Helikopter styrtet på Sotra - CHC Norway EC225

Re: Helikopter styrtet på Sotra - CHC Norway EC225

For oss som har hele verden som arbeidsplass så hjelper dette dessverre ikke så veldig mye.

I kveld klokken 2140 på TV2 er det Dokument 2: Siste tur (om helikopterulykken på Turøy)

Etter halve programmet er jeg nokså skuffet. For lite presisjon i hva som sies og for lite fokus på ulikhetene mellom L1, L2 og 225 modellene samt uhellet i Australia. Håper på en bedre siste halvdel av programmet...

Last edited:
Last edited:

Er ganske skuffet nå. Uhellet i Australia ble ikke nevnt med ett ord. Angående anbefaling 032 fra 2009-ulykken innhenter TV2 ingen fakta om et utmattingsbrudd faktisk vil gi spon/partikler som kan avdekkes med analyser eller detektorer. Med såpass mye informasjon i denne saken, og spesielt muligheten til å belyse hva som "egentlig skjedde i Australia", kunne dette programmet vært virkelig interessant. Men Australia-saken ville nok tatt fokus vekk fra EASA og Airbus som syndere.

Er ganske skuffet nå. Uhellet i Australia ble ikke nevnt med ett ord. Angående anbefaling 032 fra 2009-ulykken innhenter TV2 ingen fakta om et utmattingsbrudd faktisk vil gi spon/partikler som kan avdekkes med analyser eller detektorer. Med såpass mye informasjon i denne saken, og spesielt muligheten til å belyse hva som "egentlig skjedde i Australia", kunne dette programmet vært virkelig interessant. Men Australia-saken ville nok tatt fokus vekk fra EASA og Airbus som syndere.

Interessant tema du tar opp. Utmatningsbrudd/microsprekker er leie å oppdage. (og om de avgir spon er vel veldig avhengig av materiale og type del)

Har du en link til denne hendelsen i Australia? Og har du noen flere, og mer omfattende betraktninger omkring dette?

Ja, der står det mye. Se om jeg tar meg tid til å gå igjennom.
Om noen finner konkrete ting/utsagn omkring materialtretthet etc så setter jeg pris på om dere legger det ut (eventuelt sender på pm)
Har hatt samtaler med inspektører i bransjen som sier oppsiktsvekkende ting.

"Langt på vei utelukket" står det, - burde ikke TV2 i det minste spurt om den hypotesen er forkastet eller ikke? Hva med feil i en komponent fra fabrikk, det har skjedd før. Programmet avskriver alternative hypoteser, men vi får kanskje vite i morgen om hvor mange hypoteser som gjenstår.

Back