Helikopter styrtet på Sotra - CHC Norway EC225

Re: Helikopter styrtet på Sotra - CHC Norway EC225

Hva er det de gjør galt?

Om de gjør noe galt skal jeg ikke si. Men jeg blir som sagt ikke imponert.

Men jeg syns feks midtpartiet av den ene røntgenfilmen de viser er vel lys, UV lampen er svært tilgriset, de bruker "bulk" fluoriserende magnetpulver framfor trykksatt.
Og hvordan de ser indikasjoner bak de urene partiene skjønner jeg ikke. Ca v/ 3.03

Men er vel kanskje bare en demo, hvor de egentlig ikke gjør noe reelt.
 
Re: Helikopter styrtet på Sotra - CHC Norway EC225

Fra rapporten til havarikommisjonen i dag: "The main rotor gearbox had been involved in a road accident during transport in 2015. It was inspected, repaired and released for flight by the helicopter manufacturer, Airbus Helicopters. It was installed on LN-OJF in January 2016, 260 flight hours prior to the accident. The AIBN has found no physical evidence that could connect the ground transport accident to the subsequent initiation and growth of the fatigue cracks in the second stage planet gear."

Bare 260 timer fra og med Airbus hadde den inne til vedlikehold, til det gikk galt.
 
Re: Helikopter styrtet på Sotra - CHC Norway EC225

Samme med halefinnen til den A-300 som styrtet ved New York.
Finnen hadde blitt skadet ved bygging av Airbus, dem reparerte den og godkjente for bruk.
Noen år senere knakk den av, alle ble drept. :cry:
 
Re: Helikopter styrtet på Sotra - CHC Norway EC225

Samme med halefinnen til den A-300 som styrtet ved New York.
Finnen hadde blitt skadet ved bygging av Airbus, dem reparerte den og godkjente for bruk.
Noen år senere knakk den av, alle ble drept. :cry:

OT men:Var det ikke pga at styrmannen trampa vel ivrig på pedalene fordi de kom inn i wake turbulence som gjorde at den knakk av?
 
Re: Helikopter styrtet på Sotra - CHC Norway EC225

OT men:Var det ikke pga at styrmannen trampa vel ivrig på pedalene fordi de kom inn i wake turbulence som gjorde at den knakk av?

Joda, det var konklusjonen men halefinnen ble skadet på fabrikken og reparert.
Samme med helikopteret, kanskje er det relevant, kanskje ikke..:o
 
Re: Helikopter styrtet på Sotra - CHC Norway EC225

Utrolig vanskelig å avkrefte om slike uhell faktisk påvirker en konstruksjon. I Sverige havarerte en Casa 212 (SE-IVF) for noen år siden da utmatting i vinge-skrog forbindelsen medførte brudd og totalhavari. Også der var det hendelser i produksjonsprosessen (flyet fikk ettermontert en vinge) som svenskene mente var hovedårsak, men CASA protesterte sterkt på. Havarikommisjonen skal virkelig stå på for å avdekke årsak til den "pit" som startet sprekkveksten; Feilproduksjon, et fysisk fremmedelement, en ytre påvirkning som påvirket geometri eller som medførte en indre "pit" skade.
 
Re: Helikopter styrtet på Sotra - CHC Norway EC225

På PPrune er det en interessant ytring om Havarikommisjonens rapport fra signaturen G0ULI:

"The detail in this report is amazing. The micrographs of the fracture surfaces absolutely stunning. I have never before seen cracks propagating through the grains of a material rather than follow around the grain boundaries. Perhaps of even more significance is that cracks were forming and propagating extensively through the interior material without leaving any significant trace at the surface, apparently due to the compressive carburization hardening process.

This certainly has provoked a degree of controversy among the various groups responsible for the investigation as to what initiated the cracking and the speed and method of propagation. The lack of surface damage limited the possibility of spalling metallic chips being generated and detected by devices intended to identify early signs of damage and potential failure of components.

My interpretation of this mode of crack propagation is that the materials used were operating at the absolute limits of their ability to cope with the stresses involved. Once damage started to occur, progressively greater stress was put on the remaining intact structure. A common enough failure mode, but in this case, the cracks were passing through grain structures that were designed to resist cracks.

I can only conclude that the engineering design of the gearbox exceeded the ability of current materials and manufacturing techniques to cope. Simply beefing up the components a little bit will not be enough. Without even more robust materials, cracks will still form and propagate through the metal. It may take longer for a failure to occur, but it will still happen. We appear to have hit the ultimate limits of material science for the time being.

This catastrophic failure mode is a rare event with only three remarkably similar accidents and a couple of near misses recorded. The problem is that there is no reliable current method of detecting impending failure before it occurs. That suggests that the MGB needs to be totally reengineered or the aircraft operated at a much reduced capacity to provide an extra safety margin.

Either way, I can't see it ever being allowed back into North Sea operations again."
 
Re: Helikopter styrtet på Sotra - CHC Norway EC225

Hjelper ingenting. Tipper 80% av oss som jobber her ute ikke setter våre bein i et H225 igjen. Tap av rotor to ganger er nok. Stiller de et H225, så er det akutt sykdom, det kan jeg love!
 
Re: Helikopter styrtet på Sotra - CHC Norway EC225

Litt "of topic" men hvordan går det med CHC Helikopterservice etter at de fleste av deres helikoptere ble satt på bakken etter denne ulykken.? Opererer de fremdeles ?'med hva?
 
Re: Helikopter styrtet på Sotra - CHC Norway EC225

Litt "of topic" men hvordan går det med CHC Helikopterservice etter at de fleste av deres helikoptere ble satt på bakken etter denne ulykken.? Opererer de fremdeles ?'med hva?
Fløy offshore med dem i dag, i en S-92.
 
Re: Helikopter styrtet på Sotra - CHC Norway EC225

Litt "of topic" men hvordan går det med CHC Helikopterservice etter at de fleste av deres helikoptere ble satt på bakken etter denne ulykken.? Opererer de fremdeles ?'med hva?

De har vel hatt mye Sikorsky de også lenge. Fra Bgo har riktignok Ikke lenger noe særlig trafikk, men tror ikke ulykken hadde noe å si for det. Var nok mer pris som gjorde at de tapte mye da Statoil inngikk nye kontrakter.
 
Re: Helikopter styrtet på Sotra - CHC Norway EC225

2 år siden ulykken i dag, og fortsatt skipes helikoptertypen bort fra Norge. Regner med det er et slikt helikopter som ble skipet ut av Kristiansund havn denne uken.
 

Attachments

  • heli_2.jpg
    heli_2.jpg
    494.3 KB · Views: 598
Re: Helikopter styrtet på Sotra - CHC Norway EC225

I dag er det 2 år siden den fatale ulykken utenfor Turøy. Fortsatt skipes tilsvarende helikopter bort fra norske baser. I Kristiansund ble dette helikopteret skipet vekk denne uken.
 

Attachments

  • heli_2.jpg
    heli_2.jpg
    494.3 KB · Views: 608
Re: Helikopter styrtet på Sotra - CHC Norway EC225

Granskingen av ulykken er nå ferdig.
Fra Aftenbladet:
Statens havarikommisjon for transport melder om at helikopterulykken ved Turøy 29. april 2016 er ferdig gransket.
Havarikommisjonen skal presentere funnene i granskingen på en pressekonferanse på Clarion Hotel Flesland, torsdag 5. juli klokken 13.30.
Denne endelige rapporten avslutter Havarikommisjonens undersøkelse etter den tragiske ulykken ved Turøy den 29. april 2016.
https://www.aftenbladet.no/aenergi/i/Mgbd2B/Turoy-ulykken-er-ferdig-gransket
 
Back
Top