Gjeting av dokøen hos SAS

Re: Gjeting av dokøen hos SAS

Satt sist uke på første rad ved vinuet alene. da ble sete C brukt av alle som stod i dokø. Var ikke spesielt happy med det...

En gang var det kun meg i Plus på 1F, og en liten gutt lå på gulvet og bygde Lego på første rad på andre siden. Irriterende - han bråkte og lagde "lekelyder". (Foreldrene satt langt bak i Go). Alle 4 kabinansatte gikk forbi han - ingen gjorde noen ting. Var like før jeg personlig tok oppgjøret, da besetningen lot det være. (se bilde). Det er nesten mer rolig atmosfære på 32F...
Skuff atter skuff, de bør virkelig gjøre noe drastisk.

Håper du prøvde å være ironisk her, hvis ikke synes jeg du har et STORT problem.....

Håper du prøvde å være ironisk her, hvis ikke synes jeg du har et STORT problem.....

Poenget er at en skal stå å vente bak første rad av GO-klassen. Løsningen er jo å spre litt aviser etc rundt seg i nabosetet.

Selv om den sjelden ble benyttet, for utenom mellom kabin og galley, var det neppe noe sjakktrekk å fjerne gardinen.

Det er nok, dessverre, slik at en liten andel reisende faktisk anser dette som et reelt problem. Det er litt over min fatteevne, men etter å ha hengt hengt her ei stund, begynner jeg å skjønne at det finnes en del folk som mener helt normalt oppførsel, som å stå i dokø der det er naturlig, er et problem for dem og at det som ikke skjønner det er uhøflige og «berm» som gjør livet for de litt mer sofistikerte vanskelig.

Og dersom de som klager over dette I-landsproblemers far, ikke oppfatter seg selv slik, så vit at mange andre oppfatter dere som pompøse sutrekopper allikevel.

Det er nok, dessverre, slik at en liten andel reisende faktisk anser dette som et reelt problem. Det er litt over min fatteevne, men etter å ha hengt hengt her ei stund, begynner jeg å skjønne at det finnes en del folk som mener helt normalt oppførsel, som å stå i dokø der det er naturlig, er et problem for dem og at det som ikke skjønner det er uhøflige og «berm» som gjør livet for de litt mer sofistikerte vanskelig.

Og dersom de som klager over dette I-landsproblemers far, ikke oppfatter seg selv slik, så vit at mange andre oppfatter dere som pompøse sutrekopper allikevel.

Er virkelig det å la barnet leke alene i motsatt ende av flyet og å ikke adlyde beskjeder fra flyvertinnene normal oppførsel?
I så fall er jeg glad for at flesteparten av de reisende ikke oppfører seg normalt.

Litt lavmål å kalle de som har et annet syn enn deg for pompøse sutrekopper og sofistikerte? Men det er vel gjerne en grei hersketeknikk.

Last edited:

Det som er ille er foreldre som lar barna holde på uten å bry seg. Heldigvis er det forskjell på hvordan barn oppdras, i noen tilfeller er jo barna sjefen. Ikke foreldrene.

Selvfølgelig skal ingen fra GO sitte å vente i plus på sete som ref Star Flyer.

Er virkelig det å la barnet leke alene i motsatt ende av flyet og å ikke adlyde beskjeder fra flyvertinnene normal oppførsel?
I så fall er jeg glad for at flesteparten av de reisende ikke oppfører seg normalt.

Nå skrev jeg om dokøen, ikke barn som ikke passes på. Men det også burde primært være et problem for barnet.

Litt lavmål å kalle de som har et annet syn enn deg for pompøse sutrekopper og sofistikerte? Men det er vel gjerne en grei hersketeknikk.

Om de er det eller ikke, er nå en sak. Jeg oppfatter dem som pompøse sutrekopper.

Jeg mener nå det at, så lenge SAS og andre selskaper selger billetter som er betydelig dyrere med ekstra fordeler, bedre komfort og et "reservert" område med egne seter burde dette håndheves av selskapet.
Når man kjøper billett til 4x prisen bør man få de fordelene man betaler for. Ekstra komfort er ikke bare fri servering, men også egen innsjekk, fasttrack osv. Når da cabincrew opplyser til passasjerene at toalettet fremst i flyet er reservert reisende i plus/business skal dette respekteres og håndheves.

Om CC ikke sier noe om dette ombord kan man virkelig ikke forlange at andre reisende skal forstå dette. Vi her inne er en ganske særegen gruppe reisende kontra Ola Nordmann generelt som kanskje flyr en gang annenhvert år.

Det viktigste i dette er at de reisende skal rette seg etter hva CC sier, så ballen bør egentlig ligge hos flyselskapene for å sørge for lik og korrekt info om tingenes tilstand på hver flygning. Dette håndheves så forskjellig at det ikke er lett for alle reisende å forstå hvordan ting faktisk skal være....

Jeg mener nå det at, så lenge SAS og andre selskaper selger billetter som er betydelig dyrere med ekstra fordeler, bedre komfort og et "reservert" område med egne seter burde dette håndheves av selskapet.
Når man kjøper billett til 4x prisen bør man få de fordelene man betaler for. Ekstra komfort er ikke bare fri servering, men også egen innsjekk, fasttrack osv. Når da cabincrew opplyser til passasjerene at toalettet fremst i flyet er reservert reisende i plus/business skal dette respekteres og håndheves.

Om CC ikke sier noe om dette ombord kan man virkelig ikke forlange at andre reisende skal forstå dette. Vi her inne er en ganske særegen gruppe reisende kontra Ola Nordmann generelt som kanskje flyr en gang annenhvert år.

Det viktigste i dette er at de reisende skal rette seg etter hva CC sier, så ballen bør egentlig ligge hos flyselskapene for å sørge for lik og korrekt info om tingenes tilstand på hver flygning. Dette håndheves så forskjellig at det ikke er lett for alle reisende å forstå hvordan ting faktisk skal være....

Om premissene om pris var riktige ville jeg vært enig.:) Men prisen i Plus erikke fire ganger høyere enn i GO, veldig ofte bare et par hundrelapper dyrere. Da faller denne diskusjonen litt annerledes. Hadde det vært gamle business class, er jeg helt enig.

Om premissene om pris var riktige ville jeg vært enig.:) Men prisen i Plus erikke fire ganger høyere enn i GO, veldig ofte bare et par hundrelapper dyrere. Da faller denne diskusjonen litt annerledes. Hadde det vært gamle business class, er jeg helt enig.

Tja, og veldig ofte er prisen i plus 3 ganger så høy. Det er ikke vanskelig å finne strekninger der prisforskjellen er veldig stor. Ikke alle som reiser i Plus reiser til Spania på billetter bestilt flere mnd på forhånd ;) Kommer an på hva man sammenligner egentlig. Vi kan ikke anta at alle i Go har billigste billett og alle i Plus har dyreste billett, ei heller motsatt. Jevnt over er nok prisforskjellen ganske betydelig, men om den er 1000kr mer, dobbelt så dyr osv er umulig å si noe om.

Slenger meg på denne og mener at man burde fått opp gardinen igjen.

Det er ikke veldig gøy å sitte i dokø, om man sitter på rad 1 eller 32, velger derfor å sitte midt i flyet om jeg flyr go, eller midt i pluss hvis jeg flyr pluss. Nå er det ikke alltid det er så mange rader i pluss så man ender jo opp på rad 2 eller 3.

Jeg går aldri på do foran hvis jeg sitter bak plus skiltet, og synes at man bør respektere klassene.

Og når det gjelder barn på fly stiller jeg meg i surpompgruppen, og synes at ett barn som leker høylytt på rad 1 ikke hører hjemme enten han har billett der eller ei.
Ja jeg vet at voksne kan lage like mye kavlme som barn, og jeg liker ikke dem heller. (merker jeg blir bitter selv når jeg skriver dette ;) )

Om de er det eller ikke, er nå en sak. Jeg oppfatter dem som pompøse sutrekopper.

Really???

Har du sittet der i 1C med rumper i varierende grad av nyvaskethet 4 centimeter fra ansiktet i 3 timer og forsøkt kose deg med en muffins?

Gjerne med en ekstra rompe mellom bena og gallyveggen hvis benplassen er (var) god.

Om man er pompøs og sutrete av å syntes det er litt stusselig, så inntar jeg gjerne den rollen altså. ;)

Fnate den pompøse

Om man er pompøs og sutrete av å syntes det er litt stusselig, så inntar jeg gjerne den rollen altså. ;)

Det pompøse er at problemet kan løses ved at de som sitter på 5C (eller hvor nå plus måtte slutte) får den den samme opplevelsen. Altså at det ikke er køa som er et problem, men at det er feil personer som blir plaget av den.

Det pompøse er at problemet kan løses ved at de som sitter på 5C (eller hvor nå plus måtte slutte) får den den samme opplevelsen. Altså at det ikke er køa som er et problem, men at det er feil personer som blir plaget av den.

Helt enig. Og om man flytter de dyreste billettene til midt i flyet, så ser jeg heller ingen problemer med det.

Jeg sitter nesten aldri foran i SAS fly på korte turer. Man kjøper billigste billetten og på 1,5 timers tur har ikke PLUS noe å si for meg.

Så da sitter jeg på 7C eller hva det nå blir. Jeg har null problem med dokø i trynet da. Jeg har jo kjøpt billett for "499,-". Men jeg blir provosert når jeg sitter bak i GO og ser at de stakkarene som har betalt dobbelt så mye, eller tre ganger så mye som meg, sitter trødd inn i en toalettkø foran der.

Det er altså ikke meg "meg meg meg meg" det handler om.

Men det er altså pussig at det ikke blir dokøer i samma skala andre steder i verden. Men det er jo en digresjon og ikke relatert til din post.

Ikke rart det er krig i verden.

Det hadde jo vært dødskjedelig med fred hele tiden. :)

Man aksepterer jo å bli gjetet i alle andre faser av reisen (innsjekk, sikkerhetskontroll, boarding), så at det settes litt rammer for toalettkøkulturen i luften, burde verken overraske eller provosere noen. Så kan man diskutere frem og tilbake hvem som skal ha "ulempen" med å ha tisse- og fandenvethvatrengte folk i ansiktet. Personlig synes jeg at det er en grei løsning at køen starter ved et ev. klasseskille om bord, og der er gardinen et uslåelig virkemiddel.

Hehe, enkelte får det til å høres ut som at det å kjøpe en plus-billett hos SAS er noe av det mest glamorøse en kan gjøre.

Kos dere i skitlukta. :D

Back