Gjeting av dokøen hos SAS

Re: Gjeting av dokøen hos SAS

Opplevde faktisk dette på min flight fra LIN til ARN i dag. Ingen generell annonsering om dette i velkomstalen fra purser. Men litt ut i flighten når det ble pågang på toalettet ble folk bak bedt om å vente bak det blå skiltet det stod Plus på. Veldig bra!

Opplevde faktisk dette på min flight fra LIN til ARN i dag. Ingen generell annonsering om dette i velkomstalen fra purser. Men litt ut i flighten når det ble pågang på toalettet ble folk bak bedt om å vente bak det blå skiltet det stod Plus på. Veldig bra!

Nei, det er ekstremt inkonsekvent. Enten så må de si at sånn er det bare med en gang eller så er dassen for alle. Har sett det samme skje på LHR-OSL et par ganger, skaper kun irritasjon.

Men siden de ofte sender LN-TUx serien nedover til LHR er det vel fordi de som sitter i plus ikke skal føle at det er enda trangere enn det allerede er :D. Ikke fordi de skal ha førsterett på dassen.

ALC - OSL
En morsom nordlenning så følgende under velkomsttalen.
"Om du skal bruke toalettet foran i flyet, må du vente bak rad 4. Dette er pålagt av myndighetene". Hahaha! :D

Kanskje samme CC som sa "Ijnn døra og til høyre når du kommer ned trappa" på SK4545 mens han pekte på "Lavatory"-døren til pax som spurte om veien til toalettet. :)

Flyvning med DY LPA-BGO i går:

"Passasjerer som sitter på rad 7, eller foran bes om å bruke toalette fremme i flyet. Rad 8 og bak bes om å bruke de 2 bakre toalettene."

For å oppklare dette. Så er det flere grunner til at vi ikke vil ha mange pax i kø helt foran. Det er blant annet for at det ikke er oksygenmasker til alle om det blir kjempekø, vi vil skåne passasjerene foran skiltet for den neverending køen og sist men ikke minst - vi vil ikke ha pax stående i galley og bak cockpitdøren. Jeg har flere ganger "gjetet" køen og bedt folk gå bakover til aft lavatory og det blir stortsett møtt med forståelse:) Nå er vi litt ut av trening, men nå som chartersesongen setter igang for fullt skal du se det blir orden i rekkene igjen.

Og ja. Det med pålagt av myndighetene står faktisk i annonseringen vår og kommer nok av at det ikke er noe særlig å ha stor oppsamling av folk like bak cockpit? Jeg har ikke lest lovverket, det er nok andre som har mer peiling på dette enn meg.

Jeg skjønner SÅ godt at dere setter pris på dette og lover herved å legge ned en skikkelig innsats! TOPP med tilbakemeldinger, både direkte til crew og til sentrale hold både når vi gjør det riktig og galt.

Heidå!

Last edited:

Noe som irriterer stort når man reiser i SAS Plus er at passasjerene i Go blir stående i Plus. Irriterende. Tenkte jeg skulle dele noen erfaringer om dette.

OSL - ALC
I purser sin velkomsttale (i luften) informerer hun godt på både norsk og engelsk om at alle må vente bak rad 5 (som var der Go-seksjonen begynte). De kabinansatte flyttet på folk om de stod feil plassert. Bra! - sånn burde alle cabin crew vært!

ALC - OSL
En morsom nordlenning så følgende under velkomsttalen.
"Om du skal bruke toalettet foran i flyet, må du vente bak rad 4. Dette er pålagt av myndighetene". Hahaha! :D Var helt supert for oss i Plus - men hva var dette?

Dette er de eneste tilfellene hvor de har sagt noe om det. Til vanlig på en sør-Europeisk flyvning strekker dokøene seg til rad 10 (!) på det meste.

Vet du hva, om du sender meg flightnr og dato på disse to så skal jeg sørge for å sende dette direkte til de respektive purserne. De fortjener å høre det synes jeg :D Skal holde deg anonym selvsagt.

Nei, det er ekstremt inkonsekvent. Enten så må de si at sånn er det bare med en gang eller så er dassen for alle. Har sett det samme skje på LHR-OSL et par ganger, skaper kun irritasjon.

Men siden de ofte sender LN-TUx serien nedover til LHR er det vel fordi de som sitter i plus ikke skal føle at det er enda trangere enn det allerede er :D. Ikke fordi de skal ha førsterett på dassen.

Inkonsekvent at de kanskje ikke annonsérer dette hver gang. Men det er tydeligvis flere bakenforliggende årsaker til at dette praktiseres. Og det må de gjerne fortsette med. Og ser gjerne lik praksis på alle flighter...

For å oppklare dette. Så er det flere grunner til at vi ikke vil ha mange pax i kø helt foran. Det er både for at det ikke er oksygenmasker til alle om det blir kjempekø, vi vil skåne passasjerene foran skiltet for den neverending køen og sist men ikke minst - vi vil ikke ha pax stående i galley og bak cockpitdøren. Jeg har flere ganger "gjetet" køen og bedt folk gå bakover og det blir stortsett møtt med forståelse. Nå er vi litt ut av trening, men nå som chartersesongen setter igang for fullt skal du se det blir orden i rekkene igjen.

Og ja. Det med pålagt av myndighetene står faktisk i annonseringen vår og kommer nok av at det ikke er noe særlig å ha stor oppsamling av folk like bak cockpit.

Jeg skjønner SÅ godt at dere setter pris på dette og lover herved å legge ned en skikkelig innsats! TOPP med tilbakemeldinge, både direkte til crew og til sentrale hold både når vi gjør det riktig og galt.

Heidå!

Hvor i lovverket står det at det ikke skal være oppsamling av folk bak cockpit? Har lest både EU-OPS og EASA-OPS og aldri sett noe om dette.

Forøvrig har jeg egentlig aldri forstått den av og til krakilske holdingen til at man venter i kø i galley i stedet for å stå i midtgangen så lenge forhenget er oppe. Står man diskret å venter ved utgangen både foran og bak (uten at noen sitter der) så er det vel til det bedre for andre passasjerer. Jeg foretrekker faktisk det av hensyn til medpassasjerer. Man står heller ikke i veien for trillevognen om dere skulle være på tur inn og ut med en av de.

Forøvrig er det vel ikke flere ekstra oksygenmasker lengre bak i kabinen om behovet skulle melde seg?!

Som Dreamy nevner så er vel oksygen en av de mer viktige årsakene til at folk ikke står som en saueflokk og venter. Lufthansa sine A346 har jo lav i kjellern i økonomi, og når jeg har flydd med dem så har det både vært annonsert før avgang at maks 8 stk kan vente der nede av gangen, og det står også skiltet om det samme på toppen av trappen før man går ned, pga oksygenmasker ved dekompresjon.

Galley er jo friområdet til flyvert(inn)ene men så lenge gardina er trukket fra så er det jo greit å stå der og vente.

Hvor i lovverket står det at det ikke skal være oppsamling av folk bak cockpit? Har lest både EU-OPS og EASA-OPS og aldri sett noe om dette.

Forøvrig har jeg egentlig aldri forstått den av og til krakilske holdingen til at man venter i kø i galley i stedet for å stå i midtgangen så lenge forhenget er oppe. Står man diskret å venter ved utgangen både foran og bak (uten at noen sitter der) så er det vel til det bedre for andre passasjerer. Jeg foretrekker faktisk det av hensyn til medpassasjerer. Man står heller ikke i veien for trillevognen om dere skulle være på tur inn og ut med en av de.

Forøvrig er det vel ikke flere ekstra oksygenmasker lengre bak i kabinen om behovet skulle melde seg?!

Er det ikke 4 masker pr 3 seter "unit" da ?
Noen ide om hvor trangt det er i gally med varme ovner og traller ut inn ?
Og ikke noen maske til deg.
Hva er problemet å stå på rad 7, du er først i køen enten du står der, eller der ?

Mitt innlegg blir Kanakje en smule off topic da jeg jobber i Norwegian (og hos oss er alle toalettene ombord åpne for alle:)), men vi holder alltid et godt overblikk på kabinen og toalettkøen, men for vår del går dette går på tilgang på oksygenmasker om man skulle få et trykkfall. som en regel skal vi ikke ha flere enn tre pax i toalettkø, dette er iallfall jeg konsekvent på og jeg har ingen reservasjoner mot å be passasjerer pent om å evt benytte toalettene bak, eller sette seg om det er kø i begge ender. På samme måte som jeg ber grupper av passasjerer som står i midtgangen og snakker sammen om å spre seg litt ut eller sette seg. Jeg annonserer alltid om toalettkø på lengre flyvninger og på charter, min erfaring er at dette fungerer stortsett bra, det gjelder bare å være tydelig og si ifra på en hyggelig måte :)

Vet du hva, om du sender meg flightnr og dato på disse to så skal jeg sørge for å sende dette direkte til de respektive purserne. De fortjener å høre det synes jeg :D Skal holde deg anonym selvsagt.

Sendt deg PM! :)

I dag ble det informert om at flyet har to toaletter bak og et foran, og go-passajerer som ønsker å bruke toalett foran må stå i kø bak rad 6. Får se hvordan det ble håndhevet, slapp i alle fall folk i kø under frokosten.

Det er jo ikke spesielt intuitivt det systemet som er satt opp.

Jeg hadde hatt større forståelse og jeg tror flere hadde respektert det om det var en gardin og litt andre seter, da skjønner man tydelig at man er et annet sted. Et sted man ikke hører hjemme.
Man kan selvsagt skylde på dumme nordmenn. Men jeg har full forståelse for de som går fremover i god tro om at det er greit.

SAS må være tydligere på diffrensieringen av produktet.

Helt enig. De har ikke diferansert produktet godt nok etter hva jeg mener. Hvordan skal noen charter-passasjerer som reiser 2 ganger i året og bestilt economy og sitter på 8A GJETTE seg til at det sitter noen flypratere på rad 7A som har betalt 6 gang så mye for billetten, vil ha dassen for seg selv? De skjønner jo rett og slett ikke at denne dassen er forbudt å bruke. Greit nok at setene er reservert, men er området også det? Har man lov å gå gjennom kabinen ved boarding eller skal man ikke ha oppholdt seg her under boarding heller?

SAS må tørre å diferansiere produktet med tydelig skille - men det er det ikke villighet til å gjøre. Jeg skjønner ikke at folk betaler 6 ganger så mye for å sitte 3 meter lengre frem i flyet, uten noen reelle fordeler, men det er nå bare meg.

NSB Komfort så er det faktisk til en viss grad diferansiering. Helt forskjellige vogner, forskjellige seter, litt forskjellig service, gratis drikke, vann og aviser + strømuttak og bord.

Come on da SAS!

Det er noe merkelige greier dette her. Det er jo en kjip ting med å sitte foran i flyet hos enkelte, nemlig at det er en sånn "rompe-i-trynet" hele turen. Det er ikke fett.

Men jeg må innrømmet at det er ekstremt sjelden jeg opplever dette andre steder i verden, slik jeg opplever det ut fra Norden. Det er helt ekstremt noen ganger. Nå har ikke jeg fløyet DY på ganske lenge, men mistenker at det er samme sak der.

Setter veldig pris på dem som gjør noe for, i det minste å styre galskapen noe.

Og se på Southwest og billigselskaper i Unaiten. Har flydd mye med dem. Det er en klasse, fri drikke og det er ikke 10 stykker i dokø der altså.

Det er noe merkelige greier dette her. Det er jo en kjip ting med å sitte foran i flyet hos enkelte, nemlig at det er en sånn "rompe-i-trynet" hele turen. Det er ikke fett.

Men jeg må innrømmet at det er ekstremt sjelden jeg opplever dette andre steder i verden, slik jeg opplever det ut fra Norden. Det er helt ekstremt noen ganger. Nå har ikke jeg fløyet DY på ganske lenge, men mistenker at det er samme sak der.

Setter veldig pris på dem som gjør noe for, i det minste å styre galskapen noe.

Og se på Southwest og billigselskaper i Unaiten. Har flydd mye med dem. Det er en klasse, fri drikke og det er ikke 10 stykker i dokø der altså.

Jeg har enda til gode å stå i dokø på et fly. Dersom det faktisk er kø, ja da sparer jeg urinen til jeg kommer ned på landjorda igjen. Pimper kanskje ikke like mye ombord som resten av nordmennene

Ja til gardin! Skjønner virkelig ikke hvorfor man ikke opererer med det.

Back