Hvem bør ha krav på god beinplass på economy?

Re: Hvem bør ha krav på god beinplass på economy?

Jeg stiller meg på linje med alle andre her, trenger man mer plass så lærer man hvordan systemet fungerer og får reservert setet selv.

-A

Jeg vil fra tid til annen spørre pax om de vil bytte seter. Da for å få barnefamilier sammen, lange mennesker som åpenbart ikke sitter godt etc.
De som da sier ja blir belønnet godt, enten i form av uppgrade om det er mulig. Eventuelt med andre ting. Champagne, sjokolade, og andre søte hemmligheter vi måtte ha.
Voksne mennesker som ikke klarer å sitte fra hverandre i 45-60 min sliter jeg litt med å hjelpe, skal innrømme det. Men det kommer også an på hvordan folk gjør dette selv.
Men det settes stor pris på av crew, og sikkert også av medpassasjerer når folk er hjelpsomme.

I denne saken har ingen gjort noe galt, det er fult lovlig å si nei. Ingen skal måtte føle ubehag pga av det.

I denne saken har ingen gjort noe galt, det er fult lovlig å si nei. Ingen skal måtte føle ubehag pga av det.

Nå er det vel strengt tatt ikke kabinpersonalets subjektive oppfatning av om det er grunn til å føle ubehag som er avgjørende - men hvorvidt vedkommende som spørres rent faktisk føler det (og dette ikke er helt uberettiget).

Nå er det mange år siden jeg fløy economy interkontinentalt, men som ikke-mørk og kun 174 på strømpelesten er det en liten glede å se de høye og mørke ha det ekstra trangt!

Nå er det vel strengt tatt ikke kabinpersonalets subjektive oppfatning av om det er grunn til å føle ubehag som er avgjørende - men hvorvidt vedkommende som spørres rent faktisk føler det (og dette ikke er helt uberettiget).

Kabinbesettningen har strengt tatt ikke noe med det å gjøre. Men jeg mener at man ikke skal føle seg ille til mote fordi man svarer nei på spørsmål om bytte.
Hva min subjektive oppfatning er har ingenting å si.
Men å si nei skal og bør ikke være noe problem for noen, om noen blir irritert fordi andre ikke ønsker å bytte sete, er faktisk da den enkeltes problem.

SAS-Steward... Jeg skjønner at dere ønsker å hjelpe. Det er egentlig en egenskap jeg verdsetter høyt hos SAS crew. Det er dere veldig gode på.

Men er det ikke litt slik at mange av de som "trenger hjelpen" i dette tilfellet er folk som ikke kjenner reglene fordi de reiser veldig sjelden med dere? Mens de som reiser ofte kjenner reglene og har sikret seg disse gode setene. (Jeg holder eldre, småbarnsforeldre og UM'er utenfor)

Så ved å være hjelpsomme som her irriterer dere en god kunde med formål å hjelpe en dårlig kunde?

Jeg tror ikke det er mulig å garantere at slike spørsmål er smidige. Det finnes to type spørsmål, de man føler er behagelige og de som ikke er det. De er helt forskjellige fra person til person, og til og med tidspunktet (tilstanden) som det stilles.

Når det gjelder "krav" på god beinplass, så rent teknisk har ingen "krav" på bedre beinplass enn andre på SAS (og mange andre selskaper). Men hvem som "bør"? Jeg synes det ikke finnes noe svar på det. Det som nok gjør det vanskelig er jo det at for noen er det et spørsmål om reisen blir fra smertefull til behagelig, mens for andre så er det overgang fra "helt greit" til behagelig. (Og for de som er så opptatt av total-høyden, det er egentlig ikke det som er så interessant, det er avstanden fra kneskåla til hoften som er vesentlig her). Og dette er en tilstand som er medfødt som ikke man kan gjøre noe med. Men også ofte kan andre tilstander or situasjoner gi samme spørsmål. Det er barnefamilier, flyredde, klaustrofobiske, allergiker/vs/katte-eier, skadet bein, eldre, snorkere, adhd, religiøse, osv... Prøv heller å svare på hvem har "krav på å få være seg selv".

Videre så synes jeg samtilige her har en litt firkantet tilnærming til dette. Jeg synes absolutt ikke det er en forventning at man skal kunne systemet for å kunne ha en mest mulig behagelig reise, dessuten hva er det med først til mølla prinsippet som gjør det bedre enn andre? Alle har ulike grunner til både reise, når de bestilte billetten, og hvilke prioriteringer de har.

Men min konklusjon er: Får du et slikt spørsmål på vegne av noen andre, så kan du anta at noen har vurdert at denne personen har større behov for det setet ditt enn du har.

Men min konklusjon er: Får du et slikt spørsmål på vegne av noen andre, så kan du anta at noen har vurdert at denne personen har større behov for det setet ditt enn du har.

Dette tror jeg ikke noe på. En flyvert(inne) kan være en tilfeldig mellom-mann, og spør på vegne av noen som i følge seg selv har større behov for setet ditt enn deg selv. Hvis en flyvertinne blir spurt om å spørre noen andre om å bytte sete, vil jeg tro at hun/han i de fleste tilfeller sier ja, i stedet for å begynne å vurdere om byttet er "rettferdig". Det er lettere å fungere som formidler enn som dommer.

Folk har veldig ulik treskel for å spørre andre om å bytte sete, og ser kun sine egne behov før de spør om bytting.
På samme måte som jeg ikke er villig til å bytte bort nødutgang/vindu/midtgang mot et vanlig/midtsete, vil jeg heller aldri finne på å spørre andre om å bytte tilsvarende med meg.

Last edited:

Jag fick en likadan fråga som trådstartaren när jag flög för ett tag sen och jag förstår precis obehagskänslan när man tackar nej. Man måste ignorera den känslan för vem har egentligen rätt till platsen vid nödutgången? Plats 10A på en 736 är dessutom rätt bra och det finns ju en anledning till att jag valde den. Jag skulle gärna byta med folk som brutit ben eller har andra uppenbara problem men de får ju inte sitta på den platsen...

I mitt specifika fall tycker jag nog dock att flygvärdinnan kunnat vänta tills boardingen var klar eller kollat på sin lista(för nog står det väl vilka platser som är upptagna?) då det visade sig att E-platsen på min rad var fri när alla boardat.

(för nog står det väl vilka platser som är upptagna?)

Crewet på SAS får ikke liste på opptatte seter, men får en oversikt over ledige seter hvis klassen har mindre enn ti seter igjen.

Fikk spørsmål sist fra en av de andre passasjerene om å bytte fra vindussetet jeg hadde bestilt til en midtgangsetet. Hun som ville bytte ville på død og liv sitte ved siden av venninnen sin som satt på et midtsete på raden bak. Jeg sa nei til det. Fristet ikke å sitte på midtsetet fra TOS til OSL. Hadde det vært en barnefamilie som ikke hadde fått plass ved siden av hverandre eller andre som åpenbart hadde behov for å sitte ved siden av hverandre hadde jeg selvsagt byttet med en gang. Det var en annen som byttet sete med dem så venninnene fikk likevel skravlet med hverandre på turen. Tror de spurte tre stykker før de fikk napp. Flyet var forøvrig helt fullt.

Har du opplevd det når det kommer til seter med ekstra beinplass?

Ja, men det er ganske lenge siden. Tidligere i år ble jeg flyttet fra nødutgang når jeg boardet, uten å få spørsmål om det.

SAS-Steward... Jeg skjønner at dere ønsker å hjelpe. Det er egentlig en egenskap jeg verdsetter høyt hos SAS crew. Det er dere veldig gode på.

Men er det ikke litt slik at mange av de som "trenger hjelpen" i dette tilfellet er folk som ikke kjenner reglene fordi de reiser veldig sjelden med dere? Mens de som reiser ofte kjenner reglene og har sikret seg disse gode setene. (Jeg holder eldre, småbarnsforeldre og UM'er utenfor)

Så ved å være hjelpsomme som her irriterer dere en god kunde med formål å hjelpe en dårlig kunde?

Det er helt riktig, mange vet ikke hva som gjelder. Disse forsøker vi å opplyse på en god måte og hjelpe så godt man kan. Men her vil de aller fleste crew ikke gå rundt å forsøke flytte på folk.
De fleste vil nok forsøke å hjelpe de kategoreier du holder ute, mens ander egentlig må spørre selv. Jeg pleier da å si til folk hva som gjelder ifm reservere seter, og hvordan man gjør dette. Forklarer også at de sikkert kan spørre rundt seg og medpassasjerer, men må forvente at ikke alle vil bytte, med mindre du bytter mot en bedre plass.
Det er faktisk eksempler på at noen har hatt plass i eco extra, og byttet med en i economy for å sitte sammen med venner, et enkelt bytt.
Men å bytte med et midtgang mot et midtsete kan man stort sett glemme.

Opplevde forresten på Norwegian her om dagen at en som hadde 2F måtte flytte til 1E pga. en med rullestol som var blitt plassert der. Han fikk en gratis kaffe som "kompensasjon".

Dette er en av de tingene jeg ikke savner med SAS. For en som reiste opp til 200 flighter i året med SAS gruppen mens jeg bodde i Norge, husker jeg en del ufrivillige seteflyttinger ved gate og en del merkelige forespørsler (som denne) fra CC.

Husker spesielt en flight CPH-LHR der jeg hadde første rad bak business (før Extra kom) ved midtgang valgt lang tid på forhånd som EBG. Hadde tidspress den dagen og setet var godt for å komme seg ut av en MD. Ved gaten fikk jeg beskjed om at jeg var på nest siste rad i ett midtsete fordi en japansk gruppe ville sitte sammen.. "come on, det spiller jo ingen rolle på en så kort flight". En skikkelig dansk f avor itte og der satt man og det tok selvsagt nesten 20 minutter før alle fikk karra seg ut.

Og dette tilfellet var ikke unikt. At en gate agent eller CC skal vurdere og ta en avgjørelse hvem sine behov som er viktigst er helt på trynet og jeg har ALDRI opplevd å bli flyttet til andre seter enn det jeg har reservert hos andre enn SAS bortsett fra når man blir oppgradert og det er equipment change. At SAS ikke har nok plass til beina/ikke gir muligheten til familier å bestille seter sammen/at familier glemmer å velge seter sammen etc etc. er deres problem, ikke mitt.

Det skal være sagt at jeg alltid sier ja til å flytte for at folk skal få sitte sammen, både foran og bak gardinen så lenge at jeg ikke får ett elendig sete.

Tror mange missforstår, CC kan ikke flytte på noen som ikke vil i SAS. Det må i så fall gjøres av gate. Om man opplever noe som Tommy777 gjorde her, ville jeg sendt en saftig klage.

Jeg synes denne debatten var litt interessant. Mine foreldre kom hjem fra ferie i ALC nylig. Jeg hadde bestilt returbilletten, og de hadde tenkt å reise med FR. Men fordi det ofte kan være både spenning og nerver involvert i deres reiser, hadde jeg fått bestilt SAS-billetter. Til og med på eco extra (!!):8: Rett og slett fordi jeg ønsket at de skulle ha en behagelig tur. Selv om kredittkortet lå brunsvidd noen dager kom bilettypen til nytte ettersom datoen måtte endres og det var jo da gratis. Nok om det. Jeg hadde reservert seter på rad 2 (rad 1 var opptatt). Ombord på flyet hadde et følge med en svært syk mann tatt deres plasser. Dermed måtte eco extra-passasjeren stues sammen på rad 1 (seks personer seks seter), mens eco-kabinen bak var drøyt halvfull.

Det gikk greit etter en halvtime i luften da han som satt på midtgangsetet (for øvrig EBG) gikk og satt seg bak på et ledig vindussete i eco - han ofret gratis mat og drikke for å få ro til å lese. Men poenget mitt var at crewet ikke gjorde noe forsøk på å ordne opp i dette, bare sa at dette måtte passasjerene selv ordne opp i, viste til dårlig tid pga slot-tider, og at de ikke ville blande seg i om passasjeren som opprinnelig skulle sitte på rad 2 fikk sitte der.

Jeg har virkelig stor sympati for denne syke mannen og den situasjonen følget hans var i, men dette kunne emm vært løst mer smidig fordi de få på syden-flygninger som har betalt mange ganger ekstra billettpris for å sitte foran, faktisk bør kunne nyte godt av det.

Turen gikk greit, men ikke helt ok. :rolleyes:

Jeg tror jeg taler for de fleste som jobber på gate når jeg sier at jeg kan love at vi ikke bytter seter på noen i gaten om vi ikke er i en situasjon der vi er nødt til det. Sikkerheten går som alltid først, og er det en regel relatert til dette som krever at vi flytter på folk, så gjør vi det. Ellers holder vi oss laangt unna det å reseate pax!

Jeg tror jeg taler for de fleste som jobber på gate når jeg sier at jeg kan love at vi ikke bytter seter på noen i gaten om vi ikke er i en situasjon der vi er nødt til det. Sikkerheten går som alltid først, og er det en regel relatert til dette som krever at vi flytter på folk, så gjør vi det. Ellers holder vi oss laangt unna det å reseate pax!

Hvilke sikkerhedsmæssige grunde kan der være for at bytte to pax' pladser?

Back