Grounding av 787

Selvom flyet snart kan komme i luften kan det bli en ny nedtur for Boeing om FAA reduserer ETOPS godkjennelsen ned fra 3 timer. Boeing selv hadde håp om å få den økt til 5,5 timer. Skjer dette kan mange selskaper kreve ytterliger erstattning..

Hvor alvorlig er det egentlig om de bare har ETOPS-120 sånn på kort tidsskala? Er det ikke egentlig bare LAN av dem som allerede har fått leveringer som egentlig gjerne kunne brukt B787 på noen av rutene? Jeg tenker først og fremst på SYD-SCL, der de nå bruker A340-300. Skulle tro det er blant de siste rutene de vil slutte å bruke A340 på uansett. Air New Zealand er vel de første som ikke kommer særlig langt uten ETOPS-180, men det er vel en stund til? Så jeg tenker at Boeing har kanskje et år på seg å fikse ETOPS-330, og det er ikke sikkert det er akutt krise med ETOPS-180 heller, mens batteri-problemene faktisk er akutt krise...

http://seattletimes.com/html/businesstechnology/2020812303_boeing787ungroundedxml.html
Man hevder at 787 snart er i luften. Om det blir så tidelig som i eftermiddag lokaltid eller om det blir etter NTSB høring onsdag/torsdag nesteuke står igjen å se. I slutten av neste uke burde vi allefall se den i luften. Med eller uten ETOPS redusering..

The Federal Aviation Administration (FAA) is expected to approve the Boeing 787 Dreamliner’s return to passenger service as early as Friday afternoon.
----------
Some in the industry believed the agency would not act before a National Transportation Safety Board (NTSB) hearing scheduled for next Tuesday and Wednesday.

Hvor alvorlig er det egentlig om de bare har ETOPS-120 sånn på kort tidsskala? Er det ikke egentlig bare LAN av dem som allerede har fått leveringer som egentlig gjerne kunne brukt B787 på noen av rutene? Jeg tenker først og fremst på SYD-SCL, der de nå bruker A340-300. Skulle tro det er blant de siste rutene de vil slutte å bruke A340 på uansett. Air New Zealand er vel de første som ikke kommer særlig langt uten ETOPS-180, men det er vel en stund til? Så jeg tenker at Boeing har kanskje et år på seg å fikse ETOPS-330, og det er ikke sikkert det er akutt krise med ETOPS-180 heller, mens batteri-problemene faktisk er akutt krise...

På denne siden har noen lagt inn hvordan man må fly om man bare har 6o min EToPS
http://boardingarea.com/blogs/thewa...r-can-a-dreamliner-go-with-a-60-minute-leash/

Dette er jo gode nyheter, ser ut til å løsne nå!

Sakset fra Seattle Times.

Boeing 787 pre-delivery flights back in the air
The FAA has granted permission for Boeing to fly routine pre-delivery check flights of the 787, a step toward returning the jet to passenger service.

By Dominic Gates

Seattle Times aerospace reporter

Boeing flew 787 Dreamliner No. 83, complete with its new battery system, on a routine pre-delivery check flight Thursday, signaling that the Federal Aviation Administration (FAA) will allow the planes to fly with passengers again very soon.

Hvor mange produserte fly må gjennom modifikasjonen? Hvor lang tid tar det pr. individ? Ser Kjos regner med at flyet kommer i juni, så det er vel ikke en 15 minutters quick fix :)

Det er en fler-steps prosedyre, men man jobber gjerne på flere fly samtidig. Boeing har ni teams 'på veien' som nå jobber seg rundt kloden. Flaskehalsen i Seattle er leverings- og testprosedyrer, men man regner med å være tilbake 'i rute' ca ved nyttår.

Heisann TCAS!

Hvor mange produserte fly må gjennom modifikasjonen? Hvor lang tid tar det pr. individ? Ser Kjos regner med at flyet kommer i juni, så det er vel ikke en 15 minutters quick fix :)

Det var 50 fly i service som skal modifiseres foerst og det tar mellom 4-5 dager per fly, da det er et par andre ting som ogsaa skal fikses. Som MOW nevner er det flere Boeing team som jobber med dette og etter som (in-service) flyene blir ferdige vil de starte paa de nye produksjonsflyene.

Dag

Heisann Frequent Traveller!

http://verovenia.wordpress.com/2013/04/19/huge-a330-order-is-in-the-pipeline/#comment-3863

Litt kaldt vann i ansiktet for ä holde tankene klare : hva vil det egentlig bety for 787-operatörene, dette ä leve videre (etter installasjon) med den säkalte "787 QuickFix Firebox" ?

Dette "787 QuickFix Firebox" uttrykket er et media oppdiktet uttrykk og har lite med realiteten aa gjoere. Hadde man orket aa sette seg inn i dette, inkludert det som ble presentert i Japan for et par uker siden, vil man fort forstaa dette... ;)

Dag

Heisann toftos!

Når rekner de med at første 787 flyr rute trafikk igjen ?

Som MOW nevner er det 10 Boeing AOG team som tar denne jobben og de er allerede i gang i Japan. For oss (UA) regner vi ca. en uke etter vi faar startet... saa i begynnelsen av mai... :)

Dag

Noen som vet om det finnes en oversikt når de enkelte operatørene får sine fly i lufta igjen? Skulle gjerne likt å vite når QR fikk sine på vingene igjen.

Jeg skal til LHR 9-12 MAI i år. Tror dere det er muligheter for å se 787 der?
og Qatar er vel det eneste flyselskapet som skal fly 787 til LHR?

Jeg skal til LHR 9-12 MAI i år. Tror dere det er muligheter for å se 787 der?
og Qatar er vel det eneste flyselskapet som skal fly 787 til LHR?

Ser dessverre ikke sånn ut. Qatar setter inn 787 på LHR 15. mai, Air India 16.mai og United ikke før 10.juni.

Back