Grounding av 787

Står det hvilke påkjenninger batteriet ble utsatt for? Boeing brekker også vinger på fly under sertifisering for å se hvor mye de faktisk tåler ... Blir ikke flydeler utsatt for slike påkjenninger hos Airbus?
 
Nå er det (igjen) snakk om å fjerne ETOPS-sertifiseringel eller redusere den til 120 minutter, noe som ville skape problemer for en del av ruteprogrammet - som f.eks. Boston-Tokyo ..

As Boeing works to regain permission for its 787 Dreamliner to resume flights, the company faces what could be a costly new challenge: a temporary ban on some of the long-distance, trans-ocean journeys that the jet was intended to fly.

Aviation experts and government officials say the Federal Aviation Administration may shorten the permitted flying time of the 787 on certain routes when it approves a revamped battery system. The plane was grounded worldwide two months ago after lithium-ion batteries overheated on two separate aircraft.

http://www.reuters.com/article/2013/03/27/us-boeing-787-range-idUSBRE92Q00920130327
 
??? Siste nytt fra Bloomberg, idag 27 mars 2013 :

By Chisaki Watanabe and Kyoko Shimodoi
March 27 (Bloomberg) -- A lithium-ion battery-pack produced
by a GS Yuasa Corp unit caught fire on March 18 at a Mitsubishi
Motors Corp. factory in Japan as it was being tested, Mitsubishi
Motors said today.

To andre momenter fra Bloomberg-artikkelen bør vel også fremheves:
We have been assured that the battery in question is fundamentally different from the 787 battery both in its construction processes, design, and chemistry,” said Marc Birtel, a Boeing spokesman.
og
The batteries are built at a different factory than those made for the 787 and the company is working with the automaker to find the cause of the fire, a GS Yuasa spokesman said by e- mail.
 
Modus Vivendi med Boeings QuickFix trykk-koker ?

... maa ikke oedelegge ting med viktige fakta fra samme artikkel ...
Media-nyheter kan tolkes pä mange vis, f.eks. Traders i Börsen er kjente for ä ha spesiell INSIGHT (teft, synskhet ?) mht hvordan global klokhet pävirker kurser. Hvordan tolker du selv nyheten fra Bloomberg ? Er Yuasa-aksjene et "kjöp" eller et "selg" ? Hendelsen som er rapportert gjelder (unscheduled, unprovoked, uncontrolled) brann i et Yuasa-laboratorium. Riktignok gjelder det her batterier tilegnet bil-industrien. Dag Johnsen sier at Lithium-ion (Cobalt) teknologien er "moden" ? Jeg sier at Yuasa arbeider med höy-teknologi(er) som Yuasa selv dessverre ikke enda fullt mestrer. Jeg sier at innlaeringen av Lithium-ion (Cobalt) elektrokjemiens reaktive, fint-fölende egenskaper hos Yuasa som en industri-aktör er (synligvis) pä full gang, og at det ser ut til at inntil videre er det premature ä ta denne teknologien (iallfall hva Yuasa angär ?) i kommersiell bruk. Yuasa arbeider med R&D, og som bevis kan man päpeke at (takk, LN-MOW !) MTBF/MTBUR ligger katastrofalt utenfor Etops 330/180, med andre konsekvenser ang. sikkerhets-forvaltning/omkostning av reserve-batterier "pä hylla" eller under transport i/til/fra rotable-pooler verden rundt osv osv.

Har jeg sakt noe galt, Tommy777 ?
http://www.bloomberg.com/news/2013-...e-as-more-batteries-overheat-tokyo-mover.html
 
Last edited:
Hangar melder at FAA anbefaler at maks flytid for flighter med B787 skal være to timer nå som flyvninger skal gjennopptas. Dette må da være en sikkelig smell for både Boeing og selskapene som har denne flytypen. Årsaken til dette er at de sier at grunnen til overopphetinga av batteriene ikke er funnet. Men etter hva jeg har skjønt er ikke flyet avhengig av batteriene under flight, da hver motor har to generatoer, samt at apu har en generator, og at apu kan startes airborn om nødvendig, samt RAT som aktiveres ved motorstans.

Kan ikke en løsning være å kun ladde via apu og groundpower, og kun forsyne flyets systemer under flight direkte ifra generatorene i motorene?
 
Last edited:
Hangar melder at FAA anbefaler at maks flytid for flighter med B787 skal være to timer nå som flyvninger skal gjennopptas.

Det er ikke korrekt. Se post #222. Det blir diskutert reduksjon eller full fjerning av ETOPS-sertifikasjonen, men foreløpig er det kun diskutert. Personlig tviler jeg at FAA bruker det som annet enn ris bak speilet.
 
c/o LeeHam.net sies det at trolig kunne batteri-problemene stemme fra andre, mer dypt-liggende, mer seriöse - GENERELLE - problemer med 787'ens elektriske system-arkitektur ? Etterhvert fremlegges nye 'historier' om andre 'tilfeller' hvor flyets elektriske systemer eller tilkoblete GPUs har blitt utsatt for skade/brann :

– November 9, 2010: 787 in-flight power panel fire – plane nearly crashes
– July 27, 2011: GPU plugged into 787 catches fire in Everett
– July 11, 2012: GPU plugged into 787 catches fire at Farnborough Air Show
– January 7, 2013: 787 Aft Battery catches fire at Logan, takes fire dept >1hr to extinguish
– January 16, 2013: 787 Forward Battery catches fire in flight – emergency landing at Takamatsu

Muligheten for "Ghosts" - gjemte ukjente Impedancer - i "ironbird" er ikke utelukket ... det er alle slike spökelser Bombardier for tiden arbeider med ä jakte vekk fra sin egen C-Series ironbird !
 
Det er vel håp om at det kan skje før 1. mai ... men byråkratiet kverner langsomt. Vi vil neppe få noe særlig forvarsel. Imidlertid holder Boeing allerede på å modifisere maskinene som er produsert, så flesteparten av de maskinene som er levert vil være luftdyktige så fort godkjennelsen kommer. Boeing har en 8-9 såkalte 'AOG-teams' (AOG=Aircraft On Ground) som nå jobber seg rundt kloden og modifiserer maskinene der de står.
 
c/o LeeHam.net sies det at trolig kunne batteri-problemene stemme fra andre, mer dypt-liggende, mer seriöse - GENERELLE - problemer med 787'ens elektriske system-arkitektur ? Etterhvert fremlegges nye 'historier' om andre 'tilfeller' hvor flyets elektriske systemer eller tilkoblete GPUs har blitt utsatt for skade/brann :

– November 9, 2010: 787 in-flight power panel fire – plane nearly crashes
– July 27, 2011: GPU plugged into 787 catches fire in Everett
– July 11, 2012: GPU plugged into 787 catches fire at Farnborough Air Show
– January 7, 2013: 787 Aft Battery catches fire at Logan, takes fire dept >1hr to extinguish
– January 16, 2013: 787 Forward Battery catches fire in flight – emergency landing at Takamatsu

Muligheten for "Ghosts" - gjemte ukjente Impedancer - i "ironbird" er ikke utelukket ... det er alle slike spökelser Bombardier for tiden arbeider med ä jakte vekk fra sin egen C-Series ironbird !

Lol. Som en god venn litt soer for her saa flott sa paa morran i dag via email:

"dette kommer ned paa chemtrails nivaaet"
 
... "dette kommer ned paa chemtrails nivaaet"
Ifölge Wikipedia oppstär chemtrails ganske höyt opp sä vi tar din post som en anerkjennelse : http://en.wikipedia.org/wiki/Chemtrail_conspiracy_theory

Litt mer seriöst, "ghosts" i ironbird-sammenheng er et elektro-teknisk konsept : det viser seg ä vaere meget vanskelig [helt umulig, er det mange som fremholder] ä fullt modellisere flyets elektriske system-arkitektur, med hundrevis av kilometer wiring, servo-motorer av alle mulige slags typer, generatorer, batterier og hva vet vi. Sammenlagt fär man en "grid" av komponenter som isolert virker som [R, C, L] med egen reaktivitet/resonnans-effekt ved pä- og av-kobling.

Prövene med Ironbird sikter bl.a. ä kartlegge og eliminere alle mulige former for ukjent/gjemt reaktivitet, fordi det ikke er önskelig ä leve med et elektrisk system som innebaerer "transient voltage/current surges" = "ghosts" (dette til fordel for Tommy777, som mener slikt er latterlig).
 
Last edited:
70% av all testing er gjennomfoert, man er ferdig neste uke. Etter det, er det opp til FAA. Saa faar vi se hvor lenge FAA Washington (som selvsagt er med paa hele prosessen i Seattle og har allerede godkjent planen gruppen har) foeler de trenger aa vente for at conspiracy theory bunchen og politikerne foeler at de har gjort grundig arbeide ;)

Saa skal jo alle maskinene oppgraderes med de nye fixene. Etter det er det tut & kjoer.

Tipper at vi ser foerste 787 tilbake i trafikk midten/slutten av april
 
http://seattletimes.com/html/businesstechnology/2020671693_boeingtestflightxml.html
Boeing will fly the demonstration flight Saturday for its 787 battery system certification, according to a source with knowledge of the details.

This is the one test flight mandated in the certification regime agreed to by the Federal Aviation Administration (FAA) for the fixes to the plane’s lithium ion batteries.

The jet is Dreamliner No. 86, a Boeing-owned production airplane built for LOT Polish Airlines.

Boeing has also been conducting ground tests, both in the lab and on Dreamliner No. 5, a test airplane.
 
Og Flyprats ut(sendte/skremte) er straks på vei opp til Everett for å sjekke at alt går greit for seg under dagens prøveflyving ;)
 
Fin vær får du, ser jeg ... tåka er vel iferd med å brenne bort.

image.cgi
 
Back
Top