Helikopter styrtet på Sotra - CHC Norway EC225

Re: Helikopter styrtet på Sotra - CHC Norway EC225

Med utmattingsbrudd i MGB ser jeg at flere nå lurer på om denne likevel ikke ble byttet ut i 2016. Et slikt bytte er vel bare påstått av media, ikke bekreftet av havarikommisjonen?

Ser det er en teori om dette på PPRuNe....hvis det viser seg å være sant...og at de har fått utsettelser på bytte av MGB slik det påstås...da sier jeg bare lykke til CHC!

Ser det er en teori om dette på PPRuNe....hvis det viser seg å være sant...og at de har fått utsettelser på bytte av MGB slik det påstås...da sier jeg bare lykke til CHC!

...og tilsynsmyndigheten!

Oljeselskapene bør vel egentlig begynne å se seg om etter et reelt alternativ til EC225 både som vanlig transport-helikopter men også som AWSAR helikopter dersom områdeberedskapen offshore skal opprettholdes. Jeg begynner å tvile på om EC225 kommer i lufta igjen? Foreløpig ser det ikke ut til at de vil montere redningsheis på S92 nå med det første.

...og tilsynsmyndigheten!

Det er vel litt spekulativt foreløpig. Det er ingenting uvanlig med forlengelser på komponenter. De blir ikke gjort og godkjent uten videre, men gjøres i henhold til dokumentasjon fra produsenten, Airbus Helicopters i dette tilfellet.

Med utmattingsbrudd i MGB ser jeg at flere nå lurer på om denne likevel ikke ble byttet ut i 2016. Et slikt bytte er vel bare påstått av media, ikke bekreftet av havarikommisjonen?

Skjønner ikke dette helt. Kan man bare la være? Har man ikke et tilsyn som godkjenner slike servicer?

Skjønner ikke dette helt. Kan man bare la være? Har man ikke et tilsyn som godkjenner slike servicer?
Det er mange komponenter som er slik, f.eks skal noe byttes etter la oss si 5000 timer (produsenten garanterer for at den holder i minst 5000 timer). Når den nærmer seg 5000 timer sjekker man ut komponenten - hvis den da fremdeles er innenfor visse kriteria (lite/ingen slitasje her og der etc), så kan komponentens levetid forlenges med f.eks, nye 500 timer. Da er gjerne kravet at den skal sjekkes oftere f.eks. Dette er innenfor produsentens retningslinjer, og så lenge det er det, så sier tilsynet "approved".

Delvis relatert kan jeg f.eks. ta en flymotor i et småfly. Motorene selges med en levetid på 2000 timer. Når det nærmer seg, sjekkes de for kompresjon og andre ting (jeg er ingen mekaniker), og ender gjerne opp med å fungere bra i over 3000 timer før man bytter ut motoren. Det er naturligvis et kostnadsspørsmål, hvis man klarer å dele motorkostnaden på 400.000 kr på 3000 timer i stedet for 2000 er det økonomisk positivt...

Nei, man kan ikke "bare la være". Service av slike komponenter foregår i tre kategorier:

1. Hard Time (HT), her skal komponenten skiftes ut etter et angitt antall flytimer/cycles (antall operasjoner)/kalendertid. Det kan gis en viss utvidelse her, det står det litt om her: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=137855

2. On Condition (OC), hvor tester eller inspeksjon avgjør hvorvidt komponenten skal skiftes. Det er vel dette Bamseh refererer til i posten over.

3. Condition Monitoring (CM), her går det til feil oppstår og komponenten skiftes.

Såvidt jeg har forstått (jeg driver ikke med helikoptre) må gearboxen det er snakk om være i kategorien HT. Og med dagens regime kan jeg ikke forstå annet enn at angjeldende gearbox har vært skiftet innenfor den extension som visstnok ble gitt. Så da regner jeg med at Havarikommisjonen også kikker leverandøren/bakverkstedet som har overhalt denne i kortene.

Da er det annonsert i Aberdeen av helikoptersjefer at de ikke skal bruke 225 mer.

Flott og på høy tid!! Håper CHC Norge følger etter...

JUN 8, 2016 — Helicopter chiefs in Aberdeen today announced that they will no longer be using the EC225 Super Puma airframe for North Sea flights which is fantastic news.
I hope that this is the first step by those who make these decisions that we are on the road tl seeing the permanent removal of this airframe which has lost the trust of offshore workers, our friends and families
Its a travesty that the CAA have absolved themselves from getting involved and of making a pre-emptive decision to safeguard British lives by claiming that they cannot act as the removal of the Air Worthiness Certificate is down to the European Aviation Authority , the EASA
Whatever comes of the Norwegian investigation into the helicopter crash last month the question will have to be asked at a later date just what is the point of the CAA if they cannot act unilaterally in the interest of safety for British workers?
However i just wanted to thank each and every one of you for taking the time to have signed and shared this petition, because whilst i'm under no illusion that it didnt bring about todays decision , it certainly won't have harmed it either.
Thank you
David Winder
https://www.change.org/p/civil-avia...k&utm_source=petition_update&utm_medium=email

https://www.pressandjournal.co.uk/f...-end-line-super-puma-h225s-north-sea-flights/

Last edited by a moderator:

Her er det mye penger på spill, og da skal man være varsom med hva man hevder. kan fort være backfire eller hellfire!

Flott og på høy tid!! Håper CHC Norge følger etter...

Jeg håper de klarer å finne en reell erstatter til EC225. Selv om tilliten til helikoptertypen er sterkt svekket har jeg snakket med bransjekjennere som mener at det ikke er gunstig at Sikorsky S92 har monopol på offshore-trafikk. Som SAR/tilbringer-helikopter er muligens AW189 en mulig erstatter, selv om den ikke har like stor passasjerkapasitet som S92. Jeg ser at wikipedia skriver at den har mulighet til å ta opptil 19 pax men det blir vel sannsynligvis enda trangere i Super Puma'en?

Meg bekjent så er det 16 seters konfigurasjon AW markedsfører mot norsk offshore, og da er det vel ikke tatt høyde for godt voksne mannfolk i overlevelsesdrakt som skal sitte 4 i bredden. Hadde besøk av AW189 på Sola og den var betydelig mindre enn 92/225. Samme med EC175 og Bell 525. EH101 blir jo for stor, og da er det egentlig bare russiske maskiner som har størrelsen, tror Mi-8 har Easa-godkjenning. Tviler vel på at den er aktuell uansett. Uansett ikke bra med kun en type. En ulykke med S92 nå, så stopper hele offshoretransporten.

Høyrde på radio nettopp no at det hadde vore "føre var-landing" pga oljetrykkfall på ein platform i dag... Misunner ikkje oljearbeidarane no.

Sent fra min MotoG3 via Tapatalk

En ulykke med S92 nå, så stopper hele offshoretransporten.

Ikke så lenge det finnes alternativer. :)

1-image-mi-26.jpg

Back