Hva slags fly er det mest kuriøse du har flydd med?

Re: Hva slags fly er det mest kuriøse du har flydd med?

Det kan jeg skjønne ja... ;);)

Har ikke opplevd så veldig mye spesielt egentlig.

Må være akro med Saab Safir og taktisk flygning Bell 412.
Ellers så er Twin Otter kuriost :p
Dakotaen har jeg også vært ombord i ;)

Ja, det var en lang tur, ble noen do-stopp på veien :colgate:
Nei, det skulle nok være GCI ;) Hehe

Hei,

Passasjer i Bell 47 som offshorehelikopter i Afrika for noen år siden.
Pilot + 2x lette pax eller pilot og en røslig kar - bagasjen stroppa fast til de utvendige bårestativene.
HSE avdelingen var ikke altfor entusiastisk til Bell 47 i stedet for Sikorsky S-61N så det ble med den ene gangen.

Ellers har det blitt en del årgangsmaskiner ut til helikopterbasene i Afrika og Asia som feks Metropolitan, Metroliner og Cessna Caravan.

Eders
Knut Erik

Baksete i F5 på 717 Skv, var jo spesielt. Og et utall timer i cockpit på CV440, med fattern på jobb i ferier.

Min favoritt: SE-AXB Republic Seabee, Porjus, Sverige 1999-07-20.
Råeste: ZU-CVC Bell UH-1H low level, Cape Town, Sør-Afrika 2003-12-08.
Mest kuriøse: OO-TYC Boeing 707-328B, Bodø - Bergen (!!!) 1988-03-25.
Nesten like kuriøst: SE-DFH DC-10-30, Bergen - Bodø (!!!) 1988-04-05.

Min "loggbok" (under arbeid):

http://www.seabee.info/noah/noah_logbook.htm

Å fly Boeing 707 og MD DC-10 innlands i Norge må være ganske kuriøst, tror jeg!!? Etter det jeg husker var disse innleid av Forsvaret for å ta "påsketrafikken" 1988. Noen som har bilder? Da er jeg veldig interessert! Er det også noen som vet om disse flygningene hadde noe "flight" nummer?

Steinar
http://www.seabee.info

huey01_800.jpg

UH-1H Cape Town 2003-12-08!

Last edited:

Opp igjennom årene har det blitt en del kuriositeter:

- CV 990 Coronado med SAS (og Swissair)
- CV 440 SAS utallige turer
- Caravelle: Swissair, SAS og Air France
- 777-300ER Leveranse flight av første maskin Everett - CDG (totalt 7 ombord inkl. 3 crew)
- 727-100 Combi Honolulu-Johnston Atoll-Majuro-Kawajalein-Ponape-Truk-Guam (Favoritt)
- L-1011 Honolulu - Maui 21 minutters flytid
- MEA 707 Frankfurt - København
- DHC Beaver Orcas Island - Lake Union

Jeg har flydd Braathens Boeing 767. Det synes jeg er stas.

Ellers har jeg vært ombord i flere eksotiske fly og flyselskap.
Jeg husker spesielt en tur med en BN Islander fra Mustique Airways, hvor jeg ikke fikk plass i passasjersetene, men istede fikk plass i co-pilot setet.
Da alle passasjerer var ombord, klatret flyveren opp på vingen med en kanne med et eller annet, og helte ned i vingen. Vi som var ombord kikket undrende på hverandre, og lurte på om dette var trygt, og ja, det var det.

Ellers kan jeg vel også nevne en kuriøs flyplass: Freetown i Sierra Leone. Det er en flyplass som faktisk er vanskelig å beskrive. Skal sansynlig vis ta en tur dit i løpet av høsten, og jeg lover trip repport!

Det må bli når jeg og Speedbird fløy med Kenmore Air DHC-2 Beaver på julebordet i Seattle i år :) og når jeg fløy med Benair Cessna 208 OSL-TRF tidlig på 2000 tallet.

det mest kuleste opplevelse eg har fløyet med er nok Tupolev 154M hos S7 fra Domodedovo til Novosibirsk. da flyet sko trille til sin plass etter å ha landet, så stoppet flyet en plass, så deretter pushed bakover og parkert der..
Airbus 340-600 fra Frankfurt til Kairo va nok også en opplevelse for meg , siden det va min aller første virkelige opplevlse med en stort widebodyfly etter A310 som eg tok fra Novosibirks til Moskva.

Några av mina kuriösa fly:
Air Algerie Caravelle , Arkia Dart Herald , Olympic Comet 4B , Swedair Lockheed Lodestar ,Singapore Airlines B.757 , Ptarmigan Gulfstream 1C , Transair C-46 m.m.

Som 10åring satt jeg i venstre sete på DC3en LN-WND i 20 min;)
Og ikke minst jeg fløy med B767-200 AA fra london til bosten, det var et veldig gamelt fly det hadde tilhørt PAN AM. Vi skulle egentlig fly B763 men de sendte B762:)

Last edited:

Ikke så mye spennende her i gården. Har en gang fløyet med en Comet fra Dan-Air fra Bergen til Newcastle. Ikke at jeg den gang (8 år gammel) la merke til hvilket fly det var, men vi tok bilde av det og da har jeg sett i ettkant at det var en Comet.

Av andre ting som kan nevnes var en tur med Varig fra CPH til LHR med en 777-200. Det som var spesielt var at dette var jomfruturen til flyet og at det var første 777 i Varig sin flåte.

Må vel plusse på Swissair/SAA Historical flight´s DC-4 fra Cairo til Athen i 1997, med innlagt mellomlanding i Alexandria for å få rett type fuel :)
Og Sas F-28 innenlands i Norge, fra Haugesund til Fornebu :)

Last edited:

Ikke så mye spennende her i gården. Har en gang fløyet med en Comet fra Dan-Air fra Bergen til Newcastle.

Ville sagt at dette var særdeles spennende ! :)

OBS. Jeg mente TWA. Jeg så netopp på den traileren om PAN AM som begyner i høst:)

Mye rart opp gjennom åra, men disse to:

KC135 med air-to-air refuelling av diverse NATO-fighters utenfor Nord-Troms.

Og TU135, jeg tror det var WAW-GDN i gamle kommunist-Polen.

Tupolev 154 fra Gardermoen til Moskva Januar 2000 og MD-11 fra Helsinki til Bangkok November 2009 ellers så er det bare vanlige greier av store og små vanlige fly, i småfly har jeg ingenting å gjøre..

Back