Hva slags fly er det mest kuriøse du har flydd med?

Re: Hva slags fly er det mest kuriøse du har flydd med?

DC-3 til Dakota Norway som passasjer, herlig flytur sist det var på Sola :)

Den mest kuriøse flyopplevelsen var vel da jeg fikk være med å ta imot den aller siste SAS DC9 ankomst (rutefly) på OSL. Og etterpå var det med opp til crewrommet for litt kaffe og kake :-) Flymessig var vel turen med SAAB2000 fra ARN til TKU den mest "spennende"

Har vel prøvd det meste opp gjennom tidene men en flight ligger brent i hardisken min. CPH-WAW med LOT`s Ilyushin IL-18B. Makan til heftig kommunistkjerre. Blårøyken sto ut av motorene, sinktoaletter, oversminket "desse" med luftfartshistoriens korteste skjørt, ever, som serverte den verste hundematen maten som kunne oppdrives. Gikk ned noen bøtter bayer på den turen :cool:

Ser slik ut

http://www.airliners.net/photo/LOT-...0157764/&sid=57c0d860d3220376d22a1545b340dccd

Last edited:
Har vel prøvd det meste opp gjennom tidene men en flight ligger brent i hardisken min. CPH-WAW med LOT`s Ilyushin IL-18B. Makan til heftig kommunistkjerre. Blårøyken sto ut av motorene, sinktoaletter, oversminket "desse" med luftfartshistoriens korteste skjørt, ever, som serverte den verste hundematen maten som kunne oppdrives. Gikk ned noen bøtter bayer på den turen :cool:

Ser slik ut

http://www.airliners.net/photo/LOT-...0157764/&sid=57c0d860d3220376d22a1545b340dccd

Hvad med et billede af stewardessen? ;)

B747-400 med lufthansa til Newark! første interkontinentale flyvning. Var veldig trang, men fortsatt ganske kult å få prøvd jumbojeten. Ellers var det også morsomt å fly B757-200 med Continental og A330-300 med Lufthansa.

Jeg fløy Airbus A300-600 mellom Beijing og Bangkok i 2007. Det er vel en flytype som begynner å dra på årene nå. Ellers har jeg svake minner fra en tur mellom Stavanger og Aberdeen med Air Uk og F-27 en gang på nittitallet. Ellers så har jeg vel noen turer bak meg i Twin Otter'en også...

Super Constellation propellfly JFK - FBU med mellomlanding Gander, Canada, fra Flying Tiger Lines. Var det en Boeing ? Ser den noen ganger på gamle filmer fra 50-tallet. Flyet var chartret av Den norske Amerikalinje.

Må nok være DC-3 med Dakota Norway. Ellers har jeg turer i DC-9, DC-10, B727 og eldre B747 uten at jeg husker noe av de.

Super Constellation propellfly JFK - FBU med mellomlanding Gander, Canada, fra Flying Tiger Lines. Var det en Boeing ? Ser den noen ganger på gamle filmer fra 50-tallet. Flyet var chartret av Den norske Amerikalinje.

Constellation var produsert av Lockheed. Hvilket år var dette?

Har da fått noen de siste åra som jeg synes er ok. Thai A340-500 og 600, northwest DC-10 og DC-9, Finnair MD-11 en av de siste månedene i bruk, EK A380 var jo stilig nok, WF Twin otter og dash7 way back then..

Thurston Teal, LN-BEY, fra Hallandsvatnet til Flesland en morgen på forsommeren 1980 med Arnfinn Halland som skipper. Var ferdig med skoleåret på Manger og skulle hjem. Jeg glemmer aldri denne turen innover byfjorden i strålende solskinn. Fikk selv holde stikka på denne turen.

Vidar

Last edited:

Er nok ikke så veldig kuriøst for de fleste her, men det må bli det sjøflyet til høyre i bildet her.

Før boarding spurte piloten høyt om det var noen som kunne fly. Jeg tippet han fleipa (noe han sikkert også gjorde) så jeg sa "JA", og ble vist opp i co-pilot seat. For meg var det relativt kuriøst, og ga kanonutsikt over Denali i Alaska. Pluss en fet lav sirkling over noen beluga valer ute i fjorden ved Anchorage.

Attachments

• 13072008437.jpg
    13072008437.jpg
    49.2 KB · Views: 604

Noen odde jeg har overlevd som passasjer :

Tarom - Ilyushin Il-18
CAAC - Antonov An-24
CAAC - Boeing 707
Korean Air - Boeing 747-SP
BEA - Trident III
SAS - DC-8
SAS - Boeing 747-100
SAS - Airbus 300
PanAm / British Caledonian / British Airways / Cathay - Lockheed Threestar
Braathen / Linjeflyg - Fokker F-28 Fellowship
Gulf Air - BAC 111
Muck Air - Short-360
Swissair +andre - Airbus 310
Lufthansa +andre - Boeing 727
DanAir - DeHavilland Comet
Sterling - Caravelle

Noen odde jeg har overlevd som passasjer :

Tarom - Ilyushin Il-18
CAAC - Antonov An-24
CAAC - Boeing 707
Korean Air - Boeing 747-SP
BEA - Trident III
SAS - DC-8
SAS - Boeing 747-100
SAS - Airbus 300
PanAm / British Caledonian / British Airways / Cathay - Lockheed Threestar
Braathen / Linjeflyg - Fokker F-28 Fellowship
Gulf Air - BAC 111
Muck Air - Short-360
Swissair +andre - Airbus 310
Lufthansa +andre - Boeing 727
DanAir - DeHavilland Comet
Sterling - Caravelle

Og hvis du måtte velge en (eller to-tre) av dem, hvilken setter du aller høyest? :)

Vel har en del artige flyturer med diverse utgåtte sivile fly, men den desidert mest kuriøse flyturen jeg har hvert med på var low level flight gjennom sør norge i gjennomsnittshøyde 200- 300 ft. med Forsvarets DA 20 Jet Falcon. Det toppet seg da vi skulle hilse på noen kollegaer på vinter overlevningskurs ved Synnfjell/Spåtind og fløy over dem i "lav nok høyde" men fortsatt innenfor Forsvarets OG skavdronens tillate minima! Så nesten hvitøye på gutta på bakken ;)

Taxet F-16, rimelig heftig å kjenne responsen i motoren :-) Og så ligger vel et par low-level turer i Bell 412 godt i minnet...

Av det jeg har fløyet selv er vel Super Cub'en det mest kuriøse! Finfint fly!

Haiket en gang med Norving's Britten-Norman fra Alta til Hammerfest, via Hasvik. Fin tur det også.

Vidar

Back