Håndbagasjediskusjon

Re: Håndbagasjediskusjon

Jeg syns Norwegian gjør det rette, jeg. Har man solgt en billett inkludert et visst antall kilo håndbagasje, så er det egentlig idioti å være fleksibel. Hvordan skal da alle de som faktisk klarer å følge reglene føle seg? Som idioter? Og hvor skal grensen for fleksibiliteten gå? En melkerull? En flaske akevitt? Eller kanskje en liten sekk med PC og litt dill og dall?

Så kan man selvfølgelig mene noe om at flex-billetter bør få ta med seg litt ekstra, men da kan de jo bare inkludere det i billetten.

Folk må ta ansvar for det de driver med selv. Gidder man ikke lese vilkårene, må man tåle konsekvensene også.

Last edited:

Var vel ganske naturlig at f.eks taxfree posen ikke skal inkluderes, man kan jo kjøpe samme posen ombord.:8:

Finnes ikke naturlig i det hele tatt. Full kvote kan fort bli oppi 8 kg bare på alkohol. Så kan man selvfølgelig fylle sekken med sukker, parfyme og tobakk i tillegg. Da begynner det å bli både tungt og volumiøst. Men tax-free er tax-free, right?

Jeg syns Norwegian gjør det rette, jeg.

Joda, men likefullt er tap-tap resultat for Norwegian her. Så at de gjør dette er nok rett, men tror det kunne vært løst på en langt smidigere måte og ikke som en stor PR-katastrofe

Joda, men likefullt er tap-tap resultat for Norwegian her. Så at de gjør dette er nok rett, men tror det kunne vært løst på en langt smidigere måte og ikke som en stor PR-katastrofe

Dette er nok ingen stor PR-katastrofe. Jeg kjenner ingen som nevner dette, selv når vi prater reise og luftfart. Og det gjør vi. Ofte.

De fleste syns det er for mye håndbagasje; Koffert, sekk og et par-tre poser. Og vips så sitter du og tupper i din enslige ryggsekk under setet foran.

De som er fornøyd, går ikke til pressen. Dessverre.

En skulle tro at flyplasseierne (som Avinor) ville ha et ord med i laget her. Gitt at de fleste større flyplasser nå har blitt kjøpesentre kan det bety mye tapt omsetning dersom folk slutter å kjøpe tax-free (og andre varer for en del). Og tapt omsetning i butikken er tapte leieinntekter, som igjen kan brukes for å true med høyere avgifter til flyselskapene... men ja, ikke lett å bli klok på denne diskusjonen

En skulle tro at flyplasseierne (som Avinor) ville ha et ord med i laget her. Gitt at de fleste større flyplasser nå har blitt kjøpesentre kan det bety mye tapt omsetning dersom folk slutter å kjøpe tax-free (og andre varer for en del). Og tapt omsetning i butikken er tapte leieinntekter, som igjen kan brukes for å true med høyere avgifter til flyselskapene... men ja, ikke lett å bli klok på denne diskusjonen

Husk at Avinors viktigste taxfree butikk er ankomst OSL. Så de vil jo gjerne at taxfree kjøpes der

Nå er det jo ikke sånn at dette er problematisk for flertallet av de reisende, så noen drastisk nedgang i tax-freesalget er det neppe fare for. Problemet er de få, som ikke klarer å planlegge eller se litt lenger enn sin egen nesetipp. Let them pay.

Last edited:

Det er jo flere måter en kan forbedre håndbagasje utfordringene - at ved fulle fly er det ikke plass nok til at alle passasjerene kan ta med seg hva som er tillatt / solgt som en del av reisen ombord. Etter mange år på andre siden av skranken (ansatt) og nå som relativt hyppig reisende er jeg noe i tvil om at vekt er den største utfordringen. Vekt har en kostnads utfordring (mer vekt gir tyngre fly gir mer drivstoff utgifter) men det er vel volum som er den største utfordringen - det er rent fysisk ikke plass til 189 trillekofferter av lovlig størrelse.

Det er kanskje lettere å kreve inn ekstra inntekter ved bruk av vekt som målestokk, men jeg er i tvil om det løser problemene - ser en mulighet for en forsinkelse i ombordstignings prosessen som en mindre heldig bivirkning.

Vi som kunder (gjester) og leverandørene har jo i det store og det hele noenlunde sammenfallende interesser ved Utgangen (Gaten) - vi ønsker alle å komme ombord og komme avgående på tid (holde ruten) og jeg tror at begge sider ønsker at selve ombordstigningen skal ta minst mulig tid. Vi er vel også nokså enige om destinasjon og at vi skal komme frem i tide, gjerne litt før tiden.

Som tidligere ansatt er jeg litt over gjennomsnittet opptatt av hvordan forskjellig selskaper gjennomfører ombordstigning, og min nåværende hovedleverandør (som jeg stort sett bruker 2 ganger i uken) har valgt en nokså forskjellig løsning enn det Norwegian nå gjør. Flytypen er nokså lik, hos meg er det mest 737-900ER - men med First, Premium Economy og turist klasse er det omtrent like mange gjester. Flyene er så og si alltid helt fulle og løsningen her er et tilbud om å sjekke inn håndbagasjen gratis når flyet er fullt, og selskapet har en SLA med passasjene - de garantere at bagasjen er på båndet innen 20 minutter ellers gis det poeng (Frequent Flyer) eller billett rabatt (voucher) hvis 20 minutter overskrides. Jeg velger ofte å benytte meg av tilbudet, og etter 50 flighter i 2018, 40 i år har bagasjen ligget på båndet i snitt 11 minutter etter flyet står på Gate, og kun en gang har det tatt mer enn 20 minutter (det tok 23 minutter) med 5000 miles på konto 1 time etter landing.

Er enig i at man skal følge regler på vekt og størrelse, men husk at de fleste som er ute å reiser pleier ikke sjekke slike ting. Mange du møter på reiser jo noen få ganger i året.

Om alle skal veie så tar jo det tid også, en gang hjem fra wien var det vektere som veide bagasjen. Selv om noen var 5kg over lot de det bare gå. Var med Austrian Airlines.

Kjøpte meg en bagasjevekt på Clas Ohlson, den viser akkurat samme som på bagdropen på OSL.

Skulle bare vært taxfree på ankomst. Ikke ombord/før flyreise. Eller i heletatt for min del.

Hvorfor i alle dager skal de tillate tax-free poser når de plager folk som har 10,2 kg bagasje.? Forstår at de må reagere på volum, men det der vektgreiene på håndbagasje er bare voldsomt provoserende, iallfall når en har 69 kg inkludert i billettprisen. Sas holder jo på med det samme tullet på lhr. Reiser en på kun håndbagasje pris forstår jeg at flyselskapene reagerer.

Om hovedfokus er å få bedre plass i hyllene og få smidigere boarding burde de kjøre hardere på antall kolli enn på vekt. Ser jo titt og ofte folk som kommer med 2-3-4 løse gjenstander.

Og så burde de innføre at man må ha passe med tetris-erfaring for å få lov til å ta med bags ombord :D

Flyene er så og si alltid helt fulle og løsningen her er et tilbud om å sjekke inn håndbagasjen gratis når flyet er fullt, og selskapet har en SLA med passasjene - de garantere at bagasjen er på båndet innen 20 minutter ellers gis det poeng (Frequent Flyer) eller billett rabatt (voucher) hvis 20 minutter overskrides.

Det hadde jo neppe fungert for Norwegian. Har vel aldri skjedd at bagasjen har kommet på båndet under 20 minutter der i gården (30-40 er normalen på Gardermoen). Ryktes jo at Menzies for å spare penger tømmer flyet og så laster neste avgang før de returnerer til terminalen med bagasjen...

Sent from my iPhone using Tapatalk

What if .....

da20f0bf3fdf3905d9e6653ee331cc3c.jpg

Er vel det man har emotional support animals til å bære slikt for seg?

Plukket ikke opp denne før nå. Reiser nesten aldri med innsjekket bagasje inn til osl på jobbreiser, siden det betyr 20 min senere hjemkomst, og det i noen tilfeller er eneste mulighet for å komme hjem uten overnatting. Har alltid 10+6 kg bagasje. Aldri problem hos SAS. Høres kanskje mye ut, men det er en liten bag som går på tvers i hattehylle og en PC-veske som jeg har under stolen foran. Er det virkelig slik at DY hadde krevd meg for 750kr selv om jeg har 2kolli inkludert i billetten?

Back