Hva slags fly er det mest kuriøse du har flydd med?

Re: Hva slags fly er det mest kuriøse du har flydd med?

Det mest kuriøse flyet jeg har vært med må være Concorde. Det å vite at man flyr fortere enn lyden var spesielt.
Vi landet på gressrullebaner blant annet.

Akkurat sånn leste jeg det, fort og gæli'. Setningen med småfly-turer ble borte for meg i hastverket, og Concorde98 ble kåret til vinner av verdens mest spesielle Concorde-tur!:colgate:

Last edited:

Takker for den ja! Ja det hadde vært spesielt! ;) Det var småfly som landet på gressrullebaner ja. Uansett å besøke cockpiten på en Concorde i lufta var spesielt. Tenk å fått muligheten til å fly den skjønnheten en gang til...

Joda, måtte jo lese den litt langsommere en gang til:drunk:

Apropos Concorde på gress:

Jeg hadde også en artig cockpit-tur med Concorde, satt foran på innflyging og landing på JFK en gang. Det var mye trafikk og innflygingskontrollen vektorerte (radarledet) en 707 inn litt tett foran oss. Litt for tett viste det seg. Skipperen begynte å bli bekymret og det ble innflygingskontrollen også.
- "Speedbird Concorde one nine five (dette var før de begynte med BA001) what's your minimum approach speed?" spurte han.
- "165 knots" svarte vi.
Han svarte ikke "Oh shit" men det var nok det han tenkte. Det begynte å bli veldig tett.
- "Can vi make a visual cross over and land on 13 right?" spurte vi.
- "Negative, too busy"
- "OK, going around!" svarte vi. Bånn gass på alle fire Olympusene og oppover gikk det.
Etter ca et halvt sekund sto purseren i døra. "Whats going on gentlemen?"
Han fikk forklart situasjonen og gikk for å briefe paxen. Det ble en del finregning på fuelsituasjonen, her snakker vi om en fuelflow på rundt 1000 liter i minuttet, men vi hadde tydeligvis nok.
Vi landet som normalt åtte-ni minutter etter, fikk en flott visual rundt New York på kvelden. Overraskelse nr. 2 kom da vi hadde bremset ned og skulle svinge fra rullebanen og inn på taksebanen.

Vi hadde fremdeles ganske god fart, skipperen prøvde så godt det lot seg gjøre å hanke inn noen minutter av forsinkelsen. Nå var det min tur til å tenke "Oh shit, her kjører'n skuta i åkeren!" Jeg satt et stykke bak pilotene og hadde ikke helt oversikten forover, men så at cockpiten svingte faretruende langt utover gresskanten. Det jeg selvsagt ikke tenkte på var at nesehjulet står 13 meter bak cockpit, og for å få hovedhjulene på senterlinjen av taksebanen må cockpit ganske langt ut over kanten i 90-graders svinger.

På veien ut ble jeg stående en stund å blokkere midtgangen for John McEnroe da jeg skulle fikle ut håndbagasjen fra hattehyllen. Hadde trodd han skulle slå meg med racketen, men han tok det forbløffende pent.

Last edited:

Apropos Concorde Deux; Captain Joe holder på med en pedagogisk serie.

youtube.com/watch?v=guKF2Wydct0

Mest kuriøse for meg må være Britten-Norman Islander...

Det mest kuriøse var vel i påsken '83 da jeg fløy med en av Chalks's Grummann (Frakes) Turbo Mallard fra Miami til Bimini og tilbake et par dager etter. Å taxe ned rampen og inn i vannet i et fly uten flottører var igrunn ganske skummelt, men flyet fløt jo ganske fint og etter en ganske kort "take-off run" i vannet forbi cruiseskipene var det som å være i et vanlig fly.

-Helt til vi skulle lande på vannet igjen... felle ut hjulene og kjøre opp rampen i Alice Town.

Det samme gjentok seg et par dager senere, men motsatt vei.

Den morsomste og korteste var da jeg satt på med Jimmy Haydn i en Cessna 180 på flottører da vi flyttet flyet fra Sjøflyhavna til Kilen og "buzzet" tårnet på FBU...
Men mer om det en annen gang...

Scooter01

Jeg er fristet til å si sykkelen min ned Bombakken på Lysaker på 80-tallet[emoji44] men Concorde med captain Bannister og DC9-21 vinner[emoji123]

Sent fra min SM-T555 via Tapatalk

Vet ikke om det kan sies at det var kuriøst, men det mest spesielle var

C-141B Starlifter på HV-utveksling rundt 1987-88 fra GEN - MSP. Tror det var mellomlanding på KEF.

Returen gikk med Texas Air National Guard 136th Airlift Wing sine C-130B(?) via ADW og KEF. Mulig vi var nedenom Goose Bay også.

Men her skal dere få en sann historie fra virkeligheten om en som virkelig hadde en kuriøs flytur:

Khabarovsk flyplass, Novy. Ettermiddagen torsdag 5. november 1992.

Vi snakker øst, -langt øst. Tar du frem ICAO’s 1:500.000 kart og flyr sånn cirka heading 090° trenger du 17 meter med kart før du er fremme. Kina, og til og med Vladivostok, ligger vest for Khabarovsk. Byen er et viktig knutepunkt for jernbane og flytransport i Øst-Sibir.

En av Aeroflots IL-62, SSSR-86128*, har nettopp landet. Den har en nesten ni timer lang tur bak seg som SU723 fra Moskva, verdens lengste non-stop innenriksrute. Flyet tømmes for passasjerer, bagasje og frakt, og bakkemannskapene begynner å klargjøre det for neste tur. Denne gangen skal det ikke så langt, nå blir det bare en posisjoneringstur til Vladivostok.

Besetningen som har fløyet fra Moskva blir avløst, og en ny under kommando av kaptein Jevgeny Beljajev tar over. Kaptein Beljajev er meget erfaren, han er tidligere MiG-flyger, instruktør i luftforsvaret og nå sjef for Aeroflots treningssenter i Khabarovsk. Maskinisten og navigatøren har også mange tusen timer bak seg i luften. Noe helt annet er det for styrmannen, Olav fra Norge. Han har hatt én dag på skolebenken i treningssenteret og tre turer i simulatoren før han nå for første gang setter seg i pilotsetet på en IL-62. Tidligere flyerfaring består av noen hundre timer i seilfly og Piper Cherokee.

Besetningen tar sine plasser og begynner på alle prosedyrer og sjekkpunkter som må tas før alt er klart til å starte opp.
I tur og orden starter maskinist Valery Belonosov opp de fire Soloviev D30KU motorene. Når alle er i gang og sjekklistene unnagjort takser maskinen ut mot Khabarovsk’ rullebane 05R/23L mens høstmørket senker seg over det østlige Sibir. Kaptein Beljajev liner opp i enden av den 4000 meter lange rullebanen, og for første gang i sin karriere må han snakke engelsk til styrmannen når han snur seg mot Olav og sier «Your controls!» Gasshåndtakene skyves forover, og Solovieve’ene svarer med sin velkjente høye hvinelyd. Siden motorene er 40 meter bak cockpiten er det ikke mye motorlyd som høres, men de over 40 tonnene med skyvekraft merker man godt.

I og med at dette er en posisjonsflyging uten passasjerer og last tar det ikke lang tid før farten er høy nok til å begynne å løfte nesen. Olav må ta ordentlig i, IL-62 er ikke noe småfly. Snarere tvert imot, det er verdens største fly med manuelle kontroller. Maksimal startvekt er på hele 165 tonn, og selv om de ikke er i nærheten av denne vekten nå, må det fremdeles krefter til for å få nesa opp.

For å gå klar av kinesisk luftrom og grensesonen går de første kilometerne av turen ikke rett mot Vladivostok, men på sydlig kurs. Omtrent 300 kilometer syd for Khabarovsk legges kursen sydvestover inn mot Vladivostok. En-route navigasjonen går på NDB, Russland har ikke mange VOR-stasjoner. Vel oppe på marsjhøyde, 8000 meter og med en fart på 850 km/t* kobles autopiloten inn og et lett kveldsmåltid bestående av kyllinglår og eplesaft serveres av flyverten som også er med på turen.

Selv «oversatt» til 26300 fot og 460 knop er dette tall som er langt utenfor det Olav er vant med av flyging. Som han selv sier: Jeg måtte få en del hjelp og tips fra både kapteinen og maskinisten da jeg håndfløy maskinen. Den var veldig tung på rorene, spesielt i lavere hastigheter. Likevel fløy den nesten som et seilfly da vi dro av gassen. Selv med fulle flaps og hjulene ute seilte den av gårde uten å virke særlig interessert i å komme seg ned. Det krevde mye tilvenning og god planlegging for å få til en normal nedstigning og innflyging. På den første simulatorturen bommet jeg på rullebanen med flere kilometer! Men med kyndig instruksjon fra kaptein Beljajev lander Olav i Vladivostok etter en tur på en og en halv time. Da halestøtten* ble satt ned markerte det slutten på den flyturen som fremdeles er det absolutte høydepunktet i flykarrieren til Olav!

*1 Sovjetunionen brukte kyrilliske bokstaver i registreringen. På grunn av at det kyrilliske alfabetets S ser ut som en latinsk C og en kyrillisk R ser ut som en P, blir CCCP ofte (feilaktig) brukt i tekst/oversettelse når det gjelder sovjetisk flyregistrering.

*2 Kommunistisk fremdrift var metrisk. Høyder og hastigheter ble angitt i meter og kilometer i timen og alle instrumentene viste metriske verdier.

*3 Motorplasseringen gjør IL-62 baktung. Halestøtten er en Iljushin-patent som består av et teleskopstag påmontert to hjul. Staget trekkes opp i flyets haleparti før flyging, og senkes ned før flyet parkeres for å hindre at det tipper bakover.

Epilog

En flytur som beskrevet ovenfor krever nok sin forklaring.
Olav hadde i mange år arbeidet med å utvikle og selge databaserte kontroll- og simulatorsystemer for både skips- og flytrafikk. Arbeidet førte han til mange land rundt om i verden, og etter at Sovjetunionen ble oppløst i 1991 var russerne interessert i å prøve å få sine flyplasser opp på et nivå som kunne tilfredsstille vestlig standard. Olav hadde vært mye rundt i Sovjet-Russland tidligere og ble leid inn som konsulent for et oppdrag om ny terminal i Khabarovsk. Det var ifm. dette arbeidet at han ble godt kjent med sjefen for Aeroflots treningssenter. De kom naturlig nok etterhvert inn på Olavs flyerfaring, som sant å si var ganske beskjeden i forhold til russerens.
Det var derfor Beljajev foreslo at Olav kunne få bryne seg på en ordentlig flymaskin og bli med på turen til Vladivostok. Og resten er en god historie!

Takk for en fin historie! Det må ha vært utfordrende ja, og en stor opplevelse.

Flott historie:D

"*2 Kommunistisk fremdrift var metrisk. Høyder og hastigheter ble angitt i meter og kilometer i timen og alle instrumentene viste metriske verdier."

Er det ikke fortsatt slik, både i Russland (+ østlige randstater) og i Kina?

Espen

Tror selv russerne har gått over til fot/knop, men såvidt jeg vet er Mongolia og Kina fortsatt metrisk. Lar spørsmålet gå videre til våre flygende medforumister.
Anyone? -dagens level/speed i øst?

Jeg har vært med på air-to-air refueling i US National Guard KC-135 utenfor Troms. Take-off og landing på Bardufoss.

Artig tråd som er tatt "frem fra glemselen". Jeg har også en av mine beste minner fra dette flyet med samme selskap på samme ruta:

Har vel prøvd det meste opp gjennom tidene men en flight ligger brent i hardisken min. CPH-WAW med LOT`s Ilyushin IL-18B. Makan til heftig kommunistkjerre. Blårøyken sto ut av motorene, sinktoaletter, oversminket "desse" med luftfartshistoriens korteste skjørt, ever, som serverte den verste hundematen maten som kunne oppdrives. Gikk ned noen bøtter bayer på den turen :cool:

Ser slik ut

http://www.airliners.net/photo/LOT-...0157764/&sid=57c0d860d3220376d22a1545b340dccd

Ellers er det vel fortsettelsen på samme tur med Ilyushin IL-62, Asian Spirit YS11, SEAir L-410, Antonov An-2 og på tur med DC-3 LN-WND til Flying Legends på Duxford.

Egentlig en merkelig overskrift på tråden, kuriøs betyr opprinnelig nysgjerrig eller vitebegjerlig. Moderne mening er pussig eller merkelig. Men i godviljens ånd får vi ta det som spesiell, minneverdig, rar eller overraskende.

Og da blir det jo plutselig mye rart man har vært med på. Concorde, NASA DC-8 og SAS DC-7 har jeg nevnt her på forumet allerede. Samt masse gammalt sovjet-metall rundt omkring. Men ballongferd, Tornado refuel fra VC10 tanker, acrotur gjennom hele oppvisningsprogrammet til en Pitts, loop med Tiger Moth (åpen cockpit!) og Stratofreighter, Constellation og Super Constellation i Karibien bør også nevnes.

Men som "Concorde" nevner flytur på sykkelen, har jeg hatt en på ATV som også burde vært i loggboka! Skulderen tok rundt et år å få på plass etterpå...

PS: når familien har lagt seg og far har satt seg ned med loggbok og rødvin er det et par turer til som kanskje bør nevnes. Eller kanskje ikke. Ahh, foreldelsesfristen har gått ut. Jeg tok en touch and go på Stord før flyplassen åpnet (altså før den var ferdig bygget) og jeg fløy (ikke gikk) i 17 mai toget i Haugesund et år. På høyde med flaggene. De må ha vært over 1000 fot akkurat den dagen :colgate:

Rødvinen lever farlig på i kommunen skjønner jeg og jeg ser på den villeste turen jeg var med på for noen år siden. Siste flight med SE-DIR og hasta la vista med MD80 i SAS.

Se filmen og nyt Danmark i 2000 fot. Turen fra CPH til OSL tok nesten 3 timer

https://youtu.be/n1f6_BUZZDo

Sent from my iPhone using Tapatalk

LOL - og jeg var med på den andre turen da SE-DIR krysset polarsirkelen for siste gang og tok lengste vei fra Arlanda til Køben.

20776369_1588158694558960_2406353136264760161_o.jpg

Har vore med på lite samanlikna med dei fleste over. Dei to mest spesielle turane er vel ein gang frå uspesifisert stripe med uspesifisert fly nord i Australia, der flyet og eg landa kvar for oss. Og så med Twin Otter med floats til og frå bushen i Canada med kano i bagasjen. I planlegginga av den turen var det først stor oppstandelse då Twin Otteren vart føreslått; "dei er galne, skal flyge oss ut med eit heilt Widerøe-fly!! Dette blir dyrt!" Forventninga vart vel ein liten Cessna eller noko. Men seks mann og dugeleg med bagasje (volum heller enn vekt) var det nok lurt.

Back