Håndbagasjediskusjon

Re: Håndbagasjediskusjon

Gi en tilbakemelding på om dette ble fulgt opp da, eller om det er tomme trusler.

Det er nok ikke tomme trusler, vi strammer opp. Vi kjører håndbagasjekontroll ved Gate på flere og flere avganger med en (ambisiøs) målsetting om å ha kontroll på oppimot alle avganger innen mars 2019; dette fikk vi en intern informasjon på for litt siden. Noen stasjoner er allerede oppe i tilnærmet 100%, eksempelvis CPH. Passasjerer som har for stor, for tung eller for mye bagasje, evt spesialbagasje det ikke er bestilt plass til (f.eks gitar) må fremover betale for å sjekke dette inn og det sendes sammen med øvrig innsjekket bagasje i lasterommet. Dersom passasjeren motsetter seg og/eller nekter å betale så blir passasjeren nektet ombordstigning (for non-compliance med bagasjereglene) og billetten kanselleres.

Mitt inntrykk er at de aller fleste av passasjerene våre er flinke, viser hensyn og forholder seg til regelverket; det er gjerne visse passasjertyper som synder og enkelte destinasjoner som går igjen som skaper litt hodebry og utfordringer for oss under boarding.

Selv har jeg kun med trillekoffert inn i kabinen når jeg er på jobb og/eller flyr passivt. Ellers sjekker jeg alltid inn bagasjen min når jeg reiser privat (spesielt når kone og barn er med). Håndbagasje legger jeg alltid under setet foran meg.

Jeg er ikke så viktigper at jeg har store problemer med å vente et kvarters tid ved bagasjebåndet...!;)
 
Last edited:
Re: Håndbagasjediskusjon

Høres ut som at jeg kommer til å fortsatt stå med 3 dy så langt i livet en stund til.

Forstår at de strammer inn med antall kolli samt størrelse på bagasjen, men dette vektstyret med 8 kg er for dumt. Hadde ikke hylla holdt ville aldri BA tillat 23 kg. Synes ett kolli på 14 kg hadde vært fair.

Hilsen en som gjerne haddebetalt for å lovlig kunne ta med bagasjen sin inn i kabinen.
 
Last edited:
Re: Håndbagasjediskusjon

Vektbegrensningene har ikke så mye med hvor mye bagasjehyllene er konstruert for å holde (selvom det er et viktig poeng). Hva i all verden skal folk med 23kg håndbagasje!? Uansett, det går mere på fuelburn; Altså jo mere vekt jo mere drivstoff må man fylle på tankene og det utgjør ekstra kostnader for flyselskapene. Det er nettopp dette passasjerene dekker når de betaler for overvekt, og nå når de blir tatt med for stor/tung/mye håndbagasje. :)
 
Re: Håndbagasjediskusjon

I går satt jeg sammen med to karer på et fly som sa at Ryanair er de eneste som hadde løst det med håndbaggasje på en god måte. Tenkte i mitt stille sinn at de må ha vært her inne og lest :p
 
Re: Håndbagasjediskusjon

Gi en tilbakemelding på om dette ble fulgt opp da, eller om det er tomme trusler.

Ble ikke fulgt opp. Var mange med mye stæsj. Men så var det også bare 20-30% fullt. Så det hadde jo vært å skape litt meningsløst sinne hos passasjerene.

Selv hadde jeg timet maks så jeg fikk sekken min nedi kofferten når jeg tok ut boka mi. :)
 
Re: Håndbagasjediskusjon

Sjekka inn 2 bag på tur hjem fra juleferie:
1) Pga innsjekka baggasje kunne jeg ikke hoppe på et tidligere fly som ville gjort at jeg kom meg fram i tide.
2) Pga insjekka baggasje og forsinkelse så rakk ikke baggasjen fram og jeg må nå vente 2 dager på å få tannbørsten min hjem. Meh.

Imma gonna håndbaggasje the shit outta 2019.
 
Re: Håndbagasjediskusjon

Høres ut som at jeg kommer til å fortsatt stå med 3 dy så langt i livet en stund til.

Forstår at de strammer inn med antall kolli samt størrelse på bagasjen, men dette vektstyret med 8 kg er for dumt. Hadde ikke hylla holdt ville aldri BA tillat 23 kg. Synes ett kolli på 14 kg hadde vært fair.

Hilsen en som gjerne haddebetalt for å lovlig kunne ta med bagasjen sin inn i kabinen.
SAS har også 8 kg, men har til gode å se at noen har blitt stoppet selv om det tilsynelatende ser ut som om de ikke er innenfor reglene. Hverken på kg eller størrelse. For min del hilser jeg kontrollen som DY innfører velkommen, og håper SAS snart følger etter.

Bare litt raskere ;)

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Har man så dårlig tid her i verden? ;)
 
Re: Håndbagasjediskusjon

De mumlet noe om barnefrie flygninger osv. for en tid tilbake - kanskje de skulle innføre egne flygninger for de som ønsker litt komfor og ikke Ryanair-følelsen :D Gjerne også en egen fast track for de som faktisk er litt "faste".

Denne "diskusjonen" er vel som alle andre internett-diskusjoner så her vil de som er for kun oppleve det ene, og de som er mot kun oppleve det andre. Jeg er (bank i bordet) meget glad jeg slipper å bli utsatt for alle disse kjipe situasjonene hvor kofferter forsvinner, går i stykker osv - ting går liksom stort sett min vei.

Det jeg vil oppleve mindre av er å se rølegger-rumpene til alle disse "effektive" som står og på kjappe 2-3 minutter og stapper kofferten sin der det ikke er plass, men der er heldigvis ikke noen av oss.

På siste turen nå i julen reiste vi fem personer med en mellomlanding og hadde totalt 1 stk liten femibag og 1 stk totalt overpriset fransk dameveske med ombord, og alt ble lagt under setet. (Som tildigere nevnt ventet alle de fem gedigne insjekkede kolliene og ventet på oss på båndet båder på DXB og IST.
 
Re: Håndbagasjediskusjon

SAS har også 8 kg, men har til gode å se at noen har blitt stoppet selv om det tilsynelatende ser ut som om de ikke er innenfor reglene.

På Heathrow har handling agent til SAS tatt helt av på dette nå, veier og sjekker inn bagasje (gebyrfritt) i gate, sikkert noe med at det er mye shopping og Go Light billetter på London.

Men det artigste er så se på EBG/EBD i PLUS som blir fratatt kabinkoffert på 9 kg i gate, han ene karen i dress hadde rimelig grei meltdown sist.
 
De mumlet noe om barnefrie flygninger osv. for en tid tilbake - kanskje de skulle innføre egne flygninger for de som ønsker litt komfor og ikke Ryanair-følelsen :D Gjerne også en egen fast track for de som faktisk er litt "faste".

Denne "diskusjonen" er vel som alle andre internett-diskusjoner så her vil de som er for kun oppleve det ene, og de som er mot kun oppleve det andre. Jeg er (bank i bordet) meget glad jeg slipper å bli utsatt for alle disse kjipe situasjonene hvor kofferter forsvinner, går i stykker osv - ting går liksom stort sett min vei.

Det jeg vil oppleve mindre av er å se rølegger-rumpene til alle disse "effektive" som står og på kjappe 2-3 minutter og stapper kofferten sin der det ikke er plass, men der er heldigvis ikke noen av oss.

På siste turen nå i julen reiste vi fem personer med en mellomlanding og hadde totalt 1 stk liten femibag og 1 stk totalt overpriset fransk dameveske med ombord, og alt ble lagt under setet. (Som tildigere nevnt ventet alle de fem gedigne insjekkede kolliene og ventet på oss på båndet båder på DXB og IST.

For å få litt andre inntrykk i livet enn bare fake-glansen av Dubai, 30 grader, og sol - så kan du jo prøve deg på ett år med pendling rundt om i Nord-Norge :) Fra Juni-Juni, slik at du ikke går glipp av noe av den hyggelige stemninga nordpå med lavtrykk og snøbyger, inntulla i hyggelige orkanbyger. Hvor det ikke finnes noen Uber, eller flytog hvert 5 minutt.
 
Re: Håndbagasjediskusjon

For å få litt andre inntrykk i livet enn bare fake-glansen av Dubai, 30 grader, og sol - så kan du jo prøve deg på ett år med pendling rundt om i Nord-Norge :) Fra Juni-Juni, slik at du ikke går glipp av noe av den hyggelige stemninga nordpå med lavtrykk og snøbyger, inntulla i hyggelige orkanbyger. Hvor det ikke finnes noen Uber, eller flytog hvert 5 minutt.

Nei takk, det vil jeg helst unngå. Mulig det er større behov for carry-on i de tilfellene. De som plager meg med carryon er som nevnt på helt andre ruter, og spesielt irriterer de med på longhaul flighter via typiske transitflyplasser, og tildels noen innenriksflighter (type OSL-SVG/BGO) hvor jeg tipper mange kunne overlevd å putte kofferten sin i buken på flyet.

Min irritasjon går ikke utover de som MÅ ha med bagasjen ombord fordi det er hemmelige dokumenter, organer eller lignende - eller som av andre grunner ikke kan sjekke inn bagasjen. Jeg irriterer meg over alle de som tar med masse ræl ombord når de KAN sjekke den inn og eneste arguemetet er "spare 5 minutter på OSL"
(I korte trekk - mer eller mindre ingen på dette forumet)
 
Re: Håndbagasjediskusjon

På Heathrow har handling agent til SAS tatt helt av på dette nå, veier og sjekker inn bagasje (gebyrfritt) i gate, sikkert noe med at det er mye shopping og Go Light billetter på London.

Men det artigste er så se på EBG/EBD i PLUS som blir fratatt kabinkoffert på 9 kg i gate, han ene karen i dress hadde rimelig grei meltdown sist.
And rightly so. Jeg forstår ikke at BA tillater 23 kg. Har flere ganger måtte hjelpe folk med å lempe tung last opp i hattehyllen, og ikke for å snakke om hvor gale det kan gå om 23 kg detter ned på noen som sitter under. Min erfaring med SAS begrenser seg i stor grad til OSL og BGO, og der har jeg aldri opplevd noe lignende.
 
Re: Håndbagasjediskusjon

Min irritasjon går ikke utover de som MÅ ha med bagasjen ombord fordi det er hemmelige dokumenter, organer eller lignende - eller som av andre grunner ikke kan sjekke inn bagasjen. Jeg irriterer meg over alle de som tar med masse ræl ombord når de KAN sjekke den inn og eneste arguemetet er "spare 5 minutter på OSL"
(I korte trekk - mer eller mindre ingen på dette forumet)

Dessverre er forskjellen som regel 20 minutter, ikke 5. Jeg skjønner de som unngår innsjekket bagasje inn til osl, selv har jeg dessverre sjelden muligheten til å reise kun med håndbagasje. Hadde det vært snakk om 5-10 minuttter hadde jeg gladelig sjekket inn bagasjen.
 
Re: Håndbagasjediskusjon

And rightly so. Jeg forstår ikke at BA tillater 23 kg. Har flere ganger måtte hjelpe folk med å lempe tung last opp i hattehyllen, og ikke for å snakke om hvor gale det kan gå om 23 kg detter ned på noen som sitter under. Min erfaring med SAS begrenser seg i stor grad til OSL og BGO, og der har jeg aldri opplevd noe lignende.

Ba sier vil at håndbagasjen kan være så tung at du selv kan løfte den opp i hyllen. Inntil 23 kg. Klarer du ikke det har du mer enn tillat bagasje;)
 
Re: Agurknytt - Samletråd om flyrelaterte "agurker"

Nok en sak om at tax free inkluderes i tillatt vekt på håndbagasje. Hvor lang tid før Avinor og deres utenlandske kollegaer opplever tapt salg og sørger for at selskapene endrer praksis?
Avinor tjener fett på tax-free ved ankomst så de balanserer nok greit.
 
Re: Agurknytt - Samletråd om flyrelaterte "agurker"

Nok en sak om at tax free inkluderes i tillatt vekt på håndbagasje. Hvor lang tid før Avinor og deres utenlandske kollegaer opplever tapt salg og sørger for at selskapene endrer praksis? Hvis man har med seg litt håndbagasje fra før skal det ikke mange glassflaskene til før man er over grensa.

https://www.aftenposten.no/norge/i/jdgkEw/Reiser-du-med-for-mye-handbagasje-Det-kan-koste-deg-dyrt

En digresjon så klart, men leste saken og tenkte at hvem søren har bare med seg 8kg håndbagasje som er regelen til SAS? Det er jo latterlig lite om man skal en uke på ferie. Men om jeg leste saken rett og de betalte 1500 for å beholde en flaske Jaegermeister, så tror jeg kanskje de feiler en IQ test.
 
Back
Top