Hvem bør ha krav på god beinplass på economy?

Re: Hvem bør ha krav på god beinplass på economy?

OK, det er klart (de burde ikke have fået pladserne i første omgang). Hvilken andre årsager?

Det kan ikke automater eller OLCI definere, så om pax velger dette, så må de vel flyttes.....

Det kan ikke automater eller OLCI definere, så om pax velger dette, så må de vel flyttes.....

I hvertfall hos BA må man krysse av på at man vet at man har valgt nødutgang, og at man er kapabel for å evt. hjelpe til.

Er det ikke slik at flyselskapene forbeholder seg retten til å flytte pax? Man har jo da i praksis ingen rettigheter hvis man får beskjed om å sette seg på 31B, samme hvor lang tid i forveien en har reservert nødutgang.

Ingen rettigheter? Du har da alle rettigheter i verden til å la vær å booke med selskapet igjen om du blir behandlet på en måte du føler er urettferdig. Så om du blir flyttet uten grunn, og uten å få noen fornuftig forklaring, så trenger du ikke bruke deres tjenester igjen.

Ingen rettigheter? Du har da alle rettigheter i verden til å la vær å booke med selskapet igjen om du blir behandlet på en måte du føler er urettferdig. Så om du blir flyttet uten grunn, og uten å få noen fornuftig forklaring, så trenger du ikke bruke deres tjenester igjen.

Tror Ryanair har fått en hver passasjer der til å gå lei på seg selv. Men når de tilbyr flybilletter til 20 kroner rundt om i Skandinavia, så er det vel ikke mye annet enn kun flyturen man skal kunne forvente å få.

At du kan velge et annet selskap på neste tur kan jo på ingen måte kalles en rettighet. Det hjelper deg veldig lite at du kan velge å fly med KLM neste gang hvis du plutselig står i FRA med et annet og dårligere sete. Så klart vil de fleste selskap helst ha fornøyde passasjerer og flytter ikke rundt på folk bare for moro skyld. Poenget er at du ikke har noen juridisk rett til å protestere hvis du blir flyttet ved gate, enten det er på grunn av passasjerer med helsemessige behov eller fordi to veninner for alt i verden skal sitte sammen.

Poenget er at du ikke har noen juridisk rett til å protestere hvis du blir flyttet ved gate, enten det er på grunn av passasjerer med helsemessige behov eller fordi to veninner for alt i verden skal sitte sammen.

Men to venninner har heller ingen juridisk rett til å sitte sammen.

Normen hos de fleste selskaper er at de strekker seg for at du skal få den plassen du har booket, men at de må ha ryggen fri for å kunne flytte på folk dersom det er operasjonelle/sikkerhetsmessige/andre behov.

Men to venninner har heller ingen juridisk rett til å sitte sammen.

Normen hos de fleste selskaper er at de strekker seg for at du skal få den plassen du har booket, men at de må ha ryggen fri for å kunne flytte på folk dersom det er operasjonelle/sikkerhetsmessige/andre behov.

Helt korrekt. Poenget mitt er at flyselskapet har mulighet til å tvangsflytte pax selv om bakgrunnen ikke er 100% legitim. Det har allerede blitt postet to eksempler på dette i denne tråden, en hvor pax hadde reservert sete langt fremme ved midtgang pga. dårlig tid ved ankomst, men ble flyttet bakover pga. en gruppe japanere som ville sitte sammen og en hvor pax ble flyttet fordi hans sete ble tilbudt en voluntary downgrade fra business som ble lovet et godt sete i eco. I det siste eksempelet kan det regnes med at personen som ble nedgradert fikk en kompensasjon for dette, mens pax som ble flyttet til et dårligere sete pga. dette ikke fikk et rødt øre. Jeg kan ikke se at pax har noen rett til å klage/nekte i noen av disse tilfellene. Tvilsom praksis av flyselskapet? Absolutt! Ulovlig? Nei.

OK, det er klart (de burde ikke have fået pladserne i første omgang). Hvilken andre årsager?

Det mest åpenbare svaret har du fått. Det er også to relativt vanlige situasjoner, nemlig plassering av infants og av PRMer:

Kun 1 infant per seterad tillates, selv om det er fire masker per 3 seter. Dette fordi at cabin crew skal umiddelbart kunne ta på en maske uansett hvor dem befinner seg i kabinen.

PRMer skal seates på vindusete så at dem ikke sperrer inne pax ved en evakuering.

Så kan du også ha trimproblemer på ett fly med få pax. Da kan man måtte flytte pax for at flyet "skal holde balansen".

Det er dem jeg kommer på sånn med en gang.

Hvilke sikkerhedsmæssige grunde kan der være for at bytte to pax' pladser?

Mange flyselskaper har egne regler, for eksempel Icelandair har 16 års grense for å sitte ved nødutgangen. Listen over regler kan være lang.

Må først si jeg er helt enig med trådstarter.Han har alt på sitt tørre.
Gjennom årene har jeg sett endel mennesker som spekulerer i å feks spare penger ved å ikke reservere plasser,for så å sette himmel og helvete i bevegelse som å få viljen sin. Veldig irriterende å møte på slike folk. Alt skal handle om dem og deres ønkser. Og de vet at mange gir seg veldig lett når det blir litt dårlig stemning.

Opplevde en lignende situasjon som trådstarter for et par uker siden på en CRJ-flight med SAS hvor jeg hadde reservert sete på bakerste nødutgangsrad. Fikk forespørsel fra en av CC i det jeg skulle sette meg om jeg kunne tenke meg å bytte plass siden personen på plassen bak hadde "meget lange ben". Med denne tråden stadig i bakhodet valgte jeg å takke nei, siden jeg tross alt hadde valgt plassen i det innsjekk åpnet pga. beinplass og for å sitte sammen med følget som hadde tilsvarende seter rett over midtgangen.

Jeg må henge meg på de andre som har vært borti lignende og si at det er en litt ubehagelig situasjon, spesielt når man blir spurt i midtgangen i tydelig påsyn av medpassasjerer - inkludert "herren med de lange ben". Jeg får bare anta at jeg ikke var den eneste som fikk et slikt spørsmål og takket nei i og med at det er 8 nødutgangseter på en CRJ.

Er selv 198 med de konsekvenser det har, men er enig at man ikke skal ha dårlig samvittighet for å si nei til en slik forespørsel. Det er dog veldig mange karmapoeng til dem som gjør (dessverre ikke overførbar til miles).

Jeg har ofte fått litt ekstra setehjelp ved checkin eller hos FA, og synes selvsagt det er veldig god service, men uten at man skal straffe dem som i dette tilfellet har vært tidlig ute.

Har dog opplevd at pax er blitt sure fordi de har fått en ny sidekamerat når de håpet på ledig sete ved sin side (ikke betalt for det). DET kan i beste fall betegnes som barnslig.

Er stor tilhenger av å betale for sete ala Norwegian da jeg kan få utøvd min betalingsvilje (men la oss ikke gjøre dette til OT diskusjon om SAS/LCC og gebyrer:))

Er stor tilhenger av å betale for sete ala Norwegian da jeg kan få utøvd min betalingsvilje (men la oss ikke gjøre dette til OT diskusjon om SAS/LCC og gebyrer:))
Jeg synes det hadde vært greit med en kombinasjon av forhåndsbetalt setevalg og online check-in:

- Frem til 24 h før avreise er det mulig å betale for setevalg. Kunder med høy status har og mulighet å velge sete gratis.
- 24 h for avreise åpner online check-in og det er da mulig å velge de setene som ikke allerede har blitt tatt.

Jeg synes det hadde vært greit med en kombinasjon av forhåndsbetalt setevalg og online check-in:

- Frem til 24 h før avreise er det mulig å betale for setevalg. Kunder med høy status har og mulighet å velge sete gratis.
- 24 h for avreise åpner online check-in og det er da mulig å velge de setene som ikke allerede har blitt tatt.

Som jeg skulle sagt det selv. Den perfekt balanse mellom å belønne lojalitet og gi personer med betalingsvilje for deler av produktebundle mulighet til å betale ekstra. Dette er vel omtrent slik MileAgePlus fungerer i forhold til E+. De øverste nivåene får det ved kjøp av billett, silver ved innsjekk og andre kan betale.

Edit: skrivefeil

Delta har noe lignende. Alle kan kjøpe economy comfort, som har vesentlig bedre benplass. Statuskunder får dette automatisk.
Heldigvis åpnes ikke dette for alle ved innsjekk, noe som ville ført til at man aldri fikk ledig midtsete der det var god benplass.

Back