Håndbagasjediskusjon

Re: Agurknytt - Samletråd om flyrelaterte "agurker"

Nok en sak om at tax free inkluderes i tillatt vekt på håndbagasje.

Merket meg at Norwegian nå (?) har tydeliggjort dette ved booking - det står 10 kg INKLUDERT taxfree. Mener dette er nytt etter oppslaget referert tidligere i tråden her, men kan jo være at det var på vei uansett, ettersom de skal bli strengere.

Re: Agurknytt - Samletråd om flyrelaterte "agurker"

En digresjon så klart, men leste saken og tenkte at hvem søren har bare med seg 8kg håndbagasje som er regelen til SAS? Det er jo latterlig lite om man skal en uke på ferie.

Det mest tullete i artiklene er jo at det står at vekten er et problem for punktligheten. De burde jo fokusert mye på antall kolli også, og ikke bare vekten. Har selv sett folk som turer ombord med løse poser og liggeunderlag mens gatepersonell er opptatt med å finveie et kolli for en pax som kun har et stk. firkantet koffert.

Ja, 8 kg er veldig lite særlig når du ikke får lov/anbefalt å sjekke inn PC, flasker, verdisaker.

Last edited:
Re: Håndbagasjediskusjon

Har aldri opplevd at vekt har vært noe reelt problem.
Problemet er volumet som enkelte medpassasjerer bringer med seg.

Utenfor diskusjon: har opplevd at folk har tatt med seg inn 20 liter med nøtter og kanelboller inn på flyet. Ja, til og med høne i bur.

Last edited:

Synes også det er rart selskapene fokuserer på vekt, nå det er volum som er problemer.

Har to ganger gått på vekt-smell når jeg har pakket litt for effektivt I den vanlige Travel Pro’n, som er innenfor målene.

Det var med henholdsvis BMI og Air Berlin, og se hvordan det gikk med dem [emoji13]

Synes også det er rart selskapene fokuserer på vekt, nå det er volum som er problemer.

Det avslører vel bare at det egentlige "problemet" er at de vil samle inn flere gebyrer.

Det har ingenting med smidighet å gjøre. Da hadde de heller kuttet på antall kolli eller sagt at "taxfreeposen må passe inni håndvesken din" eller noe sånt.

Vekta på håndbagasje har noe å gjøre med sikkerheten. Man kan ikke overskride det som er satt som maks vekt uten at det får betydning. Har ingen ting med "gebyr-kåte" flyselskap å gjøre.
Det som legges ned i lasterommet registreres, og inngår i flyets totale vekt og balanse.
Skjønner godt at noen flyselskap setter fokus på dette, har forundret meg over at det kanskje har vært litt vel slepphendt opp gjennom årene.

Vekta på håndbagasje har noe å gjøre med sikkerheten. Man kan ikke overskride det som er satt som maks vekt uten at det får betydning. Har ingen ting med "gebyr-kåte" flyselskap å gjøre.
Det som legges ned i lasterommet registreres, og inngår i flyets totale vekt og balanse.
Skjønner godt at noen flyselskap setter fokus på dette, har forundret meg over at det kanskje har vært litt vel slepphendt opp gjennom årene.

Joda. men 8 kilo er sjanseløst for mange. Jeg bla driver med foto og det er helt uaktuelt å sjekke inn utstyret som har en reisevekt på omlag 12 kilo. British Airways feks har 23 kilo i tillatt håndbagasje

Enig at 8 kilo kan være for lite for enkelte med spesielle behov. Derfor bør det være (kanskje det allerede er?) en løsning for å bestille og registrere ekstra vekt og volum i slike situasjoner.
Det viktigste er å ha kontroll på både volum og vekt, og da kan ikke "alle mann" stille med så mye man vil.

Poenget til noen av oss var at flyselskapene sier det er pga. punktligheten ;) De burde kalle en spade for en spade.

Dessuten så er det stor forskjell på 8 kg og 23 kg som er spriket mellom ytterpunktene i hva som tillates hos forskjellige selskaper i samme flytype. Og de fleste/noen selskaper har også forskjellig vekt avhengig av billettprisen. Et sted må grensen gå, men om det er punktlighet de er ute etter så får de gå på størrelse og antall eller kalle spade noe annet.

Når noen setter 8 kilo og andre settet 23 kilo på samme flytype, så har de nok hver sin gjennomsnittsvekten i hver booking-klasse de ender på, som blir en del av MTOW.
Regner med denne differansen i valgt tillat vekt bare har noe med flyselskapenes strategiske posisjonering og konkurransesituasjon å gjøre. Uansett, man må holde seg innenfor tillat vekt i henhold til sin booking, grunnet vekt og balanse.

Og dette har noe med punktlighet å gjøre. Tar tid og ressurser å frata PAX sin håndbagasje, forklare hvorfor, for så å laste den i lasterommet. Derfor koster det dobbelte (?) av å booke og sjekke inn i forkant.

Og dette har noe med punktlighet å gjøre. Tar tid og ressurser å frata PAX sin håndbagasje, forklare hvorfor, for så å laste den i lasterommet. Derfor koster det dobbelte (?) av å booke og sjekke inn i forkant.
Når de kun går etter vekt og ikke etter antall løse kolli selv om det helt tydelig fremgår hva grensen er så er det klart at de bommer litt på budskapet. Det tar også veeeeldig lang tid å spille tetris når har med mange klosser og ingen er like.

Bra at det endelig håndheves, bizznissen og trofekona kommer ramlende inn til gate etter prosecco fra lounge....oi her er det fullt...så kommer barna med sine Luis V....gir opp, all
tid carry on, kun pc, headsett og dokumenter....

Alt fra sikkerhetskontroll til boarding og ikke minst selve flyturen blir jo mer behagelig med innsjekket bagasje.

Er langt på vei enig at det største problemet jevnt over ikke er vekten, men VOLUM. Folk som kommer dassende med 3 store kolli på gate på billigste biletttype og så himler med øynene når gatepersonalet sier at de har for mye har jeg ingenting til overs for. Hadde en som hadde kjøpt en eller annen dyr merkeveske som insisterte på at den MÅTTE han få ha med seg i kabinen, den var altfor dyr til å sjekke inn. Til overmål fikk han purser med seg på balladen. Selv tenker jeg at dersom du kjøper designervesker til over 20.000NOK for å bruke dem som håndbagasje burde man i alle fall sjekke at de er innenfor målene...:headbang
(denne var nesten dobbelt så lang)

Enig at 8 kilo kan være for lite for enkelte med spesielle behov. Derfor bør det være (kanskje det allerede er?) en løsning for å bestille og registrere ekstra vekt og volum i slike situasjoner.
Det viktigste er å ha kontroll på både volum og vekt, og da kan ikke "alle mann" stille med så mye man vil.

Selskapene bør heller være strengere på antall og volum, så lenge det er der hovedutfordringene oppstår. Det betyr ikke det ikke skal være vektbegrensninger, men 8kg kan fort bli litt lite. I hvertfall sliter jeg ofte med det hvis jeg skal på en helgetur som innebærer endel forskjellige aktiviteter og må ha med f.eks laptop etc i tillegg. Når jeg da stapper alt i bagasjen som er innenfor målene så kommer jeg lett over 8kg

Når enkelte selskap tillater langt mer enn 8kg så hjelper det ikke å dra sikkerhetskortet her heller

På CRJ-en fra CPH-OSL i dag var de i overkant ivrige med å "sjekke inn" håndbagasje i gaten. Enden på visa var at de kom opp i kabinen med to kofferter de ikke fikk plass til og ba eierne om å legge dem i hattehylla.
Og min innsjekkede koffert lå igjen, så mye for priority-tagg...

Landet 07:26 i dag morges med Widerøe fra Røros, parkerte på gate B6 (nesten ytterst i B-fingeren) og gikk til bagasjebåndet, fikk min koffert etter et par minutter og satt glad og fornøyd på 07:43 toget til sentrum. Livet med innsjekket bagasje ruler

Back