Hva er det som fascinerer deg ved fly?

Concorde98

ScanFlyer Silver
Medlem
En liten tråd om hva som fascinerer deg ved fly og luftfart? Det er mange her inne med sikkert mange forskjellige grunner til å titte ekstra opp når man hører et fly.

For noen er fly jobb, og interesse. Andre liker det å komme raskt til andre steder, eller for noen bare å være på vei et sted. Titte på fly og andre mennesker på farten.

For meg er fly mange ting. Det jeg liker best er roen jeg får når jeg er i lufta og kan titte ned. Knipse noen bilder og følge med på hvor vi er. Interesse for kart og geografi har jeg hatt siden jeg var liten. Så nesten uavhengig av destinasjon liker jeg rett og slett og være ombord i et fly med vindusete. Det betyr ofte ikke så mye hvor turen går...
Vi som bor i Lillestrøm er så heldige at vi har Kjeller flyplass rett borti gata, og det og være med småfly har jeg funnet tilbake til etter mange år. Pilot er jeg ikke god nok til men å være med som passasjer i cockpiten er topp!

Oppsummert.
Liker å fly, utsikten, farten og det å være på reise. At luftfarten er så regulert. Følge med på geografien under seg.
Misliker mest er køer og mange pax...

Så hva driver deres interesse folkens?

Jeg synes det er fint med brennvin om bord.

Men synes også det er usannsynlig deilig å være et sted ingen kan få tak i deg. Ingen internet. Ingen telefon. Så du behøver ikke forholde deg til mer enn dine egne tanker en stakket stund. Det er liksom "jeg som bestemmer" akkurat da.

Det er også avslappende å ikke måtte følge med på noe. Du går liksom ikke glipp av et stopp når du flyr.

Det er deilig at alle der nede bare kan ryke og reise mens jeg sitter der oppe med boken min og en drammelam og ingen kan få gjort noe med det. Så sant man ikke flyr over Minsk da.

Fly var veldig fascinerende når man var en liten fjott og bodde i Lakselv, da kom det jagerfly like over hodet på en 6 åring som ble veldig fascinert. (Banak flystasjon)
Et år etterpå bodde man i Alta og de kom militær helikopter og landet på gårdsplassen. (Bell 204 Huey)
Det var så sterke inntrykk at man begynte med modell fly i tidlig alder og hadde fly dilla helt til man ble tenåring og oppdager unge piker, øl og motor sykler.
5-6 år senere så var fly dillaen tilbake og man strøk like gjerne på flyskole i USA for å prøvekjøre den drømmen, etter å ha kjørt drosje bil for å spare pæng til skolen.
(Man kjedet vettet av seg som sjømann og drosje kusk, måtte ut på eventyr)

Altså for meg er det mest penger, status, stopp på luksushotell og damer som fascinerer meg ved fly.

Altså for meg er det mest penger, status, stopp på luksushotell og damer som fascinerer meg ved fly.

For sistnevnte har du ihvertfall valgt rett selskap .... :lol: Det var en sann glede å handle dere i Atlanta ...

Synes det er alle de merkelige skapningene som skal ut å fly,

ja å så litt beundring for disse modige menn i disse farlige fly:fly

Jeg har oppvokst på Helgelandskysten og det ble en del flyvninger for å besøke slekt på andre kanter. Ble fort interessert i det tekniske og er fortsatt fascinert av flyvende ingeniørkunst.

Etter studiene kom inntekten og muligheten til å reise rundt. Blitt noen eventyr opp gjennom årene i store byer. Fortsatt er takeoff og timene etterpå noe jeg alltid ser frem til. Litt ruskete vær settes pris på.

Virus, bakkesatt og hjemmekontor. Etter noen måneder på hjemmekontoret i Lillestrøm begynte jeg å legge turene mine forbi Kjeller. Er jeg heldig får jeg med meg en takeoff eller landing når jeg passerer.

Burde egentlig prøve å fly litt selv.

Jeg har oppvokst på Helgelandskysten og det ble en del flyvninger for å besøke slekt på andre kanter. Ble fort interessert i det tekniske og er fortsatt fascinert av flyvende ingeniørkunst.

Etter studiene kom inntekten og muligheten til å reise rundt. Blitt noen eventyr opp gjennom årene i store byer. Fortsatt er takeoff og timene etterpå noe jeg alltid ser frem til. Litt ruskete vær settes pris på.

Virus, bakkesatt og hjemmekontor. Etter noen måneder på hjemmekontoret i Lillestrøm begynte jeg å legge turene mine forbi Kjeller. Er jeg heldig får jeg med meg en takeoff eller landing når jeg passerer.

Burde egentlig prøve å fly litt selv.

Sving gjerne innom en dag for en flytur i Tiger Moth, Cornell eller et av de andre flyene :) Jeg flyr deg gjerne.

www.veteranfly.net

Jeg synes det er fint med brennvin om bord.

Men synes også det er usannsynlig deilig å være et sted ingen kan få tak i deg. Ingen internet. Ingen telefon. Så du behøver ikke forholde deg til mer enn dine egne tanker en stakket stund. Det er liksom "jeg som bestemmer" akkurat da.

Det er også avslappende å ikke måtte følge med på noe. Du går liksom ikke glipp av et stopp når du flyr.

Det er deilig at alle der nede bare kan ryke og reise mens jeg sitter der oppe med boken min og en drammelam og ingen kan få gjort noe med det. Så sant man ikke flyr over Minsk da.

Kverulant: men dette får man jo også på hytta (ikke i hyttefelt med 4felts motorveg og kjøpesenter og 5G - men hytta på utsiden av Eidsfjorden med 1 strek edge om du går opp på fjellet og P1 om du er heldig med vinden) eller ombord på en forskningsbåt - for eksempel :D Der kan du få den isolerte feelingen i 6 hele eksklusive uker til og med, Og etterpå går du i land i et nytt land, akkurat som med fly. Turbulens får du også inkludert. Og menn i uniform. Og mat servert. I see a bright future!

Fra spøk til revolver, jeg har aldri følt meg så fri fra samfunnets bitching, klokke eller mas som når jeg var til sjøss. Det er DEILIG å være isolert så jeg skjønner godt hva du mener.

Hva fascinerer meg med fly? Vel, det man er fette vettskremt av, fascinerer gjerne. Simpel psykologi.

Kverulant: men dette får man jo også på hytta (ikke i hyttefelt med 4felts motorveg og kjøpesenter og 5G - men hytta på utsiden av Eidsfjorden med 1 strek edge om du går opp på fjellet og P1 om du er heldig med vinden) eller ombord på en forskningsbåt - for eksempel :D Der kan du få den isolerte feelingen i 6 hele eksklusive uker til og med, Og etterpå går du i land i et nytt land, akkurat som med fly. Turbulens får du også inkludert. Og menn i uniform. Og mat servert. I see a bright future!

Fra spøk til revolver, jeg har aldri følt meg så fri fra samfunnets bitching, klokke eller mas som når jeg var til sjøss. Det er DEILIG å være isolert så jeg skjønner godt hva du mener.

Hva fascinerer meg med fly? Vel, det man er fette vettskremt av, fascinerer gjerne. Simpel psykologi.
Blir nok sikkert kun forstått av nordlenger....

Hva som fascinerer meg ved fly ?

in short: ankomster og avganger
ikke minst når de passer rett forbi meg, eller om jeg er ombord :)

Sving gjerne innom en dag for en flytur i Tiger Moth, Cornell eller et av de andre flyene :) Jeg flyr deg gjerne.

www.veteranfly.net

Jeg fløy med en Tiger Moth (LN-BDM) i fjor, og det kan absolutt anbefales!!

For meg er det hele opplevelsen ved å fly, d.v.s. alt fra jeg sitter i en lounge før avgang til jeg har fått kofferten min på ankomststedet, som fascinerer meg. Det er noe spesielt å sitte i et fly og f.eks. sjekke FR24 og se etter andre fly der oppe, å se en fin film, eller å se på alle de rare menneskene som er om bord eller på flyplassen.

Back