Helikopter styrtet på Sotra - CHC Norway EC225

Re: Helikopter styrtet på Sotra - CHC Norway EC225

HUMS du tenker på?

HUMS var det ja. :thumbup

Er dette noe kommisjonen normalt vil få tilgang til som rådata. Vil man skjule noe så kan man kanskje manipulere noe, hvis man får data rett fra chippen, som de eneste

Spør egentlig bare for å lære systemet, og ikke for å sette igang konspirasjonsteorier!
 
Re: Helikopter styrtet på Sotra - CHC Norway EC225

Produsenten var i følge media og hentet en chip med data fra vraket, som hadde et spesielt navn. Disse dataene fikk ikke havarikommisjonen tilgang til før produsenten.

Ja dette høres jo skikkelig ryddig ut. Bare å rive seg i håret!
 
Re: Helikopter styrtet på Sotra - CHC Norway EC225

Produsenten var i følge media og hentet en chip med data fra vraket, som hadde et spesielt navn. Disse dataene fikk ikke havarikommisjonen tilgang til før produsenten.

Har de fått tilgang på disse dataene nå, i fullversjon?
Hva var navnet på chip/data, det var en 3 eller 4 bokstavsforkortelse?

Hei

Har du kilde eller noe på dette?
 
Re: Helikopter styrtet på Sotra - CHC Norway EC225

Det står da ingenting slikt der.

Jeg tenkte egentlig akkurat som deg.

Men hvis man i NRK-referatet legger merke til hvor ullent kommisjonens mann uttaler ser (= han vet mer) og at journalisten finner grunn til å gjengi dette så detaljert (= han har kanskje hørt noe om HUMS og Airbus?), så er det på en måte en bekreftelse av det som står i innlegg 59. Og når så EASA (basert på Airbus-info?) sender ut en AD med referanse til Sotrahendelsen og med detaljer om ting som må sjekkes, er det enda mer nærliggende å tenke at det sannsynligvis må være slik som innlegg 59 forklarer det.
 
Re: Helikopter styrtet på Sotra - CHC Norway EC225

Men hvis man i NRK-referatet legger merke til hvor ullent kommisjonens mann uttaler ser (= han vet mer) og at journalisten finner grunn til å gjengi dette så detaljert (= han har kanskje hørt noe om HUMS og Airbus?), så er det på en måte en bekreftelse av det som står i innlegg 59. Og når så EASA (basert på Airbus-info?) sender ut en AD med referanse til Sotrahendelsen og med detaljer om ting som må sjekkes, er det enda mer nærliggende å tenke at det sannsynligvis må være slik som innlegg 59 forklarer det.

Altså at Airbus har sendt personer til Norge for å stjele deler fra et vrak og benytte dette til sine egne analyser uten at de vil dele dette med myndighetene? Det høres ut som en veldig dårlig konspirasjonsteori.

Jeg ser en bekreftelse på at de ikke har fått tilgang til HUMS-dataene, og at de er usikre på om de kommer til å klare det. Skal jeg gjette er enhetene sendt til noen med passende ekspertise, og det kan godt være produsenten.
 
Re: Helikopter styrtet på Sotra - CHC Norway EC225

Ordet stjele var det ikke meg som brukte. SHT skriver selv:

For å sikre at viktige tekniske funn fortløpende tilflyter sertifiserende myndigheter, er både det europeiske luftfartsbyrået EASA og det norske Luftfartstilsynet invitert inn i undersøkelsen. Informasjon som har betydning for flysikkerheten vil bli formidlet fortløpende.

Kanskje det da er EASA (og ikke Airbus) som har tatt hånd om HUMS-registratoren og at EASA har fått lov til dette for å "sikre at viktige tekniske funn fortløpende tilflyter sertifiserende myndigheter"?
 
Re: Helikopter styrtet på Sotra - CHC Norway EC225

Preliminary report er nå ute.

http://www.verticalmag.com/news/art...ase-preliminary-report-into-Norway-H225-crash
The analysis of the fatal Airbus Helicopters H225 crash near Turøy, Norway, is focusing on the examination of the main rotor head suspension bar assembly, the main gearbox, and the main rotor head (MRH), as investigators attempt to piece together how the aircraft’s MRH and mast suddenly detached in flight.

According to a newly-released preliminary report from the Accident Investigation Board of Norway (AIBN), the CHC Helicopter-operated aircraft (registration LN-OJF) was cruising at 2,000 feet with no indication of any problem when the “catastrophic failure” developed in the space of just one or two seconds. The report states that there “are no indications that flight crew actions were a factor in the accident.”
 
Re: Helikopter styrtet på Sotra - CHC Norway EC225

SHT har i dag 27. mai 2016 gitt ut en oppdatert foreløpig rapport, bare tilgjengelig på engelsk.

Jeg synes det som omhandler HUMS godt kan siteres her, på bakgrunn av postene 59 og 65 til 71 i denne tråden. Men først om hvor lenge man har CVDR-opptak fra:

The recordings on the CVFDR showed that everything appeared to be normal until a sudden catastrophic failure developed in 1-2 seconds. The CVFDR recordings ended abruptly at the same time.

Om HUMS: The Health and Usage Monitoring System (HUMS/PCMCIA) card was retrieved and has been examined by BEA. The logic of the HUMS system is that HUMS data is saved to the card after the helicopter has landed onshore. Thus, data from the accident flight was not available. However, the system also stores some Flight Data parameters that are used for Flight Data Monitoring (FDM). On 12 May, the BEA succeeded in downloading FDM data that extended approximately 13 seconds beyond the CVFDR data. A preliminary analysis was ready a week later. It provides valuable information about the sequence of events and will be analysed further.

Man har altså klart å ta ut HUMS FDM data i en periode på 13 sekunder etter at taleregistratoren sluttet å registrere.
 
Last edited:
Re: Helikopter styrtet på Sotra - CHC Norway EC225

Havarikomisjonen mener de har en klar indikasjon på hva som kan være årsaken til ulykken. Ingen "god dag" for Airbus

Spesielt siden Airbus omtrent har frikjent girkassen, det før undersøkelsen er klar!
 
Last edited:
Back
Top