Go2Sky for Norwegian med hendelse 04NOV16

Status
Not open for further replies.
Re: Go2Sky for Norwegian med hendelse 4NOV16

Hadde du også kjøpt billett hvis du visste på forhånd at de som skulle fly var disse to fra det innleide Slovakiske selskapet som ikke kunne følge prosedyrer, slo av motorer ved feiltagelse og glemte å sette trykk i kabinen?

Tja.. Jeg hadde vel det (selv om jeg ser hvor du vinkler dette og det eksemplet du bruker er satt på spissen - det er ingen rapport klar her).
Jeg har jo fivillig fløyet Balkan Airlines TU154, Pulkovo Airlines 134, Shanghai Airlines (hvor pilotene røykte med cockpitdøren åpen - dette i 2014) uten å bry meg en døyt.. (Jeg har fatisk også kjørt tuktuk gjennom Bangkok med hele famlilien).

Men hadde jeg vært litt mindre flynerd og noen fortalte meg (personlig ikke via forum) før jeg gikk ombord at dette tør de ikke selv - Nei.

Jeg slettet den antagelsen.
Det som imidlertid er systemet i NPM - New Public Management, som er styringssystemet i statsforvaltningen og statlige institusjoner, er at det drives målstyring.
Alt skal tells og måles og det er tilsynelatende kun økonomiske faktorer som måles. Stort sett knyttet til om en holder budsjett.
Bruk av bonus er heller ikke uvanlig i det offentlige på visse ledernivå.

Så får det være opp til enhver å vurdere om den enkelte mellomleder eller leder lar sin gjerning påvirkes av om hvorvidt han lykkes i å nå (de økonomiske) målene.

Dette er surr fra a til å. NPM er et prinsipp som går ut på å overføre styringsprinsipper i fra privat sektor over i offentlig forvaltning.
Det omfatter i stor grad beslutnings prosesser, ansvars og myndighetsfordeling og selvfølgelig økonomistyring. I bunn av dette ligger et lovverk som skal forvaltes og overholdes. Dette forvaltes ikke ved å "Telle eller måle" i forhold til budsjett osv.

Greit å våre litt på merke med hensyn til hvordan tilsynet jobber.

. selv om jeg ser hvor du vinkler dette og det eksemplet du bruker er satt på spissen - det er ingen rapport klar her).

Tviler på at vi får se noen rapport, både Norwegian og Verket vasket hendene og
Vrøvlet noe om at det gikk ikke på sikkerheten løs.:lol:
Fra det man leser og har hørt ser det dog litt verre ut:
Glemmer man å sette trykk på kabinen vil alle etter hvert sovne inn og flyet forsetter på autopilot til det er slutt på bensin. Kun et varsel system men en liten sikring (circuit breaker) passer på og setter på et horn hvis trykket i kabinen er det samme som trykket utafor.
Hvis det varsel systemet er ute av drift eller noen har kommet borti den sikringen, foreksempel ved vedlikehold og det blir ikke sjekket, da sovner alle.
(Malaysian 777 anybody?)
Det er også et automatisk system hvor maskene faller, om det systemet også funker.

Jeg har Air bags på bilen min, men gjør mitt aller beste, hver gang jeg kjører bil,
for å slippe å finne ut om Air bagene virker eller ikke.

Omvendt med denne flyturen her, de gjorde ikke sitt aller beste og paxen fant heldigvis ut at trykk alarmen virket, denne gangen.

Men hadde jeg vært litt mindre flynerd og noen fortalte meg (personlig ikke via forum) før jeg gikk ombord at dette tør de ikke selv - Nei.

Selv hadde jeg holdt meg unna en slik flytur hvis jeg visste at cockpit crewet var dårlig trenet og hadde lite disiplin og dømmekraft.
Å slå av begge motorene ved en feiltagelse er det ikke mye takhøyde for i fly bransjen. Selv på bakken kan det være alvorlig for man kan miste styring og bremser.

Tviler på at det kommer en rapport frem i offentligheten med det første.
Kontrakten er vel ikke fornyet og denne saken dysser nok ned for det var ingen skade skjedd, utenom prosedyrer og mangel på bruk av sjekklister da.

Det var også snakk om statistikk lenger opp på denne tråden: Quantas er på toppen sies det for dem har aldri kræsjet.
Kanskje en sannhet med modifikasjoner: Dem kræsjet et fly men gjorde sitt aller beste for å reparere og bygge det opp igjen nettopp for å unngå "hull loss" på statistikken. Mange som mente at flyet var total vraket og at det kostet mere å reparere enn det var verdt, men statistikken er jo også viktig.

I beste fall er "Ola Donk" ekstremt naiv om han ikke forstår at billetter til latterlig lave priser gjør noe med alle nivåer i flyselskapet; service, regularitet, arbeidsforhold og til syvende og sist sikkerheten.

Dette er kun udokumenterte påstander fra din side. Det er drøssevis av dokumenterbare tekniske, organisatoriske, økonomiske,
produktivetesmessige, konkurransemessige etc. etc.... årsaker til at prisene har falt dramatisk siden "the golden days" som ikke
berører sikkerheten som har fått billettprisene (enhetskostnadene) kraftig ned! Det har heller ikke såvidt meg bekjent
noen gang blitt dokumentert at den generelle sikkerheten har blitt dårligere i samme periode - tvert imot, det har blitt gjort store
dokumenterbare tekniske og organisatoriske framskritt på veldig mange områder som har bedret sikkerheten betraktelig.

Så med andre ord, resonnementet ditt holder ikke, det er IKKE riktig at lavere priser *nødvendigvis* går utover sikkerheten, regularitet, arbeidsforhold etc.
At det derimot har gått utover dere ansattes lommebok og produktivitet, er det vel liten tvil om, men det er en annen diskusjon.

W

And the plot thickens ...

Mange forklaringer har kommet fram i lyset i etterkant, men nå har Luftfart.Media fått hånd om en rapport oversendt fra en i kabinbesetningen til ledelsen i Norwegian. Denne rapporten bekrefter langt på vei den versjonen vi fortalte tirsdag.

– Jeg har jobbet her i seks år, og dette er den verste opplevelsen jeg har hatt

http://luftfart.media/2016/12/09/go...dette-er-den-verste-opplevelsen-jeg-har-hatt/

. berører sikkerheten som har fått billettprisene (enhetskostnadene) kraftig ned! Det har heller ikke såvidt meg bekjent
noen gang blitt dokumentert at den generelle sikkerheten har blitt dårligere i samme periode - tvert imot, det har blitt gjort store
dokumenterbare tekniske og organisatoriske framskritt på veldig mange områder som har bedret sikkerheten betraktelig.

Sikkerheten har øket ja, men ikke forde billett prisene gikk nedover, men tiltross.
Det har vært mye teknisk som har gjort merkbare forskjeller, EGPWS, TACAS og motorer som blir bare mer og mer driftsikre.
Jeg har selv jobbet for både low cost og etablerte flyselskaper og har gått frem og tilbake.
Stor forskjell når man ser det fra innsiden.
Skal det snues på hver krone i teknisk og i flyger trenings avdelingene så må det jo kuttes i svingene selv om alt holder seg innafor minstekravene til myndigheitene.
Et selskap jeg jobbet for betalte relativt lite og vi fikk flygere som ikke hadde noen andre plasser å få jobb.
En av mine jobber var å trene de, men måtte gi opp på enkelte og nektet å
Godkjenne noen få. Man måtte forklare det samme om og om igjen og enda satt det ikke godt.
(Må presisere at jeg her ikke snakker om Norwgian eller SAS, men om forskjellige flyger jobber jeg hadde i USA: Vært instruktør og Check Airman i både Aztec og jumbo)

Mange low-cost og pay-to-play selskaper som har kræsjet fly for det var mangel på talent i cockpit.

(En ulykke kan jo skje med alle, men noe som stikker seg ut hvis man må betale for å få jobb og deretter går i bakken for man kan ikke fly)

Ting ser ut til å "vinkles" eter personlige ønsker/status

Nå har vel også "legacy" selskaper sine "svin på skogen".
Som da at nærliggende selskap fikk sin B373-flåte "groundet.

Lite omtalt i mrdia (spesiellt Norske), da det sammenfalt med den tragiske
C-130-ulykken i Kebnekajse.

Føler meg ikke noe "mindre u
trygg" med Norwegian enn andre
Skandiviske selskaper !

Last edited:

synes det å si at noen flyselskaper er mere ''farlige'' og ''mindre trygge'' å fly med i det hele tatt blir litt absurd. alle flyselskap er i teorien trygge, da det er svæææært liten sjanse for at noe skal skje, uansett selskap. hadde et fly fra et selskap per et par tusen flygninger detti ned, så hadde jo selskapet uansett blitt groundet, eller ikke hatt god nok økonomi og ikke hatt nok passasjerer til å holde seg på beina.
Det å havne i en flyulykke er det svært liten sjanse for at man gjør, og det å da unngå noen selskaper blir tull.

Ting ser ut til å "vinkles" eter personlige ønsker/status

Nå har vel også "legacy" selskaper sine "svin på skogen".
Som da et nærliggende selskap fikk sin B373-flåte "groundet.

Lite omtalt i mrdia (spesiellt Norske), da det sammenfalt med den tragiske
C-130-ulykken i Kebnekajse.

Føler meg ikke noe "mindre u
trygg" med Norwegian enn andre
Skandiviske selskaper !

Jovisst har legacy svin på skogen og føler meg også trygg ombord på Norwegian flyene. Hadde jeg vært pax det den flyturen denne tråden dreier seg om så hadde jeg slett ikke følt med trygg, dessverre.

B-373-flåte grounded? 737 kanskje, SAS ? Husker ikke den historien.
Fulgte med på C-130J etterspillet, det var tragisk og unødvendig og med sikkert stort budskjett, splitter nytt fly og god trening. Hva kan man si, mennesklig feil tiltross for at oddsene var meget god fra begynnelsen av.

Mannen til kollegaen min er pilot og så lenge jeg har kjent dem har jeg sett på ham som sær og hysterisk fordi ha nekter å fly med både Norwegian og Ryanair pga at han mener at de ikke kvalitetssikrer flygerene sine godt nok. Og han vil heller ikke at kona skal fly med dem. Det var helt krise da vi skulle på leverandørbesøk i Danmark og pga flytidene bestilte vi billett med SAS på turen til og Norwegian på hjemturen. Var såvidt hun ble med.

Selv har jeg flydd en del med både Norwegian og Ryanair og jeg har aldri følt meg utrygg, men etter å ha lest denne tråden og en del om denne saken rundt omkring på nettet de siste dagene må jeg innrømme at skepsisen min har steget noen hakk.

. alle flyselskap er i teorien trygge,

Spikeren på hodet der, men i praksis er ikke alle like, bare utenpå.
Jeg har en liten liste av flyselskap jeg holder meg unna, men skal ikke spesifisere for da blir det krangel og argumenter.
Norwegian er dog ikke en av de.
Tror de kjører et bra program men litt slurvete med å leie inn enkelte aktører og derfor alle Kjevik overskriftene.
Også stadig flyger mangel med kanselleringer fordi piloter nekter å fly på ferie og fridager.
Når en flyger er trøtt og sliten kan det gå utover sikkerheten, men sier det på generelt grunnlag, ikke spesielt om Norwgian, eller Ryanair...

Grunnen til at du ikke har hørt sliker sammenligninger før er jo nettopp fordi det er absurd.. Det er jo ikke slik folk flest tenker..

Nei - du synes det er naivt, noen mener som deg og noen mener noe annet.

Slike påstander leser man ofte på dette forumet fra folk som er relatert til konkurrerende firmaer. Hvis dette er sant så er det jo komplett galskap som ville jo måtte føre til at man må legge ned Norwegian (og sikkert Ryanair osv..) umiddelbart.. Heldigvis for Norwegian blir ikke slike utsagn (ennå) tatt seriøst av kunder/media eller myndighetene.

Hvis det ikke er sant (jeg sier ikke at det er løgn) så er det ufattelig sjofel propaganda.

Poenget mitt igjen er at man skal ikke underestimere alt og alle som ikke jobber i flybransjen (og da svært spesifike selskap)

Du kan godt mene noe annet. Jeg har drevet med dette en del år nå og har en del innsikt i ting og tang. Du kan selvfølgelig ta min erfaring og kunnskap på nøyaktig dette emnet og kaste det i søpla. At du ikke heller tror på utsagnet fra DY-kapteinen får være din sak.

Dette er kun udokumenterte påstander fra din side. Det er drøssevis av dokumenterbare tekniske, organisatoriske, økonomiske,
produktivetesmessige, konkurransemessige etc. etc.... årsaker til at prisene har falt dramatisk siden "the golden days" som ikke
berører sikkerheten som har fått billettprisene (enhetskostnadene) kraftig ned! Det har heller ikke såvidt meg bekjent

Så med andre ord, resonnementet ditt holder ikke, det er IKKE riktig at lavere priser *nødvendigvis* går utover sikkerheten, regularitet, arbeidsforhold etc.
At det derimot har gått utover dere ansattes lommebok og produktivitet, er det vel liten tvil om, men det er en annen diskusjon.

W

Tja ..... du blir ikke akkurat expert av å lese statestikk W. og både friskt og ganske så arrogant å avfeie (som vanlig) det vi som sitter midt oppe i systemet sier! Du om det ;)

Tja ..... du blir ikke akkurat expert av å lese statestikk W. og både friskt og ganske så arrogant å avfeie (som vanlig) det vi som sitter midt oppe i systemet sier! Du om det ;)

Statistikk? Nå har vel jeg i motsetning til deg "lappen" i både økonomi og statistikk for den saks skyld. Men det er allikevel skremmende at
en som jobber i en bransje hvor enhetskostnader er alfa-omega tror at alt som påvirker enhetskostnadene (prisene til kunden)
innad i et flyselskap påvirker sikkerheten. Heller ikke hvilke ytre faktorer som har hatt påvirkning på flyprisene gjennom tidene.
Er det fagforeningen som har fortalt deg dette eller?

Når du i tillegg kaller folk som ikke tror på dine lite gjennomtenkte teorier for naive så bør du forvente å få et svar.

Siden du åpenbart ikke har forstått dette enda kan jeg jo komme med et par av de mest åpenbare tingene som har gjort at prisene har falt,
men som IKKE påvirker sikkerheten.
- Lønn, i "the golden days" tjente vel piloter minst 3 ganger det de gjør idag (inflasjonsjustert) og produktiviteten deres var elendig.
- Drivstoff-forbruk, moderne fly bruker utrolig mye mindre fuel pr sete enn før. Dette er det mange grunner til jeg ikke skal gå inn på her
(dette er også mitt fagfelt, så vi kan godt diskutere det også).

Så er det drøssevis av andre mindre åpenbare ting jeg kunne nevnt som heller ikke påvirker sikkerheten, men som påvirker enhetskostnadene.

God Jul

W

Statistikken sier at 8 av 10 som blir tatt i snøskred drikker kaffe.
Jeg drikker ikke kaffe da kan jeg jo ferdes mye tryggere i utsatte fjellsider enn de som drikker kaffe.
Statistikk er nettopp det, statistikk. Den kan brukes til de agendaer og formål man vil.

Flyselskap A driver trening av crew utover minstekravet til myndighetene, har en åpen "just culture" hva rapporteringer av hendelser angår og lærer av feil som blir begått. Crew vet hvor de er ansatt, føler seg verdsatt og at de er del av en større enhet. Har ryddige lønnsvilkår.

Flyselskap B driver ikke trening, kun sjekking av minimumskrav. Selskapet driver med ustrakte
Kreative løsninger på bemanning og flysiden. De kan ha egne fly operert av selskaper som har "pay to fly" i cockpit, den som har penger kjøper seg jobben. Kjekt hvis man ikke er så dyktig men har kapital. Kapteiner med minimumskrav til kaptein skal fungere som instruktører for de som har kjøpt seg inn i cockpit. Styrmann som har betalt 20.000 Euro for å få seg 500 timer kommer jo naturligvis til å si ifra på samme måte hvis det skjer noe ureglementert? I think not.
Det fine er jo at selskapet B er jo like trygt å fly med statistisk så da er jo alt i skjønneste orden.

Melding fra moderator

Tråden er stengt inntil videre, på grunn av personangrep og generelt usaklig diskusjonsnivå.

Status
Not open for further replies.
Back