Go2Sky for Norwegian med hendelse 04NOV16

Status
Not open for further replies.
Re: Go2Sky for Norwegian med hendelse 4NOV16

Hvordan kan man egentlig sikre seg ved bestilling hos Norwegian, at man får Norwegian og ikke et annet selskap? Kan man endre reisen dersom det viser seg å være Go2Sky som flyr? Når man bestiller hos for eksempel. SAS får man jo opp #operated by

Tror det bare kommer en sms. Kan ikke huske å sett det i bestillingsprosessen.
Nå er heldigvis Go2xxxx ute for denne gang!

Eksempel fra i sommer.

Norwegian would like to inform that your flight DY620 will be operated by Denim Air, Fokker 100. The departure time, flight number and booking reference is the same. Please note you are allowed 6 kg of carry-on baggage (one piece). Two x 20 kg checked baggage is available against a fee on LowFare tickets (included on Flex tickets). If you choose not to travel, we can offer you a free change or a full refund by contacting our Contact Centre by phone +47 21 49 00 15. Please note: Other conditions may apply to tickets booked as part of a package (flights + hotel) or booked through a travel agency. Norwegian apologize for the inconvenience.

Tror det bare kommer en sms. Kan ikke huske å sett det i bestillingsprosessen.
Nå er heldigvis Go2xxxx ute for denne gang!

Eksempel fra i sommer.

Norwegian would like to inform that your flight DY620 will be operated by Denim Air, Fokker 100. The departure time, flight number and booking reference is the same. Please note you are allowed 6 kg of carry-on baggage (one piece). Two x 20 kg checked baggage is available against a fee on LowFare tickets (included on Flex tickets). If you choose not to travel, we can offer you a free change or a full refund by contacting our Contact Centre by phone +47 21 49 00 15. Please note: Other conditions may apply to tickets booked as part of a package (flights + hotel) or booked through a travel agency. Norwegian apologize for the inconvenience.
Jeg er ingen ekspert på dette, men flighten 4. november og Denim-flightene i sommer er vel ikke helt sammenlignbare? Med Denim var vel både fly og mannskap - både cockpit og cabin - innleid, mens i denne saken var det vel bare cockpit som var innleid? Fly og mannskap tilhørte vel Norwegian (jeg orker ikke sette meg inn i hvilket av Norwegians underselskap det evt. er snakk om).

Men uansett så hadde det vært en fin ting om Norwegian kunne opplyst, ved kjøp av billett, at deler av mannskap er innleid, og hvilket selskap de er innleid fra. Så flere kan få øynene opp for hvordan de holder på.

Jeg fløy LN-NII til Stockholm for noen uker siden, kan ikke huske at det ble opplyst i forkant om at det var Go2 som skulle operere denne....

Fløy med to fra Go2Sky i snuten av flyet fra Bergen til Oslo tidligere i høst. Veldig hyggelig kabinbesetning, men det var helt tydelig at det var noen problemer. Uvanlig mye fram og tilbake etter boarding. Inn og ut av cockpit, vifting med armer og oppgitt blikk fra besetningen. Bedre ble det ikke da kapteinen (tror jeg) kom på anlegget for den obligatoriske infoen om turen. Fikk med meg flytiden og at vi skulle til Oslo, resten var helt umulig å forstå. Jeg tror han prøvde å forklare hvorfor vi var forsinka. En hører jo litt dårlig engelsk av og til, men da oftest på uttale og setningsbygging. Men her var det tydelig at grunnleggende kjennskap til engelsk manglet. Fikk litt inntrykket av språkkunnskapene var på nivå med det hos gateselgere i diverse eksotiske land... Forskjellen er vel at en av de utrolig nok har klart å utdanne seg til pilot, den andre har skaffet seg noen kasser med juggel som skal selges :P

Dette er litt off topic:

Har flydd Norwegian litt i det siste og har lagt merke til at det på minst 2 flighter ikke har vært et ord fra cockpit under hele turen. Er det grunn til å mistenke at det sitter flere der foran som ikke er stødige i norsk og engelsk eller er bare DY pilotene litt mindre snakkesalige enn hva jeg har opplevd før.

http://luftfart.media/2016/12/06/norwegian-ingen-planer-om-a-bruke-go2sky-fremover/

Helt utrolig hvor denne bransjen har beveget seg. Kapasitetsproblemer i november?! Hvor mange fly er ikke parkert for vinteren...?

Leser daglig at Norwegian sliter med å rekruttere piloter, og at de sliter med pilotmangel. Må bare le av hele greia. Kjenner til flere som kunne vurdert Norwegian sett tilbake, meg selv bla., men som kun får/fikk tilbud om ansettelse på kontrakt i utlandet. Forstår det dersom basene hjemme i Skandinavia er fulle, men nei - Norwegian fortsetter med outsourcingen sin. Nå har vi fått Slovakiske piloter på hjemmebane som flyr Kjevik-Gardermoen.. Hvor skal dette ende? Synd å si det, men spørst om menneskeliv må gå tapt før politikerene får opp øynene sine.

Er som du sier en stor jævla bløff. Sitter mange av oss skandinaver på utebaser vi ikke vil ha, mens engelskmenn og store mengder kadetter fra Nederland har sklidd inn i core etter linetraining. Så om noen lurer på hvorfor det er så stille fra cockpit, og det blir mindre og mindre informasjon gitt på norsk; vel...

Er som du sier en stor jævla bløff. Sitter mange av oss skandinaver på utebaser vi ikke vil ha, mens engelskmenn og store mengder kadetter fra Nederland har sklidd inn i core etter linetraining. Så om noen lurer på hvorfor det er så stille fra cockpit, og det blir mindre og mindre informasjon gitt på norsk; vel...

http://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-...orbundet-frykter-utflagging-av-arbeidsplasser

Neinei, nå får du slutte med skremselspropagandaen. Norwegian har ikke flagget ut en eneste norsk arbeidsplass :lol:

– Alle hos oss får faste ansettelser og lokale vilkår. Nå må det snart bli en slutt på denne skremselspropagandaen fra fagforeningshold, sier Sandaker-Nielsen

Go2Sky startet å operere LN-NII 7. juni, altså i går kveld gikk testperioden/halvårskontrakten ut, så at de sluttet å operere LN-NII har nok ikke noe med hendelsen å gjøre. MEN om det blir noe av avtalen fra Januar blir spennende å se på.

Har forøvrig prøvd å søke opp hvordan andre selskaper som CSA/passasjerer har opplevd Go2Skys operasjoner, men finner lite. Det er jo ganske nytt selskap egentlig.

Ser ikke grei ut denne hendelsen.

Men i debatten som går undrer jeg over en ting: Er utenlandske piloter dårligere enn skandinaviske? Jeg snakker da på generelt grunnlag, ikke på denne hendelsen.

Er det da farligere å fly KLM, Swiss, British Airways, Lufthansa m.fl hvis utenlandske piloter er å regne som dårlige? Dumt spørsmål kanskje, men ut fra det jeg leser så får jeg følelsen av det.

Ser ikke grei ut denne hendelsen.

Men i debatten som går undrer jeg over en ting: Er utenlandske piloter dårligere enn skandinaviske? Jeg snakker da på generelt grunnlag, ikke på denne hendelsen.

Nei, det er bare tull å generalisere slik. Det som teller er trening, erfaring, firmakultur, CRM, personlig innstilling ... Du finner 'dårlige piloter' i de beste selskaper og 'gode piloter' i de dårligste. Gi folk skikkelige verktøy og gode arbeidsforhold så har geografi ingenting å si.

Nei, det er bare tull å generalisere slik. Det som teller er trening, erfaring, firmakultur, CRM, personlig innstilling ... Du finner 'dårlige piloter' i de beste selskaper og 'gode piloter' i de dårligste. Gi folk skikkelige verktøy og gode arbeidsforhold så har geografi ingenting å si.

Den der er jeg helt enig i.
Det kan være litt av hvert i alle selskap, men et selskap med god økonomi og gode prosedyrer og "strenge" krav så kan det gjerne være mindre ulykker og mindre tvilsomme forhold. Kan vel nå trekke frem Charter flyet fra Bolivia som ikke hadde nok drivstoff til å komme frem med litt normal holding.:angry:

Kan vel nå trekke frem Charter flyet fra Bolivia som ikke hadde nok drivstoff til å komme frem med litt normal holding.:angry:

Hva som er årsakene bak den ulykka tror jeg vi lar kommisjonen finne ut av. Nå blir det bare spekulasjoner hva som ligger bak den ulykka, og spekulasjoner på dødsulykker har vi lang tradisjon for å holde oss unna.

Hmmm... Saken om Widerøe sin hendelse på Svolvær i 2010 har gått meg hus forbi. Men ikke Go2Sky og deres "profesjonelle" utførelse av den aktuelle flyvningen som diskuteres.

Men midt oppi alt dette er det ikke DY eller Go2Smash..Sky som gir meg kalde grøss, men vårt eget Luftfartstilsyn og deres ufattelig amatørmessige håndtering av denne og flere andre hendelser.

Ila av min tid med flyverutdannelse (modulært FAA til EASA), hadde jeg nok med tilsynet å gjøre for å få svar. I et tilfelle ble mitt spørsmål besvart med at "vi vet ikke, men våre advokater ser på det nå". Det var i overgangen til EASA sitt nye regelverk. Mye forviklinger gjør jobben deres desto vanskeligere. Ikke rart de roter!

Nå forstår jeg mindre av hvorfor fagforeninger er så bekymret for helikoptersikkerheten om man innfører felleseuropeiske regler til Norge.

Tilsynet har nok å holde styr på og slik de glipper å kontrollere så viktige saker som dette (samt deres egen innrømmelse av manglende kapasitet http://www.bt.no/nyheter/innenriks/Krever-styrking-av-Luftfartstilsynet-323593b.html) har jeg ikke noe tro på at de henger fullt med i offshore-sektoren heller.

Samtidig blir det for lett å kun skylde på tilsynet. De har tross alt meldt ifra om at de trenger mer ressurser for å gjøre jobben sin skikkelig, uten at dette ser ut til å ha hjulpet nevneverdig for pengebevligninger.

Men dette får med stor sannsynlighet bare fortsette. Det er ikke et spørsmål om hvis vi får en ny alvorlig ulykke i norsk luftrom, men når!

Intelligent konklusjon.

Sånn for å kverulere, så er det faktisk en statistisk sett strålende konklusjon. Sjansen for at vi får en alvorlig ulykke er jo mye større enn sjansen for at vi vi ikke får det - sett i et evighetsperspektiv.

Hva som er årsakene bak den ulykka tror jeg vi lar kommisjonen finne ut av. Nå blir det bare spekulasjoner hva som ligger bak den ulykka, og spekulasjoner på dødsulykker har vi lang tradisjon for å holde oss unna.

Ikke mye spekulasjon om HVA skjedde, det er ganske klart allerede.
HVORFOR noe slikt kan skje kan vel granskes, men dog, det ser ganske opplagt ut, jeg skal dog spise hatten min hvis noe helt overaskende kommer frem i rapporten. :cry:

Etter noen år i denne bransjen blir det bare lettere å se på det store bildet hver gang det er en alvorlig ulykke. Unntakene er dog mange, som Malaysia Airlines 777 som ble sporløst borte. Har hørt alle teorier, men har ikke peiling på hva som egentlig hendte.
Får av og til spørsmål siden jeg er "fagmann", men sier at jeg har ikke peiling.
I Colombia derimot trenger man ikke å være spåmann for å trekke enkle konklusjoner. :old

Dagbladet fortsetter saken i dag:
http://www.dagbladet.no/nyheter/for...elliserer-saken-gjor-det-meg-opprort/65506412
Biter meg egentlig mest merke i uttalelsen til den såkalte lederen for det såkalte tilsynet.
Slike hendelser skal ikke skje og vi har stor forståelse for at situasjonen ble oppfattet som dramatisk. Samtidig er det viktig å understreke at flyets varslingssystemer fungerte som de skulle, og det var ingen reell fare for sikkerheten til passasjerene, sier Steinland.
Må være kjekt å ha en jobb der den eneste arbeidsoppgaven på dagsorden er å finne på nye måter for ansvarsfraskrivelse. :headbang

Tikket inn en pressemelding / innlegg fra Norwegian:

http://media.norwegian.com/#/news/innlegg-flysikkerheten-var-ikke-i-fare-i-kristiansand-205165
(Velger å lime inn hele greia siden det kom som en pressemelding)

De siste dagene har en rekke norske medier omtalt en hendelse med et innleid Norwegian-fly i Kristiansand, hvor det skapes et inntrykk av at Norwegian ikke tar hendelsen på alvor og at selskapet ikke er opptatt av sikkerhet. Disse påstandene er feil og alvorlige.

Sikkerheten går foran alt annet vi gjør og den går vi aldri på akkord med. Det norske Luftfartstilsynet, Norwegian selv og selskapet som gjennomførte flygningen har alle konkludert med at det ikke var noen reell fare for sikkerheten til passasjerene eller besetningen. Det ble imidlertid avdekket flere brudd på prosedyrer og rutiner, og vi iverksatte derfor umiddelbart en grundig undersøkelse av hendelsen. Go2Sky, som gjennomførte den omtalte flygningen for Norwegian, har også gjort sin egen undersøkelse av hendelsen. Et eksempel på prosedyrebrudd var at en av de kabinansatte ikke var på plassen sin da flyet startet å akselerere. Han satt imidlertid på plassen sin før flyet forlot rullebanen.

Norwegian har en meget god sikkerhetsstatistikk, og blant alle bransjekolleger jeg har lært å kjenne gjennom mine 30 år som pilot, er sikkerhet førsteprioritet. I Norwegian gjennomsyrer sikkerhetsarbeidet alt vi gjør, og våre rutiner og prosedyrer blir sågar brukt som eksempler for andre samfunnsområder, som sykehus og helse. Luftfarten er dessuten en svært godt regulert bransje med blant annet sentrale institusjoner som det europeiske sikkerhetsorganet EASA og nasjonale myndigheter. Det betyr at piloter fra ulike selskaper, uansett europeisk nasjonalitet og ansettelsesforhold, følger samme regelverk.

Jeg forstår at våre passasjerer blir bekymret når de leser medieoppslag om manglende sikkerhet. Jeg forstår at hendelser om bord kan virke skremmende. Til dere vil jeg si at selv om det kan oppstå brudd på prosedyrer betyr ikke det at flysikkerheten er i fare. Våre systemer (i likhet med andre) er feiltolerante, det vil si at feil i ett ledd skal fanges opp i neste. Både vi i Norwegian, samarbeidspartnerne våre Go2Sky, norske og slovakiske luftfartsmyndigheter har alle konkludert med at det ikke var noen reell fare for sikkerheten til passasjerene eller besetningen, selv om prosedyrer og rutiner på bakken ikke ble fulgt.

Ikke la unyanserte framstillinger og krigsoverskrifter lede dere til å tro noe annet enn at vi i Norwegian tar hendelsen på alvor og at vi hver eneste dag hele året jobber aktivt med å opprettholde selskapets meget gode sikkerhetsstatikk. Det er trygt å fly med Norwegian.

Tomas Hesthammer, flygesjef i Norwegian

Og sakens kjerne er vel ikke om det var fare for sikkerheten eller ei, men det faktum som også innrømmes her: prosedyrer og rutiner som ikke ble fulgt.

Last edited:

"Det har gått bra før, og det gikk bra denne gangen, så her er intet galt"

Tikket inn en pressemelding / innlegg fra Norwegian:

http://media.norwegian.com/#/news/innlegg-flysikkerheten-var-ikke-i-fare-i-kristiansand-205165
(Velger å lime inn hele greia siden det kom som en pressemelding)

Og sakens kjerne er vel ikke om det var fare for sikkerheten eller ei, men det faktum som også innrømmes her: prosedyrer og rutiner som ikke ble fulgt.

Sånn rent hypotetisk - sett at denne flygesjefen, norske og slovakiske luftfartsmyndigheter har noe i det de sier - så er det jo fryktelig mye hets Norwegian får for denne hendelsen (som slett ikke var bra)..

Nesten så en skulle tro folk var litt sultne på Norwegian-hets siden det har gått litt vel bra for dem i den siste tiden.

Status
Not open for further replies.
Back