Håndbagasjediskusjon

Re: Håndbagasjediskusjon

Landet 07:26 i dag morges med Widerøe fra Røros, parkerte på gate B6 (nesten ytterst i B-fingeren) og gikk til bagasjebåndet, fikk min koffert etter et par minutter og satt glad og fornøyd på 07:43 toget til sentrum. Livet med innsjekket bagasje ruler

Er jo begrenset hvor mye bagasje som er med en Dash-8. Der kommer jo all bagasjen først.
 
Re: Håndbagasjediskusjon

Er jo begrenset hvor mye bagasje som er med en Dash-8. Der kommer jo all bagasjen først.

En full dash-8 med innsjekket bagasje har vel så mye bagasje som noen av de morgenavgangene jeg har hatt med Norwegian eller SAS til Trondheim...der har jeg og 3-4 andre ventet enda lenger på bagasjen vår:wow:
 
Re: Håndbagasjediskusjon

En full dash-8 med innsjekket bagasje har vel så mye bagasje som noen av de morgenavgangene jeg har hatt med Norwegian eller SAS til Trondheim...der har jeg og 3-4 andre ventet enda lenger på bagasjen vår:wow:

Vet jo forresten at du liker å sjekke inn bagasje (Ja, jeg kommer plutselig på sånne 9 år gamle tråder. Kan ikke noe for det):

https://forum.flyprat.no/showpost.php?p=569599&postcount=1
 
Re: Håndbagasjediskusjon

Apropos forrige helgs hendelse i Valenzia:

fbhj12.jpg





Scooter01
 
Last edited:
Re: Norwegian - innsjekk/bagasje/seter og setereservasjon

Nå har de ertet på seg Herodes Falsk også ... Lang tirade på Facebook.

Full sjekk på v.gate på flyet til Hamburg på tirsdag og, en haug med relativt små trillekoffert ble sjekket og enten funnet for store eller tunger. Alle disse, t.o.m. de som hadde baggasjekvote men valgt å ta med sitt kolli ut til flyet fikk 750,- i ´straffegebyr. Masse frustrerte, hoderistende tyskere, ombord var det særdeles god plass i hattehyllene og ikke fullt fly.
Vet ikke helt hva jeg skal si, oppdragene er det sikkert, men samtidig helt i usmakelig grenseland for hvordan en skal kunne behandle kundene sine (?)
 
Re: Norwegian - spørsmål om innsjekk/bagasje/seter og setereservasjon

Dette har de holdt på med en stund. Jeg er blitt sjekket opp til flere ganger mellom OSL & CPH.
 
Re: Norwegian - spørsmål om innsjekk/bagasje/seter og setereservasjon

Skulle vel bare mangle, regler er til for å følges, tyskere er jo vandt til det så rart at de ble så sur ;)
 
Re: Norwegian - innsjekk/bagasje/seter og setereservasjon

Full sjekk på v.gate på flyet til Hamburg på tirsdag og, en haug med relativt små trillekoffert ble sjekket og enten funnet for store eller tunger. Alle disse, t.o.m. de som hadde baggasjekvote men valgt å ta med sitt kolli ut til flyet fikk 750,- i ´straffegebyr. Masse frustrerte, hoderistende tyskere, ombord var det særdeles god plass i hattehyllene og ikke fullt fly.
Vet ikke helt hva jeg skal si, oppdragene er det sikkert, men samtidig helt i usmakelig grenseland for hvordan en skal kunne behandle kundene sine (?)

Blir fort dyrt dette når de legger på flere flyvninger etter hverandre, 1500 for en passasjer som skulle ha to flights og 2250 for en som skulle med tre flyvninger for å nå sin destinasjon i USA.

Fra Nettavisen:
https://www.nettavisen.no/okonomi/d...-ble-behandlet-som-kriminelle/3423873730.html
 
Re: Norwegian - innsjekk/bagasje/seter og setereservasjon

Full sjekk på v.gate på flyet til Hamburg på tirsdag og, en haug med relativt små trillekoffert ble sjekket og enten funnet for store eller tunger. Alle disse, t.o.m. de som hadde baggasjekvote men valgt å ta med sitt kolli ut til flyet fikk 750,- i ´straffegebyr. Masse frustrerte, hoderistende tyskere, ombord var det særdeles god plass i hattehyllene og ikke fullt fly.
Vet ikke helt hva jeg skal si, oppdragene er det sikkert, men samtidig helt i usmakelig grenseland for hvordan en skal kunne behandle kundene sine (?)

Flere historier i media om det samme. Tror en sånn kundebehandling gjør at mange ikke gidder fly DY hvis det finnes alternativer.

Fra østlendingen: bak betalingsmur https://www.ostlendingen.no/reiseli...t-som-kriminelle/s/5-69-845744#am-commentArea

En ung jente bak Sundlo i køen ble avkrevd kr 2250 for å få med sin koffert fordi hun skulle med tre flyvninger for å nå sin destinasjon i USA, forteller hun.

– Hun var helt på gråten og kunne ikke betale dette, så hun fikk plukke ut noen utvalgte ting i en plastpose og måtte la resten stå igjen ved gaten til destruksjon. Det var helt brutalt å være vitne til. Hvordan kan disse Norwegian-ansatte leve med seg selv? Og hvordan kan Norwegian tro at vi som passasjerer kommer til å tåle dette?
 
Re: Norwegian - spørsmål om innsjekk/bagasje/seter og setereservasjon

Jeg er som vanlig ganske skeptiskt til vinklingen i media og velger å tro at dette er unntak (som er sterkt overdrevet da privatpersoner fort blir skuffet over produktet sitt og media ønsker klikk) og at det stort sett blir behandlet "fair".

Jeg mistenker også at mange av de som gambler på å komme nærmest bagasjegrensene er ofte de som roper høyest og kontakter VG.

Er man usikker på baggasjereglene så sjekker man dette på forhånd og legger inn en sikkerhetsmargin - det kan jo ikke være så utrolig vanskelig?

Den historien med sette igjen vannet osv tror jeg lite på.
 
Re: Norwegian - innsjekk/bagasje/seter og setereservasjon

Det var helt brutalt å være vitne til. Hvordan kan disse Norwegian-ansatte leve med seg selv? Og hvordan kan Norwegian tro at vi som passasjerer kommer til å tåle dette?

Jeg tror ikke det er Norwegian-ansatte men underleverandører. Norwegian tror neppe (det er tross alt oppegående folk) at passasjerer tåler behandling som VG/Dagbladet fråtser i. De har allerede baklaget og de tar nok dette opp med underleverandørene sine.
 
Re: Norwegian - innsjekk/bagasje/seter og setereservasjon

Jeg tror ikke det er Norwegian-ansatte men underleverandører. Norwegian tror neppe (det er tross alt oppegående folk) at passasjerer tåler behandling som VG/Dagbladet fråtser i. De har allerede baklaget og de tar nok dette opp med underleverandørene sine.

Enig med deg der, men sålenge underleverandøren opptrer på vegne av DY så er det likegyldig og ensbetydende med DY for sen jevne passasjer. Sånne opplevelser snakkes det om.

Poenget mitt med å linke til dette er at hun Sundlo som står frem er forretningsreisende og betaler 13.000kr for reisen. Da bør man vise litt smidighet og behandle pax med respekt og blitt positiv kundebehandling. Jeg har da aldri kontrollveid håndbagasjen min etterkant jeg har puttet vann og jakke oppi.Er forskjell på en reise uten bag til 299 og en til USA i premium som man betaler 13K for.

Uansett hvor mye man betaler skal pax behandles med respekt og få en skikkelig behandling. Dette er en av flere historier om det samme, og da bør man gjøre mer enn å beklage!
 
Re: Norwegian - innsjekk/bagasje/seter og setereservasjon

Jeg tror ikke det er Norwegian-ansatte men underleverandører. Norwegian tror neppe (det er tross alt oppegående folk) at passasjerer tåler behandling som VG/Dagbladet fråtser i. De har allerede baklaget og de tar nok dette opp med underleverandørene sine.

Underleverandøren (ground handler) følger SLA (Service Level Agreement) som er en del av handlingkontrakten. Deres jobb er å følge flyselskapets instrukser.

Litt som å ansette en indisk programmerer, egentlig.
 
Re: Norwegian - innsjekk/bagasje/seter og setereservasjon

Underleverandøren (ground handler) følger SLA (Service Level Agreement) som er en del av handlingkontrakten. Deres jobb er å følge flyselskapets instrukser.



Litt som å ansette en indisk programmerer, egentlig.


For Norwegian sin del så må det jo innebære:

- Skvise mest mulig penger ut av kunder som har med seg litt for mye håndbagasje.

- La kunder på OSL stå minst 30 minutter og vente på kofferten sin ved ankomst

- Aldri sette mere enn 2 personer på innsjekk på utestasjoner så folk må være på plass 2 timer før avreise og likevel springe for å rekke flyet etter å ha stått i innsjekkings kø i langt over en time.

Helt hinsides dårlig service på bakken. Jeg reiser en del til og fra WAW og vi betaler gjerne noen hundrelapper ekstra for å fly LOT eller faktisk også SAS via CPH av og til



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Norwegian - innsjekk/bagasje/seter og setereservasjon

Underleverandøren (ground handler) følger SLA (Service Level Agreement) som er en del av handlingkontrakten. Deres jobb er å følge flyselskapets instrukser.

Uten å kjenne flybransjen spesifikt vet jeg av erfaring at SLA alt for fokuserer på lett målbare ting. Noe som fører til at leverandører gjør et minimum av innsats for å akkurat oppfylle kravene. F.eks. vil krav om respons på en e-post innen x timer føre til at man svarer "mottatt, vi jobber med saken" innen tidsfristen, men ikke at avsender får noe hjelp. Det er også fryktelig vanskelig å få ting som "opplevd service" inn i en SLA, men det er mulig.

Basert på min erfaring med ansatte i diverse handlingselskaper burde det nok inn i en SLA ting som krav til oppførsel i interaksjon med de reisende (som faktisk betaler for lønna deres). Selskapene burde også vært flinkere til å fjerne personer som åpenbart har psykiske problemer og burde vært satt til mindre krevende oppgaver. Av sistnevnte kategori har jeg opplevd en kar fra Menzies på OSL som truet en reisende med å tilkalle politiet og si at han hadde bli truet (noe som ikke var tilfelle, den reisende det var snakk om tok bare han i å servere en hvit løgn, noe som gjorde han veldig flau), og ei dame i innsjekk hos SAS på AMS som fikk en kombo av et sammebrudd og raserianfall fordi en bagasjelapp ikke var satt på kofferten rett.
 
Re: Håndbagasjediskusjon


Dette blir bare verre og verre for Norwegian, selv etter endret tolkning av egne regler. Hadde de vært bittelitt smarte så hadde de latt folk på flex og premium billetter få sende håndbagasjen sin gratis i det minste. Jeg tror det er lite fornuftig å hisse på seg denne kundegruppen som man gjerne ønsker seg pga inntektene. I stedet tenker man kortsiktig og avkrever gebyr i gate. Skjønner Geir Karlsen skal levere bedre marginer men de trenger disse kundene om marginene skal bestå neste år også. Tror det er lite taktisk å ikke skille mellom flex kunder og disse uten bagasjekvote som har halve kjøkkeninnredningen i kofferten.
 
Back
Top