Grounding av 787

På Boeing Tour'en på Future of Flight i dag, måtte alle fylle ut et spørreskjema om hvor ofte man reiser med fly, hva man bekymrer seg over når det gjelder reiser med fly, om man hadde flydd Dreamlineren og hvor "likely" det vil være i fremtiden, å ville reise med Dreamlineren. Regner med dette har med omdømmet til 787-programmet ifbm. problemene den siste tiden.

Krysset av selv på om jeg vil reise med 787 i fremtiden at "I will go out of my way to fly the Dreamliner" ;)
 
Vil jo tro at det er endel 'generele' upgrades som skal tests , og som har en laaang backlog nå
 
Seattle times mener at man ikke kommer til å vente til etter høringen men vi får se..
Federal regulators could approve the fix for Boeing’s 787 Dreamliner batteries as early as midmonth, though many jets in the worldwide fleet that’s been grounded for more than 11 weeks may not be carrying passengers until June.
------
The FAA will examine the ground and flight-test data. Boeing wouldn’t have submitted the data unless the results had met the requirements set in advance by the FAA, so approval to allow the 787 to fly passengers again is all but certain.

The agency is not expected to wait for National Transportation Safety Board hearings later in the month -----
“We expect to deliver all of the materials to the FAA in the coming days
http://seattletimes.com/html/businesstechnology/2020717470_787flighttestxml.html
 
Fant denne på twitter nå, er det QR som er litt kjappe til å ta en konklusjon på at Boeing får flyet i lufta snart, eller er det noe i denne som medfører at problemene snart er løst ?

BREAKING WSJ: Qatar Airways Expects Four Of Five Boeing 787s Flying By End Of April -CEO

Tweeten kommer fra Jon Ostrower
 
Artikkelen finner du her:
http://online.wsj.com/article/SB10001424127887323741004578415371832246626.html

Boeings AOG teams er allerede igang med sin verdensturne og en stor del av 787'ene vil være klar til å gjenoppta trafikken så snart FAA gir grønt lys. Hva statusen er på Everett vet jeg ikke, men Boeing er uansett i stand til å modifisere maskinene fortere enn test-gruppen klarer å få maskinene gjennom test- og leveringsprogrammet.

Positive singler i den artikkelen :)
 
Håper det går så fort som mulig. Men jeg mener å ha lest (her inne eller i en artikkel, husker ikke...) at man skulle plusse på 3 - 6 måneder fra det at FAA hadde sagt ok til modifiseringen. Men det gjelder ikke lenger?
 
NTSB har holdt sin Hearing n° 1 om Lithium-ion batteri teknologien generelt (11-12 April, Washington DC); neste Hearing (n° 2) er satt til April 23-24 hvor situasjonen ang Boeing, FAA og 787 kommer i skudd-linjen. Deretter kommer NTSB's konkluerende rapport, hvis tidsramme er ukjent (noen sier naermere slutten av äret), med evntle konsekvenser for sertifisering av nye flytyper etter NTSB-rapportens rekommendasjoner effektiviseres.

http://seattletimes.com/html/businesstechnology/2020769388_ntsbhersmanxml.html

Dette betyr at hva gjelder 787 er NTSB og FAA blitt 100 % enige at ansvaret ligger hos FAA alene.
 
Selvom flyet snart kan komme i luften kan det bli en ny nedtur for Boeing om FAA reduserer ETOPS godkjennelsen ned fra 3 timer. Boeing selv hadde håp om å få den økt til 5,5 timer. Skjer dette kan mange selskaper kreve ytterliger erstattning..

Huerta told reporters afterward that the FAA, which ordered the grounding Jan. 16 after two incidents of lithium-ion batteries overheating, will decide “very soon” when to allow the jets back in the air.

In response to a question from Sen. Maria Cantwell, D-Wash., he said the FAA is also reviewing “our original ETOPS certification” for the jet.
http://seattletimes.com/html/businesstechnology/2020793178_787etopsxml.html
 
http://www.flightglobal.com/news/ar...tion-separately-from-battery-decision-384756/

Nä när FAA har fätt tilbake full kontroll (med politisk backing) har de strammet beltet rundt maven og gätt ut med en liten "bombe" : grounding-affaeren og ETOPS er to vidt forskjellige problem-stillinger ! Det gjelder to helt ulike typer vurderinger/prosedyrer. Granskning av Boeing's söknad om ETOPS 330 er utelukket, ETOPS 180 kan komme tilbake pä bordet til gjenvurdering, evntl kansellering, hele situasjonen stär egentlig helt äpen hos FAA ...
 
http://nyc787.blogspot.fr/2013/04/source-boeing-anticipating-faa-to.html

Boeing sies ä ha sendt 30 folk + kits til Ethiopian for ä starte retrofit av sin quickfix i antisipasjon for grönt lys go ahead fra FAA innen kort tid (24 apr ?). Arbeidet kan trolig ta tre-fire uker. Ethiopian har fire 787 pä bakken. Iöyenmed team-sammensetningen ser det ut som at Boeing sikter ä gjöre et Media-stunt fra Ethiopia när flyene kommer tilbake i driften.
 
Last edited:
Teams fra Boeing er allerede i gang flere steder rundt i verden og flere maskiner er allerede klare.
 
Back
Top