Selvom flyet snart kan komme i luften kan det bli en ny nedtur for Boeing om FAA reduserer ETOPS godkjennelsen ned fra 3 timer. Boeing selv hadde håp om å få den økt til 5,5 timer. Skjer dette kan mange selskaper kreve ytterliger erstattning..
Hvor alvorlig er det egentlig om de bare har ETOPS-120 sånn på kort tidsskala? Er det ikke egentlig bare LAN av dem som allerede har fått leveringer som egentlig gjerne kunne brukt B787 på noen av rutene? Jeg tenker først og fremst på SYD-SCL, der de nå bruker A340-300. Skulle tro det er blant de siste rutene de vil slutte å bruke A340 på uansett. Air New Zealand er vel de første som ikke kommer særlig langt uten ETOPS-180, men det er vel en stund til? Så jeg tenker at Boeing har kanskje et år på seg å fikse ETOPS-330, og det er ikke sikkert det er akutt krise med ETOPS-180 heller, mens batteri-problemene faktisk er akutt krise...