Re: Gjeting av dokøen hos SAS
Jeg er veldig enig med mange her på forumet. Jeg tror vi har funnet ut hvorfor folk bruker det fremre toalettet.
Det er en sosialistisk revolusjon på gang! Folk ser det lille skiltet på setet som sier at det er business class foran denne raden og tenker at nå skal de jaggu ta å pisse på borgerskapet!
Det gjør de også, folkene på rad prøver å holde opp gullkortene for å beskytte seg. Men det hjelper ikke, blitzerne baner seg vei frem og bruker toalettet
Fra spøk til alvor. Uten at jeg skal ta noe standpunkt til hva som er bra politisk. Så syns jeg det er fornærmende og utrivelig ovenfor alle reisende at man skal bli stemplet som frekk, sosialist eller annet fordi man stiller seg foran i køen ved gate eller går på do i front på flyet.
Dette handler kun om oppdragelse og selskapenes håndtering av saken.
Det mest folkelige eksempelet er som nevnt NSB, hvor man har et klasseskille i komfortavdelingen. Dersom NSB ikke hadde annonsert tydelig på veggene at man må betale ekstra for å sitte der, og konduktørene hadde konsekvent bortvist de som ikke har bilett der. Tror du ikke mange folk hadde satt seg der?
Enten fordi de ikke vet bedre, eller fordi det er fullt ellers i toget.
Med sas er det jo også åpenbart, folk stiller seg foran i køen fordi alle andre gjør det. Det er ingen som påtaler det og organiserer det. Så det er da virkelig ingen som kan mene at man skal vente helt til sist mens alle andre bryter reglene.
Selvsagt så kommer noen nå til å lesse med argumentet om at hvis en bryter reglene så skal alle gjøre det?
Vel, i trivielle ting som dette så har jeg full forståelse for det.
Igjen for å understreke poenget mitt. Hvem sin feil er dette? Selvsagt er det SAS. De ønsker å organisere sin virksomhet på en viss måte ovenfor kundene. De med gullkort har da en viss forventning basert på den avtalen som SAS tilbyr de.
At da ikke SAS velger å organisere dette samt håndheve det kan ikke lastes kundene.
Å skylde dette på sosialister og anti-klasseskille faller på sin egen urimelighet. I andre land som India er det toklassesystem på kino tilogmed. Da er folk vant til systemet.
I Norge er det overhodet ingen praksis for slike typer klasseskiller. Uten at man skal diskutere om det er bra eller ei, så er dette faktum. Da må bedrifter og andre som ønsker noe slikt i Norge tilpasse seg dette, og sørge for oppysning og håndheving.
Easy simple.
Til sist vil jeg henstille enkelt om å kanskje jenke seg ned littigranne. Det er mennesker vi snakker om, gullkort/buisnessbilett eller ei. Jeg tror ikke folk gjør dette for å være slemme.