sverige som skriver det på SAS interne portal.
Hilsen
Ole

Det var vel slik at man skulle VURDERE om det skulle foretas outsourcing? Nå kan det se ut som man har kommet til at det sannsynligvis, på nåværende tidspunkt, ikke synes å være lønnsomt. Muligheten er fremdeles åpen, slik som SK931 formulerer det.

Lønnsomhet er jo en ting, men viss SAS ledelsen tror at de kan opprettholde den utrolig gode punktlighetsstatistikken som de har nå, uten SGS, ja da...............

Lønnsomhet er jo en ting, men viss SAS ledelsen tror at de kan opprettholde den utrolig gode punktlighetsstatistikken som de har nå, uten SGS, ja da...............

Det er vel nettopp dette som bidrar til å holde et eventuelt salg tilbake. SAS hadde hatt det enda tøffere økonomisk om SGS ikke hadde oppnådd de fantastiske punktlighetsresultatene de siste to årene. Jeg håper SAS beholder store deler av SGS, samtidig som de åpenbart må bli flinkere til å selge sin suksessoppskrift til andre flyselskaper og med det øke SGS' kundemasse. I tillegg er det sikkert fornuftig å la andre virksomheter ta over mindre SGS-stasjoner - med liten kundeportefølje - utenfor Skandinavia, selvsagt med unntak av SGS på Heathrow.

Må sige at jeg ikke ved det, men det skulle være et selskab som gav absolut laveste bud.
OG det jeg har hørt fra kunder, som blandt har manglet bagage, lyder ikke godt...check-in desks er ikke bemandet,,,staff " couldn`t care" osv osv...var ret chokeret...men SAS customer realtions i CPH havde godt hørt om det.
Hilsen
Ole

Ja je ser nå at jeg uttrykte meg på en måte som ikke fikk frem det jeg mente. Så klart man ser effekter av core SAS nå. Hva jeg mente var at det er lang vei til alt er gjennomført, og hvor man se effekten av hele pakka.

Eksempel: SGS vurderes outsorces. SAS ønsker å ha full fokus på kjernefriften. Beslutningen om sgs fremtid er ikke tatt, og skulle det bli en annen handling agent som tar over vil det ta tid før man ser gevinsten av dette tiltaket. Det ser man ikke i løpet av en uke eller to. Skjønner hva jeg mener nå?

Å spekulere i avgang er, slik jeg ser det, helt uaktuelt,

---

Mod.note: Tråden splittet, om konsernsjefen se her: http://forum.scanair.no/showthread.php?t=58245

Last edited by a moderator:
Back