Helikopter styrtet på Sotra - CHC Norway EC225

Re: Helikopter styrtet på Sotra - CHC Norway EC225

Ikke så lenge det finnes alternativer. :)

1200031007.jpg

Båt høres ut som et aktuelt alternativ for mange, men i praksis er dette vanskelig. Mellom oktober og mars kan man bare glemme det, for mye hiv på båten, med få unntak. Da blir det overvintring. Dessuten må personell ut ASAP når ting forandrer seg i brønnen, å vente flere døgn på mobilisering og transport av personell og viktig utstyr er ikke noe man kan basere seg på. Selv med en viss risiko så er helikopter det eneste reelle alternativet pr i dag.

Last edited:

Høyrde på radio nettopp no at det hadde vore "føre var-landing" pga oljetrykkfall på ein platform i dag... Misunner ikkje oljearbeidarane no.

Sent fra min MotoG3 via Tapatalk

Ser ikke det store problemet med hendelser som dette. Det viser at prosedyrer virker og blir fulgt. Alle kom trygt hjem noen timer forsinket.

Ser ikke det store problemet med hendelser som dette. Det viser at prosedyrer virker og blir fulgt. Alle kom trygt hjem noen timer forsinket.
Einig i det. Men trur likevel det er guffent å sitte i kabin når slikt skjer.

Sent fra min MotoG3 via Tapatalk

Følgende står å lese i en Helikopter-relatert gruppe på FB.

Bristow tar nå grep etter at alle Super Puma EC 225 og AS332L2 er satt på bakken på ubestemt tid både i Norge og i Storbritannia. I går kom det første av flere britiske Sikorsky S 92 SAR helikoptre som skal opereres av Bristow Norway til Norge, denne skal stasjoneres på Flesland inntil CHC HS skaffer til veie erstatnings maskiner for EC225 SAR maskinene som er satt på bakken (Oseberg/Statfjord). Sikorsky S 92 helikoptrene vil operere med britisk crew i cockpit og norsk rear crew inntil maskinene er ført over på norsk register og Bristow Norways EC225 SAR piloter er omskolert. Etter ulykken utenfor Bergen har redningstjenesten i forbindelse med ojeinstallasjonene blitt ivaretatt av 330 skvadronens Sea King helikoptre.

https://www.facebook.com/Agusta-Westland-AW101Sea-King-Mk-43B-Norway-904609346253548/?fref=nf

Hva skjer med Sysselmannens Super Puma da (LN-OLR)? Hva erstatter den? 330 skvadronen?
Det vil vel ta noe tid før alle Super Puma SAR-maskiner er erstattet?

LN-OLR er en Super Puma L1, en gammel versjon av Super Pumaen som har en annen girkasse og som ikke er berørt av flyforbudet.

Hva skjer med Sysselmannens Super Puma da (LN-OLR)? Hva erstatter den? 330 skvadronen?
Det vil vel ta noe tid før alle Super Puma SAR-maskiner er erstattet?

LN-OLR er en L1 så den omfattes ikke av flyforbudet.

En ny foreløpig rapport fra Havarikommisjonen har funnet den mest sannsynlige årsaken til helikopterulykken ved Turøy 29. april i år

Tretthetsbrudd i et gir, altså.

Er ikke det en feil som Airbus avviste klart og tydelig, som nærmest helt umulig?

Er ikke det en feil som Airbus avviste klart og tydelig, som nærmest helt umulig?

Ja, de ville jo ha det til at det kun kunne relateres til svikt i noe som operatører vedlikeholder. Airbus har mistet all kredibilitet i denne saken. Blir svært lite forundret hvis det kommer fram til at havariet skyldes utmattingsbrudd som burde vært oppdaget hos Airbus etter girboks kom tilbake fra Australia.
Håper vi aldri mer ser Airbushelikoptre på Norsk sokkel.

Aberdeen Press & Journal skriver over hele forsiden idag at girboksen til -OJF var involvert transport uhell før installasjon og at Havarikommisjonen undersøker dette videre.

Aberdeen Press & Journal skriver over hele forsiden idag at girboksen til -OJF var involvert transport uhell før installasjon og at Havarikommisjonen undersøker dette videre.

Artikkel link.

Joda, og det samme som skjedde i 2009. Veldig betryggende!! Jeg har flydd min siste tur i ec225 det er 100% sikkert!

Slik jeg forstår det, så ble bruddet forårsaket av en sprekk i innsiden av planetgearet.
Umulig å oppdage ved vanlig inspeksjon, og heller ikke av HUMS, da det ikke ble avgitt partikler
som magnetsensorene kunne registrere.
Håper de klarer å finne årsaken til denne sprekkdannelsen.

Minner meg på ulykken med S-61N LN-OQS i 1978 med brudd i en spindel slik at et rotorblad falt av.

Joda, og det samme som skjedde i 2009. Veldig betryggende!! Jeg har flydd min siste tur i ec225 det er 100% sikkert!

Den dagen EC225 kommer i luften igjen vil det nok svært sannsynlig være under en annen typebetegnelse. I luften kommer den , men det er mye som må redesignes og sertifiseres på nytt.

CHC dumper nå bortimot alle Super Puma helikoptrene etter at Chapter 11 konkursretten i USA har gått med på selskapets ønsker om å kutte denne flåten. Betyr vel at Airbus Helicopters får store problemer med denne typen nå.

https://www.flightglobal.com/news/a...or-airbus-helicopters-super-puma-fami-427644/
Airbus Helicopters’ beleaguered Super Puma family has received more bad news as one of the type’s biggest operators gained approval to shed the vast majority of its fleet and the Airbus Group chief executive detailed the scale of the grounding crisis.

Back