Go2Sky for Norwegian med hendelse 04NOV16

Status
Not open for further replies.
Re: Go2Sky for Norwegian med hendelse 4NOV16

Selv synes jeg denne fra Hesthammer er ganske foroverlent:

https://insideflyer.no/innlegg-flysikkerheten-fare-kristiansand/

En flyvning der siste gjenstående barriere redder situasjonen to ganger, samt en take-off med mulig uavklart banelengde og performance, regnes altså som sikker.
Det første jeg tenkte på da jeg leste det innlegget var kommentarene til ledelsen i FlyDubai etter at et fly ble beskutt på vei inn for landing i Baghdad. De påstod hardnakket at det var feiring under et bryllup som hadde gått gale :lol: Hadde Hesthammar tatt for seg påstand etter påstand fra Avherald og kommentert/avvist hendelsesforløpet hadde jeg vært mer beroliget.

Det er den holdingen mot kunder av luftfart som irriterer meg mest med dette forumet. Tror dere virkelig nordmenn (eller Ola Dunk som vi ofte nedlatende blir kalt) vil dø for å spare penger? Vi bryr oss ikke om sikkerheten bare vi sparer penger? Slutt a - vær så snill.

Jeg brukte et eksempel tidligere som ble slettet, men prøver igjen: Det finnes familier som spiser på McDonalds istedenfor Alex Sushi selv om det er mye farligere (usunt), ....

Uff så leit .....

Å blande epler og pærer gjør ikke utsagnet mer korrekt av den grunn! I beste fall er "Ola Donk" ekstremt naiv om han ikke forstår at billetter til latterlig lave priser gjør noe med alle nivåer i flyselskapet; service, regularitet, arbeidsforhold og til syvende og sist sikkerheten.
Og de av dere som kommer rennende med at det er godkjent i henhold til EASA og derfor MÅ være SAFE ...... Get a grip!!

Last edited:

Uff så leit .....

Å blande epler og pærer gjør ikke utsagnet mer korrekt av den grunn! I beste fall er "Ola Donk" ekstremt naiv om han ikke forstår at billetter til latterlig lave priser gjør noe med alle nivåer i flyselskapet; service, regularitet, arbeidsforhold og til syvende og sist sikkerheten.
Og de av dere som kommer rennende med at det er godkjent i henhold til EASA og derfor MÅ være SAFE ...... Get a grip!!

Selvsagt påvirker lavere priser både det ene og det andre. Men for oss vanlige kunder koker det ned til at vi er langt mer fornøyd med tilbudet (ikke minst takket være Norwegian) og prisene nå enn slik stoda var for 20 år siden. Samtidig ser vi jo at sikkerheten i luftfarten i Vesten er bedre enn noen gang, basert på statistikk.

Forstår godt dere i bransjen som er frustrerte, samtidig vipper det litt over når man får følelsen av at noen bare går og venter (ja man kan vel nesten lese mellom linjene "håper) at det skal skje en ulykke med et lavprisselskap. De fleste, også Ola Dunk, har forståelse for at det ikke er spesielt bra med utrente piloter og personell som ikke snakker godt sammen, så det er godt at denne saken kommer opp - slik at både Norwegian og andre får rettet opp dette og forbedret sikkerheten.

Grunnen er nok at mens Norwegian og Ryanair ALDRI har hatt en eneste alvorlig ulykke så kan desverre ikke Legacy selskapene skryte av det samme. Det blir jo en direkte løgn!

Å kun bruke historiske data for å predikere dagens og fremtidig sikkerhetsnivå vil fort vise seg mangelfullt.

Forøvrig er det veldig mange andre parametre enn "alvorlig ulykke" som avgjør sikkerhetsnivået.
Det er en grunn til at selskaper med ulykker havnet på top 20-listen over verdens sikreste flyselskap, mens de du viste til ikke gjorde det.
De du viste til havnet heller ikke i 10 på topp i lavprisklassen.

http://www.airlineratings.com/news/630/who-is-the-worlds-safest-airline-for-2016
AirlineRatings.com’s rating system takes into account a range of factors related to audits from aviation’s governing bodies and lead associations as well as government audits and the airline’s fatality record. AirlineRating.com’s editorial team, one of the world’s most awarded and experienced, also examined each airline’s operational history, incident records and operational excellence to arrive at its top twenty safest airlines.

Og det vil jeg regne med gjelder de fleste kunder av flyselskaper.. Det er ikke alltid kunden har feil og det er svært artig å se hvordan bransjen forandrer seg på grunn av selskaper som tenker nytt.

Hvis du er i bransjen vil jeg også bruke ordet trist - og det er da den kundeforakten som skinner gjennom.. Hadde noen andre leverandører omtalt kundene sine slik så hadde det blitt rabalder og man får håpe at de ansatte hos disse leverandørene hadde haTT gode fagforeninger som passet på dem når effekten av holdingen lot seg merke .

Jeg tror årsaken er at folk ser på luftfart som "ett enhetlig system" sikkerhetsmessig, at de er likegyldige til hvilket selskap man flyr med.

Nei, det tror jeg bestemt at det ikke er riktig.

Et eksempel kan være SAS og Q400. Da SAS hadde to alvorlige hendelser i løpet av noen dager, ble det i praksis umulig for SAS å selge billetter på denne flytypen. Kundene gjorde ei vurdering, riktig eller ikke, om at de ikke ønsket å fly med en flytype de oppfattet som usikker.

Jeg tror mange unngår ukjente flyselskaper, ukjente flytyper eller selskaper fra land de ikke stoler på. Eller propeppfly, for den saks skyld.

Derimot er det veldig få som vurderer Norwegian eller Ryanair som så usikre at man unngår å fly dem. Og for å være helt ærlig, så tror jeg det er er riktig vurdering.

Folk flest har vel nesten like mange ulike oppfatninger om hva folk flest tenker som det er antall mennesker i dette land. Min oppfatning er at folk flest i aller høyeste grad bryr seg om hvilket flyselskap de skal fly med. Nordmenn er skeptiske av natur.

Formildende omstendigheter kan være når anerkjente bolag som SAS selger forbindelser videre til selskap man ikke kjenner til, men antar er "innafor" siden SAS går gode for de.

Men dette er vel strengt tatt veldig på siden av hva denne tråden egentlig handler om.

Et eksempel kan være SAS og Q400.

Ikke uenig, jeg burde tatt forbehold om kortvarige magerefleksene i etterkant av hendelser, og de mer generelle holdningene rundt ukjente selskaper fra fjerne strøk. Men fortsatt er det slik at den store mengden av passasjerer f.eks. ikke bryr seg om hva slags chartefly de drar med så lenge selskapet ikke er blitt "berømt" på grunn av en hendelse. Folk flest har ikke et nyansert forhold til valg av flyselskap, og de færreste leser AVHerald til daglig...

Og det vil jeg regne med gjelder de fleste kunder av flyselskaper.. Det er ikke alltid kunden har feil og det er svært artig å se hvordan bransjen forandrer seg på grunn av selskaper som tenker nytt.

Hvis du er i bransjen vil jeg også bruke ordet trist - og det er da den kundeforakten som skinner gjennom.. Hadde noen andre leverandører omtalt kundene sine slik så hadde det blitt rabalder og man får håpe at de ansatte hos disse leverandørene hadde haTT gode fagforeninger som passet på dem når effekten av holdingen lot seg merke .

Jeg betakker meg for at du tillegger meg holdninger og legger ord i min munn! Jeg forakter overhodet ikke mine passasjerer men forakter de som forsvarer nye strukturer og selskapsmodeller som undergraver sikkerheten og arbeidsvilkårene i bransjen bare for å få latterlig billige billetter. SHAME on them.

Last edited:

Det er den holdingen mot kunder av luftfart som irriterer meg mest med dette forumet. Tror dere virkelig nordmenn (eller Ola Dunk som vi ofte nedlatende blir kalt) vil dø for å spare penger? Vi bryr oss ikke om sikkerheten bare vi sparer penger? Slutt a - vær så snill.

Jeg brukte et eksempel tidligere som ble slettet, men prøver igjen: Det finnes familier som spiser på McDonalds istedenfor Alex Sushi selv om det er mye farligere (usunt), det finnes folk som kjører små Audier når det er langt tryggere å kjøre Mercedes GLS.

Tror mange nordmenn hare en minimumsutdannelse og vet at statistisk så er det å fly noe så inne i hampen trygt (forhold til turen ut til flyplassen osv) og jeg tror de fleste regner med at flyselskapene og myndighetene har noenlunde kontroll på dette.

Sorry - men den er blitt brukt alt for mye nå. Det er ikke en overklasse der ute som flyr dyrt fordi de er så glad i barna sine.

Jøss, det var noen sammenligninger jeg ikke har hørt før. Det eneste som kan sammenlignes her er vel prisen på en 10-bits sushi og prisen på en flytur til London.

Som sagt tidligere, å kun stole på myndigheter (europeiske og norske) som ofte setter økonomi foran sikkerhet, er naivt. Man har sett altfor mange eksempler på dette. Man kan selvfølgelig bare avfeie det argumentet og stikke hodet i sanden. Your choice.

Du sier at det ikke finnes en overklasse der ute som flyr dyrt fordi de er glad i barna sine. Jeg vil ikke si at de flyr dyrt eller at de er en overklasse, men det finnes de som velger selskap utfra hvordan de oppfatter dette selskapet sikkerhetsmessig. Jeg snakket med en DY-kaptein, og han sjekket alltid crewlisten før han sendte sin familie med en DY-flight. Jeg synes det er helt utrolig og skremmende. Det ville aldri falt meg inn å gjøre det samme i mitt selskap.

Jøss, det var noen sammenligninger jeg ikke har hørt før. Det eneste som kan sammenlignes her er vel prisen på en 10-bits sushi og prisen på en flytur til London.

Grunnen til at du ikke har hørt sliker sammenligninger før er jo nettopp fordi det er absurd.. Det er jo ikke slik folk flest tenker..

Som sagt tidligere, å kun stole på myndigheter (europeiske og norske) som ofte setter økonomi foran sikkerhet, er naivt.

Nei - du synes det er naivt, noen mener som deg og noen mener noe annet.

Jeg snakket med en DY-kaptein, og han sjekket alltid crewlisten før han sendte sin familie med en DY-flight. Jeg synes det er helt utrolig og skremmende. Det ville aldri falt meg inn å gjøre det samme i mitt selskap.

Slike påstander leser man ofte på dette forumet fra folk som er relatert til konkurrerende firmaer. Hvis dette er sant så er det jo komplett galskap som ville jo måtte føre til at man må legge ned Norwegian (og sikkert Ryanair osv..) umiddelbart.. Heldigvis for Norwegian blir ikke slike utsagn (ennå) tatt seriøst av kunder/media eller myndighetene.

Hvis det ikke er sant (jeg sier ikke at det er løgn) så er det ufattelig sjofel propaganda.

Poenget mitt igjen er at man skal ikke underestimere alt og alle som ikke jobber i flybransjen (og da svært spesifike selskap)

Slike påstander leser man ofte på dette forumet fra folk som er relatert til konkurrerende firmaer. Hvis dette er sant så er det jo komplett galskap som ville jo måtte føre til at man må legge ned Norwegian (og sikkert Ryanair osv..) umiddelbart.. Heldigvis for Norwegian blir ikke slike utsagn (ennå) tatt seriøst av kunder/media eller myndighetene.

Hvis det ikke er sant (jeg sier ikke at det er løgn) så er det ufattelig sjofel propaganda.

Poenget mitt igjen er at man skal ikke underestimere alt og alle som ikke jobber i flybransjen (og da svært spesifike selskap)

Alt du kommenterer SudCaravelle, er gjennomsyret av din mening om at alt er fint og greit. Du kommenterer med utgangspunkt i "alt negativt om bransjen stammer fra bitre arbeidere som jobbere i konkurrerende selskap". Du besvarer ikke spørsmålene, og problemene relatert til f.eks:

*Jeg er 100% "unaffilated" noen selskap. Jeg bor ett sted i Europa, og vil gjerne hjem til familien i Norge uten å gjøre meg fattig. Allikevel har jeg også hørt fra mine venner i Norwegian at de sjekker crewliste før de sender familien avgårde. Hva skal du unnskylde det med? Hva om noen i Norwegian sier dette til deg, hva skal du unnskylde det med?
*Luftfartstilsynet i Norge har åpenbart like stor kontroll og innflytelse på norsk luftfartssikkerhet, som mattilsynet har kontroll og innflytelse på norsk dyrevern. Mao, ~ null. Hva skal du unnskylde det med?

Jeg har i en årrekke reist mer enn "folk flest", og med få unntak følt meg trygg ombord i fly.
Dette uavhengig av flyets nasjonalitet og alder.
Grunnen har vært visshet om at sikkerhet har vært industrien sin prioritet nummer 1.

Oljeindustrien har i mange år hatt flyindustrien som forbilde og jobbet målbevisst for å oppnå samme systematikk for kontinuerlig forbedring, erfaringstilbakeføring og låsing av vedlikeholdssystemer og rutiner.

Av den grunn har oljeselskaper (jeg vil ikke si at alle har jobbet på samme måte) hatt en sterk fokusering på rapportering av hendelser.
Noe av det første jeg ble introdusert til for titalls år siden var pyramiden som illustrerer at den store fatale ulykken som toppen av pyramiden representerer, er resultatet av alle de små hendelsene, stille avvik, brudd på rutiner, manglende barrierer som skjer. Hver gang slike hendelser skjer flylles glasset litt, og en dag er det plutselig fullt.

Når samfunnet har utviklet seg dit hen at den eneste målbare verdien er bunnlinjen, det være seg hos flyselskaper, Luftfartstilsynet, ja faktisk hos alle, på grunn av at bedrifter og organisasjoner har skiftet fra å være teknologistyrt til økonomistyrt, da mister en etterhvert fokus på viktige sikkerhetsparametre.

Når jeg ser hvordan Norwegian sin sjefsflyger, Luftfartstilsynet, og andre aktører bagatelliserer klare rutinebrudd, blir jeg oppriktig opprørt.

Når ansvaret for å granske en hendelse knyttet til en Norwegian flyging med et norskregistert fly malt i Norwegian farger og logo mellom Kristiansand og Oslo, ligger hos noen i Slovakia, da blir jeg livredd.
Jeg vil tenke meg om grundig før jeg setter meg i et Norwegian fly neste gang. Det som skjer et et resultat av Norwegian sin forretningsmodell. Jeg vil bidra minst mulig til at den modellen videreutvikles i samme spor

Last edited:

Luftfartstilsynet unnlater å sjekke luftfartspersonnell fra 3. land fordi det er for kostbart. Skal de gjøre det går det ut over bunnlinjen og avdelingsdirektør for aktuelle avdeling får sikkert ikke ikke bonus. Da er det letter å drive ansvarsfraskrivelse og sende ansvaret videre i kjeden.

Nå synes jeg du skal være litt forsiktig med påstandene dine: At ansatte i Luftfartstilsynet lar være å gjøre jobben sin, for de tjener personlig på å la være. Det er en ekstremt stygg påstand.

Det er ikke slik at ansatte i norske tilsyn har bonusbasert lønn. Du kommer altså med beskyldninger mot Luftfartstilsynet som er basert på usannheter.

Ettersom du baserer deler av argumentasjonen din på løgn (eller usannheter, som jo er mye det samme), er det riktig av meg å ta noe av det andre du sier seriøst?

Ikke sikkert at argumentasjonen er løgn! Kan faktisk være ironi, misforståelse, uvitenhet, fremheving av poenget, etc. Må ikke være så hårsår da bare fordi noen skriver noe man kanskje har en annen oppfatning av, eller hva?

Nå synes jeg du skal være litt forsiktig med påstandene dine: At ansatte i Luftfartstilsynet lar være å gjøre jobben sin, for de tjener personlig på å la være. Det er en ekstremt stygg påstand.

Det er ikke slik at ansatte i norske tilsyn har bonusbasert lønn. Du kommer altså med beskyldninger mot Luftfartstilsynet som er basert på usannheter.

Ettersom du baserer deler av argumentasjonen din på løgn (eller usannheter, som jo er mye det samme), er det riktig av meg å ta noe av det andre du sier seriøst?

Jeg slettet den antagelsen.
Det som imidlertid er systemet i NPM - New Public Management, som er styringssystemet i statsforvaltningen og statlige institusjoner, er at det drives målstyring.
Alt skal tells og måles og det er tilsynelatende kun økonomiske faktorer som måles. Stort sett knyttet til om en holder budsjett.
Bruk av bonus er heller ikke uvanlig i det offentlige på visse ledernivå.

Så får det være opp til enhver å vurdere om den enkelte mellomleder eller leder lar sin gjerning påvirkes av om hvorvidt han lykkes i å nå (de økonomiske) målene.

Politiet i Bergen unnlot å aksjonere mot kjent narko kriminalitet fordi de ikke hadde budsjett. Manglende bevilgninger ble ikke rapportert oppover i systemet til bevilgende myndigheter - department og Storting. Så kan en lure på hvorfor slike ting skjer i offentlig forvaltning

Last edited:

Alt du kommenterer SudCaravelle, er gjennomsyret av din mening om at alt er fint og greit. Du kommenterer med utgangspunkt i "alt negativt om bransjen stammer fra bitre arbeidere som jobbere i konkurrerende selskap". Du besvarer ikke spørsmålene, og problemene relatert til f.eks:

*Jeg er 100% "unaffilated" noen selskap. Jeg bor ett sted i Europa, og vil gjerne hjem til familien i Norge uten å gjøre meg fattig. Allikevel har jeg også hørt fra mine venner i Norwegian at de sjekker crewliste før de sender familien avgårde. Hva skal du unnskylde det med? Hva om noen i Norwegian sier dette til deg, hva skal du unnskylde det med?
*Luftfartstilsynet i Norge har åpenbart like stor kontroll og innflytelse på norsk luftfartssikkerhet, som mattilsynet har kontroll og innflytelse på norsk dyrevern. Mao, ~ null. Hva skal du unnskylde det med?

Nå har vel jeg fått råd om å ikke svare deg tildilgere Polaris, men jeg har litt god tid i dag så la gå..

Jeg ser ikke hvilke spørsmål jeg skal bevare? Hvis noen fra Norwegian sier til meg at det er farlig å fly med dem så vil jeg nok revurdere det ja - men det har jeg eller ingen jeg vet om (ikke forum) opplevd. Det blir en ganske merkelig problemstilling. Det er jo akkurat her jeg nesten blir litt skeptisk..

Du nevner (ironisk nok) gjenomsyret av en mening.. Poenget mitt (som jeg ikke kommuniserer godt nok) er jo nettopp at jeg synes det er en smule gjenomsyret det som kommer mot Norwegian på dette forumet og det er uvanlig mange udokumeterte kilder som kommer med svært sterke påstander som jeg synes er merkelig at myndigheten ikke tar tak i.

Det blir mye synsinger og meninger, men jeg tror jeg er inne på noe at forbrukerene er ikke så dumme som noen skal ha det til her inne. Hvis jeg har formulert det som bittre arbeidere osv så beklager jeg det.

Jeg liker barna mine, har sikkert en snitt IQ (muligens rett under), har aldri blitt kalt gjerrig (men mye annet), kan litt over snittet om fly og flybransjen (langt under snittet på dette forumet) men ville gledelig sent dem med Norwegian hvis det passet rutemessig. Jeg hadde dog ikke kjørt dem til Gardermoen i en tolv år gammel Polo med kjipe barneseter fra finn.no da det faktisk er litt farlig.

. Jeg liker barna mine, har sikkert en snitt IQ (muligens rett under), har aldri blitt kalt gjerrig (men mye annet), kan litt over snittet om fly og flybransjen (langt under snittet på dette forumet) men ville gledelig sent dem med Norwegian hvis det passet rutemessig. Jeg hadde dog ikke kjørt dem til Gardermoen i en tolv år gammel Polo med kjipe barneseter fra finn.no da det faktisk er litt farlig.

Hadde du også kjøpt billett hvis du visste på forhånd at de som skulle fly var disse to fra det innleide Slovakiske selskapet som ikke kunne følge prosedyrer, slo av motorer ved feiltagelse og glemte å sette trykk i kabinen?

?

Utrolig hva man kan slenge ut av seg, men man for ta det som uttrykk for en total manglende kjennskap til norsk luftfart og tilsynet.

Status
Not open for further replies.
Back