Helikopter styrtet på Sotra - CHC Norway EC225

Re: Helikopter styrtet på Sotra - CHC Norway EC225

Litt klipp fra Stavanger Aftenblad i dag, kommentarer til ulykkesrapporten som ble lagt fram i går:
– Det er interessant å se hvor langt kommisjonen går i å kritisere Airbus og EASA. I praksis anbefaler de et helt nytt design på girboksen, sier Henrik Fjeldsbø, helikoptersikkerhetsansvarlig i Industri og Energi, som organiserer oljearbeidere.
– Hva innebærer egentlig det?
– I praksis å skrote dagens design og utvikle en ny og mer robust girboks. Tilliten til denne girboksen er svært svekket hos dem som jobber offshore, og hos oss som jobber med helikoptersikkerhet. Slik girboksen er nå, vil ikke vi fly med denne maskinen i Nordsjøen.
– At et helikopter mister rotoren, kan sammenliknes med vingebrudd på et fly. Vi må forhindre at det skjer igjen, sa Halvorsen.
– Det skal ikke kunne gå an at en enkeltfeil medfører at rotoren faller av helikopteret, sa Halvorsen.
Kåre Halvorsen er i havarikommisjonen.
Aftenbladet, bak betalingsmur:
https://www.aftenbladet.no/innenrik...il-ikke-vi-fly-med-denne-maskinen-i-Nordsjoen
 
Re: Helikopter styrtet på Sotra - CHC Norway EC225

Betenkelig hvor liten levetid de planetgirene egentlig har.
Håper Airbus tar til fornuften.

PS
Har personlig litt bobbob feeling når det kommer til veldig harde metaller. Vanskelig å ha helt "stålkontroll" på tilstand, samt vanskeligere enn normalt å bedømme slitasje. (iallefall slik jeg opplever det)

Om man har den nye AW i bakhodet så ser man også hvor vanskelig "norske" forhold faktisk kan være. Har også vært en del defekter "uten" forvarsel på andre metaller med høy hardhet ute i nordsjøen siste årene. (annet fagfelt, og ikke ment som spekulativt)
 
Re: Helikopter styrtet på Sotra - CHC Norway EC225

Betenkelig hvor liten levetid de planetgirene egentlig har.

Planetgear i seg selv er nok ikke til å unngå, da de er eminente til å redusere hastighet og øke moment.

Har lest ett eller annet sted, at det aktuelle gearet reduserer hastigheten fra turbinen, som var x antall tusen rpm, ned til ca 250 rpm. Det medfører ganske drøye krav til presisjon og kvalitetskontroll, men burde ikke være umulig. Men det er mulig at et komplett redesign er nødvendig!

Sent from my HTC U Ultra using Tapatalk
 
Re: Helikopter styrtet på Sotra - CHC Norway EC225

Imponert.
Imponert over at en norsk havarikommisjon er tøff nok til å åpent si ærlige konklusjoner basert på de funn de har gjort.
De har litt å gå på i presentasjon, men innholdet virker meget troverdig.

De dreper egentlig en helikoptertype på direkten.
Men de kommer jo med forslag, som gjør at den i modifisert utgave kan leve videre.

Men hvis disse konklusjonene blir kjent av passasjerer world wide, vil det overraske meg om flere ikke vil nekte å sette sine kropper ombord i en EC225 før fabrikken har redesignet den.
 
Re: Helikopter styrtet på Sotra - CHC Norway EC225

Det hadde vært veldig interessant, i og med at Halvorsen sier det han sier: "Det skal ikke kunne gå an at en enkeltfeil medfører at rotoren faller av helikopteret", å vite hvordan gearboxen til andre helikoptertyper (Sikorsky) fungerer....
 
Re: Helikopter styrtet på Sotra - CHC Norway EC225

Dagbladet melder at saken nå er henlagt av politiet, i og med at "intet straffbart forhold er bevist".
 
Back
Top