Hva slags fly er det mest kuriøse du har flydd med?

Re: Hva slags fly er det mest kuriøse du har flydd med?

Er ikke så veldig kuriøst ift mye annet som er listet opp her, men vi fikk oss en flytur med en av Thai sine gamle A300-600 (HS-TAO) her om dagen.

Fløy med en godt brukt Continental B737-200 fra Newark til Atlanta i 1992 under CO-mottoet "We fly you for peanuts." Flyet var ikke kuriøst men servicen var det. Fikk skjenket Cola fra 1,5 liters flasker samt en liten pose peanøtter og Inflightmagasinet var en SkyMall-katalog. For en nordmann som var grundig skjemt bort av omfattende matservering hos SAS og Braathens så var dette en opplevelse jeg husker.

C-141 Starlifter fra Flesland-Dover-Minneapolis og tilbake:)
Minneverdig tur:)

Skavvi se her..

*KC-10 en 4 timers tur der det ble etterfylt alt muligrart av fly, hovedsaklig Norske og Nederlandske F-16, men endel annet snask også.
*Boeing 737-500 fra SAS og Braathens i gamle dager.. (kødda)
*Bell 412
*Sea King på redningsøvelse
*Orion på langt Ubåt tokt.. det var også morro.

DC 7 med Spantax på dagstur fra Palma til Algiers i 1971.... Var på chartertur med Tjæreborg og Sterling Caravelle til Mallorca. Turen ble solgt av et reisebyrå på et gatehjørne i Palma..:wow:

Litt uerfaren på den tiden, og flammer skjøt ut av motoren ved start. Skikkelig brum brum, og siden jeg året forut allerede hadde fløyet 747 to ganger med PA og CO t/r HNL, var det jo litt forskjell.....^_^

Algiers var jo litt spennede da...

Har vel strengt tatt prøvd den før også, men fløy med en Jetstream 32 fra Karlstad til Oslo på fredag.

Kun 2 passjerer og piloter i godt humør.. :) Var en morsom tur der jeg i sete 1 nesten følte det som å fly selv. :) Fikk også litt humorfølelse når damen i innsjekk visste fornavnet ditt før du kom til skranken, samme damen foretok security-sjekk, før hun igjen styrte tax-free kiosken og boarding.. hehe.

Festlig liten flyplass. :)

Det må være en tur jeg hadde for noen år siden - flytypen var ikke så veldig kuriøs men konseptet var det.

Fløy med Welcome Air NRN-INN-NRN, de hadde en ukentlig avgang med Dornier 328 som var kombinert passasjerlinje og luftambulanse. Var konfigurert med to bårer med surstoffapparat og det hele og resten seter. Herlig konsept - fløy lite vintervante nederlendere og tyskere til alpene den ene uken og fløy dem tilbake på båre uken etter når de hadde brekt et bein eller to :-)

Flott maskin og en morsom flytur med 3 fulle nederlendere som medpassasjerer på vei ned, de samme var med tilbake men da hadde vi også selskap av en kraftig bandasjert herremann på båre.

Tja, det er en del morsomme fly

Catalina, Il-86, VC-10 (Standard), Trident, DC-3, Dragon Rapide, DC-8 i ymse varianter, 720 fra Gardermoen til Luton, Caravelle...

Men jeg tror det mest kuriøse er Mohawk 298 som Frakes Aviation bygde hele ni av på lisens fra Nord Aviation for Allegheny Airlines. De 99 andre het Nord 262.

Den mest kuriøse er denne:

Royal Nepal Airlines B757-2F8C - 9N-ACB
Verdens eneste 757 som finnes i combiutgave 9N-ACB

De følgende er ikke så vanlige heller...

Aeroflot IL-62 fra Moskva til New Delhi
Royal Nepal Airlines 727-100 9N-ABD med det tøffe navnet "Yeti" Kathmandu - New Delhi mfl.
Roal Nepal Airlines HS 748 Pokhara - Kathmandu mfl
Bangladesh Biman / Indian Airlines F-27
Braathens 767
SAS og TG Dc-8-63
Pilatus Porter

Ben_E

Det må være 3,5 timer baksete F-16 "302" tilbake i mai 1985. Men de beste turene er i Harvard og Broussard!

747-400 HS-et eller annet
ARN-DMK-ARN august 2006. Veldig nostalgisk altså...
(har ikke vært med så mye annet enn den og div SK 736/7/8 t/r OSL i forbindelse med div leirer)

Ilyushin Il-86 (Aeroflot, fortsatt i Sovjettida) og et eller anna femseters sjøfly i Nord-Finland

Last edited:

Det har vært mange slags flymaskiner, men av dem som av en eller annen grunn har gjort et ekstra inntrykk er vel Dragon Rapide, Beaver og Super Cub på flottører, Ju 52, DA-20 Jet Falcon og en utrolig fin 727-100 fra Lloyd Aereo Boliviano.

Det har også vært mange veldig snedige flyturer. Griseflyvning med Forsvarets fly, utallige turer i cockpit i SAS DC-9er, acro og en litt rar opplevelse med Lufthansa er det første som rinner meg i hu: I en periode fløy jeg mye mellom Oslo og Kuala Lumpur; som regel med SAS OSL-BKK og Thai BKK-KUL og vice versa. En kveld flyet mitt fra KUL var overbooket ble jeg spurt om jeg ville sitte på opp med Lufthansa som kom fra Jakarta. Vi var vel fem pax som fikk plass på en stappfull 747-400 og som gikk ombord i KUL, mens ingen gikk av. Da vi kom til BKK gikk de samme fem paxene av, og ingen kom på. Det var sikkert en del frakt som skulle videre til FRA, men passasjermessig var det magert utbytte ift. kostnadene med anløpet.

Jeg har reist med mange forskjellige fly gjennom årene, Men når vi kommer til mest kuriøse så må det faktisk være Fokker-50 eller DC-10. Fantastiske fly !

Jeg har reist med mange forskjellige fly gjennom årene, Men når vi kommer til mest kuriøse så må det faktisk være Fokker-50 eller DC-10. Fantastiske fly !

SAS Commuter Fokker-50 i vintervær i Finnmark = Mareritt. Aldri hatt så mye forsinkelser og tull som i den tida. Blei en gang sittende timesvis på Banak, alt stengt. På flyet hadde de bare mørk mintsjokolade de kunne dele ut.

Det mest kuriøse flyet jeg har vært med må være Concorde. Det å vite at man flyr fortere enn lyden var spesielt. Husker også jeg var med i noen småfly for mange år siden, styre litt selv var gøy. ;)
Vi landet på gressrullebaner blant annet. Ellers å være med på, det heter vel autorotasjon eller noe slikt, med helikopter var litt heftig. Falt ganske raskt ned da ja... Greit piloten stoppet det igjen!
Kuriøst for meg var det også å sitte i cockpit under landing på OSL med SAS for mange år siden i mørket.

Mest kuriøse er nok en jobbtur med bl a olje- og energiministeren i 2004, da fløy vi Libyan Arab Airlines 727-200 fra Tunis til Tripoli. Evt som småunge da familien min reiste med British Air Ferries Handley Page Herald fra Sola til Edinburgh på slutten av 1970-tallet.

Jeg har fløyet en del, men synes kanskje Air Caribbean YS-11 mellom Crown Point, Tobago og Port of Spain, Trinidad (t/r) var en av de mest eksotiske for min del.

Espen

Back