Hva slags fly er det mest kuriøse du har flydd med?

Re: Hva slags fly er det mest kuriøse du har flydd med?

Står for meg mellom 747SP med Iran Air GOT-THR eller Iran Air 727 fra THR til Isfahan. Det var noen ***** gamle fly!

Til Steinar (Seabee)

Jeg kan hjelpe deg med OO-TYC, men hadde ikke DC-10 med rett reg desverre. Enjoy.

b7607548.jpg

:)

Hadde en tur med en Junkers JU52 over Osloområdet for noen år siden, det var et spesielt fly og en spesiell opplevelse!

Likte godt Thais 777-200ER siden jeg for det meste reiser innenlands i Norge. Blir godt kjent med boeing 737 da.

Det har jo blitt noen artige flyturer de siste årene, og de jeg husker best må være disse:

-Harvard (med et forummedlem bak spakene)
-Tiger Moth (med et annet forummedlem bak spakene)
-Bell47 (en time med instruktør i Florida)
-Waco UPF-7 (akrobatikk over Daytona Beach, Florida)

KC-135: IL ANG på Bardufoss høsten 89. 3 timers tur hvor vi tanket opp amerikanske F-4 og A-7, samt norske F-16.

A-26 Invader: Satt i glassnesa fra Avra Valley til Williams-Gateway i Arizona og tilbake. Vi fløy vel neppe noe høyere enn 250-300' over bakken på den turen.

P-51D Mustang: Chino til Madera og tilbake. Vi fløy opp sammen med en FG-1D Corsair. Fikk også lurt meg ombord med en B-25 mens vi var der.

HU-16 Albatross: Fløy ut fra ranchen til en kar i Texas før vi landet på en innsjø. Eneste gang jeg har vært med å lande på vann.

Cessna Bird Dog: OP flyging fra Bardufoss til Mo i Rana og tilbake. Taktisk flyging i terrenget begge veier.

Trygve

Shorts 360 med USAir var en tur PHL-BWI tilbake på tidlig 90 tallet engang.
Har jo flydd med KLM sin 744 Combi, men det er vel ikke så spesielt det heller :)

Til Steinar (Seabee)
Jeg kan hjelpe deg med OO-TYC, men hadde ikke DC-10 med rett reg desverre. Enjoy.

TUSEN TAKK, Per Einar - jeg hadde ikke trodd noen hadde bilder av dette! Er dette bildet tatt på Flesland, den aktuelle dato 25 mars 1988 - eller fløy OO-TYC flere turer i Norge?

Mvh
Steinar
http://www.seabee.info/noah/noah_logbook.htm

Vel, glemte , men jeg har vel en unik, Trans Polar B 720 nonfan på tur til Malaga på syttitallet.. Datoer i min logbok hjemme, er i Athen.

Tidlig ute med luretur for å kjøpe hus/leilighet... Husker ubegrenset sangria før signering av kontrakt.. Ingen problem for meg, hadde null penger men nok til 400 kr til flyturen med hotell, mat, sangria.. Flyet overnattet.. Alle kjenner vel Thor Tjøntveit...

Grunau Baby 1936, LN-GAR, ellers VC10 fra RAF
Bensen gyrokopter.
Meta Sokol

Last edited:

Jeg ser at det er mange med ganske så kuriøse fly på "merittlista" her, så mine turer på 80-tallet med Sterlings Caraveller og Widerøes Twin Ottere er jo egentlig ikke så mye å skryte av. Men for de som vokser opp nå, er nok dette ganske så eksotisk :-)

Ellers så var jeg i løpet av førstegangstjenesten så heldig å få være med på en liten luftetur i et av Kystvaktens Westland Lynx - det var jo stas :-)

Jeg ser at det er mange med ganske så kuriøse fly på "merittlista" her, så mine turer på 80-tallet med Sterlings Caraveller og Widerøes Twin Ottere er jo egentlig ikke så mye å skryte av. Men for de som vokser opp nå, er nok dette ganske så eksotisk :-)

Ellers så var jeg i løpet av førstegangstjenesten så heldig å få være med på en liten luftetur i et av Kystvaktens Westland Lynx - det var jo stas :-)

Jeg fløy Twin Otter da jeg var barn men husker veldig lite av det. Dersom det er noe jeg skulle ha gjort igjen så var det å fly en Twin Otter.

... Og en Boeing 737-200.

De må bli en SAS fokker 50 ;)

Last edited:

Morsom tråd dette!

Xian MA60 er ikke nevnt, men den har jeg på blokka. LPQ-VTE med Lao Airlines en gang i 2007.

Min aller første flytur var med Spantax' CV990, og det minner meg om at jeg er fra en annen tid, jeg også :p

Ellers så synes jeg Air Memphis sin DC9-31 fra Assuan til Abu Simbel i Egypt var en kuriøs opplevelse.

Kuleste navn og livery: Utvilsomt Dragonair, HongKong!

Jeg fløy Twin Otter da jeg var barn men husker veldig lite av det. Dersom det er noe jeg skulle ha gjort igjen så var det å fly en Twin Otter.

... Og en Boeing 737-200.

Mine Twin Otter-turer er også barndomsminner, hovedsakelig på strekningen VDS-KKN. Ofte turbulent, men det var jo halve moroa, så det hadde vært gøy å få gjenoppleve, ja.

Vi får nesten reise til Skottland....

http://forum.flyprat.no/showthread.php?p=687231#post687231

Utan tvekan SAAB 105!!
I svenska flygvapnet kallas typen SK60.
Det var en flygning från Uppsala till Östersund för 11 år sedan.
Vi fick eskort av två stycken SAAB JA37 Viggen..det var riktigt coolt.

Civilt är det en Novair charterflight med klassiska L-1011-500 Tristar ARN-CHQ sommaren 1999.

Last edited:
Back