• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Charter handling BGO/SVG. Norport vs. SGS

Whatever

ScanFlyer Blue
Som mange av dere kanskje vet har jeg en bekjent som jobber i SGS på Sola. Siden jeg selv er en del ute og reiser og alltid liker og følge med på hva som skjer på utsiden av flyplassvinduene blir det til at vi snakker en del om handling.

Siden han ikke kan svare på alt kan jeg jo prøve meg her inne. Hva er det som gjør at det alltid er SGS som før charter handlinger på BGO og SVG. Det gjelder feks. Spanair, Thomas Cook, Sun Express, El Al, Freebird, Corendon osv. osv. Samme gjelder ad-hoc feks. nå når Blueline, Viking Hellas og Transavia var innom på Sola. SGS hadde handling da også. Hva gjør Norport galt her? De er vel billigere så hva gjør at de nesten ikke har charter bare den vanlige rutetrafikken de har til vanlig.
 
Muligens at SGS har kontrakt med disse for hele Skandinavia? Ikke uvanlig at man legger inn en slik klausul hvis noen f.eks. begynner aa fly paa f.eks. ARN eller CPH. En av fordelene med stordrift .. ;)
 
Som stuer, klager eg ikkje akkuratt over dette ;) Ellers så har jo Noport på Flesland ihvertfall veldig mye handling på små charterfly og vip-handlinger i tillegg til mye fraktechartere.
 
Listen over selskaper som SAS Ground Handling har avtale med dekker over 80 flyselskaper, alt fra rutefly via charter, ad-hoc selskaper til cargoflighter.
Det stemmer nok som LN-MOW sier, flere av kontraktene gjelder for regioner der SGH er representert og ikke hver enkelt flyplass.
 
Last edited:
Som bruker av SGS handling SVG, BGO, TRD....etc, så kan jeg kun bekrefte at i alle fall vårt selskap er meget godt fornøyd med handlingen på disse linjestasjonene. Suverent god service, og Norport el. andre er ikke aktuelle, slik jeg kan tyde den nærmeste horisont.

Thomas Cook har tegnet en stor-kunde-avtale med SGS/SAS, noe som innebærer full handling, hotellavtale etc. Og dersom egne maintenance ikke dekker opp, har man også avtale med SAS her (unntatt heavy maintenance).

Derimot er man ikke like imponert over SGS i f.eks CPH og ARN. (CPH spesielt!!)

Tally-Ho
 
Som bruker av SGS handling SVG, BGO, TRD....etc, så kan jeg kun bekrefte at i alle fall vårt selskap er meget godt fornøyd med handlingen på disse linjestasjonene. Suverent god service, og Norport el. andre er ikke aktuelle, slik jeg kan tyde den nærmeste horisont.

Thomas Cook har tegnet en stor-kunde-avtale med SGS/SAS, noe som innebærer full handling, hotellavtale etc. Og dersom egne maintenance ikke dekker opp, har man også avtale med SAS her (unntatt heavy maintenance).

Derimot er man ikke like imponert over SGS i f.eks CPH og ARN. (CPH spesielt!!)

Tally-Ho

Så med andre ord er problemet til Norport at de er for små? Er til stede på for få flyplasser? Eller er det andre grunner til at Norport er uaktuelle for Thomas Cook?

Hva med et samarbeid mellom Røros Flyservice og Norport Handling om slike charterkontrakter for hele Norge. De to dekker jo de fleste flyplasser i Norge det er verdt å fly til.
 
Så med andre ord er problemet til Norport at de er for små? Er til stede på for få flyplasser? Eller er det andre grunner til at Norport er uaktuelle for Thomas Cook?

Hva med et samarbeid mellom Røros Flyservice og Norport Handling om slike charterkontrakter for hele Norge. De to dekker jo de fleste flyplasser i Norge det er verdt å fly til.

---
Nå er alle tjenester til salgs, og ingen kan spå om fremtiden. Men ville overraske meg veldig om Røros Flyservice eller Norport ville være aktuelle for Thomas Cook, all den tid selskapet har en storkundeavtale med SAS/SGS, og den er vel ikke til reforhandling med det første.

Og en annen ting er vel at disse mindre handlingselskapene ikke er til stede på Thomas Cook's andre baser (HEL, CPH, BLL, MMX, ARN, GOT)?

Tipper at også Skandinavias andre store charteroperatør, TUI, tenker på samme måte.

Og er det andre selskaper som flyr for f.eks VING, så vil de høyst sannsynligvis komme under samme storkundeavtale som T.C.

Tally-Ho
 
SGS hadde handling da også. Hva gjør Norport galt her? De er vel billigere så hva gjør at de nesten ikke har charter bare den vanlige rutetrafikken de har til vanlig.

Om man ikke har en avtale som gjelder flere stasjoner som nevnt ovenfor, kan man allikevel ha et samarbeid med SGH, SAS Ground Handling på en annen stasjon for eksempel i Sverige, eller at man har hatt samarbeid tidligere. Da kan det være naturlig å velge de man kjenner. Samarbeidet mellom SGH flyplassene gjør også at det er enklere med en aktør enn flere.

Man kan jo også mene hva man vil om SAS, men de har et kvalitetsstempel i bransjen. For ikke å snakke om at alle vet hvem SAS er. Man har da valget mellom et SAS man vet hvem er og et selskap man ikke har hørt om før, når man kanskje sitter i Tunis og skal begynne å fly på Stavanger.

For å si det sånn, det er ikke lett å være liten i en så utpreget internasjonal bransje.
 
Back
Top